• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockprojekt, hjälp sökes.

vadarklockan123

Breitling
Hejsan!
Är mitt uppe i mitt första projekt, där målet är att designa en egen urtavla samt krona (huvudet). Då urtavlan skall vara i svart diabas, måste tavlan vara minst 3-4 mm tjock. Är det någon som vet en klocka som "tillåter" en 3-4 mm tjock urtavla som man kan beställa hem sedan ersätta den urtavlan med min?

Det går att skära tavlan i 1 mm men då är den relativt skör, för min första tanke är att den hade tagit rätt mycket stryk ifall man hade tappat den. Eller ligger urtavlor rätt "skyddade"?

Hade varit väldigt roligt ifall man hade kunnat ro detta projektet i hamn. Är tacksam för all hjälp! :)

Ha det gott!
 
Många urtavlor är runt .5 mm. Kan nog bli problem om det blir tjockare än så. Tavlorna ligger inte helt skyddade i boetten då många urverk har mindre diameter än sina tavlor. En idé är att ha en mässingstavla på några millimeter och ett lager diabas på det. Går det att göra ännu tunnare typ .2-.3 mm om man först skär och sedan planslipar det när det är fäst på mässingen?
 

vadarklockan123

Breitling
Hej, tack för ditt svar!
Har du något specifikt exempel på en eller flera klockor som har ca 5 mm urtavla, kanske till och med en länk till vart jag kan finna den/dem.
Man kan nog få ner diabasen runt 1 mm, om man är försiktig. Men dock väldigt ömtålig när den är så tunn.
:)
 

rogart-63

Patek
Knoppen som visarna sitter på brukar kallas timhjul och minuthjul och sekundhjul. Problemet om tavlan är tjockare så måste även dessa vara längre. Brukar vara så att tavlan är nån halv mm tjock . Vissa urverk kan använda distanser under tavlan för att komma i rätt nivå. Som tex ETA 2824-2 .
 

vadarklockan123

Breitling
Har hittat ett urverk, ronda 715.

  • Size Ø25.60mm (11½ Ligne)
  • Height 2.50mm
  • Height51 (Hour Wheel Height over Dial Seat 3.24mm)
  • Hour, Minute & Center Seconds
  • Date @ 3h
  • Battery 371
  • Hand Sizes: Min .70, Hr 1.20, Sec .21
 

Sparvel

Omega
Du skulle inte kunna fräsa ner tavlan något skålformad runt hålet till timhjulet och sedan böja upp visarna så dom följer tavlans skålform?
 

vadarklockan123

Breitling
Uppdatering! ( för den nyfikne)
Har nu testat och det skall eventuellt räcka med 3 mm utan att diabasen går sönder, det kommer bli blank yta (se bild nedan). Skall beställa rondaverket ikväll. Funderar dock på vilken sorts boett jag ska ha. Vill ha den silver/kromfärgad så diabasen lyfts fram samt svart läderband, tar gärna emot förslag ifall ni har några.

Ha det gott, hej!
 

Bilagor

  • silver_ring_svart_sten_diabas_smycke_online_unik_stilren-700x700.jpg
    silver_ring_svart_sten_diabas_smycke_online_unik_stilren-700x700.jpg
    38.2 KB · Visningar: 47
Topp