Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockprojekt, hjälp sökes.

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Lönnqvistjr, 27 januari 2016.

1. Lönnqvistjr
    Trådstartare

Lönnqvistjr Torpare

Hejsan!
    Är mitt uppe i mitt första projekt, där målet är att designa en egen urtavla samt krona (huvudet). Då urtavlan skall vara i svart diabas, måste tavlan vara minst 3-4 mm tjock. Är det någon som vet en klocka som "tillåter" en 3-4 mm tjock urtavla som man kan beställa hem sedan ersätta den urtavlan med min?

Det går att skära tavlan i 1 mm men då är den relativt skör, för min första tanke är att den hade tagit rätt mycket stryk ifall man hade tappat den. Eller ligger urtavlor rätt "skyddade"?

Hade varit väldigt roligt ifall man hade kunnat ro detta projektet i hamn. Är tacksam för all hjälp! :)

Ha det gott!

jabla gillar detta.
  2. PhilemonArthur

PhilemonArthur Bonde

Många urtavlor är runt .5 mm. Kan nog bli problem om det blir tjockare än så. Tavlorna ligger inte helt skyddade i boetten då många urverk har mindre diameter än sina tavlor. En idé är att ha en mässingstavla på några millimeter och ett lager diabas på det. Går det att göra ännu tunnare typ .2-.3 mm om man först skär och sedan planslipar det när det är fäst på mässingen?

jabla gillar detta.
  3. Lönnqvistjr
    Trådstartare

Lönnqvistjr Torpare

Hej, tack för ditt svar!
    Har du något specifikt exempel på en eller flera klockor som har ca 5 mm urtavla, kanske till och med en länk till vart jag kan finna den/dem.
    Man kan nog få ner diabasen runt 1 mm, om man är försiktig. Men dock väldigt ömtålig när den är så tunn.
    :)

4. PhilemonArthur

PhilemonArthur Bonde

Ledsen, skrev inte ut nollorna. Menar 0.5, 0.3 mm osv.

5. Lönnqvistjr
    Trådstartare

Lönnqvistjr Torpare

Okej inga problem. Vet du termen för den "knoppen" som visarna sitter på?

6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Knoppen som visarna sitter på brukar kallas timhjul och minuthjul och sekundhjul. Problemet om tavlan är tjockare så måste även dessa vara längre. Brukar vara så att tavlan är nån halv mm tjock . Vissa urverk kan använda distanser under tavlan för att komma i rätt nivå. Som tex ETA 2824-2 .

7. Lönnqvistjr
    Trådstartare

Lönnqvistjr Torpare

Har hittat ett urverk, ronda 715.

• Size Ø25.60mm (11½ Ligne)
    • Height 2.50mm
    • Height51 (Hour Wheel Height over Dial Seat 3.24mm)
    • Hour, Minute & Center Seconds
    • Date @ 3h
    • Battery 371
    • Hand Sizes: Min .70, Hr 1.20, Sec .21

8. Sparvel

Sparvel Bonde

Du skulle inte kunna fräsa ner tavlan något skålformad runt hålet till timhjulet och sedan böja upp visarna så dom följer tavlans skålform?

9. Lönnqvistjr
    Trådstartare

Lönnqvistjr Torpare

Hmm låter inte helt dumt! kanske blir och testa det i framtiden!

10. Lönnqvistjr
    Trådstartare

Lönnqvistjr Torpare

Uppdatering! ( för den nyfikne)
    Har nu testat och det skall eventuellt räcka med 3 mm utan att diabasen går sönder, det kommer bli blank yta (se bild nedan). Skall beställa rondaverket ikväll. Funderar dock på vilken sorts boett jag ska ha. Vill ha den silver/kromfärgad så diabasen lyfts fram samt svart läderband, tar gärna emot förslag ifall ni har några.

Ha det gott, hej!

Bifogade filer:

Sparvel gillar detta.
  11. oscarabc

oscarabc Bonde

Välkommen hit och kul tråd! Vad är bakgrunden till hela och syftet? Bara nyfiken, ska bli kul att följa :)

12. Lönnqvistjr
    Trådstartare

Lönnqvistjr Torpare

Jadu, bra fråga! Gillar att lära mig nya saker/utmaningar och klockintresset har vuxit nu dom senaste månaderna :)