• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockprojekt

joeflow

Breitling
Jag studerar industridesign och håller på att rita en klocka till ett projekt.

Jag tillhör den gruppen som ofta läser här på forumet men sällan postar.

Tanken är att man utgår ifrån en extruderad profil i Aluminium. Profilen kapas upp och blir basen till klockan. Till profilen så adderar man en topp- och bottenring som håller allt på plats. Tanken med projektet är att var innovativ i produktionsprocessen.

Aluminium som metall är inte optimal (Det gick ju så där för FP Journe), men jag har kontakt med ett anodiserings företag som sysslar med hård anodisering. Hårdanodisering är extremt hårt mycket hårdare än den vanliga anodiseringen (typ2) som man ofta ser på t.ex. karbin hakar. Tanken är att genom att ev. härda aluminium och sedan hårdanodisera att man kan producera en klocka som går att använda. Detta är naturligtvis bara en teori som ska testas i verkligheten genom protyper osv.

Jag har sätt Hamiltons aluminium klockor, dock inte hört någon som har klämt på de. Om någon här har gjort det, så hade det varit kul att höra! Jag postar lite bilder på första utkastet. Jag siktar på att gör en ganska enkel klocka, med ett Miyota 9015 verk. Prismässing så hoppas jag kunna attrahera de som letar efter en mekanisk instegs klocka som är lite unik. Jag skulle gärna vilja höra lite feedback från er!
klocka extr.77.jpg
untitled.67.jpg
untitled.72.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Kul att du ger dig på ett lite annorlunda materialval och behandling/härdning!