Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockprojekt

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av joeflow, 11 november 2014.

1. joeflow
    Trådstartare

joeflow Torpare

Jag studerar industridesign och håller på att rita en klocka till ett projekt.

Jag tillhör den gruppen som ofta läser här på forumet men sällan postar.

Tanken är att man utgår ifrån en extruderad profil i Aluminium. Profilen kapas upp och blir basen till klockan. Till profilen så adderar man en topp- och bottenring som håller allt på plats. Tanken med projektet är att var innovativ i produktionsprocessen.

Aluminium som metall är inte optimal (Det gick ju så där för FP Journe), men jag har kontakt med ett anodiserings företag som sysslar med hård anodisering. Hårdanodisering är extremt hårt mycket hårdare än den vanliga anodiseringen (typ2) som man ofta ser på t.ex. karbin hakar. Tanken är att genom att ev. härda aluminium och sedan hårdanodisera att man kan producera en klocka som går att använda. Detta är naturligtvis bara en teori som ska testas i verkligheten genom protyper osv.

Jag har sätt Hamiltons aluminium klockor, dock inte hört någon som har klämt på de. Om någon här har gjort det, så hade det varit kul att höra! Jag postar lite bilder på första utkastet. Jag siktar på att gör en ganska enkel klocka, med ett Miyota 9015 verk. Prismässing så hoppas jag kunna attrahera de som letar efter en mekanisk instegs klocka som är lite unik. Jag skulle gärna vilja höra lite feedback från er! klocka extr.77.jpg untitled.67.jpg untitled.72.jpg

AdmAndrssn, Galaxxy, Fixoflex och 21 andra gillar detta.
  2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kul projekt. Skall bli spännande att följa.

3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Cool idé, ska bli kul att se utvecklingen! :)

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Snygg design .Kan inte mycket om aluminium .Men för att kunna härda det behövs väl en legering ?

5. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Detta ska bli kul att följa.

6. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Nice! ska garanterat följas! Baksidan i glas? såg trevligt ut!

7. joeflow
    Trådstartare

joeflow Torpare

Nya designförslag på bandhornen, Vad tycks? Har även beställt, ett Miyota 9015, ska bli kul att se hur de ser ut i verkligheten. watch2.10.jpg watch2.11.jpg watch2.12.jpg watch2.13.jpg watch2.14.jpg watch2.15.jpg

Jaguaren, Penson, Erikmelin och 1 annan gillar detta.
  8. Turbotom

Turbotom Bonde

Bild 3 och sista var finast bandhorn tycker jag! [emoji2]

9. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Kul projekt! Gillade bandhornen på första och andra bilden bäst.

10. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Det här skall bli kul att följa :)

11. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sista bilden har snyggast bandhorn eller som de såg ut i första inlägget gillar jag också.

12. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Kul att du ger dig på ett lite annorlunda materialval och behandling/härdning!
    Ska bli spännande och se, hoppas att du fortsätter posta uppdateringar i tråden:)
    Gillar bandhornen på sista bilden bäst.

13. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Kul projekt!
    Gillade bandhorn nummer 3 bäst.

14. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bild 4 föll mig i smaken

15. _jonte

_jonte Friends of KS

Kul projekt och jäkligt snygg design du fått till! Gillar också den innovativa designkonstruktionen med extruderad aluminiumprofil. Har för mig att man endast kan ha ren aluminium vid extrudering, stämmer det? Men en kraftigare ytbehandling kan säkert lösa problemet. Tex Bvlgari har ju några modeller i aluminium...
    Hur stor ska klockan bli?
    Gillar ditt allra första förslag på bandhorn bäst, med 'fastskruvat' gummi(?). Lite skön Hublot-stil på det. :)

16. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Roligt projekt! Tycker bandhornen på sista bilden var bäst.

17. Freddie L

Freddie L Borgare

Från:
    Mjölby
    Ditt ursprungliga förslag tycker jag matchar helheten bäst. Och i det förslaget ser det ju ut som om du tänkt dig "utbytbara/lösa bandhorn". Då kunde du ju erbjuda både det första och en traditionell typ med stift. Av de traditonella gillar jag tredje bilden bäst.

18. PhilemonArthur

PhilemonArthur Bonde

19. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Riktigt kul projekt! Kommer garanterat följas. Konstfack? Har du klockan klar till julmarknaden vill jag gärna kika på den om så vore fallet. Vilket program jobbar du i föresten?

20. joeflow
    Trådstartare

joeflow Torpare

Tack för åsikterna! det lutar åt förslag nr 6, och en variant med det första förslaget. Detta ska utvärderas med lite modeller.

Jag pluggar I vanliga fall på Konstfack I Stockholm, kandidat I Industridesign.Denna termin är jag dock på utbytes termin på Art Center I Pasadena, USA.

Började bygget lite smått idag, extruderingen har svarvats och sågats ut, dock är jag inte helt nöjda med resultatet. Har därför beställt delarna vattenskurna så vi får hoppas de blir ok I kvalitet.

Erik1: Bilderna är modellerade i Rhino och renderade i Keyshot. Solidworks hade varit bättre men det har jag inte på min dator för tillfället.
    Foto 2014-11-16 13 28 43.jpg Foto 2014-11-16 15 55 25.jpg

Icaras, jabla, Nicklas H och 2 andra gillar detta.
  21. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Kul projekt! Uppdatera med bilder löpande, det är nog många som är intresserade av att följa processen :)

22. aosehus

aosehus Friends of KS

Från:
    Zürich
    Spännande projekt!

23. Penson

Penson Torpare

Från:
    Gbg
    Bild 6 för bandhornen lägger jag min röst på.
    //Penson

24. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Roligt projekt, ska bi kul o följa!

25. Jaguaren

Jaguaren Bonde

Från:
    Skåneland
    Riktig kul att få se ditt projekt.
    Ska bli kul att få följa det.

Ha det Blått !

26. joeflow
    Trådstartare

joeflow Torpare

Lite uppdateringar. Komponenter har börjat trilla in, urverket ser riktigt trevligt ut, det enda som man kan klaga på är rotor som låter (tydligen vanligt för Miyota 9015). Har svarvat bezel idag, ser lovande ut. Imorgon kommer resten av boett delarna från vattenskärning, samt delar till tavlan ska vara färdiga. Foto 2014-11-23 22 06 57.jpg Foto 2014-11-23 14 54 30.jpg Foto 2014-11-19 22 21 24.jpg

Camo00, Galaxxy, jabla och 4 andra gillar detta.
  27. Nicklas H

Nicklas H Friends of KS

Från:
    Vallentuna
    Spännande projekt. Roligt att du delar med dig.

28. andreijas

andreijas Torpare

Från:
    Stockholm

Med ca 15 års erfarenhet i profilbranschen hoppas jag att jag kan bidra med lite guidelines eller råd.

Låt oss börja från början,
    Profilen: som den är ritad går den att extrudera, beroende på vilka toleranser du vill ha, utgå ifrån EN AW 755-9, då förutsätter jag att du bearbetar de små hålen då du ändå skall gänga dem.
    Den absolut största delen av vad som extruderas är 6000 legering. Vilket betyder att man har legerat upp det rena aluminiumet med magnesium, kisel och lite annat gotti gott gott. 6060/6063 är vanligast. Efter extruderingen åldrar/härdar man materialet.
    Börjar man fundera på hårdare legeringar får man i utbyte ett sämre resultat i anodiseringen.

Jämförelsen kan tyckas lite extrem, men tänk dig en mums mums, chokladen är hårdare än grädden, men mumsen går alltid sönder ändå. Så hurvida du Hårdanodiserar(tjockare lager) eller anodiserar "vanligt" spelar mindre roll om du inte har rätt material i boetten.
    Anodisering är inte annat än en accelererad uppbyggnad av det naturliga lagret av aluminiumoxid som bildas på en profil direkt efter extrudering. Och som du säger är anodiserins lagret mkt hårt, i stort sett bara diamant som är hårdare.
    Anodisering är ett bra val i det här fallet.

Varför extruderar du inte bandhornen? en av fördelarna med extrudering är ju att du kan få funktioner "på köpet"! Det kommer ju ändå krävas en hel del CNC bearbetning, så kapa detaljen lite längre än du tänkt dig. Fräs in baksidan om du vill ha bandhorn som är högre än baksidan, fräs rent framsidan och fräs ur för glas... ursäkta min taffliga skiss, jag försökte inte ens rita dit hålrummen i profilen.

Undrar du något om Aluminium så hör av dig så skall jag svara så gott jag kan.

Camo00, wundlander, Erik1 och 6 andra gillar detta.
  29. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Spännande tråd! Kommer följas! :) Lycka till!

30. joeflow
    Trådstartare

joeflow Torpare

Tack för feedbacken. Jag har fått de vattenskurna delarna och klockan är nu hos anodiserings firman. Nästa vecka ska de vara färdiga, spännande. Jag postar lite "work in progress" bilder

Tack andreijas för engagemanget. Vad tror du om 7075 aluminium? Vad jag förstår så är det så är de bland de hårdaste aluminium legeringarna och ska gå att anodisera. På konstruktions sidan så har du helt rätt, har inte riktigt tänkt på det jag kommer göra en cad modell på det i nästa vecka. Visa bifogad bild 87834 Visa bifogad bild 87836 Visa bifogad bild 87838