• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockprojekt

joeflow

Breitling
Jag studerar industridesign och håller på att rita en klocka till ett projekt.

Jag tillhör den gruppen som ofta läser här på forumet men sällan postar.

Tanken är att man utgår ifrån en extruderad profil i Aluminium. Profilen kapas upp och blir basen till klockan. Till profilen så adderar man en topp- och bottenring som håller allt på plats. Tanken med projektet är att var innovativ i produktionsprocessen.

Aluminium som metall är inte optimal (Det gick ju så där för FP Journe), men jag har kontakt med ett anodiserings företag som sysslar med hård anodisering. Hårdanodisering är extremt hårt mycket hårdare än den vanliga anodiseringen (typ2) som man ofta ser på t.ex. karbin hakar. Tanken är att genom att ev. härda aluminium och sedan hårdanodisera att man kan producera en klocka som går att använda. Detta är naturligtvis bara en teori som ska testas i verkligheten genom protyper osv.

Jag har sätt Hamiltons aluminium klockor, dock inte hört någon som har klämt på de. Om någon här har gjort det, så hade det varit kul att höra! Jag postar lite bilder på första utkastet. Jag siktar på att gör en ganska enkel klocka, med ett Miyota 9015 verk. Prismässing så hoppas jag kunna attrahera de som letar efter en mekanisk instegs klocka som är lite unik. Jag skulle gärna vilja höra lite feedback från er!
klocka extr.77.jpg
untitled.67.jpg
untitled.72.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Kul att du ger dig på ett lite annorlunda materialval och behandling/härdning!
Ska bli spännande och se, hoppas att du fortsätter posta uppdateringar i tråden:)
Gillar bandhornen på sista bilden bäst.
 

_jonte

Patek
Kul projekt och jäkligt snygg design du fått till! Gillar också den innovativa designkonstruktionen med extruderad aluminiumprofil. Har för mig att man endast kan ha ren aluminium vid extrudering, stämmer det? Men en kraftigare ytbehandling kan säkert lösa problemet. Tex Bvlgari har ju några modeller i aluminium...
Hur stor ska klockan bli?
Gillar ditt allra första förslag på bandhorn bäst, med 'fastskruvat' gummi(?). Lite skön Hublot-stil på det. :)
 

Freddie L

Panerai
Ditt ursprungliga förslag tycker jag matchar helheten bäst. Och i det förslaget ser det ju ut som om du tänkt dig "utbytbara/lösa bandhorn". Då kunde du ju erbjuda både det första och en traditionell typ med stift. Av de traditonella gillar jag tredje bilden bäst.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Riktigt kul projekt! Kommer garanterat följas. Konstfack? Har du klockan klar till julmarknaden vill jag gärna kika på den om så vore fallet. Vilket program jobbar du i föresten?
 

joeflow

Breitling
Tack för åsikterna! det lutar åt förslag nr 6, och en variant med det första förslaget. Detta ska utvärderas med lite modeller.

Jag pluggar I vanliga fall på Konstfack I Stockholm, kandidat I Industridesign.Denna termin är jag dock på utbytes termin på Art Center I Pasadena, USA.

Började bygget lite smått idag, extruderingen har svarvats och sågats ut, dock är jag inte helt nöjda med resultatet. Har därför beställt delarna vattenskurna så vi får hoppas de blir ok I kvalitet.

Erik1: Bilderna är modellerade i Rhino och renderade i Keyshot. Solidworks hade varit bättre men det har jag inte på min dator för tillfället.
Foto 2014-11-16 13 28 43.jpg
Foto 2014-11-16 15 55 25.jpg
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Kul projekt! Uppdatera med bilder löpande, det är nog många som är intresserade av att följa processen :)
 

joeflow

Breitling
Lite uppdateringar. Komponenter har börjat trilla in, urverket ser riktigt trevligt ut, det enda som man kan klaga på är rotor som låter (tydligen vanligt för Miyota 9015). Har svarvat bezel idag, ser lovande ut. Imorgon kommer resten av boett delarna från vattenskärning, samt delar till tavlan ska vara färdiga.
Foto 2014-11-23 22 06 57.jpg
Foto 2014-11-23 14 54 30.jpg
Foto 2014-11-19 22 21 24.jpg
 

Nicklas H

Cartier
Jag studerar industridesign och håller på att rita en klocka till ett projekt.

Jag tillhör den gruppen som ofta läser här på forumet men sällan postar.

Tanken är att man utgår ifrån en extruderad profil i Aluminium. Profilen kapas upp och blir basen till klockan. Till profilen så adderar man en topp- och bottenring som håller allt på plats. Tanken med projektet är att var innovativ i produktionsprocessen.

Aluminium som metall är inte optimal (Det gick ju så där för FP Journe), men jag har kontakt med ett anodiserings företag som sysslar med hård anodisering. Hårdanodisering är extremt hårt mycket hårdare än den vanliga anodiseringen (typ2) som man ofta ser på t.ex. karbin hakar. Tanken är att genom att ev. härda aluminium och sedan hårdanodisera att man kan producera en klocka som går att använda. Detta är naturligtvis bara en teori som ska testas i verkligheten genom protyper osv.

Jag har sätt Hamiltons aluminium klockor, dock inte hört någon som har klämt på de. Om någon här har gjort det, så hade det varit kul att höra! Jag postar lite bilder på första utkastet. Jag siktar på att gör en ganska enkel klocka, med ett Miyota 9015 verk. Prismässing så hoppas jag kunna attrahera de som letar efter en mekanisk instegs klocka som är lite unik. Jag skulle gärna vilja höra lite feedback från er!
klocka extr.77.jpg
untitled.67.jpg
untitled.72.jpg
Spännande projekt. Roligt att du delar med dig.
 

andreijas

Breitling
Jag studerar industridesign och håller på att rita en klocka till ett projekt.

Jag tillhör den gruppen som ofta läser här på forumet men sällan postar.

Tanken är att man utgår ifrån en extruderad profil i Aluminium. Profilen kapas upp och blir basen till klockan. Till profilen så adderar man en topp- och bottenring som håller allt på plats. Tanken med projektet är att var innovativ i produktionsprocessen.

Aluminium som metall är inte optimal (Det gick ju så där för FP Journe), men jag har kontakt med ett anodiserings företag som sysslar med hård anodisering. Hårdanodisering är extremt hårt mycket hårdare än den vanliga anodiseringen (typ2) som man ofta ser på t.ex. karbin hakar. Tanken är att genom att ev. härda aluminium och sedan hårdanodisera att man kan producera en klocka som går att använda. Detta är naturligtvis bara en teori som ska testas i verkligheten genom protyper osv.

Jag har sätt Hamiltons aluminium klockor, dock inte hört någon som har klämt på de. Om någon här har gjort det, så hade det varit kul att höra! Jag postar lite bilder på första utkastet. Jag siktar på att gör en ganska enkel klocka, med ett Miyota 9015 verk. Prismässing så hoppas jag kunna attrahera de som letar efter en mekanisk instegs klocka som är lite unik. Jag skulle gärna vilja höra lite feedback från er!
klocka extr.77.jpg
untitled.67.jpg
untitled.72.jpg


Med ca 15 års erfarenhet i profilbranschen hoppas jag att jag kan bidra med lite guidelines eller råd.

Låt oss börja från början,
Profilen: som den är ritad går den att extrudera, beroende på vilka toleranser du vill ha, utgå ifrån EN AW 755-9, då förutsätter jag att du bearbetar de små hålen då du ändå skall gänga dem.
Den absolut största delen av vad som extruderas är 6000 legering. Vilket betyder att man har legerat upp det rena aluminiumet med magnesium, kisel och lite annat gotti gott gott. 6060/6063 är vanligast. Efter extruderingen åldrar/härdar man materialet.
Börjar man fundera på hårdare legeringar får man i utbyte ett sämre resultat i anodiseringen.

Jämförelsen kan tyckas lite extrem, men tänk dig en mums mums, chokladen är hårdare än grädden, men mumsen går alltid sönder ändå. Så hurvida du Hårdanodiserar(tjockare lager) eller anodiserar "vanligt" spelar mindre roll om du inte har rätt material i boetten.
Anodisering är inte annat än en accelererad uppbyggnad av det naturliga lagret av aluminiumoxid som bildas på en profil direkt efter extrudering. Och som du säger är anodiserins lagret mkt hårt, i stort sett bara diamant som är hårdare.
Anodisering är ett bra val i det här fallet.

Varför extruderar du inte bandhornen? en av fördelarna med extrudering är ju att du kan få funktioner "på köpet"! Det kommer ju ändå krävas en hel del CNC bearbetning, så kapa detaljen lite längre än du tänkt dig. Fräs in baksidan om du vill ha bandhorn som är högre än baksidan, fräs rent framsidan och fräs ur för glas... ursäkta min taffliga skiss, jag försökte inte ens rita dit hålrummen i profilen.


Undrar du något om Aluminium så hör av dig så skall jag svara så gott jag kan.
 

joeflow

Breitling
Tack för feedbacken. Jag har fått de vattenskurna delarna och klockan är nu hos anodiserings firman. Nästa vecka ska de vara färdiga, spännande. Jag postar lite "work in progress" bilder

Tack andreijas för engagemanget. Vad tror du om 7075 aluminium? Vad jag förstår så är det så är de bland de hårdaste aluminium legeringarna och ska gå att anodisera. På konstruktions sidan så har du helt rätt, har inte riktigt tänkt på det jag kommer göra en cad modell på det i nästa vecka.
 
Topp