• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockprojekt

andreijas

Breitling
Tack för feedbacken. Jag har fått de vattenskurna delarna och klockan är nu hos anodiserings firman. Nästa vecka ska de vara färdiga, spännande. Jag postar lite "work in progress" bilder

Tack andreijas för engagemanget. Vad tror du om 7075 aluminium? Vad jag förstår så är det så är de bland de hårdaste aluminium legeringarna och ska gå att anodisera. På konstruktions sidan så har du helt rätt, har inte riktigt tänkt på det jag kommer göra en cad modell på det i nästa vecka.


då de detaljerade klockkunskaperna är lite sämre hos mig är jag glad att jag kan bidra med något! :)

7000 legering tror jag inte på. det är svårpressat och minskar tillgången på möjliga tillverkare väldigt!
De vanligaste legeringarna som extruderas i stigande hållfasthet är 6060/6063 - 6005 - 6082.
med stigande hållfasthet får du sämre resultat i anodiseringen pga mer legeringsämnen.

Om man inte åldrar materialet kallar man det T4, åldrar man det kallar man det T6.

tycker du skall hålla dig till en 6000 legering och då specifikt 6060 T6 eller 6063 T6.
Börja där - blir det skit är det bara att byta legering, visserligen kostar det lite att köra ett prov, men det har du nog igen mångfalt senare om det skall bli verklighet.

BTW - Färgen på anod, skall du ha som vi kallar det Natur Anod färg? eller skall det till någon färg?

EDIT: En god och känd referens är ganska säker på att Macbook och iphones är i 6000 legering.
 

F-L-P

Panerai
...

Varför extruderar du inte bandhornen? en av fördelarna med extrudering är ju att du kan få funktioner "på köpet"! Det kommer ju ändå krävas en hel del CNC bearbetning, så kapa detaljen lite längre än du tänkt dig. Fräs in baksidan om du vill ha bandhorn som är högre än baksidan, fräs rent framsidan och fräs ur för glas... ursäkta min taffliga skiss, jag försökte inte ens rita dit hålrummen i profilen.

...


Kul projekt! om man ändå själv skulle fått göra sånt i skolan..

Håller med, om projektet gäller produktionsvänlighet skulle jag antingen baka in bandhornen också då den ändå skall slutbearbetas, alternativt lösa det så att den extruderade profilen inte behöver behöver komma upp i fräsen alls. Lite klurigt att lösa men borde gå att lösa tycker jag och definitivt ett annolunda produktionsupplägg .
Att minimera antal komponenter och att minimera antalet olika typer utav bearbetningar är ofta (dock inte alltid) bland det viktigaste när det kommet till att kostnadseffektivisera produkter.
 

joeflow

Breitling
Foto 2014-11-25 09 13 08.jpg
Foto 2014-11-24 22 54 19.jpg
Foto 2014-11-24 12 57 01.jpg
Foto 2014-11-24 11 29 31.jpg
 

joeflow

Breitling
Det börjar närma sig slutpresentation på detta projektet. Jag har fått tillbaka delar från anodisering och plätering. Anodiseringen blev något för mörk, men men. Funktionsmässigt så verkar anodiseringen tåla en del, gick i mot klockan med skruvmejseln, och inga märken i boetten. Tavlan har jag laborerat lite med plätering metoder. Projektet sponsras av en pläterings firma, vilket betyder att man kan laborera lite utan att betala för det. Tavlan är gjord genom att man pläterar ett finmaskigt nät så mycket att hålen växer ihop.
Foto 2014-12-03 14 32 42.jpg
Foto 2014-12-03 14 32 49.jpg
Foto 2014-12-03 16 19 12.jpg
Foto 2014-12-05 11 12 23.jpg
Foto 2014-12-05 11 12 35.jpg
 

rogart-63

Patek
Snyggt jobbat .Skitsnygg klocka .Det enda jag tycker är som saknas är en inre ring som döljer skarven mellan tavla och boett . Alternativt skulle den övre delen på klockan haft en utstickande klack så att den delen inte hade synts . Och på så sätt hade du fått fast tavlan oxå .Svårt att förklara men hoppas du förstår vad jag menar .
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Läser Teknisk Design vid Luleå Tekniska Universitet, detta är typ drömmen för mig som klockintresserad! Är väldigt intresserad om du ska tillverka fler och sälja :)
 
precis som Rogart säger kanske något chapterring-liknande vore på sin plats. Går att svarva ut rätt fort om du har tillgång till svart pvc.

//Philemon
 

rogart-63

Patek
Det börjar närma sig slutpresentation på detta projektet. Jag har fått tillbaka delar från anodisering och plätering. Anodiseringen blev något för mörk, men men. Funktionsmässigt så verkar anodiseringen tåla en del, gick i mot klockan med skruvmejseln, och inga märken i boetten. Tavlan har jag laborerat lite med plätering metoder. Projektet sponsras av en pläterings firma, vilket betyder att man kan laborera lite utan att betala för det. Tavlan är gjord genom att man pläterar ett finmaskigt nät så mycket att hålen växer ihop.
Foto 2014-12-03 14 32 42.jpg
Foto 2014-12-03 14 32 49.jpg
Foto 2014-12-03 16 19 12.jpg
Foto 2014-12-05 11 12 23.jpg
Foto 2014-12-05 11 12 35.jpg

Sen undrar jag varför ingen sekundvisare ? Fick det inte plats under glaset ? Montera ett kupat mineralglas .Skulle passa skitbra till den boetten .
 
Topp