• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockrelaterad 3d printing

Pniky

Breitling
Hejsan, vad använder ni för cad-program för detta? Tänkte testa att skriva ut något via Shapeways el. likn. Har mest erfarenhet av Solid Works men det är är i fel prisklass tyvärr. Har testat Sketchup men det känns väldigt inexakt, men det kan bero på att jag inte satt mig in i hur man ska använda det.
 
Hejsan, vad använder ni för cad-program för detta? Tänkte testa att skriva ut något via Shapeways el. likn. Har mest erfarenhet av Solid Works men det är är i fel prisklass tyvärr. Har testat Sketchup men det känns väldigt inexakt, men det kan bero på att jag inte satt mig in i hur man ska använda det.


Jag jobbar främst i Rhino och Solidworks när det kommer till "riktig" cad och Maya, Cinema 4d och Z-brush när det kommer till mer "fritt" skapande. Om du ska betala för ett program så är Rhino mycket kraft för priset. Sketchup är skräp! Har du jobbat med Solidworks så harAutodesk gratis studentlicenser på sin SW-motsvarighet Inventor och även t ex autocad. Går att ladda ner även om man inte studerar.

vad hade du tänkte Cada?

//Philemon
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Då var vi där igen då! Efter 7 timmar och 40 minuter utav det här

VgzaS7Z.jpg



Spottade sig maskinen ut den här! :)

NkbVU6h.jpg


Och så lite andra vinklar:

8ptB6HJ.jpg


jzY5Tnv.jpg


sOJUcbx.jpg
Coolerz! Tack för att du delar med dig!
 

Pniky

Breitling
twisted: tack, ska kolla in programmet.

Jag jobbar främst i Rhino och Solidworks när det kommer till "riktig" cad och Maya, Cinema 4d och Z-brush när det kommer till mer "fritt" skapande. Om du ska betala för ett program så är Rhino mycket kraft för priset. Sketchup är skräp! Har du jobbat med Solidworks så harAutodesk gratis studentlicenser på sin SW-motsvarighet Inventor och även t ex autocad. Går att ladda ner även om man inte studerar.
vad hade du tänkte Cada?
//Philemon


Jo Rhino var det jag började med en gång i tiden, men när jag väl började med SW så kändes det outstanding med parametriska inställningar och att det lätt går att ändra saker i efterhand. Sedan gör arbetssättet att man tvingas vara exakt med mått osv.
Kanske ska se om jag kan lyckas få hem Inventor (är tyvärr ej student), även om jag min erfarenhet av Autodesk gör mig skeptisk :).

Jag tänkte försöka 3d-printa ett antal olika boett-idéer. Främst är jag intresserad av hur det kan fungera med olika material-typer, som t.ex. gummi och mjukare plast.
 
twisted: tack, ska kolla in programmet.




Jo Rhino var det jag började med en gång i tiden, men när jag väl började med SW så kändes det outstanding med parametriska inställningar och att det lätt går att ändra saker i efterhand. Sedan gör arbetssättet att man tvingas vara exakt med mått osv.
Kanske ska se om jag kan lyckas få hem Inventor (är tyvärr ej student), även om jag min erfarenhet av Autodesk gör mig skeptisk :).

Jag tänkte försöka 3d-printa ett antal olika boett-idéer. Främst är jag intresserad av hur det kan fungera med olika material-typer, som t.ex. gummi och mjukare plast.


Ok, kul! Jo historieträd är ju alltid att föredra. Har ingen egen erfarenhet av Inventor men det ska tydligen vara likt. Om du har en mac är Rhino (betaversion) gratis. Är lite annorlunda men det går. Är du i designbranschen (tänkte då du lärt dig Rhino)?

Kul med boettprint, hade gärna assisterat med testutskrift om jag inte åkt ifrån min printer under en tid.

//Philemon
 

hedbrg

Panerai
Inventor är väldigt likt solidworks, men med lite fler verktyg och många fler krascher.
Rhino på mac fungerar fint, även om allt inte har kommit in i det än (beta). Se bara till att ha något annat än magic mouse att jobba med.
 

F-L-P

Panerai
Solid, ProE och inventor och NX är rätt lika i stort, har själv främst kört ProE.
SolidEdge har ju ett synchronus läge som är parametriserat men ändå historielöst med ganska kraftfulla editeringsmöjligheter på t.ex. stepfiler vilket är lite skoj, 45 dagars trial här.

Rhino är grymt på komplexa ytor, men alltid när jag har jobbat med desingers som har levererat modeller har de varit så trasiga att det har krävt en dags arbete för att få dom att funka.

Men CAD program är dyrt.. Till och med IronCAD som jag inte ens skulle arbeta i under hot kostar 40kakor...
 

FredrikQ

Breitling
Hej
Finns det någon mer än jag här som gillar karbinhakeklockor?
Hittade inga "smarta" karbinhakeklockor så jag ritade och 3D-printade ut ett fäste till min Pebble smartwatch. :)

karbinhakepebble.jpg


Förutom att man kanske gillar att ha handleden bar så finns det en hel del arbetsplatser som inte tillåter armbandsur (läkemedels- sjukvårds- verkstads- och tillverkningsindustrier t.ex.) samt att friluftsfolk verkar gilla att ha karbinhakeklockor med kompass och höjdmätare på ryggsäcken. Själv bär jag min karbinhakeklocka i byxans bältesloop.

Utskriven på följande 3D-skrivare... http://www.creativetools.se/hardware/3d-printers/wanhao-duplicator-4s-hi-res

Mvh...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Häftiga grejer alla tillverkat! Har tilltång till en stor "pulver" 3D printer och laserskärare via skolan om någon vill ha hjälp att printa :)
 

rogart-63

Patek
Häftiga grejer alla tillverkat! Har tilltång till en stor "pulver" 3D printer och laserskärare via skolan om någon vill ha hjälp att printa :)

Skulle vilja ha en verk ring till en Tissot . Har en klocka som jag håller på att fixa som saknar ring . Är det svårt och dyrt att beställa en sån ?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Skulle vilja ha en verk ring till en Tissot . Har en klocka som jag håller på att fixa som saknar ring . Är det svårt och dyrt att beställa en sån ?
Hehe gör inte på beställning men om någon har en färdig modell redo för utskrift kan jag hjälpa till :) tror snarare saker printade ur maskinen vi har skulle förstöra verket, det blir ganska poröst.
 

tictac62

Cartier
Nu har jag inte boetten hemma idag . Men tror den är i vit plast . 30,5 mm utvändigt och 25,5 invändigt . Tissot seastar automatic med 2481 verk . 44585 x 4 heter modellen . Det vore ju kalas om du hade nån liggande som passar :)

Hej!
Trodde jag hade någon sådan liggande, hade bara i komplett ny Tissot NOS, som jag ska rengöra och sedan sälja, hittar jag någon, hör jag av mig.
 
Hej!
Har ett litet projekt som kanske kan passa in i denna tråden. Förra året ritade jag en CAD-modell på ett ETA/Valjoux 7750, som jag nu håller på att 3D-printa (i skala 10:1). Ambitionen är att få samtliga komplikationer att funka till slut, men det är inte utan utmaningar.
För er som är nyfikna och har Instagram finns det en hel del bilder och videos på mitt konto @printedhorology

CaptureA.PNG
IMG_20180408_191308.jpg
IMAG0776~2.jpg
 
Topp