Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockrelaterat gymnasiearbete?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Galaxy, 3 april 2014.

1. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Hej!

Till trean på gymnasiet ska jag börja med mitt gymnasiearbete. Det är kortfattat ett projekt som fortsätter under hela det tredje året på gymnasiet, och det ska också vara tydligt kopplat till din inriktning. Jag som studerar teknik är därför lite sugen på att syssla med någonting klockrelaterat, (kanske någonting med urverk blir mest tekniskt)?

Jag skulle hur som helst bli väldigt tacksam om ni kunde skriva ned något förslag på vad för tekniskt klockrelaterat jag kan syssla med på skoltid under ett år. Min första konkreta tanke är urverkens utveckling, från simpla mekaniska till månfaskomplikationer och 36000 vph etc. Vad tror ni om det, skulle det vara intressant att läsa om? :)

Med vänliga hälsningar

ZQT, yonsson, Karatekid och 1 annan gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jo, eller vattentätning, stötdämpning osv.

3. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Jag hade lagt min tid och energi på att försöka lära mig mekaniken bakom urverken och lägga in en praktisk bit i projektarbetet som t.ex skulle kunna vara att serva en klocka alternativt tillföra en komplikation eller dylikt. På så sätt får du med dig mer än bara teoretisk kunskap (som i många fall försvinner allteftersom).

Bojke, David, willbur och 1 annan gillar detta.
  4. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Det skulle också kunna vara intressant. Ska kolla på det, tackar!

5. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    +1 på karatekid's idée! Skulle vara sjukt coolt om du kunde lära dig att serva ett urverk för klassen och lärarna! Det här blir spännande.

Jag ska följa tråden, skriv gärna hur tankarna går och hur långt du kommer! :D

David och Galaxxy gillar detta.
  6. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Det blir både kul och lärorikt, så om jag väljer att studera urverken kommer jag absolut att göra detta! :)

willbur och Karatekid gillar detta.
  7. Broderjimmy

Broderjimmy Stadsbo

Från:
    Haag, NL
    Jag har i veckan lämnat in ett gymnasiearbete, så jag kan och hjälper dig gärna med funderingar och frågor!:)

Eftersom du går teknik skulle jag om jag fick satsa på något mer praktiskt. Skrivande är en enkel lösning ut, men en väldigt tråkig del. Speciellt om du är själv och måste skriva rubbet, det kan enkelt stiga dig över huvudet.

Beroende på hur hårt du vill köra kan du givetvis renovera ett riktigt skitobjekt till något snyggt vintage aktigt. Annars skulle jag kunna tänka mig att modda en redan befintlig klocka hade räckt för att få ditt E (eftersom det är det högsta du kan få på gymnasiearbete). Jag har en Seiko moddad till Black Bay till salu, där har du kanske lite inspiration. http://klocksnack.se/threads/seiko-snzh57-black-bay-mod.22074/

Detta är allt jag kan komma på rak arm såhär. Men som sagt, jag hjälper dig gärna vid problem, ett gymnasiearbete färskt i minnet kanske jag kan få användning för ändå...:D

Lycka till!

Galaxxy gillar detta.
  8. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O

Tanken är god, men resten av klassen kommer förmodligen tycka det är lika upphetsande som att bläddra i en frimärkssamling ;)
    Jag skulle tittat närmare på spring-drive tekniken... jävligt coolt :)

eriksson850 gillar detta.
  9. David

David Bödeln

medinfoto, Galaxxy, Karatekid och 1 annan gillar detta.
  10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Precis vad jag tänkte rekommendera. Behöver inte bli så fasligt dyrt heller. Kombineras lämpligen med stegvis fotodokumentering och teoretisk förklaring. Känns som ett klockrent (pun intended) examensarbete.

Galaxxy, Karatekid och David gillar detta.
  11. ZQT

ZQT The Banker

Intressant vore att se utvecklingen av perpetual calendars tills idag och kanske jämförelser mellan de som finns idag kanske?

Galaxxy gillar detta.
  12. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Började inte DW som ett skolprojekt btw, fast det kanske mer var ett företagandeprojekt, nu när jag tänker efter?

Galaxxy gillar detta.
  13. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Tack så mycket för länkar och input, jag ska kika på allting! :)

14. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Yes jag tror också det. Let me know om du kommer göra detta, har en seiko som jag gärna donerar till detta projektarbete om det skulle bli av:)

Galaxxy gillar detta.
  15. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Mycket vänligt! Hör av mig i augusti/september om det blir aktuellt. :)

Karatekid gillar detta.
  16. Calleb

Calleb Torpare

Ditt förslag om urverkens utveckling låter spännande. Parallellt med klockmekaniken skulle det vara intressant att studera själva tillverkningsteknikens utveckling. Vi snackar svarvning/fräsning/borrning/brotschning/stansning/litografietsning/ytbeläggning/laserbearbetning/montering mm - och allt i riktigt riktigt små dimensioner! Jämför en urmakares verkstad á la år 1790 med high-tech produktionslinor av idag. Bara ett förslag, i vilket fall lycka till!

Galaxxy gillar detta.
  17. ANkk

ANkk Stadsbo

Från:
    Skåne
    +1 på den samt att bygga/renovera ett objekt.

Ser fram emot att läsa ditt arbete Galaxxy när det färdigt och inlämnat

Galaxxy gillar detta.
  18. garfield

garfield Friends of KS

Utväxling. Vilka regler / rutiner etc hade de tidiga urmakarna för att få till rätt utväxling mellan drivpaketet (dvs fjädern) och tidsvisningen. Hur fanken får man rätt antal taggar på kugghjulen och rätt storlek och form för att få ihop det?

Galaxxy gillar detta.
  19. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Du skall göra en fakking avhandling på stämgaffelverk givetvis??? Allt annat är out of question!!

Galaxxy gillar detta.
  20. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Svenska märket Miro var ett skolprojekt har jag för mig?

21. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Att praktiskt bygga ett urverk eller del av det skulle kunna vara ett kul projekt också!

Lite insperation!

Galaxxy gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield