• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockresa till Iran?

Är du intresserad av en klockresa till Iran?


  • Totala väljare
    58
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Hej Alla klockentusiaster.
Jag, precis som ni, är klocknörd. Jag är ursprungligen från Iran och har stor kunskap om landet (som jag delar med mig av på facebooksidan Detta är Iran).
Nu tänkte jag kombinera mina två intressen, Iran och klockor, och undrar därför om det finns något intresse för att anordna en klockresa till Iran?

Bland annat finns det ett vackert klockmuseum man kan besöka. Här finns många vackra och intressanta väggur, bordsur, armbandsur.
Det finns också en hel del bra butiker exempelvis:
  • Tehran Watch Co. (AP, BlancPain, Cartier, Piaget m.fl.)
  • Javaheri Brothers (Rolex, Tudor m.fl.)
  • Payman Gallery (Hublot, Cartier, Rolex, Breitling, Panerai, AP m.fl.)
Men det kanske mest intressanta är alla intressanta små vintagebutiker. Kolla exempelvis @Timemachinegallery på Instagram. Här hittar man bland annat omega, JLC, Baume & Mercier, Ulysse Nardin, longines, rolex, breitling, heuer, Zenith, universal, eska, eterna och seiko. Finns också någon Glycine, några ryska dykare och andra skönheter i samlingen. Det finns ett område som är centrum för klockförsäljning i Tehran. Här finns massor med butiker där man kan hitta intressanta objekt till helt okej priser. Exempel på priser bara för att ni ska få en känsla:
  • Rolex stålsub från 2000: 32 500 kr
  • Rolex datejust two-tone guld/stål från 2000: 25 000 kr
  • Hublot Classic Fusion Svart/Läder från 2012: 73 000 kr
  • Rolex Submariner "Hulk" från 2015: 70 000 kr
  • Panerai Historic Luminor Base svart/läder med vit urtavla, helt ny: 30 000 kr
Och det går att pruta på alla priser, så räkna med att man får klockorna billigare. Nu är det såhär att jag ska åka till Iran på måndag. Så om det finns intresse för en sådan här resa kan jag försöka dra i lite trådar och planera en sådan här resa till hösten? Självklart får ni komma med önskningar och synpunkter kring vad ni skulle vilja göra på resan (förutom att nörda ner oss i klockor).

Så vad säger ni, finns det något intresse?

(Bilderna som jag bifogat är från klockmuseet som jag besöka när jag var där 2014.)
IMG_5657.JPG
IMG_5668.JPG
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej Alla klockentusiaster.
Jag, precis som ni, är klocknörd. Jag är ursprungligen från Iran och har stor kunskap om landet (som jag delar med mig av på facebooksidan Detta är Iran).
Nu tänkte jag kombinera mina två intressen, Iran och klockor, och undrar därför om det finns något intresse för att anordna en klockresa till Iran?

Bland annat finns det ett vackert klockmuseum man kan besöka. Här finns många vackra och intressanta väggur, bordsur, armbandsur.
Det finns också en hel del bra butiker exempelvis:
  • Tehran Watch Co. (AP, BlancPain, Cartier, Piaget m.fl.)
  • Javaheri Brothers (Rolex, Tudor m.fl.)
  • Payman Gallery (Hublot, Cartier, Rolex, Breitling, Panerai, AP m.fl.)
Men det kanske mest intressanta är alla intressanta små vintagebutiker. Kolla exempelvis @Timemachinegallery på Instagram. Här hittar man bland annat omega, JLC, Baume & Mercier, Ulysse Nardin, longines, rolex, breitling, heuer, Zenith, universal, eska, eterna och seiko. Finns också någon Glycine, några ryska dykare och andra skönheter i samlingen. Det finns ett område som är centrum för klockförsäljning i Tehran. Här finns massor med butiker där man kan hitta intressanta objekt till helt okej priser. Exempel på priser bara för att ni ska få en känsla:
  • Rolex stålsub från 2000: 32 500 kr
  • Rolex datejust two-tone guld/stål från 2000: 25 000 kr
  • Hublot Classic Fusion Svart/Läder från 2012: 73 000 kr
  • Rolex Submariner "Hulk" från 2015: 70 000 kr
  • Panerai Historic Luminor Base svart/läder med vit urtavla, helt ny: 30 000 kr
Och det går att pruta på alla priser, så räkna med att man får klockorna billigare. Nu är det såhär att jag ska åka till Iran på måndag. Så om det finns intresse för en sådan här resa kan jag försöka dra i lite trådar och planera en sådan här resa till hösten? Självklart får ni komma med önskningar och synpunkter kring vad ni skulle vilja göra på resan (förutom att nörda ner oss i klockor).

Så vad säger ni, finns det något intresse?

(Bilderna som jag bifogat är från klockmuseet som jag besöka när jag var där 2014.)
IMG_5657.JPG
IMG_5668.JPG

Grymt kul koncept om man inte suttit med två småttingar.. hoppas du får ihop ett bra gäng!
 

MånsT

Rolex
Klart att en klockresa är av intresse men cynikern i mig vaknar när det gäller destinationen. Kanske är lättpåverkad av media...
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Klart att en klockresa är av intresse men cynikern i mig vaknar när det gäller destinationen. Kanske är lättpåverkad av media...
Jag förstår din skepsism. Men Iran är säkraste landet i Mellanöstern idag. Man satsar stort på turismen och har öppnat upp landet. Självklart finns det vissa regler att förhålla sig till. Exempelvis att man inte får dricka alkohol. Men om resan blir av kommer vi gå igenom allt man behöver känna till i god tid.
 

MånsT

Rolex
Jag förstår din skepsism. Men Iran är säkraste landet i Mellanöstern idag. Man satsar stort på turismen och har öppnat upp landet. Självklart finns det vissa regler att förhålla sig till. Exempelvis att man inte får dricka alkohol. Men om resan blir av kommer vi gå igenom allt man behöver känna till i god tid.
Mycket möjligt, tror även att media enbart visar de sämre sidorna. Hur som helst så hoppar jag nog över men önskar dig lycka till!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Iran lockar. Spännande anrik kultur och udda besöksmål. En kombo med city/klockspaning och bestigning av Mellanösterns högsta berg Demaved 5761 möh och/eller puderåkning i bergen ovanför Teheran vore något :)
IMG_7067.JPG

IMG_7071.JPG
IMG_7068.JPG
 
Senast ändrad:

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tycker konceptet är väldigt roligt och idéen är god, men att bidra till en regering som rutinmässigt jagar rätt på oliktänkande är inget jag har någon glädje eller vilja för. Tråkigt då mina iranska vänner är oerhört trevliga, och man knappt aldrig hör annat än gott om medborgarna i landet. Önskar dig lycka med idéen, och jag kommer besöka Iran dagen då regimen släpper på sina regleringar mot oppositionen och oliktänkande.
 

BOTL

Panerai
Tycker konceptet är väldigt roligt och idéen är god, men att bidra till en regering som rutinmässigt jagar rätt på oliktänkande är inget jag har någon glädje eller vilja för. Tråkigt då mina iranska vänner är oerhört trevliga, och man knappt aldrig hör annat än gott om medborgarna i landet. Önskar dig lycka med idéen, och jag kommer besöka Iran dagen då regimen släpper på sina regleringar mot oppositionen och oliktänkande.

Ingen resa planerad till U.S.A och allierade som använder tortyr och fängslar oskyldiga utan möjlighet till rättegång?!

Att regimen där är hemsk säger jag inget om, men så är det i många länder. Om ni som jag älskar mat och kultur kanske ni har sett serie Parts Unknown med Anthony Bourdain och hans matresa i Iran, ni får nog en mer realistisk och verklighetsbaserad bild.


Även svenska Kristina Palten som sprang tvärs över Iran ensam, 184 mil av tillit.

 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag förstår din skepsism. Men Iran är säkraste landet i Mellanöstern idag. Man satsar stort på turismen och har öppnat upp landet. Självklart finns det vissa regler att förhålla sig till. Exempelvis att man inte får dricka alkohol. Men om resan blir av kommer vi gå igenom allt man behöver känna till i god tid.

Hehe, klocksnackare utan alkohol :D
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Ingen resa planerad till U.S.A och allierade som använder tortyr och fängslar oskyldiga utan möjlighet till rättegång?!

Att regimen där är hemsk säger jag inget om, men så är det i många länder. Om ni som jag älskar mat och kultur kanske ni har sett serie Parts Unknown med Anthony Bourdain och hans matresa i Iran, ni får nog en mer realistisk och verklighetsbaserad bild.


Även svenska Kristina Palten som sprang tvärs över Iran ensam, 184 mil av tillit.

Precis därför jag skrev att jag uppskattar folket i Iran, jag har redan sett dokumentären med Bourdain och älskar den! Det USA gör är vidrigt, och två fel gör inte ett rätt
 

Rojalisten

Panerai
Ingen resa planerad till U.S.A och allierade som använder tortyr och fängslar oskyldiga utan möjlighet till rättegång?!

Att regimen där är hemsk säger jag inget om, men så är det i många länder. Om ni som jag älskar mat och kultur kanske ni har sett serie Parts Unknown med Anthony Bourdain och hans matresa i Iran, ni får nog en mer realistisk och verklighetsbaserad bild.


Även svenska Kristina Palten som sprang tvärs över Iran ensam, 184 mil av tillit.

Dessvärre är ju USA ingen skolexempel på ett bra land... men att hänga homosexuella i lyftkranar, just för att dom är homosexuella... Känns aningen dassigt att åka suntrip dit
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ingen resa planerad till U.S.A och allierade som använder tortyr och fängslar oskyldiga utan möjlighet till rättegång?!

Att regimen där är hemsk säger jag inget om, men så är det i många länder. Om ni som jag älskar mat och kultur kanske ni har sett serie Parts Unknown med Anthony Bourdain och hans matresa i Iran, ni får nog en mer realistisk och verklighetsbaserad bild.


Även svenska Kristina Palten som sprang tvärs över Iran ensam, 184 mil av tillit.

USA må ha sina uppenbara brister, men jämförelsen är så grovt haltande att jag knappt vet var jag ska börja. Avstår således. Tror det dessutom är överflödigt.
Stackars folk som drabbats av en så fruktansvärd regim.

PS. @StrawberryFields är för övrigt synnerligen välkommen att besöka USA.
 

BOTL

Panerai
USA må ha sina uppenbara brister, men jämförelsen är så grovt haltande att jag knappt vet var jag ska börja. Avstår således. Tror det dessutom är överflödigt.

PS. @StrawberryFields är för övrigt synnerligen välkommen att besöka USA.

Du gör nog rätt i att avstå. Man skulle ju kunna titta på det här med nyttja kärnvapen, invadera länder, använda drönare, bomba sjukhus osv,tortera oskyldiga...
 

Crispie

Rolex
Tycker det låter fett! Kommer åka dit någon gång och tar gärna emot alla tips på klockrelaterade sevärdheter. Måste nog låta min sambo ta mig med första gången dock :angel:

Att inte åka till Iran på grund av regimen tycker jag för övrigt är trams. Personlig åsikt som jag tar mig friheten att uttrycka. Vi bor trots allt inte i Thailand.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Du gör nog rätt i att avstå. Man skulle ju kunna titta på det här med nyttja kärnvapen, invadera länder, använda drönare, bomba sjukhus osv,tortera oskyldiga...

Att inte åka till Iran på grund av regimen tycker jag för övrigt är trams. Personlig åsikt som jag tar mig friheten att uttrycka. Vi bor trots allt inte i Thailand.
Då så gubbar, jag hojtar till när jag har fått ordning på gruppresan till Nordkorea så kör vi!

Sorry Spencer; over and out gällande OT. Tråden må bestå för eventuella intressenter..
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Iran lockar. Spännande anrik kultur och udda besöksmål. En kombo med city/klockspaning och bestigning av Mellanösterns högsta berg Demaved 5761 möh och/eller puderåkning i bergen ovanför Teheran vore något :)
IMG_7067.JPG

IMG_7071.JPG
IMG_7068.JPG
Var där 2006 och åkte snowboard. Tochal 3900m ligger i princip i Theran och sen Dizin/Shemshak ligger 2h (150kr...) med taxi från Theran. Theran är en ruggigt cool stad som är värd en weekend bara det:)
Kul ide @Mazdak ! Ett par dar i Theran och sen Dizin skulle jag inte banga:) Denna vinter blir svår men nästa.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp