• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksajt växer så det knakar (Artikel om Scandinavian Luxury AB från SvD 2016-01-25)

Om man läser årsredovisningen för Scandinavian Luxury AB, den senaste på Proff.se avseende bokslutet 2014-04 (ganska gammal, jag vet...), den visar på ca 20% marginal både för det året, och året innan. Denna marginal ska sedan täcka löner och alla övriga kostnader. Sedan har de säkert olika marginaler på olika märken och modeller.

Jag kollade efter bruttovinstmarginal, nettoomsättning jämfört med inköp varor & material. Detta visar på vad de köper in klockorna för och vad de säljer dem för.

Visa gärna hur du räknade!
 

Marli

Cartier
Har i diskussioner med underleverantörer till stora märken hört siffror mellan 70-80% marginal mot listpris på high-end klockor. Alla som sett montrarna på Baselworld inser att det finns bra med pengar i branschen :) De närmsta åren blir dock intressanta med fortsatt svag kinesisk marknad och dyr CHF.
 
Har i diskussioner med underleverantörer till stora märken hört siffror mellan 70-80% marginal mot listpris på high-end klockor.
Låter som dyra modeller hos tillverkare i mellansegmentet? Som finns mkt billigare hos gråisarna. Knappast Rolex etc.

Alla som sett montrarna på Baselworld inser att det finns bra med pengar i branschen :)
Gotta spend money to make money. Det är ett viktigt säljmöte.

De närmsta åren blir dock intressanta med fortsatt svag kinesisk marknad och dyr CHF.
Japp!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Från en som inte har kunskap....hur stora är sjuka marginaler?
Precis, jag tycker lyxvaror har pissigt små marginaler. Är van vid bransher där 50% är vanligt.

Fast AD till kund är den mista marginalen, Fabrik till AD är ju det som räknas för tex. Rolex. Där hoppas jag att de tjänar en helvetes massa smet!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Precis, jag tycker lyxvaror har pissigt små marginaler. Är van vid bransher där 50% är vanligt.
AD till kund är den mista marginalen, Fabrik till AD är ju det som räknas för tex. Rolex. Där hoppas jag att de tjänar en helvetes massa smet!
Forskade lite i Rolex-handlarnas marginaler i helgen och information från handlare och folk som känner handlare var rätt samstämmiga. De som säljer Rolex köper in dem för 50-60% av listpriset beroende på modell och har alltså en marginal på 40-50%.
 
  • Like
Reactions: JLW
Forskade lite i Rolex-handlarnas marginaler i helgen och information från handlare och folk som känner handlare var rätt samstämmiga. De som säljer Rolex köper in dem för 50-60% av listpriset beroende på modell och har alltså en marginal på 40-50%.
Låter mkt men inte omöjligt. Sedan är nog Rolex bra på att övervaka att AD:na inte ger för hög rabatt. Se ACIII videon ovan.
 

Kai

Rolex
Visa gärna hur du räknade!

Bruttovinstmarginal = (omsättning - inköp av varor) / omsättning

Saxat från allabolag.se:
"Bruttovinstmarginalen kallas även för bruttovinstprocent.
Nyckeltalet används framför allt i handelsföretag och anger hur stor del av varje omsatt hundralapp som blir över för att täcka övriga kostnader. Bruttovinstmarginalen varierar mycket mellan olika branscher beroende på olika pålägg, rabatter, svinn m.m.
Beräknas: Omsättning av handelsvaror och tjänster minus inköpsvärdet för sålda handelsvaror och tjänster i procent av nettoomsättning."
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Låter mkt men inte omöjligt. Sedan är nog Rolex bra på att övervaka att AD:na inte ger för hög rabatt. Se ACIII videon ovan.
Det är mycket om man jämför med andra branscher men troligtvis normalt inom lyxvaror. Det är lite för många som anger de siffrorna för att de inte skulle stämma.

EDIT: Såg videon nu, trots att det tar emot att se den pajasen mer än 10 sekunder :bag:
 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Rena rykten såklart, men en pensionerad Rolex AD hävdade med bestämdhet att kostnaden för att producera en Submariner, inklusive ALLA kostnader (marknadsföring etc) är 500€. Vet inte om det stämmer men låter ju inte helt orimligt.
 
Rena rykten såklart, men en pensionerad Rolex AD hävdade med bestämdhet att kostnaden för att producera en Submariner, inklusive ALLA kostnader (marknadsföring etc) är 500€. Vet inte om det stämmer men låter ju inte helt orimligt.
Med tanke på hur hemlighetsfulla Rolex är så är jag övertygad om att det är information som INTE en AD sitter på, och troligtvis ganska få inom Rolex också.

Jag skulle tro att en Sub kostar runt 5000 SEK att tillverka, men då ingår ingen R&D, marknadsföring och andra omkostnader. Tänk själva, vad är absolut billigaste klockan, "icke brand name", där man får en klocka med samma kvalitet i material etc som en äkta Rolex. Någonstans mellan 10 000 och 20 000 SEK? Det borde peka på tillverkningspris runt 5000 SEK? Sedan har ju Rolex skalfördelar...

Ser man till konsumentpriset, och klockans vikt, så är ju Rolex alkemister. De tar ett pris som om klockan vore i rent guld - fast den är i mestadels stål!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Med tanke på hur hemlighetsfulla Rolex är så är jag övertygad om att det är information som INTE en AD sitter på, och troligtvis ganska få inom Rolex också.

Jag skulle tro att en Sub kostar runt 5000 SEK att tillverka, men då ingår ingen R&D, marknadsföring och andra omkostnader. Tänk själva, vad är absolut billigaste klockan, "icke brand name", där man får en klocka med samma kvalitet i material etc som en äkta Rolex. Någonstans mellan 10 000 och 20 000 SEK? Det borde peka på tillverkningspris runt 5000 SEK? Sedan har ju Rolex skalfördelar...

Ser man till konsumentpriset, och klockans vikt, så är ju Rolex alkemister. De tar ett pris som om klockan vore i rent guld - fast den är i mestadels stål!

Han hade jobbat med Rolex i 30 år eller så och naturligtvis var hans information rent informell. Han hade lärt känna människor på insidan tillräckligt bra för att de skulle dela den informationen med honom, sant eller falsk. Men jag har suttit med folk jag knappt känner som droppar straffbara företagshemligheter efter 3 öl så jag är inte helt säker på att Rolex "hemlighetsmakeri" är en garant för att det inte läcker något. Med detta sagt, så kan jag inte verifiera påståendet alls utan det bör mest ses som en parantes i diskussionen, om ens det.
 
Han hade jobbat med Rolex i 30 år eller så och naturligtvis var hans information rent informell. Han hade lärt känna människor på insidan tillräckligt bra för att de skulle dela den informationen med honom, sant eller falsk. Men jag har suttit med folk jag knappt känner som droppar straffbara företagshemligheter efter 3 öl så jag är inte helt säker på att Rolex "hemlighetsmakeri" är en garant för att det inte läcker något. Med detta sagt, så kan jag inte verifiera påståendet alls utan det bör mest ses som en parantes i diskussionen, om ens det.
Det är därför jag bara anställer nykterister... ;-)

USA:
http://www.watchtime.com/wristwatch...brands-spent-the-most-on-advertising-in-2013/
ROlex lade 61,48 MUSD på reklam.

ROlex lär göra 1 M klockor per år.
Gissningsivs säljer de 1/3 av detta i USA.

Ger 1558 SEK per såld klocka i reklamkostnader.

Lämnar, givet 5000 SEK totalpris, 3500 SEK.

Tittar du här:
https://www.hodinkee.com/articles/inside-rolex
som du hittar här:
https://klocksnack.se/threads/rolex-bakom-hypen-marknadsföringen-och-myterna.49060/

kan du läsa och titta själv, och se bl a citatet:
"The human element in Rolex watchmaking is more than substantial and very real."
Se bla hur de gör metallarmbandet...

Då det troligtvis är lika dyrt att anställa folk i .ch som i .se kan vi konstatera att 3500 väl räcker MAX till runt 5 timmar. Bara de manuella operationerna för klockan, inklusive att montera urverket, borde ta runt 5 timmar.

Då har vi inte betalt R&D, lokaler, material, etc...

Min slutsats blir att 5000 SEK är en felaktig siffra. Jag gissar på runt 10 000 - 15 000 SEK, för en standard trehandare med datum, t.ex. DJ.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Det är därför jag bara anställer nykterister... ;-)

USA:
http://www.watchtime.com/wristwatch...brands-spent-the-most-on-advertising-in-2013/
ROlex lade 61,48 MUSD på reklam.

ROlex lär göra 1 M klockor per år.
Gissningsivs säljer de 1/3 av detta i USA.

Ger 1558 SEK per såld klocka i reklamkostnader.

Lämnar, givet 5000 SEK totalpris, 3500 SEK.

Tittar du här:
https://www.hodinkee.com/articles/inside-rolex
som du hittar här:
https://klocksnack.se/threads/rolex-bakom-hypen-marknadsföringen-och-myterna.49060/

kan du läsa och titta själv, och se bl a citatet:
"The human element in Rolex watchmaking is more than substantial and very real."
Se bla hur de gör metallarmbandet...

Då det troligtvis är lika dyrt att anställa folk i .ch som i .se kan vi konstatera att 3500 väl räcker MAX till runt 5 timmar. Bara de manuella operationerna för klockan, inklusive att montera urverket, borde ta runt 5 timmar.

Då har vi inte betalt R&D, lokaler, material, etc...

Min slutsats blir att 5000 SEK är en felaktig siffra. Jag gissar på runt 10 000 - 15 000 SEK, för en standard trehandare med datum, t.ex. DJ.

Såna här inlägg gillar jag! Bra resonerat. Och jag håller med dig. Siffrorna blir svåra att hålla upp.
Men de verkar ju onekligen har ett rätt väloljat maskineri:


Ett annat exempel som är mer detaljerat är Panerai:


Där verkar det inte ta 5h för de manuella bitarna...
 
Topp