• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksamlarmässa lördagen 26 september 12.00-17.00 i Stockholm

bjrn

Panerai
2-Faktor
Är det några som bokat in klocksamlarmässan eller som kommer att lämna något kul till auktionen?
Jag har för mig att det är ett gäng som brukar gå härifrån, eller har jag fel? Det är ju bara medlemmar som får komma in, men man får ta med sig en gäst som man känner väl.

007.JPG
 

JohnDoe

Rolex
Spännande, undrar vad man ska vara medlem i för förening. Vet att de var på antikmässan förut. Har inte sett någon klocksamlarmässa förening på nätet. De måste hålla klart låg profil.
 

JohnDoe

Rolex
Spännande, undrar vad man ska vara medlem i för förening. Vet att de var på antikmässan förut. Har inte sett någon klocksamlarmässa förening på nätet. De måste hålla klart låg profil.
Googlade "urgammalt klockmässa 2015" och fick noll träffar. Finns det någon länk till vad det kan vara förening eller vill de vara anonyma?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Spännande, undrar vad man ska vara medlem i för förening. Vet att de var på antikmässan förut. Har inte sett någon klocksamlarmässa förening på nätet. De måste hålla klart låg profil.
Föreningen är suspekt, undersöktes för ett par år sedan av några här på KS där "styrelsen" kontaktades. Det vi vet är att den sk styrelsen åkte på resa till Karibien för några år sedan, hur den resan finansierades kan man ju fundera över...
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Föreningen är suspekt, undersöktes för ett par år sedan av några här på KS där "styrelsen" kontaktades. Det vi vet är att den sk styrelsen åkte på resa till Karibien för några år sedan, hur den resan finansierades kan man ju fundera över...
Suspekt eller inte, det är väl inte direkt en vanlig förening med föreningsmöten och val av styrelse, utan några som bjuder in och arrangerar ett par träffar om året och för det pröjsar man medlemsavgift samt entréavgift......vill man inte "vara med" så är det bara att ge tusan i att betala.

Det är klart att det finns många som tjänar pengar på andras klockintresse.......ingen nämnd och ingen glömd, men vill man vara med så betalar man eller så skiter man i det.

Jag har också sökt på nätet för massa år sedan, men insåg att det är ett några stycken som bildat klubb och tar betalt för att skicka ut brev två gånger om året.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Suspekt eller inte, det är väl inte direkt en vanlig förening med föreningsmöten och val av styrelse, utan några som bjuder in och arrangerar ett par träffar om året och för det pröjsar man medlemsavgift samt entréavgift......vill man inte "vara med" så är det bara att ge tusan i att betala.

Det är klart att det finns många som tjänar pengar på andras klockintresse.......ingen nämnd och ingen glömd, men vill man vara med så betalar man eller så skiter man i det.

Jag har också sökt på nätet för massa år sedan, men insåg att det är ett några stycken som bildat klubb och tar betalt för att skicka ut brev två gånger om året.
Saken var den att dom som undersökte saken var medlemmar och ville veta vart avgiften gick och se stadgar etc. Något som dom ej fick, så ja det är suspekt och anledningen till att jag skrev detta i tidigare inlägg är för att folk ska vara medvetna om hur det ligger till och att slippa "vara med",är ju svårt att veta utan denna info.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
De vill nog vara anonyma, då jag inte tror att de "fins" i föreningsregistret heller.....;)
För sen för att rätt men självklart skall det stå finns i föreningsregistret.
Jag tror inte att man har några stadgar....de har bildat en klubb och tar betalt från dem som vill vara med. Med många medlemmar är det klart att det blir lite pengar. Kuvert o porto o ett A4 kostar väl 7-8 kr, så det är klart att de kan åka till Karibien om de får in många slantar....:rolleyes:, medlemsavgiften är 100 kr så det kan ju bli ett ANTAL tusen över.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Folk verkar vara väldigt skeptiska här...

Jag var på en mässa de hade 2012 tror jag, på scandic. Mycket vintage och några från TTT var där. Betalade 150 för ett medlemsskap och har sen dess fått brev.

Sen kan jag hålla med om att alla inte såg ut som kostymnissar men skulle mer säga att de såg ut som klocknördar från hela Europa:)
 

JohnDoe

Rolex
Måste säga att mitt största bekymmer inte är vad som händer med medlemsavgiften. Ser det som en entreavgift. Däremot tycker jag det skulle vara kul att gå dit. Men uppenbarligen vill de inte ha några besökare eftersom de inte vill att någon ska hitta dem. Visserligen finns det en bild på en inbjudan med telefonnummer men det är inte en publik som jag ser det inbjudan utan till en befintlig medlem. Jag ringer inte telefonnummer som är "klottrade på en vägg" heller. Själva inledningen på samtalet skull kännas rätt konstig.. "Hej, du, jag såg ditt nummer på ett foto på nätet...." inte riktigt min grej. Om de vill ha nya medlemmar får de nog göra sig mer publikt nåbara.
Så tills de behagar göra sig publikt nåbara utgår jag från att föreningen är helt ointresserad av att få nya medlemmar och enbart säljer/byter/köper med befintliga medlemmar. Varför de besvärar sig med att hyra plats på publika ställen som hotell och mässor är för mig obegripligt eftersom de lika gärna kunde ses i någon mörk källare där de garanterat slipper konktakt med andra än befinliga medlemmar.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Måste säga att mitt största bekymmer inte är vad som händer med medlemsavgiften. Ser det som en entreavgift. Däremot tycker jag det skulle vara kul att gå dit. Men uppenbarligen vill de inte ha några besökare eftersom de inte vill att någon ska hitta dem. Visserligen finns det en bild på en inbjudan med telefonnummer men det är inte en publik som jag ser det inbjudan utan till en befintlig medlem. Jag ringer inte telefonnummer som är "klottrade på en vägg" heller. Själva inledningen på samtalet skull kännas rätt konstig.. "Hej, du, jag såg ditt nummer på ett foto på nätet...." inte riktigt min grej. Om de vill ha nya medlemmar får de nog göra sig mer publikt nåbara.
Så tills de behagar göra sig publikt nåbara utgår jag från att föreningen är helt ointresserad av att få nya medlemmar och enbart säljer/byter/köper med befintliga medlemmar. Varför de besvärar sig med att hyra plats på publika ställen som hotell och mässor är för mig obegripligt eftersom de lika gärna kunde ses i någon mörk källare där de garanterat slipper konktakt med andra än befinliga medlemmar.
Det roliga är ju att det är både medlemsavgift och entréavgift, skojare. Sen var iofs själva auktionen rätt komisk och hade faktiskt ett rätt högt underhållningsvärde.
 

JohnDoe

Rolex
Ja det är väl som loppisar i allmänhet. En entreavgift. Tycker det är kul att det finns de som orkar göra sånt. Att de tjänar en slant är väl inte fel.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ja det är väl som loppisar i allmänhet. En entreavgift. Tycker det är kul att det finns de som orkar göra sånt. Att de tjänar en slant är väl inte fel.
Ja visst är det så, dock väldigt få loppisar där du behöver vara medlem. Dessutom står det ju att det arrangeras helt ideellt, som sagt, skojare.
 
Senast ändrad:

paradis

Audemars
Eftersom det är en förening, så mycket möjligt att dom får statligt stöd/ bidrag. Summan beror på hur många medlemmar, mm. Vet att dom är riktiga klock intresserade.
 

Josef B

Bestraffaren
Dessvärre så blir det inget för mig, den har gått ner sig totalt. Jag kan dock hänga med på en öl på något hak runtomkring :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Om @bjrn hade tagit med hela sidan hade man sett namnet Skandinaviska Klocksamlarföreningen längst ner.
Normalt ska en medlem rekomendera den nya medlemmen för att bli antagen. Nu brukar det finnas medlemmar som hjälper in övriga. Själv är jag medlem men har inte betalt på flera år så inträdet lär bli svettiga 300.
 

JohnDoe

Rolex
Om @bjrn hade tagit med hela sidan hade man sett namnet Skandinaviska Klocksamlarföreningen längst ner.
Normalt ska en medlem rekomendera den nya medlemmen för att bli antagen. Nu brukar det finnas medlemmar som hjälper in övriga. Själv är jag medlem men har inte betalt på flera år så inträdet lär bli svettiga 300.
Googlade på skand......fick en handfull träffar från KS och TTT. Ingen träff på någon sida av mer "officiell" karaktär eller någon som på något sätt företräder föreningen. Återigen, vad är meningen med att arrangera mässor som är så hemliga att ingen kan komma dit. Kort sagt vem f-n vill gå dit när de är så öppet ointresserade av besökare. Samlar de frimärken och mynt också? Kanske byter de bokmärken också, lär väl självdö. Hittade en kul länk till KS på google. Tröttsamt att de säljer fakeklockor https://klocksnack.se/threads/klockmässan-skandinaviska-klocksamlarföreningen-humbug.3755/
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Googlade på skand......fick en handfull träffar från KS och TTT. Ingen träff på någon sida av mer "officiell" karaktär eller någon som på något sätt företräder föreningen. Återigen, vad är meningen med att arrangera mässor som är så hemliga att ingen kan komma dit. Kort sagt vem f-n vill gå dit när de är så öppet ointresserade av besökare. Samlar de frimärken och mynt också? Kanske byter de bokmärken också, lär väl självdö. Hittade en kul länk till KS på google. Tröttsamt att de säljer fakeklockor https://klocksnack.se/threads/klockmässan-skandinaviska-klocksamlarföreningen-humbug.3755/

De säljer skrotur, franken och kopior också. Så ett genuint klockintresse har de definitivt!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Googlade på skand......fick en handfull träffar från KS och TTT. Ingen träff på någon sida av mer "officiell" karaktär eller någon som på något sätt företräder föreningen. Återigen, vad är meningen med att arrangera mässor som är så hemliga att ingen kan komma dit. Kort sagt vem f-n vill gå dit när de är så öppet ointresserade av besökare. Samlar de frimärken och mynt också? Kanske byter de bokmärken också, lär väl självdö. Hittade en kul länk till KS på google. Tröttsamt att de säljer fakeklockor https://klocksnack.se/threads/klockmässan-skandinaviska-klocksamlarföreningen-humbug.3755/
Men det är just vad det är, en mässa för medlemmar, icke öppen för allmänheten. Motivet är väl säkerheten, preciss som för oss.
Men nu kommer vi åter till frågan: ska vi återuppliva en tradition eller skita i mässan och bara träffas för några öl. Det blir några om man spar in de 300.
 
Topp