Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocksamling som hobby?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Buckshot, 23 juli 2015.

1. Buckshot
    Trådstartare

Buckshot Stadsbo

Jag är intresserad av fördelar vs nackdelar.
    Vad jag kan säga själv är att det är en hobby som flyger under radarn hos dom flesta. Man måste förklara för folk varför man samlar på klockor??? av alla saker.
    Å andra sidan är det inget som retar upp folk. Möjligen kan man bli idiotförklarad om man börjar prata om priser på vissa klockor.

Cristian gillar detta.
  2. Cristian

Cristian Friends of KS

Enda nackdelen är väl att det kostar en del och att man inte kan låta bli att läsa om klockor :)

Tull, Divemaster och Wozzor gillar detta.
  3. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Inte retar upp folk? Jag upplever snarare tvärtom, att dyra klockor sticker mer i ögonen på gemene man än exempelvis en dyr bil.

Seikosthlm och Sandkvist gillar detta.
  4. Khoma

Khoma Stadsbo

Givetvis. Det är mer "ok" enligt Svensson att belåna sig över öronen på villa, sen en ny Volvo för 400 lök än att casha ut en Rolex för 50-60k (För att inte tala om förlusten på att köpa ny bil).....Logik

5. KenKun

KenKun Biskop

Av alla hobbies som jag har haft, så verkar just klocksamlandet vara mest ok bland vänner & familj. Klockor är manligt, klockor är något man bör ha. Samla på! :)

Seikosthlm och Cristian gillar detta.
  6. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Jag undviker att berätta för folk att jag samlar på klockor, dom skulle aldrig fatta det ändå. Att frugan har över 300 skor är inget någon förvånas över,
    men om jag berättar att jag har 15 -20 klockor tycker dom jag är en idiot. Det är tur att Klocksnack finns så man får känna sig normal ibland :).

Pilot, jabla, nissehult och 6 andra gillar detta.
  7. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Vissa har svårt med att förstå charmen i att en automatisk/manuell klocka går långtifrån lika exakt som en Quartz dito. Speciellt när de får reda på hur mkt mer de kostar.

8. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Anser att det sticker en del i ögonen på de flesta oinsatta jag försökt diskutera med.

Att samma personer lägger 250 k på trim till bilen och sen tar en semester i Mexiko för 95 k är dock inget konstigt alls...

Doncorleone och Khoma gillar detta.
  9. Khoma

Khoma Stadsbo

Särskilt inte med belånade pengar...

Asplund gillar detta.
  10. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Jag kommer från en liten ort med många motorintresserade, och att som 18-åring bränna alla pengar ens föräldrar sparat åt en på en bil för 100 lök är inget konstigt, inte heller att tatuera sig för 20-30 000 på ett halvår. En klocka däremot, då är man nån bortskämd "pappas-pojke".

Seikosthlm, JMolin och eriksson850 gillar detta.
  11. Khoma

Khoma Stadsbo

Du menar EPA-Traktor va? :D Ser direkt inne i stan vilka som är från Tiahööölm ;)

12. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Haha, epa- och a-traktorer finns det gått om ja. Fast de går ju snarare upp i pris (!), så de har ju inte samma värdeminskning som en bil.

13. Khoma

Khoma Stadsbo

Haha :) Minns på Fredriksbergsskolan (2005) Då såg man vilka som var ifrån Falköping (Mopeder) Och vilka som var ifrån Floby, Odensberg, Kinnarp etc (EPA)
    Då kan vi ju ha ett mini GTG här då :)

14. hollow123

hollow123 Biskop

Från:
    Göteborg
    Klockintresse och att ha klockor som hobby. Ger mig oftast snarare nyfikenhet som respons mer än något annat. Typ: vad tycker du är charmen med klockor? Osv

15. JMolin

JMolin Präst

Från:
    STHLM
    Från familj och flickvännens håll får klockfanatismen bättre respons än min andra hobby, veteranmopeder. De låter mer, tar mer plats å skita ner mer. Så jag är inte förvånad.

Seikosthlm gillar detta.
  16. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Jag och ett gäng kompisar har en gruppkonversation på whatsapp. När någon lägger upp bilder på sin nya bil kommer en massa grattis etc. när jag lägger upp på en ny klocka får jag bilder tillbaka där folk målat en klocka på armen. vissa förstår helt enkelt inte

17. MånsT

MånsT Biskop

En teori till att dyra klockor sticker mer i ögonen hos folk än en ny bil för 300-400 lax är kanske för att klockor i nästan alla tider har varit prestigeobjekt? Visst var exempelvis Rolex sportklockor verktyg i början men det har alltid funnits tillverkare för dem som är mer jämlika än vi andra.

Mårtenssons ur Brookfield