• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockservice på Urmakarskolan i Borensberg?

seikoswede

Panerai
Som titeln antyder funderar jag på om det går att lämna in klockor för service och/eller renovering på Urmakarskolan?

Vet att man kunde göra det förr men hur är det nu? Någon som provat?

Jag bor inte så långt därifrån och har ingen annan bra kontakt på bra urmakare därav min fråga.

Trevlig Fredag!

Jim
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag har inte lämnat in nåt där, men var förbi m en gammal Heuer för inspektion förra våren å fick fantastisk service/mottagande av en av lärarna (kommer tyvärr inte ihåg vad han hette).

Flera elever var nyfikna/intresserade oxå...

Borde lämna in nån gammal kronograf där för att testa. Jag bor ju för f-n nästgårds...
 
D

Dilip

Guest
Föredetta elev här.. det är helt klart prisvärt och värt att lämna in sin klocka här. Några av oss som gått här är rätt ordentligt 'klocktokiga' med tillgång till något av det mest ohälsosamma bibliotek som finns inom klockvärlden. Dessutom görs inga operationer som känns otrygga att göra. Skulle man få in en Triptyque, t ex - skulle den skickas direkt tillbaka till ägaren :)
 

AdamK

Breitling
Föredetta elev här.. det är helt klart prisvärt och värt att lämna in sin klocka här. Några av oss som gått här är rätt ordentligt 'klocktokiga' med tillgång till något av det mest ohälsosamma bibliotek som finns inom klockvärlden. Dessutom görs inga operationer som känns otrygga att göra. Skulle man få in en Triptyque, t ex - skulle den skickas direkt tillbaka till ägaren :)


Men tanke på vad jag har hört är ditt svar ganska märkligt. Du hoppade av utbildningen efter ett par veckor och för dig nu som en tidigare elev. Det är ju sant rent tekniskt, dock ganska oärligt att yttra dig om hur reparationer hanteras. Det har du inte en susning om, inte av egen erfarenhet i alla fall och i och med att du hoppade av innan du hade filat klart många av de absolut tidigaste övningarna vet du förmodligen inte heller vad det finns för tillgångar på skolan. Du är lika mycket urmakare som en skomakare.

Varför någon skulle ljuga, vara oärlig eller såhär hal (vad du än kallar det) om triviala saker som detta är bortom mig.
Why don't you fly under your true flag, sir. Se det som ett förslag, inte en fråga.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Men tanke på vad jag har hört är ditt svar ganska märkligt. Du hoppade av utbildningen efter ett par veckor och för dig nu som en tidigare elev. Det är ju sant rent tekniskt, dock ganska oärligt att yttra dig om hur reparationer hanteras. Det har du inte en susning om, inte av egen erfarenhet i alla fall och i och med att du hoppade av innan du hade filat klart många av de absolut tidigaste övningarna vet du förmodligen inte heller vad det finns för tillgångar på skolan. Du är lika mycket urmakare som en skomakare.

Varför någon skulle ljuga, vara oärlig eller såhär hal (vad du än kallar det) om triviala saker som detta är bortom mig.
Why don't you fly under your true flag, sir. Se det som ett förslag, inte en fråga.


?
 

AdamK

Breitling
Din info om Dilip samt din motvilja.

Okej. Min info om Dilip är sann (om Dilip är Dilip) och om du och andra inte ser några konstigheter men diskrepansen behöver ni inte skänka en tanke till det. Det stack dock mig i ögonen. Motviljan hänger jag dock inte med på, motvilja till service på urmakarskolan? Undvek medvetet att värdera det. Sanningshalten i det Dilip sade var problematiken för mig i och med att han med bakrund av vad han inte visste försökte stödja sin poäng.
 
D

Dilip

Guest
Fy, vilket otrevligt inlägg att skriva på en lördagskväll. Det här är det sista inlägget jag kommer skriva på det här forumet, pga. detta, och för allt vad det är värt blir det ett försvarstal 'light'. Jag genomförde inte min utbildning i Borensbergs för att skolan gick i konkurs innan min andra termin var avslutad, så jag har kompletterar på annat håll. Det var inte så komplicerade klockor jag höll på med, nej. Bland dem var det några PAM's, en Daytona (zenith- verk) och massa fickur. Men jag har kollegor och bekanta som gått klart där + fortsatt kontakt med lärare där som är 1000ggr vassare än jag. Inom Sverige anser jag att skolan är det mest optimala budgetalternativet som finns, tillråga på att bemötandet är mycket trevligare än alla verkstäder t ex. i GBG eller Södermalm. Jag tar mitt klockintresse på stort allvar och skulle inte besudla detta forum med massa nonsense, därigenom vet jag att jag inte är den enda svenska urmakaren som servat sin egna trasiga Sub, innan man ger sig an någon annans (även fast man inte är Rolex- certifoerad). Trevlig kväll.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Fy, vilket otrevligt inlägg att skriva på en lördagskväll. Det här är det sista inlägget jag kommer skriva på det här forumet, pga. detta, och för allt vad det är värt blir det ett försvarstal 'light'. Jag genomförde inte min utbildning i Borensbergs för att skolan gick i konkurs innan min andra termin var avslutad, så jag har kompletterar på annat håll. Det var inte så komplicerade klockor jag höll på med, nej. Bland dem var det några PAM's, en Daytona (zenith- verk) och massa fickur. Men jag har kollegor och bekanta som gått klart där + fortsatt kontakt med lärare där som är 1000ggr vassare än jag. Inom Sverige anser jag att skolan är det mest optimala budgetalternativet som finns, tillråga på att bemötandet är mycket trevligare än alla verkstäder t ex. i GBG eller Södermalm. Jag tar mitt klockintresse på stort allvar och skulle inte besudla detta forum med massa nonsense, därigenom vet jag att jag inte är den enda svenska urmakaren som servat sin egna trasiga Sub, innan man ger sig an någon annans (även fast man inte är Rolex- certifoerad). Trevlig kväll.

Nu ska jag försöka vara så snäll som möjligt.. Men kom igen, "sista inlägget pga detta".

Man up, och fortsätt posta. Otrevligheter får man tåla här i livet.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Okej. Min info om Dilip är sann (om Dilip är Dilip) och om du och andra inte ser några konstigheter men diskrepansen behöver ni inte skänka en tanke till det. Det stack dock mig i ögonen. Motviljan hänger jag dock inte med på, motvilja till service på urmakarskolan? Undvek medvetet att värdera det. Sanningshalten i det Dilip sade var problematiken för mig i och med att han med bakrund av vad han inte visste försökte stödja sin poäng.

så om jag inte jobbar på Nymans eller Rob Engströms, får jag inte rekommendera dem till andra vid behov av service?
 
C

China

Guest
Fy, vilket otrevligt inlägg att skriva på en lördagskväll. Det här är det sista inlägget jag kommer skriva på det här forumet, pga. detta, och för allt vad det är värt blir det ett försvarstal 'light'. Jag genomförde inte min utbildning i Borensbergs för att skolan gick i konkurs innan min andra termin var avslutad, så jag har kompletterar på annat håll. Det var inte så komplicerade klockor jag höll på med, nej. Bland dem var det några PAM's, en Daytona (zenith- verk) och massa fickur. Men jag har kollegor och bekanta som gått klart där + fortsatt kontakt med lärare där som är 1000ggr vassare än jag. Inom Sverige anser jag att skolan är det mest optimala budgetalternativet som finns, tillråga på att bemötandet är mycket trevligare än alla verkstäder t ex. i GBG eller Södermalm. Jag tar mitt klockintresse på stort allvar och skulle inte besudla detta forum med massa nonsense, därigenom vet jag att jag inte är den enda svenska urmakaren som servat sin egna trasiga Sub, innan man ger sig an någon annans (även fast man inte är Rolex- certifoerad). Trevlig kväll.

Om du kompletterade din utbildning på annat håll, från vilken horologiskt institut fick du ditt gesällbrev efter avslutad utbildning?

Sedan är urmakarutbildningen i Borensberg inte något "optimalt budgetalternativ" utan den enda urmakarskola som finns i Sverige. Slutförde du din utbildning utomlands, gott så. Men jag har faktiskt svårt att se poängen med att du nämner din utbildning i Borensberg om den inte avslutades. Det finns säkert en och annan som svingat en bägare på "gästis" som tittat in på forumet.:)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Om du kompletterade din utbildning på annat håll, från vilken horologiskt institut fick du ditt gesällbrev efter avslutad utbildning?

Sedan är urmakarutbildningen i Borensberg inte något "optimalt budgetalternativ" utan den enda urmakarskola som finns i Sverige. Slutförde du din utbildning utomlands, gott så. Men jag har faktiskt svårt att se poängen med att du nämner din utbildning i Borensberg om den inte avslutades. Det finns säkert en och annan som svingat en bägare på "gästis" som tittat in på forumet.:)

fast vadå nämner? killen skriver bara, då han faktiskt har tidigare erfarenheter som före detta elev, att service av ur på Borensberg är bra. Inte riktigt Dilip som skapat tråden?
 

seikoswede

Panerai
Hörrni pojkar!

Personliga påhopp kan ni väl ta utanför KS? Synd att förstöra stämningen här inne eller hur?

Nu gällde det ju service och givetvis förväntar man ju sig lite olika svar precis som med det mesta i livet. Alla har vi ju olika infallsvinklar och erfarenheter men att dra upp vem som har gjort vad med vem eller när eller hur bidrar inte till att ge mig svar på min fråga.

Så fortsätt gärna diskussionen utanför KS så kan väl andra med erfarenheter av urmakarskolan posta sina svar?

Ha en trevlig lördag ni som kan! Själv sitter jag i begynnande storm !
Fast förutom KS har jag i alla fall en sak till att glädja mig åt!


nWm97UU.jpg


Jim
 

AdamK

Breitling
Fy, vilket otrevligt inlägg att skriva på en lördagskväll. Det här är det sista inlägget jag kommer skriva på det här forumet, pga. detta, och för allt vad det är värt blir det ett försvarstal 'light'. Jag genomförde inte min utbildning i Borensbergs för att skolan gick i konkurs innan min andra termin var avslutad, så jag har kompletterar på annat håll. Det var inte så komplicerade klockor jag höll på med, nej. Bland dem var det några PAM's, en Daytona (zenith- verk) och massa fickur. Men jag har kollegor och bekanta som gått klart där + fortsatt kontakt med lärare där som är 1000ggr vassare än jag. Inom Sverige anser jag att skolan är det mest optimala budgetalternativet som finns, tillråga på att bemötandet är mycket trevligare än alla verkstäder t ex. i GBG eller Södermalm. Jag tar mitt klockintresse på stort allvar och skulle inte besudla detta forum med massa nonsense, därigenom vet jag att jag inte är den enda svenska urmakaren som servat sin egna trasiga Sub, innan man ger sig an någon annans (även fast man inte är Rolex- certifoerad). Trevlig kväll.



Dilip inledde med att introducera sig i sin post med "Föredetta elev här". Skulle någon av er andra inleda med det, utan att fortsätta med brasklappar åt höger och vänster för att klargöra situationen? "Elev på skolan, även fast jag har kompletterat de resterande 2,95 åren på annat håll så är jag auktoritet vad gäller service på skolan. Känner lärare osv." Tidigare inlägg från Dilip har också varit sanningstänjande, be mig inte citera utan om ni är aktiva kan ni veteraner kanske dra till minnes andra inlägg. Om ni vill ha numbers backar jag tillbaka för jag är ingen veteran men har fått tunga sms från kompisar då Dilip har postat andra märkliga saker. Tänker inte googla sönder mig för det nu. Nu är dock måttet rågat för mig. Är den första att erkänna bristerna i det argumentet om någon vill sätta den poängen, är inte huvudpoängen oavsett.

Om ni har mött ovanstående meningar med oförståelse fortsätter jag med Dilips svar nedan.
Du glömmer försvara din ställning. Även om du nu kompletterade dina få fullbordade veckor med resterande man lär sig på en 3-årig utbildning har du förmodligen tveksam kunskap om hur vettigt det är att lämna in sin klocka på urmakarskolan. Du inledde din första post med en harkling som du förmodligen trodde skulle underbygga fortsättningen. Det föll dock direkt i och med att du inte försvarade den positionen. Du framstår alltså som ganska knepig och oärlig direkt.

Att du sedan fortsatte din utbildning på annat sätt är såklart en riktig replik. Säg gärna hur du gick tillväga. Om du inte vill nämna namn och verkstad får du gärna PM'a mig och om det är ett måste håller jag det hemligt, om det går igenom kryper jag till korset. Om du sitter där på kunskapen så ska inte jag motsäga det. Snabbt gick det dock, de som började samtidigt som du har ju inte gått ut än. Om vi bortser från skolan och bara ser till dig som urmakare eller liknande.

Kan inte hålla med om att mitt svar var otrevligt heller. En stark meningsskiljaktighet om fakta som jag yttrade, antingen är sanningen på din sida eller så är den på min. Ingen personlig eller otrevlig ton från min sida, kände du det var det nog sanningen som knackade på dörren. Att du sedan ska sluta posta på grund av att någon inte är på din sida tyder snarare på ett rop efter hjälp, inte på en uppsjö av fakta som fastställer ditt första yttrande.

Tala heller inte om personliga påhopp. Att jag yttrar mig om en tidigare åsikt och ifrågasätter den betyder inte att jag gör ett personligt påhopp. Vi pratar klockor och service, om jag uttalar något som motbevisar (eller ifrågasätter en annans uppfattning och motiverar mitt svar) har jag svårt att se det som ett personligt påhopp.Vi pratar heller inte om något som ska tas på blodigt allvar och därför direkt tas personligt.



Fabian. Nu skiter jag i det blå skåpet i.o.m, att du är en stammis med du har redan bestämt dig för vad du tycker. Dilip yttrar sig som tidigare elev. Det stämmer, som jag tidigare skrev, men den tiden han var elev rörde han inte annat än en fil och att yttra sig servicen är rätt fishy. Sedan kanske han startade egen verkstad med en urmakare men att även efter det ha så mycket kontakt med lärarna så att han kan yttra sig om detta vore otroligt extraordinärt men även sjukt konstigt ur ren affärssynpunkt.


Dumdristigt nog jag mig tiden att svara. För mig var det befogat med tanke på svaret men rent forumsmässigt kanske det var dumt. Hoppas dock att ni har det såpass högt i tak att en främling kan säga sitt. Kommer även svara om andra relevanta frågeställningar dyker upp, är inte skygg för det men vill inte ställa till det för sakens skull. Är inte därför jag skrev från första början, hoppas ni förstår det. En tanke - lita inte blint på saker forumsfolk säger. De är vanliga trevliga människor för det mesta men även de kan glömma nämna det viktigaste i sammanhanget. Känner man dem inte personligen bör man påminna sig om det ibland. Dystert men sant. På K&S kan det även kosta mer än ord och meningsskiljaktigheter.


Med hopp om förståelse,
Adam.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
jag vet inte vart jag ska börja AdamK. nu känner jag varken dig eller Dilip men tydligen vet ni om varandra. Men för det första så har du fortfarande inte besvarat min fråga. Jag förstår inte varför du hyser sån agg för att en person rekommenderar en tjänst? Visst, killen har gått på skolan, men det är inte riktigt som om han skriker ut att folk ska komma och lämna sina klockor till honom personligen för service? jag har ingen kunskap om Dilips färdigheter eller hur duktig han är på att serva klockor. Men måste man ha det för att kunna rekommendera någon en urmakare? Jag förstår fortfarande inte ditt argument.

Jag kan ha fel, Dilip kan vara boven i denna fråga. jag har ingen aning. Men det jag iallfall vet är att ditt sett att som presentera dig på detta forum genom att börja skälla ut en person gör att du framställs som en idiot. inget personligt alls, "känner du det är det nog sanningen som knackar på dörren".
 

AdamK

Breitling
jag vet inte vart jag ska börja AdamK. nu känner jag varken dig eller Dilip men tydligen vet ni om varandra. Men för det första så har du fortfarande inte besvarat min fråga. Jag förstår inte varför du hyser sån agg för att en person rekommenderar en tjänst? Visst, killen har gått på skolan, men det är inte riktigt som om han skriker ut att folk ska komma och lämna sina klockor till honom personligen för service? jag har ingen kunskap om Dilips färdigheter eller hur duktig han är på att serva klockor. Men måste man ha det för att kunna rekommendera någon en urmakare? Jag förstår fortfarande inte ditt argument.

Jag kan ha fel, Dilip kan vara boven i denna fråga. jag har ingen aning. Men det jag iallfall vet är att ditt sett att som presentera dig på detta forum genom att börja skälla ut en person gör att du framställs som en idiot. inget personligt alls, "känner du det är det nog sanningen som knackar på dörren".


Inget ont taget. Men nu ställer jag mig till förfogande för de andra medlemmarnas ärlighet och förstånd. Ännu en gång ett dumt beslut i.o.m. att detta är mitt 5:e inlägg och det ovanstående var ditt 1186:e men; Har jag inte redan svarat på frågeställningen kring Dilips råd och problematiken med det? Som sagt, lämnar det till de övriga forumsmedlemmarna att avgöra. Duger det inte får jag börja om men för stunden känner jag att jag verkligen svarade på det grundligt.
 
Topp