• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockskräpet passar inte längre!

Mangusta

Cartier
Frågan är kanske dum men frågar man inte så förblir man dum så jag undrar om det här med storlek och länk. Har en OP med Oysterlänk och den sitter lite för tight för att kännas bra. Men när jag flyttar den ett hack i själva låset så blir den så stor att den ramlar ner över knölen på handen. Hur kan det bli så stor skillnad? Och följdfrågan blir då vad sjutton jag ska göra? Att lägga till en länkbit borde väl göra den ännu större än att bara flytta den ett hack i låset? Är det bara att gå på diet som gäller så att den passar där den känns tight nu? :shifty:
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Nu kanske jag har missförstått men jag har två små bitar precis vid viklåset för finjustering. Går det inte att bara ta bort en av de? Eller är det de du menar som gör att det blir så stor skillnad?
 

Mangusta

Cartier
Nu kanske jag har missförstått men jag har två små bitar precis vid viklåset för finjustering. Går det inte att bara ta bort en av de? Eller är det de du menar som gör att det blir så stor skillnad?

Han tryckte in en kniv så att han kunde flytta länken ett hack i dom där små, små hålen som sitter i låset på båda sidorna mitt emot varann. Det är väl inte samma sak som du menar med två små bitar? Finns det några bitar också som går att flytta på? Men när vi flyttar ett hål bara så går den från att sitta tight till att ramla ner över handen. På den tighta så kan jag inte snurra på klockan det minsta och på nästa hål så är den jättestor.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Du kan alltid prova att lägga till en länkbit/halvlänk för att sedan flytta in låset ännu mer. Men som det låter konstigt att den går från att vara tight till alldeles för stor genom att mikrojustera ett steg i låset..
 

Mangusta

Cartier
Håller med om att det är jättekonstigt. Det brukar ju inte bli så stor skillnad när man justerar i låset bara.

Men jag kör på era råd om att lägga till eller ta bort en länkbit och sen justera igen. Spelar det någon roll om jag tar bort eller lägger till? Vilket är bäst? Synd bara att jag måste knata iväg till ADn för det här för det har jag varken tid eller lust med just nu.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Ett hack i låset är väl ca 5 mm. Jag lade på en bit och flyttade in ett hack i spännet på min Explorer när det inte lirade.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Håller med om att det är jättekonstigt. Det brukar ju inte bli så stor skillnad när man justerar i låset bara.

Men jag kör på era råd om att lägga till eller ta bort en länkbit och sen justera igen. Spelar det någon roll om jag tar bort eller lägger till? Vilket är bäst? Synd bara att jag måste knata iväg till ADn för det här för det har jag varken tid eller lust med just nu.

Du får prova dig fram. Det beror lite på hur mycket marginal du har i låset och om alla länkbitar är lika stora? Samt hur du får låset att placerat på handleden, det är inte kul med ett lås på sidan. Prova dig fram som sagt för bästa resultat.
 

Mangusta

Cartier
Du får prova dig fram. Det beror lite på hur mycket marginal du har i låset och om alla länkbitar är lika stora? Samt hur du får låset att placerat på handleden, det är inte kul med ett lås på sidan. Prova dig fram som sagt för bästa resultat.

Hm, jag vet inte och jag har inte klockan med mig just nu så jag kan inte kolla. Får ta med mig hela rasket till AD och så får dom fixa det. Jag vet iaf att låset sitter på mitten just nu. Jag hade ett på sidan en gång och det höll på att göra mig galen innan AD kunde göra om det.
 

Mangusta

Cartier
Efter en halvtimme hos AD så kom vi fram till att det varken hjälpte att lägga till eller ta bort en länk och justera med mikrolåset så jag är tillbaka på ruta ett. :( Jag är tvungen att ha bilhandlarhäng, iaf på sommaren, om jag ska gå med den här klockan. Den har bara tre mikrojusteringar och det är alldeles för lite tydligen.

Tack för er hjälp i alla fall. :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Läste på nåt utländskt forum om nån med samma problem. Han fick tag i runda självhäftande lappar som han satte på boettlocket för att tajta till passformen. Tror t o m att han hade köpt dom på nätet, hos nån klockfirma.

Baksidan med denna lösning är ju att den kommer sitta lite högre på handleden.


Skickat från min Commodore 64
 

Mangusta

Cartier
Läste på nåt utländskt forum om nån med samma problem. Han fick tag i runda självhäftande lappar som han satte på boettlocket för att tajta till passformen. Tror t o m att han hade köpt dom på nätet, hos nån klockfirma.

Baksidan med denna lösning är ju att den kommer sitta lite högre på handleden.


Skickat från min Commodore 64

Synd att man ska behöva förstöra en Rolle med sånt men nöden har ingen lag ibland. Det är dåligt av Rolex att inte tillverka halva länkbitar. Hur svårt kan det vara liksom? Det blir att äta salladsblad och dricka vatten hela sommaren så kanske den passar igen sen. ;) Fast jag vet inte varför den blivit så tight faktiskt för jag har inte gått upp i vikt. Konstigt det där. :confused:
 
Topp