Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocksnacks nöjesdykarklubb

Diskussion i 'Lifestyle' startad av David, 4 januari 2015.

1. David
    Trådstartare

David Bödeln

Jag tror bestämt det är dags att dra igång KSNDK!

Gummo, Grafton, Ako och 13 andra gillar detta.
  2. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Som ägare till tischan ovan måste jag vara med

David gillar detta.
  3. MBx

MBx Stadsbo

Har anmält mig till en CMAS*-kurs i vår (mars/april). Räcker det för medlemsskap?;)

Jonaz och Onelund gillar detta.
  4. David
    Trådstartare

David Bödeln

Jag tror det räcker med ett intresse för klockor och undervattensaktivitet. :)

Det har diskuterats dyk-GTG vid några tillfällen sedan klocksnacks start, men det har alltid runnit ut i den berömda sanden. Finns det tillräckligt stort intresse får vi helt enkelt se till att styra upp något framåt sommaren. Som extra krydda har Onelund har dessutom öppnat för möjligheten att hålla kurser som resulterar i PADI-plastkort!

rillesnille, vonbahr, leben och 2 andra gillar detta.
  5. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Kan iofs hålla i andra kurser med, men då krävs det lite mer ang plats & utrustningsnivå.

Oavsett vad så är denna tråden till för att samla ihop de som faktiskt använder sina dykur till dykning, eller åtminstone har stake nog att plocka med dem ner under ytan (för alla vet att en seriös dykare, dyker efter dator ;-) )

leben gillar detta.
  6. David
    Trådstartare

David Bödeln

Några blandade bilder:

Och bara för att det är KS:

Pilot, tim ur länk, Urkvinnan och 33 andra gillar detta.
  7. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Bjuder på en inte lika färgglad bild från Sveriges bästa dykvatten när det kommer till insjöar, Vättern :)

Var glad om du ser en växt, bli extatisk om du ser en fisk. Jädrans gott om kräftor på djupet :D

Har väldigt dåligt med bilder från djupare/avancerade dyk då fokus oftast krävs på annat. Ska se vad jag kan hitta om intresse finns.

Rozzy, Smulan, falten och 9 andra gillar detta.
  8. David
    Trådstartare

David Bödeln

Finns!

9. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Intresse för klockor och undervattensaktivitet. Jag vill vara med :)

10. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Får bli en teaser David. Måste packa lite inför en Norgetripp

IDA71 rysk rebreather i pool, kan användas för riktig dykning också såklart. Ryssarna använde Kaliumsuperoxid som scrubber, men eftersom det har minst sagt livliga egenskaper om det kommer i kontakt med vatten så har jag kört som ren 02 eller 50% utan scrubber, bara för att ge folk känslan av "no bubbles no trouble" :D Avvägningen blir speciell för de som är ovana iom du har en konstant luftmängd.

OBS inte jag på bilden :)

Smulan, vonbahr, Grafton och 5 andra gillar detta.
  11. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Borde inte kalk funka bra som scrubber?

12. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Jo det är en sorts kalk fast i granulatform, jag använder färdigpackade scrubbers för att alltid ha samma mängd vid varje dyk. Dyker privat med Hammerhead Extreme ccr

13. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Vet inte allt för mycket om ccr apparater. Men, den i kombination med dina färdigpackade scrubbers. Vad får du för uthållighet?

14. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland

beror på djupet, men med den största canistern snackar vi timmar, så många timmar att jag tom har en pissventil på dräkten :)

Strindberg gillar detta.
  15. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Blir man inte väldigt djupbegränsad på ren O2? Annars är det väl bara att pissa i dräkten ;)

16. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Jo med ren o2 ska du inte dyka djupt, passar dock perfekt i pool för de som vill pröva på, den dykaren som inte har pissat i dräkten ljuger.

Om man ex dyker i gruvor/grottor/cenotes kan du lätt ha dyktid på 4-6timmar då är det inte så jädra kul att simma omkring i ditt egna piss den tiden :) det blir kallt med tiden hehe

Rozzy gillar detta.
  17. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Partiellt tryck osv.. Jo, då är nog en pool bra så att man inte gör bort sig av gammal vana.

Egen erfarenhet? ;)

18. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Divers of the dark :)

vonbahr, Noami, Punchout och 2 andra gillar detta.
  19. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland

Om vi ska snacka partialtryck så har du egen erfarenhet eller så ska du bara försöka testa mig vilket du inte kommer lyckas med. Gällandes något annat kan du säkerligen slå mig på fingrarna men inte i detta ämnet.

faktiskt inte, ingen erfarenhet av incidenter av något slag förutom en krånglande dräktsventil på 20m djup som löstes genom jag släppte ut luft genom halsen istället :)

kunskap är säkerhet när det gäller dykning och jag har aldrig tummat på den.

20. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Det var inte alls meningen att försöka slå dig på fingrarna. Tänkte bara att de flesta dykare som inte är vana vid att dyka på ren syrgas, kanske gör precis som du säger. Bäst i att dyka i en pool med djup mindre än säg 10 meter, så att dem inte sticker för djupt och blir förgiftade.

Egen erfarenhet syftade på att sitta i en gruva i fyra timmar med piss i dräkten ;)

Onelund gillar detta.
  21. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland

När jag kört prova på dyk med rysk rebreather så har folk fått hålla sig i simhallens "djupa" sida, ogillar själv att tänja gränserna så jag flåsar inte heller syrgas på mer än max 8meter, även om rekommendationerna säger 6 men hur lätt är det att hålla sig på öppet vatten med lite vågor :)

Vore en ära att få dyka med dig, misstänker det kommer bli vansinnigt kul, speciellt om du och resten av göteborgsgänget kan stå för väntande sjöjungfrus på väg upp. Vilket säkerhetsstopp det skulle kunna bli

googla pee valve så slipper du simma i ditt egna piss, inte sexigt

22. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Simhallens djupa sida är väl sällan djupare än 4m. Ja, djupare än 8 meter vill man väl inte hamna med ren O2.

Kanske är dags att kläcka att jag aldrig har dykt :bag:. Men jag gillar tanken på att låta resten av gänget stå med flagga Adam på kajen och oroligt spana ner i dyn.

Onelund gillar detta.
  23. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland

Är aldrig för sent att testa, ett prova på dyk i pool eller allra hellre i lite saltvatten kan få vem som helst lite lyrisk.

Jonaz gillar detta.
  24. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Står högt upp på att göra listan. Ska bara få loss pengar ur klockbudgeten ;)

25. leben

leben El Patrón

Jag har Padi Open Water, dvs i det närmaste attackdykare på Rindö.

swedesoc, vonbahr, Gummo och 4 andra gillar detta.
  26. 79thor

79thor Friends of KS

Från:
    Strängnäs
    Har på något sätt gått och blivit cocktaildykare men jag hänger med i den här tråden!

27. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Gjorde mitt första dyk i somras, det gav definitivt mersmak!

28. Desmond_Malone

Desmond_Malone Friends of KS

Från:
    Värmdö
    Padi open water cert men har inte gjort så många dyk och endast dykt i rödahavet.

29. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Coolt som fan men har ingen koll, tar gärna emot tips och annat. Vilket ska man ta & var? Utomlands lite bättre tänker jag, tar det hellre på semestern än i Sveriges vatten?

30. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Ta första certet, tex open water i Sverige så vet du att all dykning bara kan bli bättre;)

zeke_varg, Icaras, 79thor och 1 annan gillar detta.