• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks nöjesdykarklubb

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Flera år i rad brukade vi åka till Väderholmarna och dyka med Dyk-Leif (alltså, originalet innan han sålde) över alla helgon helgen. Kallt o fint. Riktigt bra dykning där på senhösten. Saknar det.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kul tråd! Dags för ett avrostningsdyk för mig när det är lite varmare i vattnet. Hängiven sportdykare förr i tiden. Fotade av lite grumliga och gamla (1995) kort från en dykresa i Röda Havet. Bodde på båt i två veckor och gjorde minst 3 dyk om dagen. Fick känningar på flyget hem och spenderade tre timmar i tryckkammaren på Karolinska. Blivit sparsamt med dyk efter det...
MC från andra världskriget i lastrummet på Thistlegorm. Dykkniven. Samt delfinerna.
IMG_0649.jpg

IMG_0650.jpg
IMG_0648.jpg
IMG_0651.jpg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Har ett Advanced Open Water cert från bortre halvan av nittiotalet, sedan har det varit sparsamt med dyk. Tog ett uppfräschningsdyk i våras, dock. Har en hel del dykarur däremot, varav två, möjligen tre, är täta.
Jag är på, med andra ord.
 

Jonte73

Audemars
Får bli en teaser David. Måste packa lite inför en Norgetripp

IDA71 rysk rebreather i pool, kan användas för riktig dykning också såklart. Ryssarna använde Kaliumsuperoxid som scrubber, men eftersom det har minst sagt livliga egenskaper om det kommer i kontakt med vatten så har jag kört som ren 02 eller 50% utan scrubber, bara för att ge folk känslan av "no bubbles no trouble" :D Avvägningen blir speciell för de som är ovana iom du har en konstant luftmängd.

OBS inte jag på bilden :)

nQOQ01W.jpg
En gammal Ida-71 månne ?

Ehh tvåa ser jag nu :)
 

icalle

Friends of KS
Äntligen får jag skriva i lifestyle! Nu har jag bestämt mig! Blir till att boka Malta i sommar och ta dykcertifikat!

image.jpg
Låter trevligt!
Men jag skulle verkligen råda dig att ta certet i Sverige med torrdräktskurs.
Då kommer du uppskatta Malta ännu mer.
För vi har inte de bästa förhållande i Sverige men man blir inte avskräckt att dyka här heller på samma vis.
 

Frobomm

Omega
Tack vare den här tråden fick jag arslet ur och ringde och bokade in ett refresh-dyk! Ska ju ändå till Thailand om några veckor och Similan Island ska ha relativt bra dykning har jag hört!
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Finns en fin grotta, Blue Hole, utanför Malta som självaste Cousteau påstods klassa som Europas bästa dyk. Var där 1995 och dök och kan rekommenderas.


Lite pinsamt att erkänna men jag har en morbror som varit instruktör och yrkesdykare i medelhavet som erbjudit alla kusiner att dyka på Malta när som.... Jag är den ende som inte gjort det än. Så tack för tipset och Taggningen!

Så KS, Stockholm, vart tar jag Dykcert? någon som har tips?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Lite pinsamt att erkänna men jag har en morbror som varit instruktör och yrkesdykare i medelhavet som erbjudit alla kusiner att dyka på Malta när som.... Jag är den ende som inte gjort det än. Så tack för tipset och Taggningen!

Så KS, Stockholm, vart tar jag Dykcert? någon som har tips?

Jag tog rescue-diver på Oceanic dykskola. Det var mitten nittiotal och de var seriösa och bra. Eftersom de fortfarande finns kvar, till skillnad från många andra dykskolor, så antar jag att de fortsatt vara seriösa och bra. Nån annan som hängt med de senaste tjugo åren får gärna bidra med svar.

http://www.oceanictech.se/index.php/education.html
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Jag tog rescue-diver på Oceanic dykskola. Det var mitten nittiotal och de var seriösa och bra. Eftersom de fortfarande finns kvar, till skillnad från många andra dykskolor, så antar jag att de fortsatt vara seriösa och bra. Nån annan som hängt med de senaste tjugo åren får gärna bidra med svar.

http://www.oceanictech.se/index.php/education.html
Tack för tipset! Har redan läst allt som fanns på hemsidan efter att tipsade och funderar på februari kursen! Tack!
 

icalle

Friends of KS
Bara att köra en dubbelpost.


Jag sköter mig och funderar över om det finns någon marknad för begagnad dykutrustning, är det dykarna.nu som gäller då? Var evigheter sedan jag besökte den sidan
Bra fråga. Jetstream är väl egentligen bra och tåliga saker väl?
Dykarna.nu borde funka. Kanske nån nybörjare som kikar där, annars är väl blocket King på sälja saker.
 

Onelund

Rolex
Bra fråga. Jetstream är väl egentligen bra och tåliga saker väl?
Dykarna.nu borde funka. Kanske nån nybörjare som kikar där, annars är väl blocket King på sälja saker.


Om jag ska dyka i kallare vatten med öppet vanligt system så är jetstream min drug of choice, då får man garanterat luft i mängder och de fryser aldrig. meh är inga stora pengar för det så jag kan lika väl ha dem hängandes, blocket hatar jag :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Vad tusan har jag lyckats missa.. Hur är det att dyka i svenskt vatten? Har padi open water cert som jag tog i Thailand dec 2012 dock inte gjort så många dyk efter det men gillar det verkligen och skulle vara sjukt roligt att dyka igen. Har dock inte egen utrustning men det borde man väl enkelt kunna hyra
 

Jonas_

Panerai
2-Faktor
Tog padi adv en jäkligt kall marsdag i Hästholmen för 12 år sen Har blivit ett 50-tal dyk mest i Vättern, östkusten, Kullen och en del utrikes. Har inte varit under på 5-6 år men blir sugen nu när tråden kom upp!
Simma lugnt;)
 
Topp