• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks nöjesdykarklubb

Trelingon

Omega
Aha, aldrig hört talas om dom, fast det var ju å andra sidan 8 år sedan jag var på Tao.

Vad gäller backar så kan du testa att gå dyngrak från Haad Rin till Thong Sala på Koh Phangan. Det har jag gjort och det var nog en av de värre strapatserna jag gjort i mitt liv :facepalm:
Haha! Tänkte ev åka dit om jag hinner efter dykningen, ska va bra röj där har jag fått höra :rolleyes:
 

Trelingon

Omega
Gjorde ett första dyk idag på kursen kändes helt ok! Nu plugg!
20170323_205442.jpg
 

Trelingon

Omega
Då var man i Sverige igen... årets förkylning har man åkt på också..

Dykningen var grymt kul!
Stötte på en hel del med roliga fiskar bla pufferfish, stingrocka, triggerfish, giant grouper, havssköldpadda. Det mest överraskande var en valhaj som bokstavligen körde på mig underifrån :eek:

Gjorde även nattdykning, vrakdyk, djupdyk mm. Skx:en hängde med överallt ända ner till 30m:cool:
 

Trelingon

Omega
@Gummo @Zingo @Milanoo

Behöver lite råd....
Har köpt på mig rätt mycket utrustning idag.... Precis allt du kan tänka dig för att kunna dyka i Sverige.. dubbelt av allt..

Men när det gäller märken så är jag färsk..
Ena kittet är av märket är Dacor.. regg dacor viper metal. Bcd mm.
Det kittet är helt oanvänt/nytt men legat i i fyra år.. Även en dacor semidry dräkt och mares stålflaska.

Det andra kittet är några år gammalt men reggarna är aqualung, bcd seaquest.
Diverite torrdräkt. Reggar samt tub måste servas.

Och massor av mer godis som ny klocka, knivar, fenor o ja DUBBELT AV ALLT:D

Ska jag behöva serva allt igen nu även fast de legat helt oanvänt? Flaskan hade 290+bar i sig nu när jag testade :)
O vilket märke bör jag köra på?
 

Zingo

Rolex
@Gummo @Zingo @Milanoo

Behöver lite råd....
Har köpt på mig rätt mycket utrustning idag.... Precis allt du kan tänka dig för att kunna dyka i Sverige.. dubbelt av allt..

Men när det gäller märken så är jag färsk..
Ena kittet är av märket är Dacor.. regg dacor viper metal. Bcd mm.
Det kittet är helt oanvänt/nytt men legat i i fyra år.. Även en dacor semidry dräkt och mares stålflaska.

Det andra kittet är några år gammalt men reggarna är aqualung, bcd seaquest.
Diverite torrdräkt. Reggar samt tub måste servas.

Och massor av mer godis som ny klocka, knivar, fenor o ja DUBBELT AV ALLT:D

Ska jag behöva serva allt igen nu även fast de legat helt oanvänt? Flaskan hade 290+bar i sig nu när jag testade :)
O vilket märke bör jag köra på?
Slagit på stort med dubbelt av allt! Skulle köra på de saker som kändes bäst. Vad gäller service av regulator så rekommenderas i regel varje år så efter fyra år begagnat så skulle jag lämna in det för service (vi pratar inte någon Rolex service kostnad här inte). Tråkigt om nån oring är torr när man är i plurret.
 

Zingo

Rolex
Då var man i Sverige igen... årets förkylning har man åkt på också..

Dykningen var grymt kul!
Stötte på en hel del med roliga fiskar bla pufferfish, stingrocka, triggerfish, giant grouper, havssköldpadda. Det mest överraskande var en valhaj som bokstavligen körde på mig underifrån :eek:

Gjorde även nattdykning, vrakdyk, djupdyk mm. Skx:en hängde med överallt ända ner till 30m:cool:
Triggerfish är några jäkligt uppkäftiga jävlar! :rage: Ettriga i Thailand men lugnare nere i Indonesien.

Fantastiskt med Valhaj! :wideyed:
 

Trelingon

Omega
Slagit på stort med dubbelt av allt! Skulle köra på de saker som kändes bäst. Vad gäller service av regulator så rekommenderas i regel varje år så efter fyra år begagnat så skulle jag lämna in det för service (vi pratar inte någon Rolex service kostnad här inte). Tråkigt om nån oring är torr när man är i plurret.

Ingen tvekan om att det ena kittet som är beggat får åka på service.
Men det andra kittet som är helt nytt/oanvänt fnular jag på lite. Visst inga stora pengar men de är verkligen nytt. Luktar, känns och smakar nytt:p
 

Trelingon

Omega
Triggerfish är några jäkligt uppkäftiga jävlar! :rage: Ettriga i Thailand men lugnare nere i Indonesien.

Fantastiskt med Valhaj! :wideyed:
Aa.. Man var inte så kaxig mot valhajen :D När vi hade kommit upp ur det dyket på båten så snackade två andra killar om den stora havsormen de nästan hade simmat rakt på :eek: Kan säga att den var jag glad att slippa se...
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
@Gummo @Zingo @Milanoo

Behöver lite råd....
Har köpt på mig rätt mycket utrustning idag.... Precis allt du kan tänka dig för att kunna dyka i Sverige.. dubbelt av allt..

Men när det gäller märken så är jag färsk..
Ena kittet är av märket är Dacor.. regg dacor viper metal. Bcd mm.
Det kittet är helt oanvänt/nytt men legat i i fyra år.. Även en dacor semidry dräkt och mares stålflaska.

Det andra kittet är några år gammalt men reggarna är aqualung, bcd seaquest.
Diverite torrdräkt. Reggar samt tub måste servas.

Och massor av mer godis som ny klocka, knivar, fenor o ja DUBBELT AV ALLT:D

Ska jag behöva serva allt igen nu även fast de legat helt oanvänt? Flaskan hade 290+bar i sig nu när jag testade :)
O vilket märke bör jag köra på?
Hej, kul att du fastnat för sportdykning :-D
Nu verkar du ju redan har köpt massa utrustning men jag ger lite tips ändå.
Reggar - Ska servas regelbundet och bör vara frysskyddade om du ska dyka hemma. För att underlätta service är det förstås också en fördel om det är ett känd modell av något stort märke, typ Apeks eller liknande.
BCD - Fastnar du för dykning här hemma kommer du så småningom till vägskälet: väst eller vinge? Jag tycker personligen vinge är överlägset.
Torrdräkt - köpte också beggat första gången. Det blev dyrt i slutändan. Har du tur passar den du köpt bra och är tät. Bra passform och ett bra underställ är a och o för rolig dykning. Tätningarna blir gamla och spricker oavsett om dräkten har används eller ej. Kedjan läcker ofta på beggade dräkter och kostar huggorm att få utbytt. Om du köper ny dräkt då rekommenderar jag plastkedja, jag har det på min nya dräkt och kommer aldrig gå tillbaka till mässingskedja.
Flaskorna - begagnade flaskor ska lämnas in för service och sedan regelbundet.
Lampa - ett tips: börja med ebay kina lampor, dom duger bra. Brinyte är ok kvalitet.
Dator - dom billigaste ligger runt 2000:- och dom kommer man långt på.
Övrigt: allt är förstås en smaksak och smaken ändras med tiden och rutinen, så var det för mig u alla fall.
Rekommenderar dykarna.nu för forum och annan info.
Lycka till :)
 

matage

Omega
@Gummo @Zingo @Milanoo

Behöver lite råd....
Har köpt på mig rätt mycket utrustning idag.... Precis allt du kan tänka dig för att kunna dyka i Sverige.. dubbelt av allt..

Men när det gäller märken så är jag färsk..
Ena kittet är av märket är Dacor.. regg dacor viper metal. Bcd mm.
Det kittet är helt oanvänt/nytt men legat i i fyra år.. Även en dacor semidry dräkt och mares stålflaska.

Det andra kittet är några år gammalt men reggarna är aqualung, bcd seaquest.
Diverite torrdräkt. Reggar samt tub måste servas.

Och massor av mer godis som ny klocka, knivar, fenor o ja DUBBELT AV ALLT:D

Ska jag behöva serva allt igen nu även fast de legat helt oanvänt? Flaskan hade 290+bar i sig nu när jag testade :)
O vilket märke bör jag köra på?
Kan bara instämma med @RikNik och @Zingo ovan.
Hade jag köpt beggade grejer hade jag definitivt lämnat in dem för service eller översyn (minst flaskor + reggar) innan jag gav mig ner under ytan. O-ringar, membran etc åldras av att bara ligga och även om friflödning går att hantera så är det mer spännande än skoj att blåsa saker under ett dyk.
Och om du ändå lämnar in flaska å reg kan du ju lika gärna ta med torrisen för att bara be dem kolla på den ;)
 
Senast ändrad:

Trelingon

Omega
Kan bara instämma med @RikNik och @Zingo ovan.
Hade jag köpt beggade grejer hade jag definitivt lämnat in dem för service eller översyn (minst flaskor + reggar) innan jag gav mig ner under ytan. O-ringar, membran etc åldras av att bara ligga och även om friflödning går att hantera så är det mer spännande än skoj att blåsa saker under ett dyk.
Och om du ändå lämnar in flaska å reg kan du ju lika gärna ta med torrisen för att bara be dem kolla på den ;)


Blir en sväng idag till olofsgatan:)

Nån som har andra rekommendationer till nån butik i Sthlm?
 

Trelingon

Omega
Checka med Fantasia på Tomtebogatan (har varit vettiga att ha och göra med).
Va faktist mitt andraval!

Gick till Olofsgatan nu, de kunde byta batteriet på min dykklocka. Han sa att jag utan några problem kunde göra 100 dyk nu men skulle kika på om de finns servicekit till reggarna när de väl ska servas.
 

Trelingon

Omega
Dags för en liten update!
Gjorde premiär i Sverige för några veckor sen... Bilden säger nog det mesta men lyckades få till viktningen tillslut!
Screenshot_20170422-170639.png


Gjorde ännu ett dyk vid Stora Essingen nu i Lördags, va rätt så förkyld, gick bra i början men slutade ändå med en smälld trumhinna :banghead:
 
Dags för en liten update!
Gjorde premiär i Sverige för några veckor sen... Bilden säger nog det mesta men lyckades få till viktningen tillslut!
Screenshot_20170422-170639.png


Gjorde ännu ett dyk vid Stora Essingen nu i Lördags, va rätt så förkyld, gick bra i början men slutade ändå med en smälld trumhinna :banghead:
Trist med trumhinnan, det där nojar man en hel del för när man är småsnorig. Någon klocka som fick följa med ner för trycktest?
 
Dags för en liten update!
Gjorde premiär i Sverige för några veckor sen... Bilden säger nog det mesta men lyckades få till viktningen tillslut!
Screenshot_20170422-170639.png


Gjorde ännu ett dyk vid Stora Essingen nu i Lördags, va rätt så förkyld, gick bra i början men slutade ändå med en smälld trumhinna :banghead:

Fann du något intressant vid dyket på Stora Essingen? Var dök du, Värdshusbryggan?
 

Trelingon

Omega
Fann du något intressant vid dyket på Stora Essingen? Var dök du, Värdshusbryggan?

Värdshusbryggan helt korrekt! Vi kom aldrig ner till vraket då min kompis ansikte ballade ur och fick nöduppstiga.. (trasiga bihålor + titanplattor)
Men 14m kom vi ner iaf. Såg ett gammalt ankare, trasig toalett och massa skrot. Tog sen en runda ensam och spanade på lite fiskar mm.

Insåg också rätt snabbt att jag måste inhandla en fetare ficklampa.. Vart rätt så kolsvart vid 14,5m, var som att dyka runt med ett stearinljus :arghh:
 
Ska kika på det! Beslutsångest över vilken dinka som får smaka djupet...
Klurar också på om det kan vara läge att låta en dykläkare kika på din trumhinna innan du hoppar i igen. Minns inte/tror inte att PADI nämner trumhinna specifikt i hälsodeklarationen för apparatdykning, men inom fridykning med AIDA krävs en läkarkoll om du har poppat trumhinnan:
"Ear Conditions: Permanent holes of the eardrums, history of ruptured eardrum, permanent tubes in eardrums, severely impaired hearing or hearing loss in one or both ears, or major ear surgery."

Och ja, bra lampa är i princip lika obligatoriskt som torrdräkt i svenska vatten.
 

Milanoo

Omega
Dags för en liten update!
Gjorde premiär i Sverige för några veckor sen... Bilden säger nog det mesta men lyckades få till viktningen tillslut!
Screenshot_20170422-170639.png


Gjorde ännu ett dyk vid Stora Essingen nu i Lördags, va rätt så förkyld, gick bra i början men slutade ändå med en smälld trumhinna :banghead:
Ta det lugnt med öronen, får inte pressa sig för hårt. Såg ut att vara klart i vattnet iaf
 

Trelingon

Omega
Klurar också på om det kan vara läge att låta en dykläkare kika på din trumhinna innan du hoppar i igen. Minns inte/tror inte att PADI nämner trumhinna specifikt i hälsodeklarationen för apparatdykning, men inom fridykning med AIDA krävs en läkarkoll om du har poppat trumhinnan:
"Ear Conditions: Permanent holes of the eardrums, history of ruptured eardrum, permanent tubes in eardrums, severely impaired hearing or hearing loss in one or both ears, or major ear surgery."

Och ja, bra lampa är i princip lika obligatoriskt som torrdräkt i svenska vatten.

Ja får väl göra en check om nån vecka lr så.. Är gammalt öronbarn med ett flertal operationer i bakgrunden.
Får be läkaren skriva ut Rinexin också
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Värdshusbryggan helt korrekt! Vi kom aldrig ner till vraket då min kompis ansikte ballade ur och fick nöduppstiga.. (trasiga bihålor + titanplattor)
Men 14m kom vi ner iaf. Såg ett gammalt ankare, trasig toalett och massa skrot. Tog sen en runda ensam och spanade på lite fiskar mm.

Insåg också rätt snabbt att jag måste inhandla en fetare ficklampa.. Vart rätt så kolsvart vid 14,5m, var som att dyka runt med ett stearinljus :arghh:
Trasiga trumhinnor, trasiga bihålor, titanplattor i ansiktet. Ni låter som en stabil duo :eek:
Skämt åt sido, var försiktiga och ta hand om er.
 
Topp