• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks sverige eu exit omröstning

  • Trådstartare Deleted member 1265
  • Start datum

Ska sverige gå ur eu

  • Exit

    Röster: 119 43.3%
  • Stay

    Röster: 156 56.7%

  • Totala väljare
    275
  • Enkät stängd .

Molgan

Cartier
Jag var inte riktigt torr bakom öronen på den tiden men jag hade nog röstat Ja då.
Och ångrat mig bittert med facit i hand..

EU var/är en nobel tanke som var rätt då, men idag blivit till en stel dinosaurie.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
*suck*
EU är bra tycker jag, säga vad man vill om hur det är uppbyggt och hur det sköts, men tänk på vad fri handel och fri rörlighet gör för er och era jobb.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Fri handel är det väl ingen som sagt något om och jag ser inte hur det skulle vara ett hinder i framtiden? Fri rörlighet å andra sidan har ju varit en katastrof minst sagt
Jodå, som privatperson, lämnar UK EU och du hittar en fin klocka där får du garanterat betala både tull och moms här i Sverige när du plockar hit den. Själv tycker jag inte att den fria rörligheten har varit en katastrof, det har underlättat en hel del för oss som är EU-medborgare. Jag personligen tycker inte att invandringen är ett speciellt stort problem, visst finns det en del terrorister och rötägg, men det finns det bland alla folk i alla länder.

Om det trillar in en miljon eller två miljoner syrianer, som dessutom tillhör den bättre utbildade delen av mellanöstern, sätt det då i relation till att vi i EU har ca en halv miljard invånare. D.v.s. att om man räknar på två miljoner syrianer så är det hela 4 promille, det kan väl knappast ses som en invasion.

Sen om man tittar på UK. Jag tror inte att de kommer få färre flyktingar dit, snarare tvärtom, då inte Frankrike och Belgien tänker stoppa dem på sin sida kanalen. När flyktingarna väl kommer till England så får de söka asyl där och stanna där tills de skickas tillbaka till sina egna länder, som i sin tur inte kan ta emot dem och då blir de kvar i England. De kan inte skicka tillbaka flyktingarna till det ställe där de först tog sig in i EU eftersom de inte kommer att vara medlemmar längre.

Sen om man tittar på arbetsmarknaden i UK idag så består, har jag för mig, den av till 13% av gästarbetande EU-medborgare. När de inte får komma dit och jobba längre, kan britterna verkligen fylla upp hålet efter dem? Och om de kan det, kommer de att ha råd att göra det? Jag tror inte det och det drabbar inte bara en brittiska ekonomin hårt utan även t.ex. den polska där mycket av den inkomst från gästarbetare spenderas, en inkomst som har skattats i UK.

Jag tycker att det är oroväckande att det i så många länder finns främlingsfientliga partier som är EU-kritiska på uppgång. Sverige, Danmark, Holland, Storbritannien, Frankrike, Ungern, Italien, Grekland, Österike. Alla är populister som spelar på folks rädsla med kortsiktig politik. Tillslut står vi nog inför ett totalt sänderfall av EU.

När EU sen upphört att existera, vad har vi då? Jo vi har 28 mer eller mindre pyttesmå länder ur ett globalt perspektiv som ensamma inte har speciellt mycket att komma med varken med resurser, ekonomi eller produktion. När sen ekonomin rasar kommer även att utbildningsnivån att rasa och då blir vi av med den enda tillgången vi har som fortfarande är värd något, människor med utbildning och kunskap. Nästa steg, ett nytt afrika som dansar efter Kinas, Indiens, USAs och Rysslands pipa för småsmulor.

Alla tycker vi olika, men det är min åsikt, och nej innan alla får spel, jag är inte en kommunist, tvärtom.
 

Laurentius

Cartier
Jag upprepar bara det Molgan skrev, EU var en vacker tanke som dessvärre spårat ur fullständigt. Eventuellt kan Brexit styra tillbaka EU mot det som (iaf jag trodde) var ursprungstanken men det tror jag inte kommer hända...
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag upprepar bara det Molgan skrev, EU var en vacker tanke som dessvärre spårat ur fullständigt. Eventuellt kan Brexit styra tillbaka EU mot det som (iaf jag trodde) var ursprungstanken men det tror jag inte kommer hända...
Visst var det en fin tanke, och visst har det spårat ur. Men om vi går tillbaka lite i tiden och tittar på varför idéen kom till. Grundtanken var ett enat Europa som tillsammans borgade för fred efter andra världskriget. Bryter vi upp den stabiliteten så riskerar vi konflikter igen. Är det värt att bryta upp EU för lite revir-pisseri och sätta oss i en betydligt mer osäker situation?

Sen om man återgår till frågan om invandringen som är själva kärnan i anti-EU resonemanget. Var skulle vi vara utan invandringen, var skulle Sverige vara utan våra invandrare? Titta på den enorma arbetskraftsinvandringen vi hade på 50 och 60 talet. Utan alla finnar, ungrare, jugoslaver, tjecker och polacker som kom då så skulle Sverige kunna backa klockan flera decennier. Ingen, inte ens en SD:are, skulle väl komma på tanken att slänga ut Gregorszc, Erkki, Sloboan, Atilla & Co som kom 1962 och har jobbat hela sina liv i Sverige och byggt upp landet? Om 40år så gäller nog samma inställning mot Mohammed också när de väl dragit sitt strå till stacken, vilket de absolut flesta redan gör.

Sen kan vi kika på andra sidan myntet också. När Steffe & Co dragit den svenska ekonomin ner i avgrunden och köerna för att köpa en limpa mögligt bröd för en miljon kronor ringlar sig genom kvarteret, skulle inte ni flytta till Frankfurt med er civilekonomexamen och ätit gåslever och kört Porsche istället om ni hade kunnat?
 

Molgan

Cartier
Visst var det en fin tanke, och visst har det spårat ur. Men om vi går tillbaka lite i tiden och tittar på varför idéen kom till. Grundtanken var ett enat Europa som tillsammans borgade för fred efter andra världskriget. Bryter vi upp den stabiliteten så riskerar vi konflikter igen. Är det värt att bryta upp EU för lite revir-pisseri och sätta oss i en betydligt mer osäker situation?

Sen om man återgår till frågan om invandringen som är själva kärnan i anti-EU resonemanget. Var skulle vi vara utan invandringen, var skulle Sverige vara utan våra invandrare? Titta på den enorma arbetskraftsinvandringen vi hade på 50 och 60 talet. Utan alla finnar, ungrare, jugoslaver, tjecker och polacker som kom då så skulle Sverige kunna backa klockan flera decennier. Ingen, inte ens en SD:are, skulle väl komma på tanken att slänga ut Gregorszc, Erkki, Sloboan, Atilla & Co som kom 1962 och har jobbat hela sina liv i Sverige och byggt upp landet? Om 40år så gäller nog samma inställning mot Mohammed också när de väl dragit sitt strå till stacken, vilket de absolut flesta redan gör.

Sen kan vi kika på andra sidan myntet också. När Steffe & Co dragit den svenska ekonomin ner i avgrunden och köerna för att köpa en limpa mögligt bröd för en miljon kronor ringlar sig genom kvarteret, skulle inte ni flytta till Frankfurt med er civilekonomexamen och ätit gåslever och kört Porsche istället om ni hade kunnat?

Jag hör vad du säger men jag förstår inte vad du menar?

Vad har arbetskrftsinvandringen under 60- och 70-talet med dagens invandring att göra?

Som egen (seriös) arbetsgivare så tar jag under topparna hjälp av polska arbetare, detta fungerar fint, duktiga arbetare som gör vad som förväntas av dem, utan att gnälla som den vardaliga sosse-lo-anslutna arbetaren gör, där det mest hörs om rättigheter men väldigt lite prat om skyldigheter..
Firman jag anlitar har hängavtal med byggnads, ingen lurad, ingen utnyttjad, bara ett bra jobb utfört utan krusiduller.
Detta är bra för mig med EU.
Men det hade varit långt mer trevligt om jag kunnat anställa svenskar att göra det här jobbet, utan att det för den delen skall ruinera oss.
Facken tillsammans med nuvarande politik gröper ur oss, gör oss ihåliga..

Med egna gränser, egna villkor, kan det få oss alla att konkurera på lika villkor, som det är idag när mindre nogräkande banditer/företag tar in estländare för en bråkdel av kostnaden ens mot polska seriösa firmor och under usla arbetsförhållanden, utan några avtal gentemot facken överhuvudtaget, Det får konsekvenser över hela Sverige, speciellt för alla arbetare.

Facken, speciellt LO måste ta ett steg tillbaka och förstå att dom "dödar" den Svenske arbetaren. och EU ivrigt hejar på.

Vad som är mest rätt för mig vet jag inte, Men EU känns inte rätt. Det är helt enkelt för lätt att mygla med den gränslöa handel som EU har frälst oss med...

Ps. Vi har provat anställa folk från MENA, det har inte fungerat, alls, kommer aldrig att hända igen.

Detta är såklart mina egna åsikter.
 
Jag är (tyvärr) dåligt insatt i detta trots att jag gillar politik och försöker hålla mig ajour hela tiden. Men om man ser bortom alla känsloargument och annat vad finns det för fakta som stöder ett för/emot egentligen, både ur Sveriges synvinkel men även för övriga länder och så klart GB som nu är där?

Kan någon ge fakta och se bakom hittepå argumenten man ständigt möts av?
 

egbert

Panerai
image.jpeg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om det trillar in en miljon eller två miljoner syrianer, som dessutom tillhör den bättre utbildade delen av mellanöstern, sätt det då i relation till att vi i EU har ca en halv miljard invånare. D.v.s. att om man räknar på två miljoner syrianer så är det hela 4 promille, det kan väl knappast ses som en invasion.
Tror du menar syrier. Syrianer är något annat.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Ja vi bör gå ur EU. Solidaritet funkar knappast på ett nationellt plan. Ännu mindre på ett internationellt plan. Sverige är det landet som blöder mest pengar för EU.

Du har naturligtvis källor för det du påstår?

Ont. Klart det kommer gå bättre när varje litet skitland kommer att få rodda med egen handel. Sverige kommer få massor att säga till om!
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Du har naturligtvis källor för det du påstår?

Ont. Klart det kommer gå bättre när varje litet skitland kommer att få rodda med egen handel. Sverige kommer få massor att säga till om!

Vi kommer klara oss utmärkt utanför EU. Precis som vi klarade oss utmärkt innan EU. Solidaritet och kollektivism fungerar bara på lokal nivå, knappt nationell. Än mindre internationell. Kollektiv skuldkänsla är nog det som de flesta upplever som "solidaritet"

13418888_1062254357174171_9092079381131745446_n.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Sen om man återgår till frågan om invandringen som är själva kärnan i anti-EU resonemanget. Var skulle vi vara utan invandringen, var skulle Sverige vara utan våra invandrare? Titta på den enorma arbetskraftsinvandringen vi hade på 50 och 60 talet. Utan alla finnar, ungrare, jugoslaver, tjecker och polacker som kom då så skulle Sverige kunna backa klockan flera decennier.

Givetvis har du en poäng men DU får gärna läsa på innan du skriver liknande. Nivån senaste åren är mycket högre än toppen på 60-70 talet.
 
Topp