• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks sverige eu exit omröstning

  • Trådstartare Deleted member 1265
  • Start datum

Ska sverige gå ur eu

  • Exit

    Röster: 119 43.3%
  • Stay

    Röster: 156 56.7%

  • Totala väljare
    275
  • Enkät stängd .
D

Deleted member 5780

Guest
Vet inte hur gammal du är men själv pluggade jag EU-rätt i UK 1993.. gjorde även en slutuppsats kopplat till det, lite kan jag.. nu jobbar jag på en myndighet och implementerar det i svensk lagstiftning..
Skulle det skänka tyngd till ditt tidigare argument?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Åtminstone att jag har insikt i vad EU innebär..
Jo, men det verkar ju som att lejonparten av alla röstberättigade, i UK och även här, får sin dagliga information från kvällspressen. Då spelar det mindre roll vad en upplyst minoritet vet eller tror sig veta. Det är bara att spänna fast sig och åka med.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tänk en syskonskara på 10 barn, som ska köpa julklapp till pappa. Den äldste säger att vi går ihop och löper en riktigt fin verktygslåda. Neeeej, skriker barnen, vill köpa själv, vill inte gå ihop!. Och pappa får 10 skruvmejslar....

Det kan nog behövas tio skruvmejslar så man kan dra åt skruvarna som sitter lösa så man valt att skaffa tio barn.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Självklart stanna. De som röstade för exit i UK var gamla, från landet eller lågutbildade.. Man skrämde människor med faran om invandrare, man ljög helt enkelt..
Precis så brukar det låta från "eliten", de som vet lite bättre, när de ska förklara SDs framgångar i Sverige.

Dessutom har du fel när du skyller på gamlingarna. De unga sket helt enkelt i att rösta för att de inte bryr sig lika mycket:
https://twitter.com/SkyData/status/746700869656256512
 

par

Patek
2-Faktor
Tänk en syskonskara på 10 barn, som ska köpa julklapp till pappa. Den äldste säger att vi går ihop och löper en riktigt fin verktygslåda. Neeeej, skriker barnen, vill köpa själv, vill inte gå ihop!. Och pappa får 10 skruvmejslar....
Jag förstår din poäng, kan du ge ett motsvarande exempel som är från verkligheten?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Den statistiken visar snarare på hur dåliga vi är i Sverige att ta till vara på den kunskap som finns. Om man ser till flyktingströmmen från Syrien så har syrierna generellt en högre utbildningsnivå än vad svenskarna själva har. Utav dem har drygt 30% en akademisk utbildning. Även flyktingar från övriga mellanöstern har en relativt hög utbildningsnivå...
Såg att du redan fått svar men du är tyvärr ett bevis på att allt för många enbart verkar hämta sin kunskap från SVT, DN och andra som ljuger om ett "kompetensregn" som inte existerar.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Såg att du redan fått svar men du är tyvärr ett bevis på att allt för många enbart verkar hämta sin kunskap från SVT, DN och andra som ljuger om ett "kompetensregn" som inte existerar.
Jag nyttjar varken DN, SVT eller i princip någon annan svensk media heller. Men nyheter följer jag dagligen och då olika internationella medier. Reser en del gör jag också. Förutom det jobbar jag i en bransch där jag träffar folk från hela världen, folk som råkat illa ut också. Men vad vet jag...
 

Smulan

Rolex
Om man lämnar partipolitiken och funderar över vad EU gjort som är bra för oss får iaf jag fundera ett bra tag. Misslyckande ser man däremot gott om. Exitdebatten påminner den del om Eurovalet. Det skulle gå illa för Sverige om vi inte röstade för Euron sa många experter. Det gjorde det ju inte och när Grekland krisade visa det sig till och med smart att vi hade kvar kronan.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Självklart stanna. De som röstade för exit i UK var gamla, från landet eller lågutbildade.. Man skrämde människor med faran om invandrare, man ljög helt enkelt..

Precis så brukar det låta från "eliten", de som vet lite bättre, när de ska förklara SDs framgångar i Sverige.

Dessutom har du fel när du skyller på gamlingarna. De unga sket helt enkelt i att rösta för att de inte bryr sig lika mycket:
https://twitter.com/SkyData/status/746700869656256512

Fel och fel vet jag inte om @Spencer66 har, han har faktiskt helt rätt. Du har en poäng i att de unga tog sig till vallokalerna i en mindre utsträckning än de äldre, men faktum kvarstår att det var de gamla som såg till att resultatet blev som det blev eftersom de röstade "Leave". Sen tycker jag mig skönja ett visst förakt i ditt inlägg när du skriver "eliten". Jag vet inte riktigt vad du menar med det, men jag gissar att du inte håller med och inte tillhör den gruppen.

http://www.bbc.com/news/uk-politics-36616028
 

par

Patek
2-Faktor
Hanif Bali
"Bisarr diskussion om Brexit just nu i medierna där bildsättningen är att "de unga" har blivit svikna av "de äldre" på grund av den tydliga ålderskillnaden mellan Bremain och Brexit rösterna.
Detta är otroligt ohederlig retorik. Valdeltagandet bland 18-24 var endast 36%, medan för de äldre var långt över 70%.
Det är inte de äldre som svikit de unga, de unga "svek" sig själva."
 

par

Patek
2-Faktor
Fel och fel vet jag inte om @Spencer66 har, han har faktiskt helt rätt. Du har en poäng i att de unga tog sig till vallokalerna i en mindre utsträckning än de äldre, men faktum kvarstår att det var de gamla som såg till att resultatet blev som det blev eftersom de röstade "Leave". Sen tycker jag mig skönja ett visst förakt i ditt inlägg när du skriver "eliten". Jag vet inte riktigt vad du menar med det, men jag gissar att du inte håller med och inte tillhör den gruppen.

http://www.bbc.com/news/uk-politics-36616028

På samma sätt som vi kan skylla alla Stockholmare för att mp och deras cirkus fick så stor makt menar du?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Snacka om att bita den hand som föder dem... Stupiditet i sin renaste form..

image.png
 

Smulan

Rolex
Hanif Bali
"Bisarr diskussion om Brexit just nu i medierna där bildsättningen är att "de unga" har blivit svikna av "de äldre" på grund av den tydliga ålderskillnaden mellan Bremain och Brexit rösterna.
Detta är otroligt ohederlig retorik. Valdeltagandet bland 18-24 var endast 36%, medan för de äldre var långt över 70%.
Det är inte de äldre som svikit de unga, de unga "svek" sig själva."

Klokt ändå, är man 18-24 har man nog oftast svårt att göra en vettig samlad bedömning. Kanske inte lättare för gamlingarna men de har ju iaf levt i ett "före och efter" .
Komiskt att de som inte orkade gå dit i regnet nu vill ha en ny omröstning. Demokrati är bra så länge den överensstämmer med ens egen åsikt. :)
 

Hugii

Audemars
Om man lämnar partipolitiken och funderar över vad EU gjort som är bra för oss får iaf jag fundera ett bra tag. Misslyckande ser man däremot gott om. Exitdebatten påminner den del om Eurovalet. Det skulle gå illa för Sverige om vi inte röstade för Euron sa många experter. Det gjorde det ju inte och när Grekland krisade visa det sig till och med smart att vi hade kvar kronan.
Ja vi lämnar partipolitiken... och kollar på verkligheten. Jag gjorde en affär i maj med utlandet och fick betala 50.000skr extra för att täcka valutaomvandlingen.
Bortkastade pengar!!!! Hade inte det varit bättre att jag fick behålla dem och sen konsumera lokalt??
Har du frågat dig nån gång vad det kostar stora bolag? Pengar som kanske hade skapat fler arbetstillfällen i swe och ...hmmmmmmm
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nu vet jag inte om Hanif Bali är rätt person att uttala sig om "ohederlig retorik" men oavsett så tror jag många i England som röstat har gjort det Utan att vara riktigt insatta.
Vad EU gjort som är bra är väl främst att hjälpa de forna öststaterna upp på fötterna, det har skapat efterfrågan även i Sverige tror öht det är svårt att mäta fördelarna med att kunna handla mellan medlemsländerna men lättare att peka på nackdelarna. Ibland är fördelarna samtidigt nackdelar. Billiga transporter från förare från exvis Bulgarien, för industrin innebär det ökad konkurrens kraft för Sverige nedlagda åkerier/arbetslösa chaufförer - bra för Sverige? Ja det beror på hur man ser på det.
 

par

Patek
2-Faktor
Ja vi lämnar partipolitiken... och kollar på verkligheten. Jag gjorde en affär i maj med utlandet och fick betala 50.000skr extra för att täcka valutaomvandlingen.
Bortkastade pengar!!!! Hade inte det varit bättre att jag fick behålla dem och sen konsumera lokalt??
Har du frågat dig nån gång vad det kostar stora bolag? Pengar som kanske hade skapat fler arbetstillfällen i swe och ...hmmmmmmm
Vi skulle haft Euro säger du?
 

POO

Panerai
Nu vet jag inte om Hanif Bali är rätt person att uttala sig om "ohederlig retorik" men oavsett så tror jag många i England som röstat har gjort det Utan att vara riktigt insatta.
Vad EU gjort som är bra är väl främst att hjälpa de forna öststaterna upp på fötterna, det har skapat efterfrågan även i Sverige tror öht det är svårt att mäta fördelarna med att kunna handla mellan medlemsländerna men lättare att peka på nackdelarna. Ibland är fördelarna samtidigt nackdelar. Billiga transporter från förare från exvis Bulgarien, för industrin innebär det ökad konkurrens kraft för Sverige nedlagda åkerier/arbetslösa chaufförer - bra för Sverige? Ja det beror på hur man ser på det.

Jag säger som Cecilia, folket behöver utbildas!
 
Topp