• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks sverige eu exit omröstning

  • Trådstartare Deleted member 1265
  • Start datum

Ska sverige gå ur eu

  • Exit

    Röster: 119 43.3%
  • Stay

    Röster: 156 56.7%

  • Totala väljare
    275
  • Enkät stängd .

Ministern

Founder
2-Faktor
Bra jämförelse, kasta in Schweiz och Norge där med också då.

Vad hade Norge varit utan oljan och Schweiz utan alla dessa banker som hjälper folk utan samvete att gömma pengar? Norrmännen har bara en jävla tur och Schweiz kan ju knappast vara med då de inte kan funka som fristad för svarta pengar.. Visst Schweiz har börjat städa upp men Norge skulle aldrig överleva utan oljan.. Deras industriproduktion idag är lägre än det var på 70-talet och de är inte mycket annorlunda staterna i Mellanöstern som har haft ren tur.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Vilka är det som främst drar nytta av eu? Frågade två storbönder som är vänner till mig. De info mig att :
EU har ett enda gemensamt politiskt område med gemensam budget och det är lantbruk. Totalt omfattar budgeten 500Mdr kr och syftar till att förse invånarna i EU med billig mat. För de står bidraget för 25% av omsättningen.

Min följdfråga, är maten billigare då? Inte direkt var väl svaret.

Jordbruksbidragen och politiken i sig behöver verkligen göras om. Men, har du besökt en matbutik i Norge eller Schweiz på sistone?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fel och fel vet jag inte om @Spencer66 har, han har faktiskt helt rätt. Du har en poäng i att de unga tog sig till vallokalerna i en mindre utsträckning än de äldre, men faktum kvarstår att det var de gamla som såg till att resultatet blev som det blev eftersom de röstade "Leave". Sen tycker jag mig skönja ett visst förakt i ditt inlägg när du skriver "eliten". Jag vet inte riktigt vad du menar med det, men jag gissar att du inte håller med och inte tillhör den gruppen.
Men om det är flest gamla som röstar så kommer de självklart att avgöra valet. Att få unga ens brydde sig om att rösta kan vara intressant att känna till innan man slänger skit på de äldre.

Det stämmer bra. Jag känner ett stort förakt för folk som ser ner på medborgare med lägre utbildning och som själva anser sig vara lite bättre. Ett vanligt förekommande fenomen bland dem som röstar "rätt".
 

Smulan

Rolex
"Sveriges stöd för EU är starkt trots att Storbritannien röstade brexit."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23070089.ab

Ologiskt men de flesta litar väl på det media skriver. Sveriges eu-politik har nu om möjligt marginaliserats ytterligare när GB lämnar. Ett argument för att vara kvar brukat ju ofta vara att påverka. Kan man inte det (och det kan vi ju inte) är det bättre att forma sin egen politik utanför. Iaf så länge EU har större ambitioner än fri rörlighet för varor och tjänster.
 
Det lite märkliga i det hela är att vinnarna som var så nöjda i går, inte är lika säkra i dag.
Kommer bli en röra när och om de skriver under Artikel 50.
Tydligen orkade endast 30% av alla röstberättigade mellan18-25 masa sig i väg för att rösta, de äldre plockade fram rullatorerna i större utsträckning och tog sig till lokalerna.
 

ScubaKing

Audemars
Stefan Löfven säger blankt nej till att låta Svenska folket rösta om fortsatt EU medlemskap som det Brittiska folket har gjort. Politikerna har blivit livrädda för att låta folket styra politiken. Vad dom glömmer är att det är VÅR röst, majoritetens röst, dom ska företräda. Om man som politiker då är rädd för en folkomröstning, så visar det på ett totalt förakt för det dom är ämnade att göra. Det visar på ett totalt storhetsvansinne och nedlåtande syn på oss medborgare. Jag hoppas det kommer stå dessa politiker dyrt i nästa val. Det är endast de som INTE är rädda för folkets röst, som borde företräda våra intressen.
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Stefan Löfven säger blankt nej till att låta Svenska folket rösta om fortsatt EU medlemskap som det Brittiska folket har gjort. Politikerna har blivit livrädda för att låta folket styra politiken. Vad dom glömmer är att det är VÅR röst, majoritetens röst, dom ska företräda. Om man som politiker då är rädd för en folkomröstning, så visar det på ett totalt förakt för det dom är ämnade att göra. Det visar på ett totalt storhetsvansinne och nedlåtande syn på oss medborgare. Jag hoppas det kommer stå dessa politiker dyrt i nästa val. Det är endast de som INTE är rädda för folkets röst, som borde företräda våra intressen.
Tror det mer handlar om att vi har representativ demokrati i Sverige, det du beskriver är direkt demokrati, det har vi inte.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Av princip är jag mot allt som innebär förändring, röstade nej då det begav sig och har inte ändrat uppfattning sedan dess.
 

Husse

Patek
Känner en hel del norrmän som är trött på att de onte är med i EU. de måste ju följa EU:s lagar och regler för att kunna exportera till EU. De har dessutom ingen möjlighet att nyttja några bidrag från unionen. Nu ska jag i sanningens namn säga att Norge som nation har en nästan löjligt god ekonomi! Jag vet inte riktigt om jag fick fram det jag ville säga, men jag litar på alla KS: ares briljanta intelligens vilket naturligtvis för att ni kan tolka detta! ;)
 

Rojalisten

Panerai
Rör inte mina vapen så är jag nöjd. Det enda jag är riktigt förbannad på är väl eu:s vapendirektiv som är totalt idiotiskt. Annars i helhet så är jag för EU. Var väldigt anti tills jag pluggade eu-rätt och fick förståelse för systemet.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Men om det är flest gamla som röstar så kommer de självklart att avgöra valet. Att få unga ens brydde sig om att rösta kan vara intressant att känna till innan man slänger skit på de äldre.

Det stämmer bra. Jag känner ett stort förakt för folk som ser ner på medborgare med lägre utbildning och som själva anser sig vara lite bättre. Ett vanligt förekommande fenomen bland dem som röstar "rätt".

Men att säga att de är de ungas fel att UK lämnade EU är lite som att säga att det frugans fel när en herre kör ihjäl någon på fyllan för att hon inte såg till att han inte drack sig dyngrak.

Vilken tur att jag inte tillhör den klicken människor som du föraktar. Själv har jag svårt för folk som dömer folk bara för att de tillhör en grupp istället för att lyssna på de individuella argumenten för åsikterna. Jag har också svårt för folk som försvarar sina argument med våld och folk som förlöjligar och dumförklarar folk som inte delar samma åsikt som de själva.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Stefan Löfven säger blankt nej till att låta Svenska folket rösta om fortsatt EU medlemskap som det Brittiska folket har gjort. Politikerna har blivit livrädda för att låta folket styra politiken. Vad dom glömmer är att det är VÅR röst, majoritetens röst, dom ska företräda. Om man som politiker då är rädd för en folkomröstning, så visar det på ett totalt förakt för det dom är ämnade att göra. Det visar på ett totalt storhetsvansinne och nedlåtande syn på oss medborgare. Jag hoppas det kommer stå dessa politiker dyrt i nästa val. Det är endast de som INTE är rädda för folkets röst, som borde företräda våra intressen.

Ennomröstning kan man ha ändå, men den är rådgivande, precis som den i UK. Polituckerna behöver inte följa valresultatet. Typ som den i Göteborg, folket röstade nej men det sket Hulthén i och körde på Ja istället.

Rör inte mina vapen så är jag nöjd. Det enda jag är riktigt förbannad på är väl eu:s vapendirektiv som är totalt idiotiskt. Annars i helhet så är jag för EU. Var väldigt anti tills jag pluggade eu-rätt och fick förståelse för systemet.

Ingen aning om vad EUs vapendirektiv säger. Vad säger vapendirektivet som är så uppåt väggarna fel?
 
Ingen aning om vad EUs vapendirektiv säger. Vad säger vapendirektivet som är så uppåt väggarna fel?

Bra fråga, jag har fortfarande inte sett det slutgiltiga förslaget. Förbud mot halvutomater, licens på magasin, max 6 skott i magasinet mm. Inte mycket av detta det finns stöd för i riksdagen. Det stora problemet är att Miljöpartiet kör sitt eget race i EU. Där stödjer MP förslag som säger att magasin ska räknas som vital del och därför vara licenspliktig. Folk tror att våra representanter för det svenska folkets röst till EU, men så är icke fallet. Adaktusson har i alla fall surnat.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22661764.ab
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Bra fråga, jag har fortfarande inte sett det slutgiltiga förslaget. Förbud mot halvutomater, licens på magasin, max 6 skott i magasinet mm. Inte mycket av detta det finns stöd för i riksdagen. Det stora problemet är att Miljöpartiet kör sitt eget race i EU. Där stödjer MP förslag som säger att magasin ska räknas som vital del och därför vara licenspliktig. Folk tror att våra representanter för det svenska folkets röst till EU, men så är icke fallet. Adaktusson har i alla fall surnat.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22661764.ab
Låter bra tycker jag iallafall. Men vi tycker alla olika och det respekterar jag.

Själv tycker jag att ju färre vapen i privata händer desto bättre och halv-automat och fler än sex kulor låter som en sund begränsning. Och ja, jag har själv haft vapenlicens och hållt på med tävlingsskytte och gjort värnplikten och tycker att försvaret är viktigt. Självklart hoppas jag att majoriteten håller med mig och tar det vidare i EU. Om majoriteten inte håller med mig så är det ju uppåt väggarna fel om det framställs som den gör det.
 
Topp