Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocksnacks tekniska historia, och ett tack

Diskussion i 'Diskussion' startad av daviden, 16 april 2013.

1. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Forumet drogs igång en söndag i september, öppnades publikt på måndagen. Programvaran blev phpBB, som är gratis.
    Det är en trevlig gemenskap ...om man inte börjar modifiera den. Med mina krav fungerade den aldrig "out of the box", så jag satte igång och gjorde ganska mycket modifieringar. Skrev ner allihop i början, så att jag skulle kunna återställa steg för steg om det behövdes - det dokumentet slutade jag skriva i efter post nummer 87.

Vi började få trafik ganska fort, och det dåvarande webbhotellet räckte inte till - vi låg då hos Loopia. Det blev dessutom en hel del SQL-fel, för att de snålade med prestandan.

Så, det blev en flytt till Binero. Där trivdes vi ett bra tag, det var oändliga resurser och trevlig support. Sedan började strulet med driftstörningar.
    Vill inte ens se tillbaka i loggarna, men jag tror att vi har över 24 timmars neretid hos Binero. Låter kanske inte mycket i era öron, men ni vet själv hur det kändes att sitta där med error 404 när ni försökte nå Klocksnack.se...
    Jag gav dem chanser, jag fick ursäkter tillbaka när jag ville ha en handlingsplan kopplad till en tidsplan. Binero var bra, men alla driftstörningar sköt dem i sank, tyvärr. Gillar dem fortfarande dock, hoppas att de får rätt på sina problem.
    Jag la väldigt många timmar på att få allt att fungera den där tiden...

Jag bestämde mig för att packa väskorna och checka in hos City Networks webbhotell. Stabilt som tusan ...men ändå gick siten ner, vad är det som händer?
    I det här skedet började jag även se en hel del brister i phpBB, det läckte som ett såll och var långt ifrån optimerat för att skalas upp. Jag hittade kvarlämnad kod efter gamla moduler-filer jag kört in, kod som borde tagits bort då jag avinstallerade modulerna.
    Det kändes som om allt var silvertejpat, och jag fick springa runt och täppa igen läckande hål med tuggummi. Dessutom började Klocksnack.se få märkliga error 503 - som på nördska betyder att servern är överbelastad.

Jag tänkte så klart att detta är phpBBs fel, det aset. Tankar på att uppgradera fanns sedan innan, så det var inget att prata om. Efterforskningen började, var kan vi flytta utan att förlora ett enda inlägg? En importeringsfunktion MÅSTE finnas, att sitta manuellt och lägga in 75,000+ inlägg, runt 23,000 privata meddelande osv. i en databas var inte direkt aktuellt.
    Vbulletin är bra, Flashback körs på den mjukvaran - men jag fick väldigt oklara svar om det gick att importera från supporten.
    Det var då jag gick in på Tapatalks forum och insåg att de körde något som heter XenForo. Jag började kolla vidare - snabbt, snyggt och de funktioner vi vill ha finns "out of the box". Dessutom ett notifieringssystem som är kick-ass.
    Köpte programvaran och ett tema - började konfigurera och gjorde åtskilliga testimporter för att se så att allt verkligen hängde med. Många, många timmars jobb, men väl värt det nu när jag sitter här. :)

Tankarna gick så klart att alla skulle börja klaga och gnälla över ny design och nytt forum, men när vi väl öppnade upp tog ni emot det hela med öppna armar - Tack så mycket! :)
    Allt sprillans nytt, ändå gick siten ner då och då. Vad fan!?
    Pratade med City Network, och de lovade att ta hand om oss - göra tester och återkomma. Igår hade de kollat genom koden för sidan, och hittat ...ingenting. Allt ser perfekt ut. Siten går ner för att vi vuxit ifrån vanligt webbhotell. Så enkelt är det, vi behövde nya kläder.
    De erbjöd VPS, jag sa "KÖR!". Jag satte upp servern igår kväll, idag (klockan 11) Hjälpte en trevlig ung man vid namn Olle mig att flytta sidan (går mycket snabbare att flytta den lokalt) till vår nya fina server. Allt var igång igen 11:15, men domänen (klocksnack.se) tar alltid lite tid på sig att fungera hos alla. Tror att alla kunde komma åt Klocksnack igen strax före lunch.

Nu är vi här. Bara kört några timmar, men det känns ok. Jag vet inte ännu om vi behöver ännu mera kräm i servern, men det lär väl visa sig.
    Hur som helst känns det bra att ha en egen server att göra sig bekväm i, lite tryggare. Vi har en ny forummjukvara som känns toppen, man kan ha stenkoll på forumet utan att anstränga sig, trådade konversationer är ett STORT steg upp från vanliga privata meddelanden, lite extrafunktioner här och där som gör administrerandet till en mycket trevligare upplevelse.

Nu ska jag också försöka njuta lite av just ämnet klockor, och koppla av den tekniska biten ett tag. Har en hel del trådar jag måste läsa i kapp. :)

Tack, alla medlemmar. Ni är Klocksnack.

DW6900MS, PIC, Rivalen och 20 andra gillar detta.
  2. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Grymt jobb du gör!

Stort tack!

daviden gillar detta.
  3. jandan

jandan Friends of KS

Tack för ett fantastiskt arbete!

daviden gillar detta.
  4. Fifflio

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Riktigt intressant läsning! Grymt jobbat!

5. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Tusen och åter tusen tack. Hatten av för ditt fantastiska arbete du lägger ner på sidan.

daviden gillar detta.
  6. lex

lex Bonde

Jag har inte varit medlem här så länge men jag tycker det har blivit jättefint och superbra!

daviden gillar detta.
  7. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Håller med till 100%!! Stort Tack !!

easy rider och daviden gillar detta.
  8. Härligt! Tack för ett grymt jobb!

daviden gillar detta.
  9. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Jätte tack! Bra jobbat!

daviden gillar detta.
  10. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    Bra jobbat! ;)

daviden gillar detta.
  11. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Tack för ett fantastiskt forum!

daviden gillar detta.
  12. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Riktigt bra.
    Man inser nog inte hur mycket jobb som ligger bakom.

keep it up.

daviden och Aquaracer2 gillar detta.
  13. David

David Bödeln

Fantastiskt bra jobb, hoppas du kan hålla dig ifrån tekniken ett tag!

easy rider och daviden gillar detta.
  14. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Grymt!!

daviden gillar detta.
  15. JS

JS Friends of KS

Stort tack och kudos i kubik för insatsen :D

daviden gillar detta.
  16. Erikd

Erikd Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Tackar för ett fantastiskt forum!

daviden gillar detta.
  17. danne10

danne10 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Fantastiskt jobb..stort tack

// danne

Sent from my iPad using Tapatalk HD

daviden gillar detta.
  18. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Tack som fan helt enkelt :)

daviden gillar detta.
  19. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Fantastiskt, och vilken energi ni lägger bakom allt. Tack för ett "klock"rent forum

daviden gillar detta.
  20. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fantastiskt med allt jobb du lägger ner!
    Stort tack!!

daviden gillar detta.
  21. Tommytvigg

Tommytvigg Borgare

Från:
    Dalarna
    Jag vill verkligen tacka för allt arbete och jobb som du lagt ner för att få detta eminenta forum så bra.
    För mej personligen så är det så jäkla skönt att få fly all stress och njuta av lite klockor när tid finnes.
    Så jag säger det igen, tack så mycket!! :)

daviden gillar detta.
  22. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Stort Tack för allt arbete som du har gjort....nu är det väll Sveriges största klock forum........!!!.

daviden gillar detta.
  23. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

@daviden du är fanimej fantastisk.

daviden gillar detta.
  24. Helmeroni

Helmeroni Bonde

Fyfan va du är bra!! Det är vi som ska tacka.

daviden gillar detta.
  25. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för engagemanget och intresset att driva detta forum.

daviden gillar detta.
  26. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Riktigt bra jobbat, daviden!

daviden gillar detta.
  27. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Det blir bara bättre och bättre. Stort tack! Ta nu och vila och läs igenom alla missade trådar :)

daviden gillar detta.
  28. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Härligt med eldsjälar! Tack för arbetet du lägger ner!

daviden gillar detta.
  29. ZQT

ZQT The Banker

Tack för ditt engagemang och ditt arbete!!

daviden gillar detta.
  30. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Intressant att få läsa om forumets historia.
    Stort tack för ett fantastiskt arbete.

daviden gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield