• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksnacks ungdomsfalang ute på vift- ett halvdant reportage

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Hallo, winelovers!

Jag och min trogne vapendragare tillika personliga bartender, @Sleipner42, har partajat i Prag en knapp vecka. En av de soliga eftermiddagarna öronmärktes självfallet för klockspaning. Nedan följer mitt försök att summera eftermiddagen och förhoppningsvis kunna starta en något sånär intressant tråd.

Butik 1, Omega:
Sleipner har en speedy reduced och är eventuellt intresserad av originalet, varför han önskade klämma på den. Dessutom ville vi spana in globemastern. Den unga tjejen ger oss ett minst sagt svalt bemötande, hon svarade inte ens på tilltal när jag undrade något. Precis efter att min vän har börjat fingra på månklockan bestämmer vi oss därför för att butiken i fråga inte är vår kopp te. Vi enades efteråt att bemötandet var under all kritik.

Butik 2, Zenith, no. 4, Pařížská:
Direkt när vi stiger in i butiken fastnar jag framför en specifik klocka. Det var inte direkt någon överraskning. De två männen i butiken är oerhört trevliga och lyhörda. Utöver att diskutera en del av det rent mekaniska och Zenith som varumärke så luftar han också många egenkomponerade klockfilosofier. Tiden flyger, vi konverserar i säkert minst en halvtimme. Helt enkelt ett fulländat besök, butiken rekommenderas varmt! Kommer jag att skaffa klockan? Mycket möjligt. Kommer jag köpa den hos AD? Mycket möjligt. Kommer jag i så fall vända mig till denna butik? Ingen tvekan om saken!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Lädret är för stort, men jag är lika glad för det!
image.jpg


Butik 3, en salig blandning:

Den trevliga kvinnan som vi frågar om hjälp meddelar att det är hennes första dag på jobbet och att det andra butiksbiträdet får hjälpa oss. Jag vill spana in Santos i 18k medan Sleipner, säkerligen inspirerad av passarounden, ber att få testa Cartier tank. Den äldre mannen liknar Bernie Sanders och verkar inte ha en tillstymmelse till vilja att stå till tjänst utan verkar snarare smått irriterad.
Efter att min kompanjon svalt besvikelsen över tanken frågar jag om jag skulle kunna få testa Langen i hörnet, trots att jag inte är spekulant på långa vågar. Svaret blir ett ja, men ett grymtande sådant. Helhetsupplevelsen är trots många magnifiks klockor tyvärr inte något man skriver hem om.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Butik 4, Rolex:
Vi möts direkt av ett butiksbiträde med ett humör som smittar av sig. Jag testar till en början OP:s samt datejust medan Sleipner i stället testar Explorer 1. Liksom i Zenihbutiken är stämningen mycket gemytlig och säljaren är kunnig samt tar in vad jag och min följeslagare säger. På eget initiativ fyller han dessutom på klockbrickan med klockor i samma stil som de vi är intresserade av. Precis som hos Bernie Sanders finns det en klocka som vi bara måste klämma på trots att vi inte är intressenter, platinadaytonan. Vår ledsagare inte bara låter oss testa den utan blir dessutom smått exalterad. Man verkligen ser i ögonen på honom att han njuter av sitt jobb.

36 mm är givetvis det som gäller
image.jpeg

Ljus druva är en spektakulärt vacker tavla!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg


Jag avslutar med några flygplatsklockor!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Hoppas att ni uppskattade åtminstone några bilder!
Bojke
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Tack för en trevlig reportage! Men så är det, alla butiker välkomnar inte alla på samma sätt. Var i Zürich för 1,5 år sedan och kände inte mig så välkomnad i vissa butiker.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tack för ett bra reportage!
Verkar som de har ett litet problem med bemötandet av kund i vissa butiker, vilket är synd.
 

demondave

Rolex
Platona med bilhandlarhäng! <3

Konstigt, när jag var i Prag kollade jag inte en enda klocka. Haltade däremot runt med tidernas lårkaka, benhinnneinflammation och ett allmänt sjöliksutseende på ena benet till varenda pub/bar vi kunde hitta. Det fina med att resa med klockointresserade bryggarnördar :D
 
Får nästan ståfräs av JLC:n. Så jävla grann klocka!
Inga planer på att håva hem någon av dem ni testade?
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Imponerande skärpa på bilderna med tanke på resans syfte och resmålet! Prag är fantastiskt, framför allt för att ölen på restaurang kostar lika mycket som på Systembolaget.
Köp Zenithen!
 

xTZ

Cartier
Härligt reportage och finfina klockor i olika smak! :) Är synd att man ibland får sånt tråkigt bemötande... Men vägs upp av alla de biträden som brinner så för sina jobb och gör besöken i affärerna till den fröjd det är! Guld är dom värda! :D
 
Hallo, winelovers!

Jag och min trogne vapendragare tillika personliga bartender, @Sleipner42, har partajat i Prag en knapp vecka. En av de soliga eftermiddagarna öronmärktes självfallet för klockspaning. Nedan följer mitt försök att summera eftermiddagen och förhoppningsvis kunna starta en något sånär intressant tråd.

Butik 1, Omega:
Sleipner har en speedy reduced och är eventuellt intresserad av originalet, varför han önskade klämma på den. Dessutom ville vi spana in globemastern. Den unga tjejen ger oss ett minst sagt svalt bemötande, hon svarade inte ens på tilltal när jag undrade något. Precis efter att min vän har börjat fingra på månklockan bestämmer vi oss därför för att butiken i fråga inte är vår kopp te. Vi enades efteråt att bemötandet var under all kritik.

Butik 2, Zenith, no. 4, Pařížská:
Direkt när vi stiger in i butiken fastnar jag framför en specifik klocka. Det var inte direkt någon överraskning. De två männen i butiken är oerhört trevliga och lyhörda. Utöver att diskutera en del av det rent mekaniska och Zenith som varumärke så luftar han också många egenkomponerade klockfilosofier. Tiden flyger, vi konverserar i säkert minst en halvtimme. Helt enkelt ett fulländat besök, butiken rekommenderas varmt! Kommer jag att skaffa klockan? Mycket möjligt. Kommer jag köpa den hos AD? Mycket möjligt. Kommer jag i så fall vända mig till denna butik? Ingen tvekan om saken!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Lädret är för stort, men jag är lika glad för det!
image.jpg


Butik 3, en salig blandning:

Den trevliga kvinnan som vi frågar om hjälp meddelar att det är hennes första dag på jobbet och att det andra butiksbiträdet får hjälpa oss. Jag vill spana in Santos i 18k medan Sleipner, säkerligen inspirerad av passarounden, ber att få testa Cartier tank. Den äldre mannen liknar Bernie Sanders och verkar inte ha en tillstymmelse till vilja att stå till tjänst utan verkar snarare smått irriterad.
Efter att min kompanjon svalt besvikelsen över tanken frågar jag om jag skulle kunna få testa Langen i hörnet, trots att jag inte är spekulant på långa vågar. Svaret blir ett ja, men ett grymtande sådant. Helhetsupplevelsen är trots många magnifiks klockor tyvärr inte något man skriver hem om.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Butik 4, Rolex:
Vi möts direkt av ett butiksbiträde med ett humör som smittar av sig. Jag testar till en början OP:s samt datejust medan Sleipner i stället testar Explorer 1. Liksom i Zenihbutiken är stämningen mycket gemytlig och säljaren är kunnig samt tar in vad jag och min följeslagare säger. På eget initiativ fyller han dessutom på klockbrickan med klockor i samma stil som de vi är intresserade av. Precis som hos Bernie Sanders finns det en klocka som vi bara måste klämma på trots att vi inte är intressenter, platinadaytonan. Vår ledsagare inte bara låter oss testa den utan blir dessutom smått exalterad. Man verkligen ser i ögonen på honom att han njuter av sitt jobb.

36 mm är givetvis det som gäller
image.jpeg

Ljus druva är en spektakulärt vacker tavla!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg


Jag avslutar med några flygplatsklockor!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Hoppas att ni uppskattade åtminstone några bilder!
Bojke

Gillar verkligen Zenithen. Kanske blir näst-nästa klocka.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag upplevde liknande fenomen på servicen när jag var där, antingen top notch eller otroligt nonschalant :p det är dock en väldigt bra klockstad :)
 

Quality

Breitling
Jag som sitter och kollar på resa till Prag, här fick man ju ytterligare en anledning :)

Hur var Prag annars då, nöjda med resan?
 

CLT

Rolex
Älskar Zenith butiken! Träffade du den kraftiga mannen? Han har sköna teorier om vilken klocka man får köpa.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Får nästan ståfräs av JLC:n. Så jävla grann klocka!
Inga planer på att håva hem någon av dem ni testade?
Zenithen var den klocka som lämnade störst avtryck hos mig. Jag ska ta mig en seriös funderare.

Varför skriver man inte ut namnen på butikerna, speciellt den man rekommenderade...?

Skrev faktiskt ut adressen till Zenith. Vi fick lite trevlig lektyr från både Zenith och Rolex, tror att jag också lyckades rycka åt mig något visitkort. Återkommer!

Jag som sitter och kollar på resa till Prag, här fick man ju ytterligare en anledning :)

Hur var Prag annars då, nöjda med resan?
Absolut. Lagom uteserveringsväder, fina byggnader, schysst bärtz, trevliga knarklangare, en del kul butiker, överlag bra engelska, låg ubertaxa och gott sällskap. Dock Europas kanske tradigaste flygplats.

Älskar Zenith butiken! Träffade du den kraftiga mannen? Han har sköna teorier om vilken klocka man får köpa.
Just precis han! Lättpratad och med åsikter om allt. Bildade tillsammans med det yngre och gängligare biträdet en otroligt stark duo.
 

Wiliamo

Panerai
Får tacka för ett trevligt reportage. Fenomenet med sura butiksbiträden vid besök hos vissa AD är konstigt men intressant. Har aldrig förstått det, framförallt inte när man som potentiell kund visar intresse, ställer frågor osv.. Men men, kul att ni blev bemötta med bravur hos både Zenith och Rolex, fina bilder! :)
 

Sleipner42

Breitling
Tycker @Bojke sammanfattat vår eftermiddag väldigt bra, så är inte mycket att komplettera med, men lite bilder blev det iaf!

Första ur är El primeron, extremt trevlig klocka, speciellt att det händer lite på tavlan gör att den sticker ut och får ett skönt sportigt intryck. Säljaren i butiken var även väldigt trevlig och hade som sagt mycket egna filosofier om klockor, tex att de 3 viktigaste sakerna att köpa kvaleté av är: 1. Glasögon, annars ser man dåligt. 2. Skor, annars får man ont i ryggen. 3. Klocka, för att visa din personlighet.
IMG_20160506_161920.jpg

Nästa är Tanken, som jag blev inspirerad av att testa efter passarounden. Tyvärr var det ingen klocka jag klickade med då jag tyckte den kändes väldigt lätt på handleden, vilken dock är förståeligt då den är en quartz.
IMG_20160506_165758.jpg

Nästa klocka jag testade var en Explorer 1. Jag är lite sugen på just 36mm men den fanns inte i butiken, tyckte tyvärr 39mm kändes lite stor för mig just med denna klocka. Enligt butiksbiträdet skulle 36mm slutas produceras, någon som vet om detta verkligen stämmer? Synd isåfall...
IMG_20160506_171045.jpg
IMG_20160506_171153.jpg
IMG_20160506_172045.jpg

Sist men inte minns blev det även ett spontant besök på en affär med ett gediget utbud av tjeckiska Prim. Tyckte det var kul med ett tjeckiskt märke och köpte en stilren guldpläterad modell för några hundralappar, helt klart en kul souvenir!
IMG_20160509_194511.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Riktigt trevligt! Zenithen är riktigt bra, bar nästan uteslutande den modellen under ett års tid. Däremot var bandet så kort att jag fick ha det på yttersta hålet. :D
 

ScubaKing

Audemars
Var på Showroom i Milano som säljer alla riktigt high-end märken som FP.Journe, Frank Muller, Vacheron, Patek m,m.

En enorm och stilren butik. Jag var bara på genomresa och hade shorts och en tshirt på mig. När jag plingade på att dem skulle släppa in mig så kunde jag verkligen se hur missnöjda dem var med mig som presumtiv kund, det var nästan så dem inte ville släppa in mig alls, fick ringa på en bra stund när dem försökte ignorera.

Jag försökte få testa några klockor och frågade lite, svaret på att var ett gungande "NO!" :stop:. Dem frågade mig säkert tre gånger "Are you leaving soon?" :cool:

Inte den trevligaste butiken jag satt min fot i kan man lugnt säga. :D
 
Topp