• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockspaning i Rom

Pistol_Pete

Panerai
Min svåger är minst lika klocktokig som jag, så när vi lämnade damerna hemma för en helg i Rom med god mat och dryck blev det en hel del klockspaning.
Staden lämpar sig väl för klocknördar då det finns gott om butiker med både nytt och vintage. De medvetna Italienarna brukar sporta trevliga ur, på en restaurang hade samtliga kypare Rolex, allt från Air King till Daytona!

Ursäkta kvalitén på bilderna, men jag gjorde så gott jag kunde med iPhone kamera och upphetsade och darriga fingrar...

Vi besökte många trevliga AD:s
1.jpg
2.jpg
3.jpg


Vi beskådade många vackra ur:
IMG_8527.jpg
IMG_8537.jpg
IMG_8539.jpg
IMG_8540.jpg
IMG_8546.jpg
IMG_8573.jpg
IMG_8575.jpg





Vi fick verkligen god service och trevligt bemötande överallt, men bäst var ändå den undersköna och kunniga damen på JLC.

Jag fick tillfälle att testa en Reverso Duo men blev lite besviken över längden på uret som nästan "tog över" mina tandstickor till handleder:
Reverso wrsitshot 1.jpg
Reverso wrsitshot 2.jpg


Hos Rolex fick jag återigen bekräftat att Date Just 36 mm är min storlek:
DJ wristshot 1.jpg


Trots mycket trevliga ur blev det inget köp för min del denna gång, men svågern kunde inte motstå en DJ II med blå urtavla och vitguldsbezel som han länge gått och suktat efter....
Så efter en väl genomförd prutning kan han stolt bära denna stiliga klocka:
DJ II wristshot 1.jpg


Slutet gott, allting gott och det blir fler besök i Rom kan jag lova!
 

Bilagor

  • 4.jpg
    4.jpg
    298.6 KB · Visningar: 108

Erik1

Patek
2-Faktor
Riktigt snyggt!

Kan tipsa om en bra vintage butik som ligger på en sidogata till gatan där Gucci, Prada LV är. Kommer inte ihåg exakt vilken men om ni går längs gatan med spanska trappan i ryggen är det precis in till vänster antingen vid en korsning eller sidogata. Diskret liten butik men med en liten monter ut mot gatan. Hade en hel del vintage rolex, Patek osv. så helt klart värt ett besök!
 

Pistol_Pete

Panerai
Riktigt snyggt!

Kan tipsa om en bra vintage butik som ligger på en sidogata till gatan där Gucci, Prada LV är. Kommer inte ihåg exakt vilken men om ni går längs gatan med spanska trappan i ryggen är det precis in till vänster antingen vid en korsning eller sidogata. Diskret liten butik men med en liten monter ut mot gatan. Hade en hel del vintage rolex, Patek osv. så helt klart värt ett besök!

Undrar om inte vi var där...
Såg några vackra vintageklockor i en butik som borde ha varit ungefär där du beskriver:

IMG_8522.jpg
IMG_8524.jpg
IMG_8528.jpg
IMG_8529.jpg
IMG_8531.jpg
 

Calfen

Panerai
Kul :) senast jag var där hittade jag en U-Boat klocka för 1500 kr i en vintage affär för väskor,men den funkade inte då batteriet var slut men jag chansade och visst funkade den med ett nytt batteri. Sålde klockan betydligt dyrare i Sverige :)
 

gerikson

Breitling
Nice! Borde ha spanat efter klockor när jag var i Rom förra året med farsan och lillgrabben men vi hade fullt upp med att titta på nakna statyer.

Håller med om Reverson, såg den i en monter hos NK och blev förvånad över hur stor (= lång) den är. Trodde den var betydligt smäckrare.
 
Ser väldigt trevligt ut! får man fråga vad du har för mått på dina handleder (om du vet) håller med om att Reverso'n som ganska maffig ut...
 

EmKay

Omega
Perfekt, jag som precis skulle starta en tråd om detta. Ska till Rom i Augusti å tänkte forska efter lite sköna butiker man kan glutta i med bra priser men då behöver jag inte det. Nån speciell gata man ska kolla in som har bra butiker?
 

Patrik Sinn

Cartier
2-Faktor
Befinner mig i italien nu och kommer spendera Torsd-lörd i rom innan hemfärd.

Vilken affär är bäst om man är sugen på en beggad rolex?
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag kommer tyvärr inte ihåg gatunamnen, men jag såg ett par vintage butiker i kvarteren precis norr om Pantheon... och så var det någon i kvarteret väster om spanska trappan där det låg en massa fancy modebutiker.
 

Pistol_Pete

Panerai
Just det! Det fanns både JLC och Rolex på Via Vittorino Veneto i höjd med Via Lazio, nästan uppe vid stora parken.
 
Topp