• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockspaning igen, AP RO Chrono 41mm vs VC OS Chrono 42mm...

Dags igen, brukar ju köra mina klockspaningar ibland, alltid kul för KSare som aldrig kommer i närheten av ADs (läs typ yonsson ;) )

Efter att ha sett ett antal trådar om just den 'nya' APROn 41mm chronon på TRF och den har ju även synts här på KS rätt nyligen så var jag sugen att klämma lite på en själv IRL, jag som många andra har ju dissat den nya 15400 rätt hårt, typ, för stor, fel proportioner osv+......men chronon funkar förvånansvärt mycket bättre, blir inte så mycket tavla med dom 3 subdialsen samt datumet känns bättre kl 4 osv...

Så när jag ändå var i krokarna så smög jag in hos Nymans där dom hade en inne, dom hade även en VC Overseas chrono som är riktigt lik, så jag tänkte att det vore kul att skriva några ord om dom...

Först lite info

APn är 41mm och VCn 42 (tror jag), APn kostar 199k och VCn typ 198k, båda dom jag provade hade ljusa tavlor, APn silver och VCn vit, båda har integrerad länk, ingen av dom har glasbaksida -jämförbara helt enkelt!

Lite bilder...

APn (26320 tror jag REF är)
24B7878B-C671-43AE-BB16-0F84A4621EC6_zpsbdv6zq6h.jpg


B966769E-FB34-43B0-986F-E9287E4CCBD8_zpsoejjgche.jpg


VC Overseas (ingen koll på REF nr..)
40E4FCCA-91E9-48E6-B726-5D45EC2BC026_zpsl2cmtdfq.jpg


0CE23AF9-E8F9-47E5-8DCE-AC69E614806B_zpszfrurmv9.jpg


Vad kan man säga, APn är lägre men sitter liiite större på handleden men platt, VCn bygger lite mer på höjden...

Min favorit av dom två är APn helt klart, får inget direkt habegär av VC alls, visst jag vet att det är en fin klocka och fint märke men den saknar helt enkelt det lilla extra som krävs för ett köp...känns som att VC är ett sådant märke man 'ska' gilla och verkar vara lite 'jag har nog lite mer koll än du' märke men egentligen är dom rätt alldagliga...he he

APn som jag tidigare räknat bort helt är nu med i gamet, den blir rätt matig på armen men kommer undan eftersom den ändå är såpass tunn, för mig är den typ mer en 'Offshore light' än en klassisk AP RO och alla som gillar utseendet på en Offshore med länk men tycker dom blir för stora/grova (Offshore på länk bygger som faan och blir riktigt riktigt stor och tung) kommer nog gilla den här...självklart inget för puristerna -men vem bryr sig om dom... :cool:

VC har WIS-cred....men APn mer streetcred, he he :D

Dock så tycker jag det är synd att tavlan är silver numera, den gamla lilleplutten som Whedda och sedemera vaniljglass har har en grymt crisp vit tavla, medan's Jumbon och 15300 har fortfarande vit tavla med som drar åt silver men den här har en riktigt silvertavla, och jag personligen skulle vilja haft tavlan mer vit...

Skulle jag personligen köpa en skulle det helt klart bli en blå, eller kanske svart, blir lite mer kontrast som är snyggare tror jag...

Snodd bild på en med svart tavla...

BBED4099-E01D-427E-A956-6B720720D93C-751-0000004B6A70E156.jpg


Over and out....
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hur upplever du klockorna i handen? Känns dem "lika" eller var det lite där som nån form av avgörande fälldes? Tänker mig lite som att jämföra en gammal Sub kontra en SubC. En SubC känns liksom mer rejäl rakt igenom. Hade önskat bilder på länk och clasp också :) Av de du visar så skulle jag säga att på bild är VC mer tilltalande.

Tack för att du delar med dig!
 
Hur upplever du klockorna i handen? Känns dem "lika" eller var det lite där som nån form av avgörande fälldes? Tänker mig lite som att jämföra en gammal Sub kontra en SubC. En SubC känns liksom mer rejäl rakt igenom. Hade önskat bilder på länk och clasp också :) Av de du visar så skulle jag säga att på bild är VC mer tilltalande.

Tack för att du delar med dig!

Kvalitesmässigt så känns båda top notch, men får som sagt inget habegär alls av VCn, även om det är med lite glimten i ögat så känns det lite att VC är ett sådant märke som alla gillar för att man ska gilla men ingen någonsin köper... ;)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att VC:n lider av short hand syndrome och känns överlag mindre bearbetad än AP:n. Om jag skulle välja hade det blivit en AP med blå tavla :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
APn med svart tavla var riktigt fin!!! Silver var sisådär.. Vit hade helt klart funkat bättre.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tack för jämförelsen, alltid intressant att se två, på pappret, relativt likvärdiga klockor sida vid sida!
För mig funkar inte någon av de två som chronograph,jag tycker helt enkelt de blir lite röriga på tavlan.
 

Rearden

Cartier
AP:n vinner med råge detta,overseas är absolut ingen favoritmodell ska jag erkänna och den där var rent ut sagt ful.. För korta visare, tavla som inte riktigt känns genomtänkt och en bezel jag har svårt för. Tyvärr inte alls min smak, vilket är tur för inte min prisklass heller.....
 

vonhall

Rolex
Har inte känt på någon av modellerna. Men rent spontant om jag skulle få välja efter bilderna så hade jag tagit VC:n helt klart!
Tack förresten för att du delar med dig :)
 

Guinness

Cartier
Brukar gilla VC overseas men har svårt för de olika storlekarna på sub dials. Annars är nog VC hetare, tycker AP ska vara slimmade för att funka.
 
Enligt mig så är båda otroligt bra, men VCO:n har ett lite roligare verk i min mening, men det är ingen större skillnad i kvalité.
Jag hade haft otroligt svårt att välja mellan dessa, men hande antagligen hamnat på APROC på grund av den löjligt snygga finisheringen och känslan...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Trevliga pjäser! Föredrar dem i mörka tavlor däremot

En AP 26300 panda är en annan kandidat som riktigt cool
 
Topp