• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockuppdragare - köpråd

Alx

Omega
hallå! Återigen dags att ta hjälp av er som har mer kunskap än mig i området klockor.

Jag har läst trådar om Klockuppdragare här på forumet, men tycker det verkar aningen snårigt. Det fanns någon databas man kunde söka på sina klockor för att se vad för hastighet uppdragen skulle ha för att passa in bra. Men har man flera klockor skulle man eventuellt behöva ha olika inställningar på respektive position.

Vad har ni för råd angående en prisvärd uppdragstagare med gärna plats för 2 eller 3 klockor? Den får gärna vara estetiskt tilltalande med flera typer av inställningar som sagt.

För kännedom har jag en seiko skx007 och ska snart beställa en seiko sarb065. Det kommer förmodligen slinka med en orient Ray eller mako dessutom. Vad jag kunde se kunde jag inte hitta dessa i den databas jag refererade till där man såg deras rekommenderade "hastighet" / TPD.

Tack på förhand!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Orbita har en databas att söka i http://www.orbita.com/database-search/
Men det lite märkliga är att Omega och Orbita inte anger riktigt samma sak för t ex 1120.
Orbita skriver 650 och Omega skriver 800 rpd.
http://www.omegawatches.com/fileadmin/Customer_Service/calleo/faq/FAQ-watch_winder_EN.pdf
Köpte en Modalo tidigt i år, ballade ur och fick en ny http://www.modalo.se/produkt.php?art=3502113
Litar inte helt på dom vad gäller kvaliteten. Den första var knäpp tyst men den andra rattlar då hållarna glappar. Men dom fabrikat som verkligen anses bra är dyra. För mina Omega så gäller att windern skall kunna snurra åt bägge hållen och det kan väl inte alla modeller? Sånt här får man kolla upp alltså. Sedan, om det bara finns 650 och sedan 800 medans Omega anger 720 för 8500-verket spelar väl mindre roll.
 

tissoter

Audemars
Orbita har en databas att söka i http://www.orbita.com/database-search/
Men det lite märkliga är att Omega och Orbita inte anger riktigt samma sak för t ex 1120.
Orbita skriver 650 och Omega skriver 800 rpd.
http://www.omegawatches.com/fileadmin/Customer_Service/calleo/faq/FAQ-watch_winder_EN.pdf
Köpte en Modalo tidigt i år, ballade ur och fick en ny http://www.modalo.se/produkt.php?art=3502113
Litar inte helt på dom vad gäller kvaliteten. Den första var knäpp tyst men den andra rattlar då hållarna glappar. Men dom fabrikat som verkligen anses bra är dyra. För mina Omega så gäller att windern skall kunna snurra åt bägge hållen och det kan väl inte alla modeller? Sånt här får man kolla upp alltså. Sedan, om det bara finns 650 och sedan 800 medans Omega anger 720 för 8500-verket spelar väl mindre roll.
Har även sett att det finns Winders där det finns olika knappar för olika märken. Mycket smidigt och snyggt. Ska se om jag kan rota fram den!
 

Alx

Omega
Har ni tips på specifika modeller med mina önskemål får ni gärna göra ett inlägg här :)
 

Kipexavbitare

Breitling
Billig klockuppdragare, köp en 230V motor till Discokula, på Kjell och kompani, 3 varv per minut, montera sugpropp på axeln, skruv genom axelhålet för att hålla sugproppen, montera motorn vertikalt på vägg. Funkar bara med för uppdragning åt höger, för mig funkar den kanon, kostnad 149:- plus sugpropp 5:-. Vill du att den skall vila köp ett ur för väggutag, ställ in de timmar du vill att den skall dras upp, inte snygg men praktisk. P.S går säkert att få motorn att gå counter clockvise, med kondensator.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har alltid kört Modalo, alltid varit nöjd.
Började med en winder som klarade två klockor, sedan fyra... Och klickade precis hem en som klarar åtta.
Borde sälja av den som kör fyra, men något säger mig att jag kommer att behöva den i framtiden ;)

Klickade i alla fall hem den på åtta från Ebay. Slutade på 5900 kr. Mycket nöjd!

image.jpg
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Jag är nöjd med min Modalo classico mv3 för 3 klockor och det finns möjlighet att ställa in olika hastigheter/rpd för alla hållare. Den är
Snygg också!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Är det verkligen nödvändigt med en winder? Känns som den mest onödiga pryl man kan tänka sig. Förklara fördelen för mig. Är det synd om de som har flera klockor och måste ha dem i ett bankfack? Vad gör de som är så speciellt så de ska behöva kosta fler tusen? Snurrar de bara eller skruvar de också upp manuella verk?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Billig klockuppdragare, köp en 230V motor till Discokula, på Kjell och kompani, 3 varv per minut, montera sugpropp på axeln, skruv genom axelhålet för att hålla sugproppen, montera motorn vertikalt på vägg. Funkar bara med för uppdragning åt höger, för mig funkar den kanon, kostnad 149:- plus sugpropp 5:-. Vill du att den skall vila köp ett ur för väggutag, ställ in de timmar du vill att den skall dras upp, inte snygg men praktisk. P.S går säkert att få motorn att gå counter clockvise, med kondensator.
..."den late bär hellre ihjäl sig" än att köpa en billig winder.. Men imponerande om du faktiskt har gjort det där.
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Är det verkligen nödvändigt med en winder? Känns som den mest onödiga pryl man kan tänka sig. Förklara fördelen för mig. Är det synd om de som har flera klockor och måste ha dem i ett bankfack? Vad gör de som är så speciellt så de ska behöva kosta fler tusen? Snurrar de bara eller skruvar de också upp manuella verk?

Nödvändigt går kanske diskutera... Äta, sova osv kanske viktigare ja .
Det enda min gör är att snurra de automatiska klockorna så att de inte behöver ställas. Varför de är så dyra är en bra fråga, som så mycket annat inom detta intresse?. Onödigt eller lyx eller bara dumt får ägaren avgöra.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Billig klockuppdragare, köp en 230V motor till Discokula, på Kjell och kompani, 3 varv per minut, montera sugpropp på axeln, skruv genom axelhålet för att hålla sugproppen, montera motorn vertikalt på vägg. Funkar bara med för uppdragning åt höger, för mig funkar den kanon, kostnad 149:- plus sugpropp 5:-. Vill du att den skall vila köp ett ur för väggutag, ställ in de timmar du vill att den skall dras upp, inte snygg men praktisk. P.S går säkert att få motorn att gå counter clockvise, med kondensator.
Detta låter sjukt ( hoppas du trollar)...Av ren nyfikenhet så får du gärna lägga upp en bild.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag fortsätter att tycka det är fullständigt onödigt tills jag blir överbevisad om motsatsen. Lägg hellre pengarna i en spargris och spara hellre till en klocka med ett manuellt verk eller köp något fint till frugan, om inte hon gör det först.
hans-och-hennes-dubbel-spargris.jpg
 

Alx

Omega
Finns det någon Winder för runt tusenlappen som fungerar med olika inställningar för vilket varv den ska snurra och hastighet ? Den får ju gärna se någorlunda tilltalande ut också om det går att klämma in :)!
 

mikjon

Omega
Finns det någon Winder för runt tusenlappen som fungerar med olika inställningar för vilket varv den ska snurra och hastighet ? Den får ju gärna se någorlunda tilltalande ut också om det går att klämma in :)!
Kan rekommendera dessa. Boxy Fancy Brick Watchwinder för en klocka, har 2 stycken och är jättenöjd.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kör en Modalo 6-klockors som är ställbar på TPD och höger-/vänster-/dubbelvarv. Köpte den beggad här för en mindre slant och är nöjd även om det ger ifrån sig lite ljud ibland.

Varför jag har en winder?
För att jag har alldeles för många klockor för att ha igång dem över tid. Vis av erfarenhet försöker jag undvika att skruva upp kronor, då funkar windern alldeles utmärkt. Vidare slipper jag ställa om tid och datum när jag vaknar på morgonen och faktum är att windern som möbel fungerar väldigt bra i mitt hem (får komplimanger på dem emellanåt).
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En winder för ett par klockor är väl aldrig fel men när den totala summan för samlingen får försäkringsbolaget att kräva kassaskåp blir det väl rätt dyra modeller?
 
Topp