Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockverktyg

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Crowolf, 2 december 2012.

1. Crowolf

Crowolf Guest

Ville höra om nån har nåt set med verktyg att rekommendera. Finns ju en hel del på ebay och tradera men är ute efter nåt som är ok och inte alltför dyrt. Bör innehålla visarverktyg, verkhållare etc.

/Pope

2. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Re: Sv: Klockverktyg

10watches har ett kitt för rimlig peng. Men ska du modda seiko skulle jag säga att visarlyft räcker, kostar några kr. Den dagaz har räcker till hobbybruk.
    Som bandverktyg rekommenderar jag starkt bergussons modeller, dedär billiga man får på köpet överallt är imo rent skräp.

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    viewtopic.php?f=6&t=100
    "Eftersom jag är en snålis, så använder jag billiga universalgrejer från ebay. För att genomföra alla steg under, behöver du:

* Maskeringstejp
    * Vanlig tejp
    * Boettöppnare
    * Tandpetare, eller motsvarande.
    * "visarplockare" (Hand remover tool)
    * "Visarpressare" (Handsetter tool). Jag använder en kulspetspenna med urtagen bläckpatron, vilket fungerar helt ok.
    * En skål eller liknande för att ställa över klockan, så att damm hålls borta under pauser.
    * Dammfri arbetsplats
    * Urverkshållare (Movement holder) är kanske att föredra, men det är jag för snål för.
    * "Fingerskydd", eller motsvarande. Vad man vill ha på fingrarna beror på hur petig du är. Vissa har fingerskydd, eller tejpar sina fingrar. Jag tvättar bara mina med diskmedel, så de blir fettfria.
    * Papper, alternativt urtavelskydd.
    * Pincett
    * Silicon (om du vill att klockan fortfarande ska vara vattentålig)"

Exakt samma saker som 10watches säljer finns på ebay, fast billigare.

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ett litet tips: Jag fick precis ett litet minikit med två miniskruvmejslar perfekta till klockor. Säljs, eller ges bort av glasögonförsäljare.

5. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Jag hittade en gammal Seiko 6309 i en låda hemma, tyvärr är det inte originaltavla på den så det blir att modda den istället.
    Glaset har poppat ur så det skall fixas.
    Glaspress, är det enkelt att använda eller? Eller har ni nåt annat trix hur man kan fixa det?

6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Beror på vad det är för glas du ska pressa dit . Har använt mig av en tving till att pressa dit mineralglas med . För plexi rekommenderar jag en crystal lifter .

Mr_Jonas gillar detta.
  7. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Pressen kan även vara bra om plexit har spännring (vanligtvis en kromad ring på innerkanten av glaset). Det kan fungera med en lifter även där (har testat med framgång) men tror inte det rekommenderas.