Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klokagubben..

Diskussion i 'Diskussion' startad av Spencer, 19 juli 2013.

1. Spencer
    Trådstartare

Spencer Gustav II Adolf Admin

Varför hävdar så många med emfas att man lika gärna kan reparera såväl som serva vilket urverk som helst mycket bättre hos en liten urmakare på landet?

I min värld kan du självklart lämna ett dussinverk till någon som inte är specialutbildad. Men att hävda att den lille lokala gör det lika bra eller bättre utan utbildning på ett verk med avancerade komplikationer är bara löjligt.
    Lika löjligt som lämna in sin Porsche eller Ferrari till Leffes bilmek. Men varför odlas myten just bland klockfolk?

2. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Vem säger så? Ronnie?

wayne och Aquaracer2 gillar detta.
  3. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Tycker precis tvärtom. Lämnar mina rollar på service/rep hos AD i Stockholm, trots att jag bor i Norrland :)

Fryken gillar detta.
  4. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Jag antar att Spencer syftar på de olika trådarna som dykt upp på senare tid där det handlar om service. En del hävdar att det är lika bra eller bättre, än att använda sig av AD.

5. Dammen

Dammen Stadsbo

Jag tror att du har rätt Spencer. Myten tror jag frodas för att den är romantisk. Någon liten krökryggig gubbe med lupp låter ju underbart i teorin. Tyvärr kan ju inte alla gubbar vara George Daniels.

andheg gillar detta.
  6. China

China Guest

Det här beror nog mest på kompetensen hos den urmakare man servar klockan hos. En gammal räv som har kompetensen att serva i princip vad som helst och vid behov tillverka de delar som behövs existerar trots allt utanför märkesverkstädernas värld. Med det sagt så finns det också urmakare som inte har kompetens för att serva en del urverk. Det må vara exklusiva urverk eller en enkel Kines, ibland så finns helt enkelt inte kunskapen. Problemet är väl närmast när urmakaren inte inser sina begränsningar och accepterar alla jobb, fast man egentligen inte borde.

Givetvis är det så att en Ad för ett visst varumärke har kompetent servicepersonal och att det känns tryggare för kunden. Men det är inget som säger att en oberoende urmakare inte klarar jobbet lika bra, dock så finns risken att någon med otillräcklig kompetens för ett visst urverk ändå tar jobbet, med mindre lyckat resultat som följd. En annan obekväm fråga är om komponenterna som byts vid en service verkligen är original från tillverkaren. Jag stöder av princip oberoende urmakare, men det finns även folk som borde nobba ett jobb p.g.a. bristande kompetens.

hook och Dalomo gillar detta.
  7. andheg

andheg Friends of KS

Håller med...samt att det försvarar den i de flesta fall lägre kostnaderna hos dessa.

//andheg

8. wayne

wayne Friends of KS

Jag har två bekanta som kan serva de flesta ur, en är urmakarmästare, den andra har varit urmakarlärare. Bägge två har goda kontakter i branschen. Men visst är det så att Rob & Nymans lirar i en annan liga. Hur som haver, trevlig helg pojkar.

9. slimjim

slimjim Rösten från Bro

En annan kör ju bara eta.. så man är ju safe! Och Tärnan dussinvintage, där det inte finns AD.

Jävla borgarproblem.

Säger han som vill ha rolle.

Ariste, Sond och exxpert gillar detta.
  10. Ricrob

Ricrob Friherre

Ja, vem/vilka hävdar sådant till den nivå att det kan anses odla myter?

11. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm

Kan inte du (eller någon annan som vet) och har erfarenhet, rekommendera bra, prisvärda, oberoende urmakare runt om i sverige och säga vilka märken man vet att de kan och har erfarenhet av?

12. China

China Guest

Nu så kan jag inte påstå att jag har 100% koll på läget, och dessutom så vill jag heller inte göra rekommendationer då upplevelsen av en bra service kan variera. Med andra ord så vill jag varken hissa eller dissa någon AD eller oberoende urmakare. Men frågeställningen är intressant, och dem som servat sina klockor hos olika AD eller oberoende urmakare kan gärna dela med sig av sina erfarenheter.

Kanske ett dåligt svar, men det är trots allt hur nöjda folk är med arbetet, och inte mina personliga åsikter som räknas.:)

wayne gillar detta.
  13. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Den lille lokala krökryggen har såklart varit oberoende Rolex urmakare sedan sent 60-tal och plockar fram rödsubtavlor och Milgaussvisare i parti och minut.... det vet väl alla....

vonbahr, Scaramanga och Spencer gillar detta.
  14. Sond

Sond Friends of KS

Klart berättigad fråga. Trots att jag ibland hävdar att det finns möjlighet att hitta oberoende gubbar med krökt rygg... (Om det inte är gubbar med krökt rygg är det inte i alla fall kvinnor med rak rygg jag hittat i dessa affärer...)

Men det ligger såklart en del i din tanke. Men inte till 100%. Det finns duktiga urmakare i enskilda butiker som fixar en service på även komplicerade verk. Men normalt så är så klart de etablerade ett säkrare och dyrare kort.

15. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Läste "Kloakgubben" lite snabbt och undrade givetvis vem det kan vara :)

vonbahr, Porsan, 80talisten och 1 annan gillar detta.
  16. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    +1! :)

17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det är långt ifrån alla ADs som har egna urmakare, eller exempelvis rätt maskin för att mäta gångavvikelse i olika positioner och tryckmätare som klarar mer än 10atm (i alla fall i GBG).

18. MJ24

MJ24 Friends of KS

Lite osäker på frågeställningen...men här kommer i alla fall mina "två cent".
    Pratar vi skillnad mellan en auktoriserad AD eller en icke auktoriserad AD är valet för mig självklart en auktoriserad AD!

Pratar vi däremot om att det skulle vara en allmän skillnad mellan stor och liten stad, är min åsikt dock en annan.
    Spelar väl ingen roll om en auktoriserad AD finns i Stockholm eller en mindre stad, utbildningen för servicefolket skall ju vara lika. Är man auktoriserad AD så är man...eller??
    Alltså, Leffes bilmek i Bonnaby som är auktoriserad för Ferrari borde ha samma kunskaper som Fina Filurens bil i Stockholm (förutsatt att de båda aktivt upprätthåller sina kunskaper, certifikat och utbildningar).

19. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Long story short. Svärfars pappa är gammal urmakare. Jag råkade nämna att jag hade en klocka i behov av service. Nu har jag istället en trasig klocka i behov av reparation.

Ekmikael, Spencer och Sond gillar detta.
  20. Sond

Sond Friends of KS

Släkten är värst..:)

Marckus gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield