• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kluven - önskar råd kring köp av klocka (Calatrava)

Patrik B

Breitling
Hej,

jag har under en ganska kort tid (6 månader) kärat ner mig i en Calatrava 5296R-001, som är tänkt att vara min första "riktiga" klocka, och förhoppningsvis en som jag kan lämna över till barn om en sisådär 50 år eller så.

Jag har varit inne på både Bo Berggren och Rob ett par gånger, men svaret har varit att återkomma i februari/mars när de vet vad som kommer in från PP i år. Jag har kollat på de vanligaste sajterna och kan konstatera att priset inte diffar särskilt mycket för begagnade klockor mot nya, varför jag bestämde mig för att det ändå är värt att betala en liten premium för att få säkerheten och upplevelsen i mitt första stora klockköp. Jag funderade ett tag på att köpa klockan hos en AD i ett land med lägre moms, men valde att invänta klockan i Stockholm för att kunna stötta den lokala marknaden så att säga.

Problemet? Så kom valutachocken... Jag var inne hos Bo Berggren igår, personalen tippade att klockpriset skulle upp 20-25% (ej bekräftat, spekulation från deras sida). Detta fick mig nästan att gråta. However, skam den som ger sig. Självklart kan man välja en annan klocka, men jag är väl inte den enda som när jag hittat det jag vill ha envist stirrar blint på det och tycker att det är det enda rätta. Är man kär så är man!

Nu har jag hittat den till salu via chrono24 begagnad ( http://www.chrono24.se/patekphilippe/calatrava--id3088732.htm?id=3088732&picnum=7&tab=details ), för hela 60k mindre än (nuvarande) listpris, vilket är väldigt lockande. En enkel googling resulterar i ett gott intryck av försäljaren, men det innebär ju inte att allt är frid och fröjd.

Hur skulle ni ha gjort? Har ni några råd till mig? Vad ska jag fråga om?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Patrik
 

SFS

Omega
Har aldrig köpt någon klocka i den prisklassen, men gillar du klockan så köp!
Visst är upplevelsen annan då man köper nytt, men tycker inte att det är värt så mycket mera.
Jakten är ju också rolig!
Värt att tänka på är ju förstås servicebehov, garanti och tullen då klockan kommer från USA.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
60000 billigare vid första anblicken....men momsen käkar upp dryga 35k och sen är det dags för service....då ryker resten.....

2:a på bollen ser jag....
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Som Davvan säger ovan, du bör räkna med moms på 25%, tullkostnaden är i sammanhanget försumlig.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
När det nu ska bli din första "riktiga" klocka och du har planer på att överlämna till ditt barn.
Gå på nytt.
 

Patrik B

Breitling
Tack för kommentarerna.

Momsen hade jag inte tänkt på, det blir rätt saftigt. Alternativet är ju att åka dit och köpa den face 2 face och undvika momsen vid införseln, men då är vi inne på ett risktagande som vare sig bör diskuteras eller lockar mig. Servicekostnaden ligger på 8k.

Det som främst stressar mig nu är att listpris är 207k, men butikerna i Sverige har inte klockan inne och de "gissar" att listpriset kommer öka med >20%.

Pelarn, det är iaf tanken, men jag har inte skaffat några barn än, så jag kan ju omöjligt veta om de kommer sköta sig :)
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Tack för kommentarerna.

Momsen hade jag inte tänkt på, det blir rätt saftigt. Alternativet är ju att åka dit och köpa den face 2 face och undvika momsen vid införseln, men då är vi inne på ett risktagande som vare sig bör diskuteras eller lockar mig. Servicekostnaden ligger på 8k.

Det som främst stressar mig nu är att listpris är 207k, men butikerna i Sverige har inte klockan inne och de "gissar" att listpriset kommer öka med >20%.

Pelarn, det är iaf tanken, men jag har inte skaffat några barn än, så jag kan ju omöjligt veta om de kommer sköta sig :)
De kommer att sköta sig när det är en sån fin klocka i potten:)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tack för kommentarerna.

Momsen hade jag inte tänkt på, det blir rätt saftigt. Alternativet är ju att åka dit och köpa den face 2 face och undvika momsen vid införseln, men då är vi inne på ett risktagande som vare sig bör diskuteras eller lockar mig. Servicekostnaden ligger på 8k.

Det som främst stressar mig nu är att listpris är 207k, men butikerna i Sverige har inte klockan inne och de "gissar" att listpriset kommer öka med >20%.

Pelarn, det är iaf tanken, men jag har inte skaffat några barn än, så jag kan ju omöjligt veta om de kommer sköta sig :)
Du vill först stödja din lokala AD, strålande. I nästa inlägg vill du undanhålla moms vid införsel?
Är det korrekt uppfattat?
 
  • Like
Reactions: CLT

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Jag var inne hos Bo Berggren igår, personalen tippade att klockpriset skulle upp 20-25% (ej bekräftat, spekulation från deras sida)


Ta det där med en stor nypa salt, det ligger i butiken intresse att skrämma upp kunder om kommande prishöjningar vilket är ett gammalt säljtrick.

Om du verkligen vill köpa en Calatrava så vänta lite och se vad som händer med priserna. Att köpa en så fin klocka gör man väldigt sällan, en upplevelse som inte skall stressas igenom!
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Gick i samma tankar när set var dags för mitt första stora riktiga inköp. Blev nytt hos AD.

Och för att göra set svårare:

Man ska inte va dumsnål, men man ska inte eller heller slösa i onödan...

Se om du kan få en bra deal. Kanske låsa priset och lägga handpenning?
 
  • Like
Reactions: SFS

Patrik B

Breitling
Du vill först stödja din lokala AD, strålande. I nästa inlägg vill du undanhålla moms vid införsel?
Är det korrekt uppfattat?


Nej, det är inte korrekt uppfattat.

Jag tycker att personalen hos Rob Engström är väldigt hjälpsam och trevlig, det är jag villig att betala lite extra för. Bo Berggren har jag tyvärr inget positivt intryck av, varför jag inte heller vill betala extra för shoppingupplevelsen där. Med det sagt är jag framförallt mån om att det fortsätter finna lokala ADs, det vill jag premiera, men jag kan inte tänka mig att betala hur mycket som helst för det. Jag har ingen relation till någon av ägarna för de ADs som finns idag, jag vill stödja den lokala marknaden, inte någon specifik aktör.

Momsscenariot har ingenting med lokala ADs att göra, vi pratar om en begagnad klocka som inte finns till salu i Sverige. Dessutom skrev jag tydligt att det inte är intressant för mig (men jag lägger ingen värdering i hur andra gör).
 

Patrik B

Breitling
Gick i samma tankar när set var dags för mitt första stora riktiga inköp. Blev nytt hos AD.

Och för att göra set svårare:

Man ska inte va dumsnål, men man ska inte eller heller slösa i onödan...

Se om du kan få en bra deal. Kanske låsa priset och lägga handpenning?

Tack Figaro, det visste jag inte att man kunde. Jag ska kolla upp det!

Jakobb, tack, skönt att höra. Det har du rätt i, lätt att man blir lite fartblind och tänker att man måste slå till nu eller aldrig.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Precis som figaro skriver, se om du kan låsa priset.

Jag kommer att göra på ett liknande sätt. Har beställt en Rolex. Tanken är att jag ska ha den till min födelsedag 8 februari, men pga höjningen erbjöd de mig att plocka ut klockan senast 31 januari för att de ska kunna slå ut det i kassan innan höjningen av Rolex och Tudor.

Om inte handpenning funkar, kolla om du kan betala allt innan höjningen. Det bästa är alltid att fråga butiken.

Bra val av klocka. Lycka till!
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Och när du ändå står där och dealar. Tänk på att pruta iaf. Faktum är att de är lika intresserade av att stänga affären som du är. Och just nu är höjningarna spekulativa.

De ordnar ju säker cash flow och de är själva beredda att betala för att säkra upp pengar in (ge dig rabatt).

Lycka till!
 

Patrik B

Breitling
Precis som figaro skriver, se om du kan låsa priset.

Jag kommer att göra på ett liknande sätt. Har beställt en Rolex. Tanken är att jag ska ha den till min födelsedag 8 februari, men pga höjningen erbjöd de mig att plocka ut klockan senast 31 januari för att de ska kunna slå ut det i kassan innan höjningen.

Om inte handpenning funkar, kolla om du kan betala allt innan höjningen. Det bästa är alltid att fråga butiken.

Bra val av klocka. Lycka till!

Tack! Ja, visst är det en fin klocka!
 

Patrik B

Breitling
Och när du ändå står där och dealar. Tänk på att pruta iaf. Faktum är att de är lika intresserade av att stänga affären som du är. Och just nu är höjningarna spekulativa.

De ordnar ju säker cash flow och de är själva beredda att betala för att säkra upp pengar in (ge dig rabatt).

Lycka till!

Ja, det har du helt rätt i. För övrigt borde höjningen från schweiziska leverantörer slå hårt på en del butikers försäljning!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag hade lyssnat på ovan talare och köpt nytt. Den klockan är ju tänkt att aldrig säljas och förhoppningsvis gå vidare till nästa generation. Då är det ju såklart lite extra roligt om det bara är familjen som har slitit på den.

Kolla med AD om det går att låsa priset genom ett köp nu.
 
Topp