• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det finns ultrafina brynen att köpa till Sharpmakern. Jag brukar avsluta konventionella eggar med dem, ger en spegelblank egg om det är det man är ute efter.
 

tobb3

Omega
Verkar va väldigt lite köksknivar här :p Måste bara rekommendera cleancut, grym service, även bra för korrigering av trasiga eggar! Lagade min stackars kolstål som blivit misshandlad..
Har butik i Stockholm samt kurser i knivslipning :)
 

Bilagor

  • trasig.jpg
    trasig.jpg
    49.3 KB · Visningar: 181
  • lagad.jpg
    lagad.jpg
    31.5 KB · Visningar: 179

tobb3

Omega
yes! Hade blivit misshandlad av vän som inte kunde knivar som lånade lägenhet, denne person får numer aldrig röra mina knivar :chicken: Kostade dock bara 300 att fixa så inte så farligt. Kolstål är ju underbart, patinan är ju precis som en vintageklocka :)
 

Molgan

Cartier
Leatherman Wave.
Det är min kompanjon, löser långt fler situationer än min gamla Mora, som ändå fixar det mesta.
Kanske inte så exotisk men väldigt användbar :)
 

Esh

Omega
2-Faktor
Har alldeles för kassa knivar hemma (matlagning) dock som fattig "ungdom" så finns ingen budget att köpa nytt. Finns det någon marknad för detta på tradera/blocket? Vad ska man rikta in sig på för märken? Tror ni att man kan hitta något vettigt?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har alldeles för kassa knivar hemma (matlagning) dock som fattig "ungdom" så finns ingen budget att köpa nytt. Finns det någon marknad för detta på tradera/blocket? Vad ska man rikta in sig på för märken? Tror ni att man kan hitta något vettigt?
Kan inte svara på din fråga... Men nummer ett är att lära sig/träna på knivslipning och underhåll - oavsett om det är märkesknivar eller något från Ica.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jobbade med billiga köksknivar i många år. Ett Spyderco Sharpmaker-set innehåller allt du behöver för att få bra skärpa över tid, kostar inte skjortan och kommer med bra instruktioner både i text och video.
 

tobb3

Omega
Har alldeles för kassa knivar hemma (matlagning) dock som fattig "ungdom" så finns ingen budget att köpa nytt. Finns det någon marknad för detta på tradera/blocket? Vad ska man rikta in sig på för märken? Tror ni att man kan hitta något vettigt?
Tycker man sällan hittar vettiga knivar på blocket/tradera tyvärr (kollar iof inte så ofta men..). Men om du vill köpa nytt så rekommenderas oftast frost (mora of sweden) kanske inte ser så roliga ut men det är bra stål och man får väldigt mycket kniv för pengarna! Litet snäpp upp rent utseendemässigt är victorinox med träskaft. Handla från Öqvist så blir det väldigt billigt också, har butik även i Stockholm.
http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/
Cleancut är också en väldigt bra butik (bäst i sverige tycker jag) Denna kniv är billig och kommer förmodligen göra ett alldeles utmärkt jobb som första bättre kniv.
http://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/kockknivar/kockkniv-27-detail
 
Senast ändrad:
Topp