• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Ako

Rolex
2-Faktor
Denna brukar få hänga med i fickan på jobbet för kartongöppning och avemballering
50DD2981-FFF1-41C9-AC56-C6151B9D93EE_zpshymg3coo.jpg
Vad är det för kniv?
 

rogart-63

Patek
Nån som tillverkat en egen kniv? Min son frågar mig om man kan smida en själv. Finns alla möjliga ideér om man tittar på Youtube.
En gammal fil? Bladfjäder? m.m
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Är det en naturligt formad patina på KSen?
Fina knivar iaf
Båda kolståls-kockknivarna har naturlig/lathets-patina. KSen har dock fått en misshandel tidigare i somras då den åkte upp på listen slarvigt avtorkad och satt och fick ytrost på de dagar jag var bortrest. Inte rätt sätt att behandla en kniv på, särskilt inte när de är shiro-ko.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Båda kolståls-kockknivarna har naturlig/lathets-patina. KSen har dock fått en misshandel tidigare i somras då den åkte upp på listen slarvigt avtorkad och satt och fick ytrost på de dagar jag var bortrest. Inte rätt sätt att behandla en kniv på, särskilt inte när de är shiro-ko.

Coolt, skojj att se så välanvända knivar, är du kock?
Mina får aldrig så jämn patina över hela bladet... Kanske är en indikation på att jag har för många att växla mellan....
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Coolt, skojj att se så välanvända knivar, är du kock?
Mina får aldrig så jämn patina över hela bladet... Kanske är en indikation på att jag har för många att växla mellan....
Inte kock men lagar hyggligt med mat . Den "jämna" patinan kommer nog i ärlighetens namn mest av att jag inte daltar så mycket och torkar medan jag använder utan bara är ordentlig att diska och torka då hela matlagningen är klar.
Gyutoknivarna är köpta med tid emellan och har varit välanvända när de var nya. Idag använder jag de två Yusuke till det allra mesta, kolstålen är ohyggligt bra och den i stainless med mörkt handtag är inte mycket sämre och tål lite mer "slarv". De traditionella japanska är väl mest en kul grej men yanagin är ju jäkligt användbar som slicer.
 

Tobbe.L

Omega
Vart hittar man en Serge Bean flipper? Och vad går dom på?
Hos Serge, är en ukrainare, men är bosatt i USA, knivarna han gör är riktiga konstverk, och går snabbt som bara den så fort han lägger upp något till försäljning, och kostar där efter.
Har för mig att en BEAN går lös på 400-600$, beroende på material, lättast är att följa honom över insta då han annonserar när han lägger upp nya knivar på sin sida, sen får man vara snabb över mail vilken kniv man vill ha (om innan annan har hunnit före) ;)

http://sergeknives.com/bean.html
http://sergeknives.com/index.html
 
Topp