• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

JLC

Panerai
2-Faktor
Har bara sett den på bild än så länge men gillar modellen och tycker den ser kalas ut med svart blad.
ägde ett fint exemplar tidigare som jag kom över, men sålde den tyvärr. Nu är den både restricted, out of production och out of stock och betingar rätt stora värden för samlare...
 

D.B

Cartier
2-Faktor
Nytillskottet :) perfekt paketöppnar kniv
IMG_20170104_183528.jpg

Gerber Paraframe Mini
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Apropå automatic, kastar ut frågan här igen, om man skulle vilja ha tag på en klassisk springstilett av bätte kvalitet, hur ska man då gå till väga?
 

Veratio

Cartier
Apropå automatic, kastar ut frågan här igen, om man skulle vilja ha tag på en klassisk springstilett av bätte kvalitet, hur ska man då gå till väga?

Jag har en gammal kollega som numera jobbar på Tullen. Han säger att det är otroligt vanligt att de tar automatiska knivar och att det nästan utan undantag blir någon form av straff för den som köper. Nu är han rätt allvarlig av sig... Jag frågade honom själv för ett år sedan ungefär, då jag gick i samma tankar som dig.

Det är jäkligt synd att man har sålt sina Microtech autos. Egentligen borde man lära sig, sälj aldrig något som du kan få upp intresset för igen!
 

meo_swe

Audemars
Fick ett knivset från satake från svårmor i julklapp. Har använt knivarna nu, och jag gillar dem skarpt. Dock är jag lite nyfiken, är det något att ha?

Detta är sjukt utanför min comfort zone, jag är normalt mer inne i lite för dyra fällisar och sånt där "tacticool "
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag smidde en av bladfjäder som jag hittade på skroten har jag för mig! Man kan testa att slipa stålet med en vinkelslip för att se hur bara gnistor det blir! Ju mer det gnistrar ( tänk tomtebloss) ju högre kolhalt är det vilket gör att den går att få väldigt vass! Min kunde man enkelt raka av håret från armen med, men det luriga är att få eggen symmetrisk när man slipar fram den!
@rogart-63
Gick en smideskurs häromsistens. Mot slutet av kursen fick man hitta på lite vad man kände för.
Smeden, jäkligt cool man, 52 år, såg ut som 32, världens jättehår med dreadlocks och grejer, flätat skägg och allmänt skön stil, gick till att börja med loss på en spiralfjäder modell grövre, typ 30 mm eller nåt, kapade ett varv och la den i ässjan. Glödde den, bände den rak och plattade ut den med sin tryckluftshejare.
Sedan fick vi gå loss och skapa kniven. Inga verktyg mer än slägga och tång. Och eld såklart. Coolt. Sedan härdning på det. Därefter, utanför kursen, färdigställande av kniven.
Smeden menade att just fjäderstål lämpar sig alldeles utmärkt att göra knivar av.
För den som ev är intresserad så är detta i regi av Skeppsholmsgården på, just det, Skeppsholmen i Sthlm. Och nej, inga bilder på kniv att visa eftersom jag valde att göra en askraka. :facepalm:
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Apropå automatic, kastar ut frågan här igen, om man skulle vilja ha tag på en klassisk springstilett av bätte kvalitet, hur ska man då gå till väga?
När jag är i Spanien brukar jag glutta i knivbutiker. Där finns det ofta några assisterade modeller, gärna i militärt stuk (vilket inte är min kopp te) med hyffsad kvalite´. Jag skulle kolla Spanska, Italienska, Tyska sidor. Har tyvärr inga konkreta tips
 

mae

Omega
Apropå automatic, kastar ut frågan här igen, om man skulle vilja ha tag på en klassisk springstilett av bätte kvalitet, hur ska man då gå till väga?
Frank beltrame ,tillverkar de klassiska modellerna av stiletter.
kvaliten motsvarar dock inte priset. Enklast att få tag i en sådan är väl att åka på semester eller att skicka bud med någon som ska.
men jag tror inte att du blir nöjd med kvaliten.
 

Psykel

Patek

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Köpte mig en Olight S1R i mellandagsrean. Ingen tjusig metall som era, utan vanliga flygplansaluminiumvarianten. Dock är den uppladdningsbar och tjångar iväg knasiga 900 lumen i turbo s-läget! :D
Nu behöver jag bara en trevlig kniv som matchar...
Denna var min andra, riktigt bra prestanda att bära med sig. Har en SR Mini Intimidator 2 som jag har när jag är ute i busken med hunden. Som tidigare visats, Böcker gör en jäkla massa knivar, så någon ska nog matcha ;)
 

Psykel

Patek
Denna var min andra, riktigt bra prestanda att bära med sig. Har en SR Mini Intimidator 2 som jag har när jag är ute i busken med hunden. Som tidigare visats, Böcker gör en jäkla massa knivar, så någon ska nog matcha ;)
Laddade lumen i min Seiko Sumo med 900 lumen och kunde använda klockan som röntgenmaskin! :D
Kikat på Böker! Även Spyderco ser trevliga ut.
Ska plocka hem min farfars gamla elektrikerverktygslåda från föräldrarna nån gång. Finns en kul gammal Eka i den, med fantastiskt blått plastgrepp! :D
Får posta den när den kommer hem!
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
Fick ett knivset från satake från svårmor i julklapp. Har använt knivarna nu, och jag gillar dem skarpt. Dock är jag lite nyfiken, är det något att ha?

Detta är sjukt utanför min comfort zone, jag är normalt mer inne i lite för dyra fällisar och sånt där "tacticool "
För priset är det helt ok knivar.
Visst, inte lika fina som dyrare bröder i kolstål eller något annat lite "roligare stål". Men enkla vässa upp och tål lite hårdare tag.
 
Ny kniv idag i lådan, en Fällkniven LTC i grönt, tänkte köpa den innan jul men avaktade, såg i veckan att Fällkniven höjt priset på dessa från 670kr till 1105kr så klippte den hos www.outnorth.se som inte justerat priserna och utnyttjade deras 20% på första köpet så det blev 548kr ink frakt så lite mindre än halva priset mot dagens pris, sjukt nöjd...

C30460C8-C27E-478C-830D-2C68B23AF0EF_zpsyweyh3ly.jpg

9FB56C98-1481-462E-BA4E-D9621BEA7D00_zpstwi69f73.jpg

DA6A0FC2-8237-4DD9-8469-694102403101_zpskqiuyprc.jpg

D612AF7A-4FC3-4E2B-B4BE-C01094B45E77_zpsv0ipqcki.jpg

E2A263EF-D5C0-4AC8-887F-8EB93BBB069D_zps3pfspacf.jpg
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Ny kniv idag i lådan, en Fällkniven LTC i grönt, tänkte köpa den innan jul men avaktade, såg i veckan att Fällkniven höjt priset på dessa från 670kr till 1105kr så klippte den hos www.outnorth.se som inte justerat priserna och utnyttjade deras 20% på första köpet så det blev 548kr ink frakt så lite mindre än halva priset mot dagens pris, sjukt nöjd...

C30460C8-C27E-478C-830D-2C68B23AF0EF_zpsyweyh3ly.jpg

9FB56C98-1481-462E-BA4E-D9621BEA7D00_zpstwi69f73.jpg

DA6A0FC2-8237-4DD9-8469-694102403101_zpskqiuyprc.jpg

D612AF7A-4FC3-4E2B-B4BE-C01094B45E77_zpsv0ipqcki.jpg

E2A263EF-D5C0-4AC8-887F-8EB93BBB069D_zps3pfspacf.jpg

Tackar för tipset! Det blev en till mig med...
 

meo_swe

Audemars
För priset är det helt ok knivar.
Visst, inte lika fina som dyrare bröder i kolstål eller något annat lite "roligare stål". Men enkla vässa upp och tål lite hårdare tag.
Jag gillar dem skarpt. Har länge funderat på att utöka mina kökskvinar, men aldrig fått tummen ur. Sp nu kan jag stoppa tillbaka tummen i anus en stund till :D

Ny kniv idag i lådan, en Fällkniven LTC i grönt, tänkte köpa den innan jul men avaktade, såg i veckan att Fällkniven höjt priset på dessa från 670kr till 1105kr så klippte den hos www.outnorth.se som inte justerat priserna och utnyttjade deras 20% på första köpet så det blev 548kr ink frakt så lite mindre än halva priset mot dagens pris, sjukt nöjd...

C30460C8-C27E-478C-830D-2C68B23AF0EF_zpsyweyh3ly.jpg

9FB56C98-1481-462E-BA4E-D9621BEA7D00_zpstwi69f73.jpg

DA6A0FC2-8237-4DD9-8469-694102403101_zpskqiuyprc.jpg

D612AF7A-4FC3-4E2B-B4BE-C01094B45E77_zpsv0ipqcki.jpg

E2A263EF-D5C0-4AC8-887F-8EB93BBB069D_zps3pfspacf.jpg

@903lew Du ville ju ha en snäll kniv:)
 
Topp