Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I 2017 års första avsnitt av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi SIHH och Basel!
Det och ett enormt namedroppande av nya och gamla klockmodeller.

Lyssna på podden! >>

Produktionsbolag: Lejon Media

Knivtokarnas egen hörna.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Zacke, 4 oktober 2013.

1. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Amerikanska knivar har en annan eggvinkel jämfört med skandinaviska knivar. Den är större och inte så bra för att tälja och så vidare. Men den håller skärpan bättre när den möter ben och annat hårdare material. Den blir därför inte lika "rabladsvass" som en svensk kniv. Naturligtvis kan du slipa om eggen till en bättre täljvänlig sådan.

JLC gillar detta.
  2. RobinW

RobinW Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Helt riktigt har den en trubbigare eggvinkel, men det är inte hela sanningen. Jag slipar mycket knivar själv och denna kan vara betydligt vassare även med samma vinkel

3. JLC

JLC Stormtrooper

Från:
    Sollentuna
    PM mig så ska jag berätta :)

Adro, Strindberg och snajgel gillar detta.
  4. Psykel

Psykel X-Wing Pilot

Från:
    Sollentuna
    Det blir nog en såndär för min del också! Kul med olika bladmaterial och färger på greppet, så kanske blir en liten samling i framtiden! :D
    Men för nån som inte är insatt... Vad för syfte fyller Hawkbill-bladet?

5. Sumo

Sumo Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Blackjack Model 1-7. Strax över $200 dollar
    BlackjackModel1-7.jpg

Esee 4. $110- $130. Livstids garanti
    ESEE-4P-CP.jpg

Doncorleone, Veratio, LongCon och 1 annan gillar detta.
  6. Nicke L (Växjö)

Nicke L (Växjö) AT-ST driver

Från:
    Gissa ;-)
    Nytillskott i "samlingen", Buck Spitfire.
    IMG_6037.JPG

Simpatico och LongCon gillar detta.
  7. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Väldigt fina! Har dock hittat en klassiker som ligger nära Rambokniven :D Åker och hämtar idag. En Gerber BMF i fint skick samt en LMF som behöver lite vård. Båda utan tandad rygg. Fick sträcka på budgeten lite men fastnade totalt för denna.
    16 BMFs and LMF P1060552-1.jpg
    Snodd bild från nätet...

farbrorstork, Ako, mae och 2 andra gillar detta.
  8. Förutom att det ser badass ut så är det väl bättre att skära av typ rep med, Salt varianterna med gult handtag är med ett annat stål och ska vara typ helt rostfritt i saltvatten...om jag förstått det rätt...

9. Psykel

Psykel X-Wing Pilot

Från:
    Sollentuna
    Ah, okej! Mer av en "tool knife" då kanske. Jo, läste om Salt-serien. Ladybug-varianten såg riktigt läcker ut! Men börjar med en standard med svart grepp. Känns säkrast så! :D

10. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Jag sålde dessa knivar på 90-talet och jag kan rekommendera dig att satsa på en variant utan det sågtandade bladet. Kniven är gjord för mycket omild behandling och tuffa tag, men sågtandningen gör att kniven blir "kastrerad" i styrka. Vi fick ett flertal inlämnade där bladet helt enkelt brutits.

LongCon gillar detta.
  11. RobinW

RobinW Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    H1 är lite speciellt.... men oavsett vad man tycker om det så är det ruskigt korrosionsresistent.
    http://www.zknives.com/knives/steels/steelgraph.php?nm=h1

masterkiller gillar detta.
  12. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Så, nu har jag åkt 16 mil för att hämta knivarna. Trevlig köpupplevelse! Är hut nöjd som helst även om jag inte har användning för BMF på riktigt då den är våldsamt stor, älskar det!
    20170112_130720.jpg
    20170112_130626.jpg
    20170112_130754.jpg

@Joakim C Kul att du gillar BMF! Kommer du ihåg priset de såldes för?

Grafton, -JL-, Ako och 4 andra gillar detta.
  13. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

Jag minns det som igår :D Bifogar rekommenderade priser från Fällknivens jubileumskatalog 94/95 och det var kostsamma knivar på den tiden. Även om jag inte samlar på knivar längre så är det ett intresse som jag inte kan släppa likt armbandsuren. Gerber har väl likt SOG ingen större produktion kvar i U.S.A. Det är otroligt starka knivar som lämpar sig väl för friluftslivet, de tål det mesta men några direkt militära knivar är det egentligen inte som många felaktigt tror. BMF- Basic Multifunction Knife och det finns mycket information om dessa knivar på nätet. Det var "inne" med stora Ramboknivar när jag jobbade i en vapenaffär i början på just 90-talet.

Berätta mer om dina fynd och har du boxarna tillhörande knivarna?

Skannade bilder......

Gerber.jpg Gerber-2.jpg Gerber-3-2.jpg Gerber-priser-2.jpg

Senast ändrad: 12 januari 2017
    Anthraxabuz, Huntsman, Henke303 och 7 andra gillar detta.
  14. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

Då får du chansen att "bryna" och det kan ju vara skönt :D

15. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Tack så mycket för bilderna! Mycket roligt att se! Det var riktigt dyra rackare! Jag har egentligen inte så mycket att säga om knivarna. BMF:en är i väldigt fint skick medan LMF:en är ganska härjad och väl använd. Kompletta med bryne och kompass dock ingen låda. Fann knivarna på Facebook igår och körde 16 mil t/r för att köpa, min inre Rambo kunde inte motstå :D

16. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

Härligt köp :) och nu måste du testa dessa hårt. De tål nästan vad som helst. Bra att du fick tag på modellerna utan den värdelösa, försvagande sågtandningen. Det är högsta kvalitet och greppet är helt suveränt i blöta och kyla. Ergonomin är förstklassig och mycket genomtänkt. Idag vetetusan om det görs liknande grejer. Fällkniven har ju några serier men inga jag testat. En begagnad Gerber eller SOG (de som är gjorda i Seki, Japan, inte Koreaskräpet) och du har en kniv för livet.

Om det är någon som vill ha köpråd på lite äldre knivar står jag gärna till tjänst. Det var bättre förr :D

Anthraxabuz, nissehult och LongCon gillar detta.
  17. RobinW

RobinW Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    I första hand blir det nog så, men sedan skall jag lägga lägre vinklar på den :)

18. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

Ok, vad använder du för slipmetod?

19. RobinW

RobinW Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Eftersom mitt huvudsakliga intresse är köksknivar så använder jag japanska vattenstenar. Både syntetiska och naturliga.

20. Roger044

Roger044 Rebel soldier

Här kommer en bild på några av mina amerikanare...

DSC_1611.JPG

cjde, Grafton, Simpatico och 4 andra gillar detta.
  21. Henke303

Henke303 Friends of KS

Jag köpte en jag med. Trevlig kniv!

IMG_5740.JPG

22. time2catch

time2catch Stormtrooper

Från:
    hufvudstaden
    Någon som vet skillnad på Böker, Urban Trapper och Kwaiken?

23. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

1995 släppte Fällkniven AB den första egna militära överlevnadskniven F1. Här kommer högupplösta skannade bilder från 1995 års katalog med prislista från nämnda firma. Katalogen är en bra källa om ni söker en kvalitetskniv som idag utgått ur tillverkning. Håll till godo!

Slipning_0006.jpg Slipning_0007.jpg Slipning_0008.jpg Slipning_0009.jpg Slipning_0010.jpg Slipning_0011.jpg Slipning_0012.jpg Slipning_0013.jpg Slipning_0014.jpg Slipning_0015.jpg Slipning_0016.jpg Slipning_0017.jpg Slipning_0018.jpg Slipning_0019.jpg Slipning_0020.jpg Slipning_0021.jpg Slipning_0022.jpg Slipning_0023.jpg Slipning_0024.jpg Slipning_0025.jpg Slipning.jpg Slipning_0001.jpg Slipning_0002.jpg Slipning_0003.jpg Slipning_0004.jpg Slipning_0005.jpg

JLC, LongCon, Anthraxabuz och 8 andra gillar detta.
  24. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

Kan inte låta bli att visa en bild tagen omkring 1987 efter en lyckad gäddfångst. Kniven är en Frost Lapplander 95 (full tånge). En Ambassadeur Ultra Mag II gjorde jobbet. Jag sparade länge för att kunna köpa både kniv och spinnrulle hos den lokala sporthandlaren - lyckliga tider! Kniven finns tyvärr inte kvar i min ägo.

I-båten.jpg

Grafton, Anthraxabuz, Hoffa och 4 andra gillar detta.
  25. Henke303

Henke303 Friends of KS

Gerber hade denna lilla kniv i sitt sortiment förut. När jag hörde att den skulle utgå köpte jag 2 st.

Väldigt fin kniv och perfekt att ha i fickan.

IMG_5796.JPG IMG_5794.JPG

Grafton, Simpatico, Arvis och 1 annan gillar detta.
  26. FilipF

FilipF X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Äntligen!
    En knivar beställd.
    Kommer bli en trogen följeslagare många år framöver.
    Avslöjar vad så fort den anlänt!

27. RobinW

RobinW Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    IMG_0043.JPG Lite nytt å lite halvgammalt.

farbrorstork, -JL- och Simpatico gillar detta.
  28. RobinW

RobinW Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    IMG_0044.JPG Så här såg casen ut efter att ha använts som köttkniv på en fantastisk 600 grams prime rib. Deras chrome vanadiumstål tar en rätt fin patina

-JL- och Simpatico gillar detta.
  29. JLC

JLC Stormtrooper

Från:
    Sollentuna
    Paketöppning för min nya Kai Shun Pro:
    IMG_4276.JPG
    IMG_4277.JPG
    IMG_4278.JPG
    IMG_4279.JPG
    IMG_4280.JPG
    IMG_4281.JPG
    IMG_4282.JPG

kay75, Eurenius, Doncorleone och 8 andra gillar detta.
  30. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

Det där är begynnande korrosion, stålet som Case använder i dessa knivar är inte lämpligt till livsmedelshantering. Jag har sett att det i en del matlagningsmagasin och andra livstilsmagasin används knivar i köket som inte är "rostfria" för att det ser så att säga snyggt ut. Ur hygiensynpunkt är det ju helt förkastligt. När de rostfria stålen introducerades i köken gjorde detta att många sjukdomar och magåkommor försvann. Användandet av en krom/nickel legering var banbrytande och gjorde livet betydligt enklare i vardagen. Betänk allt putsande på alla verktyg som används i ett kök för att dessa inte skulle rosta.

Att använda kniven som RobinW gjort går naturligtvis att göra, bara man är medveten om stålets begränsningar och tänker på hygienen efter användningen. Problemet är att många inte tänker på detta och jag har sett en del skräckexempel under jakter där rent ut sagt grisiga knivar med hårrester och annat tas fram ur slidan! En fällkniv är det oerhört viktigt att man rengör efter kontakt med kött, fisk och annat livsmedel, med alla dess skrymslen och vrår.