• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Tack för input! De går att hitta för runt 2 k fortfarande om man letar lite. Karesuandokniven var väldigt fin, lite mer harmonisk i formerna än FK GP kan jag tycka. Men jag har ju aldrig hållit i en GP, det kanske blir en så'n ändå... :)

Ja, såldes dock på XxL för 1495 innan jul och 2800 nu, sedan om du läser lite på forum så verkar just GP haft en hel del problem, iallafall märkes det extra mycket när alla tokköpte innan jul och då prishöjningen blev bekräftad, det antyddes väl oxå att XXLs varianter kunde vara nån andrasortering men det var nog bara snack?
 

seikoswede

Panerai
Vintage Friday!

Stålvaru AB, in business mellan 1946 och 1954. Dessutom klockrelaterad med boettöppnare.

IMG_7925.JPG


IMG_7926.JPG


Ha en härlig helg!

Jim
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, såldes dock på XxL för 1495 innan jul och 2800 nu, sedan om du läser lite på forum så verkar just GP haft en hel del problem, iallafall märkes det extra mycket när alla tokköpte innan jul och då prishöjningen blev bekräftad, det antyddes väl oxå att XXLs varianter kunde vara nån andrasortering men det var nog bara snack?
Vad är det för slags problem du tänker på? Låset som denna ungefär 3:25 in i filmklippet?

I övrigt gick jag och kände på den hos XXL, kändes bra och genuin i affären. Bladet var smooth att få upp. Liner lock funkade bra. Kändes verkligen premium i handen, ville knappt släppa den. Gick då att få tag i den för strax under 1500kr. Var grymt sugen. Men tyckte att den var lite för stor. Valet föll till slut på en U2. Snällare mot plånkan och lite hårdare stål.
 

zeke_varg

Omega
Köksknivar!

Mamma köpte för flera år sedan WMF Spitzenklasse till mig i present. 6 knivar i olika stuk. Funkar fint. I den prisklassen 600-1000kr/kniv, vad köper Ni o varför?

Börjar bli lite rejsade nu (trasig spets (frun pajade en genom o kötta ner spetsen a avocadokärna.....slint)) och funderar på omslip el nyköp.
 

Veratio

Cartier
Visste inte riktigt var jag skulle posta den här bilden, men det blev här! Efter-shopping-för-sent-för-lunch-men-för-tidigt-för-middag Nikka from the Barrel (med en is-bit i, väntar tills den smälter så kyler den ner whiskyn lagom), renkorv och torrkött från Jokkmokk (köpt på Jokkmokks marknad för två veckor sedan) och min Fällkniven. Har karvat mycket kött med kniven och den är fortfarande riktigt vass.

IMG_20170218_150624.jpg


Ha det bäst!


Niclas L
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Visste inte riktigt var jag skulle posta den här bilden, men det blev här! Efter-shopping-för-sent-för-lunch-men-för-tidigt-för-middag Nikka from the Barrel (med en is-bit i, väntar tills den smälter så kyler den ner whiskyn lagom), renkorv och torrkött från Jokkmokk (köpt på Jokkmokks marknad för två veckor sedan) och min Fällkniven. Har karvat mycket kött med kniven och den är fortfarande riktigt vass.

IMG_20170218_150624.jpg


Ha det bäst!


Niclas L
Tre stora favoriter i den bilden! En klocka åxå så har du mitt hobbyliv på bild :cool:
 

kay75

Omega
slipar mina knivar på en tormek t4 original sten upp till 1000 grit,sen har jag japanska stenen 4000 grit till den, blir ganska vasst här, jobbar med knivar hela dagarna så man blir lite kinkig om dom ej är super skarpa =)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Väldigt sugen på en Fällkniven GP men kan inte riktigt göra mig kvitt känslan av att den ser lite...stel ut? Förstår ni vad jag menar? Lite kantig och tråkig, liksom. Och den där blaffan mitt på handtaget... Övertyga mig gärna om motsatsen, jag har hovrat över köpknappen flera gånger :)
Jag förstår vad du menar med "blaffan" och att den ser lite stel ut. Personligen tycker jag den har en känsla av 1940 tals bajonett i mini format, så både blaffan och stelheten ger en militär känsla jag gillar. Är den dessutom lite patinerad och skitig är bilden komplett :D. Sen tycker jag den är lite stor för att vara edc, men det är ju som med klockor... man klarar sig inte med endast EN kniv ;)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Jag förstår vad du menar med "blaffan" och att den ser lite stel ut. Personligen tycker jag den har en känsla av 1940 tals bajonett i mini format, så både blaffan och stelheten ger en militär känsla jag gillar. Är den dessutom lite patinerad och skitig är bilden komplett :D. Sen tycker jag den är lite stor för att vara edc, men det är ju som med klockor... man klarar sig inte med endast EN kniv ;)
Bajonettliiknelsen var mycket bra, helt rätt! Lite svenskt 40-tal över hela kniven. Någon som tröttnat på sin? Missade @Pelarn 's på köp & sälj.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Bajonettliiknelsen var mycket bra, helt rätt! Lite svenskt 40-tal över hela kniven. Någon som tröttnat på sin? Missade @Pelarn 's på köp & sälj.

Jag, som inte har något knivintresse, har också fått ett 'behov' av en GP.

Finns det några tips på var man kan handla en till bästa pris? Hittar knappt någon som säljer billigare än 3'. Vet inte om den är värd det.
 

Sumo

Omega
Jag, som inte har något knivintresse, har också fått ett 'behov' av en GP.

Finns det några tips på var man kan handla en till bästa pris? Hittar knappt någon som säljer billigare än 3'. Vet inte om den är värd det.
Fällknivens priser har gått upp en hel del vid årsskiftet.
På andra forum på nätet har de också fått en hel del skit för dålig kvalitétskontroll och värdelös kundservice. Jag hade hellre köpt något annat.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
När jag är i Spanien brukar det bli att man browsar knivbutiker (cuchillerias). Dom har ett Spanskt fabrikat som heter Muela som har knivar i alla modeller och prisklasser, kan vara ett tips om man vill leta på nätet och fortfarande hålla sig i EU
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Fällknivens priser har gått upp en hel del vid årsskiftet.
På andra forum på nätet har de också fått en hel del skit för dålig kvalitétskontroll och värdelös kundservice. Jag hade hellre köpt något annat.
Vad gäller då? Om man vill ha ngt som funkar många år framöver, patineras snyggt?
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Vad gäller då? Om man vill ha ngt som funkar många år framöver, patineras snyggt?
Är du ute efter patina så tycker jag att du ska satsa på något med kolstål och gärna med trä. De kommer att bli vacker med åren! När det gäller tillverkare, känner jag inte till så många, nog för att rekommendera något specifikt. Då jag själv är ganska ny inom detta område.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ingen som kan föreslå en schysst fällkniv med kolstål o trähandtag? Som man hyfsat enkelt kan köpa via nätet. Inte sugen att köpa via ebay el dyl.
Eller skall man gå på en fällkniven gp? Inte intresserad av att samla. Eller skall man köra på det man har...
 
Topp