• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Ingen som kan föreslå en schysst fällkniv med kolstål o trähandtag? Som man hyfsat enkelt kan köpa via nätet. Inte sugen att köpa via ebay el dyl.
Eller skall man gå på en fällkniven gp? Inte intresserad av att samla. Eller skall man köra på det man har...
IMG_8778.JPG
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Otter har en hipsterkniv som bl a Bulang & sons har. Inte kolstål, men fin:
IMG_8779.JPG

https://shop.bulangandsons.com/otter-anchor-pocket-knife-small.html
Otter har en Taschenmesser också i trä, mässing och kolstål. Lite mer arbetad än en Opinel men ändå klart överkomlig.
IMG_8780.JPG

Finns hos svenska Casström bl a.
http://www.casstrom.se/knivar/fallknivar/otter-messer-fallknivar/taschenmesser-fickkniv.html
Tack! Casström hade ju hipsterkniven till nästan halva bulang & sons!

Hur långt är bladet på din opinel?
 

Simpatico

Rolex
Ingen som kan föreslå en schysst fällkniv med kolstål o trähandtag? Som man hyfsat enkelt kan köpa via nätet. Inte sugen att köpa via ebay el dyl.
Eller skall man gå på en fällkniven gp? Inte intresserad av att samla. Eller skall man köra på det man har...

Klassisker som bara blir bättre med åren.
7362340-origpic-3a2a53.jpg

EKA från Sverige. Tror dom senaste knivarna har Sandvikstål men vet att dom har släppt flera modeller med kolstål.
eka.jpg

Sen finns det ju några trevliga spanska med kolstål, Här är en Joker
Joker.jpg

En tysk vid namn Otto-Messer. 3 Rivet model. Ser trevlig ut.
Otter.jpg

Har du lite att jobba med.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tack! Casström hade ju hipsterkniven till nästan halva bulang & sons!
Sant, men det svarta handtaget är väldigt mycket snyggare. Den finns även i dina trakter om du vill klämma: https://www.hepcat.se/m/brands/otter-messer/otter-messer-anchor-knife-with-lanyard-small
Hur långt är bladet på din opinel?
Drygt 8 cm, som @Simpatico påpekar är de praktiskt numrerade.

Som kuriosa har jag för mig att ankarkniven verkligen är en sjömanskniv, spetsen ser ut som den gör för att man inte skulle sticka sig så lätt när skeppet krängde.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Det blev knivarna @Grafton föreslog och en opinel. Får se om det "behövs" mer. Tack för ytterligare trevliga förslag!
Kul! Du kan börja öva på en vers som min gamle far alltid drar när jag använder min Opinel:
"Viens faire un tour dans la ruelle,
J’te montrerai mon Opinel"


Fritt översatt: "Följ med in i gränden så ska jag visa dig min Opinel" :)
IMG_8782.JPG
 

Simpatico

Rolex
Opinel är en väldigt trevlig kniv i all sin enkelhet. Blir bara bättre med åldern som sagt, både blad och trä.
Fiffig lösning på låsa bladet.
Får kanske bli en till snart. No9 är en smula stor. 7an kanske.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kan vara Stefan Broströms blad, osäker på om han gjort hela kniven dock, antagligen inte...
Han är en bladsmed ifrån Råneå har jag för mig. På blad han gör i rostfritt stål brukar det vara en ring runt initialerna medans kolstålsbladen brukar se ut som din. Du kan ju kolla efter knivmakare vilka som brukar gilla hans blad... Google is your friend ;)
Fin kniv för övrigt med välgjord slida:)
 
Senast ändrad:

Sumo

Omega
Riktigt coola klassiska fällknivar :)
Men att jämföra med FK som försöker vara innovativa och moderna med både val av stål, bladlås, material i handtagen osv känns lite fel. Har du inga tips på liknande knivar fast billigare med bättre kvalitee och kundservice?
Jag gav alternativ till Fällkniven GP, som känns som en traditionell fällkniv liknande GEC och Northwoods.

Vill man ha en modern fällkniv så finns det massor med andra märken: Spyderco, Benchmade, Zero Tolerance, etc. Jag tycker personligen inte man har sett nåt innovativt från Fällkniven på länge.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag gav alternativ till Fällkniven GP, som känns som en traditionell fällkniv liknande GEC och Northwoods.

Vill man ha en modern fällkniv så finns det massor med andra märken: Spyderco, Benchmade, Zero Tolerance, etc. Jag tycker personligen inte man har sett nåt innovativt från Fällkniven på länge.
Ah, My bad :bag:. Trodde du menade FK som märke och inte just GP. GEC är ju riktigt fina om man inte vill ha bladlås :). Men den dåliga kk och ks ifrån FK har jag inte hört i den utsträckning du talar om. Personligen har jag aldrig behövt ha någon kontakt med någon leverantör jag handlat av förutom vid själva köpet, så kundservice vet jag inget om. Men det torde vara lättare att kontakta ett företag i Sverige än i USA, har du några erfarenheter ifrån någon handlare du kan rekommendera?
 

seikoswede

Panerai
Kan vara Stefan Broströms blad, osäker på om han gjort hela kniven dock, antagligen inte...
Han är en bladsmed ifrån Råneå har jag för mig. På blad han gör i rostfritt stål brukar det vara en ring runt initialerna medans kolstålsbladen brukar se ut som din. Du kan ju kolla efter knivmakare vilka som brukar gilla hans blad... Google is your friend ;)
Fin kniv för övrigt med välgjord slida:)

Tack så mycket!!:)

Kniven ägs av en kille i USA och jag försöker hjälpa honom att hitta info så nu blir det till att googla lite.

Vänligen

Jim
 

Sumo

Omega
Ah, My bad :bag:. Trodde du menade FK som märke och inte just GP. GEC är ju riktigt fina om man inte vill ha bladlås :). Men den dåliga kk och ks ifrån FK har jag inte hört i den utsträckning du talar om. Personligen har jag aldrig behövt ha någon kontakt med någon leverantör jag handlat av förutom vid själva köpet, så kundservice vet jag inget om. Men det torde vara lättare att kontakta ett företag i Sverige än i USA, har du några erfarenheter ifrån någon handlare du kan rekommendera?
Wanderoo.se, Knivshop.se och knivbutik.se kan jag rekommendera. De är återförsäljare av flera knivmärken och kan säkert hjälpa till.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hur håller ni skärpan på era knivar? Bynje, våtslip? Räcker det med att införskaffa ett fällkniven dc3?
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur håller ni skärpan på era knivar? Bynje, våtslip? Räcker det med att införskaffa ett fällkniven dc3?
Som @Model_Citizen säger är det skönare med ett större bryne. Men om jag var du skulle jag absolut skaffa 2 olika grovlekar, en på 1000 för att snabbt få en ny egg och sedan 3000+ för att polera upp en rejäl skärpa och glans. Man kan ju strigla på läder också, men det gör man när ocd börjar infinna sig ;)
 

seikoswede

Panerai
Kan vara Stefan Broströms blad, osäker på om han gjort hela kniven dock, antagligen inte...
Han är en bladsmed ifrån Råneå har jag för mig. På blad han gör i rostfritt stål brukar det vara en ring runt initialerna medans kolstålsbladen brukar se ut som din. Du kan ju kolla efter knivmakare vilka som brukar gilla hans blad... Google is your friend ;)
Fin kniv för övrigt med välgjord slida:)

Slidan är märkt PE har det visat sig och jag fick tips om att det kan vara Per Ekström som gjort allt utom bladet, men hittar ingen info om honom?
Någon som har hört talas om PE Per Ekström i knivsammanhang?

Jim
 
Topp