Laddar...
Nymans Ur 1851

Knivtokarnas egen hörna.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Zacke, 4 oktober 2013.

1. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Kan vara Stefan Broströms blad, osäker på om han gjort hela kniven dock, antagligen inte...
    Han är en bladsmed ifrån Råneå har jag för mig. På blad han gör i rostfritt stål brukar det vara en ring runt initialerna medans kolstålsbladen brukar se ut som din. Du kan ju kolla efter knivmakare vilka som brukar gilla hans blad... Google is your friend ;)
    Fin kniv för övrigt med välgjord slida:)

Senast ändrad: 23 februari 2017
    seikoswede gillar detta.
  2. Sumo

Sumo Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Jag gav alternativ till Fällkniven GP, som känns som en traditionell fällkniv liknande GEC och Northwoods.

Vill man ha en modern fällkniv så finns det massor med andra märken: Spyderco, Benchmade, Zero Tolerance, etc. Jag tycker personligen inte man har sett nåt innovativt från Fällkniven på länge.

3. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Ah, My bad :bag:. Trodde du menade FK som märke och inte just GP. GEC är ju riktigt fina om man inte vill ha bladlås :). Men den dåliga kk och ks ifrån FK har jag inte hört i den utsträckning du talar om. Personligen har jag aldrig behövt ha någon kontakt med någon leverantör jag handlat av förutom vid själva köpet, så kundservice vet jag inget om. Men det torde vara lättare att kontakta ett företag i Sverige än i USA, har du några erfarenheter ifrån någon handlare du kan rekommendera?

4. seikoswede

seikoswede Y-Wing pilot

Tack så mycket!!:)

Kniven ägs av en kille i USA och jag försöker hjälpa honom att hitta info så nu blir det till att googla lite.

Vänligen

Jim

BarbaBaba gillar detta.
  5. Sumo

Sumo Rebel soldier

Från:
    Göteborg
    Wanderoo.se, Knivshop.se och knivbutik.se kan jag rekommendera. De är återförsäljare av flera knivmärken och kan säkert hjälpa till.

BarbaBaba gillar detta.
  6. Grafton

Grafton X-Wing Pilot

IMG_8790.JPG
    Landade idag. Första intrycket är gott! Känns gedigen, vass som fan. Mycket nöjd med ådringen på träet!

mae, Greve Carl-Magnus, Henke303 och 10 andra gillar detta.
  7. Simpatico

Simpatico X-Wing Pilot

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Tjusig. Snyggt fångat.

Grafton gillar detta.
  8. Kejsaren

Kejsaren Tie Fighter pilot

Från:
    Bjärred
    Hur håller ni skärpan på era knivar? Bynje, våtslip? Räcker det med att införskaffa ett fällkniven dc3?

Senast ändrad: 24 februari 2017
  9. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Köksknivarna får en upprätning av äggen med keramikstav. Ny ägg med japanska stenar (1000,1500,3000,5000). Alla andra knivar och saxar med Spyderco sharpmaker

mega och Kejsaren gillar detta.
  10. Kejsaren

Från:
    Bjärred
    Även typ edc fällkniven gp med spyderco sharpmaker?

11. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Ja, den har ju egentligen en rundad ägg så man kan använda våtslippapper på ett utskuret liggunderlag, vilket jag gjorde i början med min F1. Det var för mycket jobb och resultatet med sharpmakerns båda vinklar blir super bra

Kejsaren gillar detta.
  12. Viktor.L

Viktor.L Stormtrooper

Får hem min Sharpmaker nästa vecka. Ska bli skoj och se vad den kan åstadkomma :).

BarbaBaba gillar detta.
  13. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Det ska tydligen finnas fler och finare stenar än dom som kommer med, men standard har funkat bra så långt

14. Viktor.L

Viktor.L Stormtrooper

Har sett det också. Börjar med detta i alla fall. Min syster bor just nu i USA så rätt bra pris att plocka hem saker. Denna får gå i resväska nu :).

BarbaBaba gillar detta.
  15. Model_Citizen

Model_Citizen Stormtrooper

Ja, det räcker bra, men köp ett dc4 istället. Dc3 är lite litet. Bra att ha med ett dc3 i reserv i skogen då det är lättare, men det är skönare med ett större när man sitter hemma och kör seriöst.

Kejsaren och BarbaBaba gillar detta.
  16. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Som @Model_Citizen säger är det skönare med ett större bryne. Men om jag var du skulle jag absolut skaffa 2 olika grovlekar, en på 1000 för att snabbt få en ny egg och sedan 3000+ för att polera upp en rejäl skärpa och glans. Man kan ju strigla på läder också, men det gör man när ocd börjar infinna sig ;)

17. seikoswede

seikoswede Y-Wing pilot

Slidan är märkt PE har det visat sig och jag fick tips om att det kan vara Per Ekström som gjort allt utom bladet, men hittar ingen info om honom?
    Någon som har hört talas om PE Per Ekström i knivsammanhang?

Jim

18. Kejsaren

Från:
    Bjärred
    seikoswede gillar detta.
  19. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Det finns även en förening som heter masurerna... hör av dig och hör vad dom tror

seikoswede gillar detta.
  20. Kejsaren

Från:
    Bjärred
    Låtersom att en stav i kombo med spyderco sharpmaker blir perfekt. Kommer kunna fixa hyfsad skärpa på de flesta knivarna o saxarna.

Antar att det duger för både kolstål och rf. Stämmer det?

BarbaBaba gillar detta.
  21. seikoswede

seikoswede Y-Wing pilot

Tackar så mycket!!:)

Kollar med dem med en gång.

Jim

22. Veratio

Veratio Stormtrooper

Från:
    Malmö
    @masterkiller

Har du känt på en F1? Det är en opraktiskt kniv, lite klumpig och tung. Gillar den inte alls. Outnorth har ju fortfarande 20% rabatt på valfri vara om man anmäler sig för deras nyhetsbrev - då får man ju ner priset något om du ska envisas med att ha just den. :D

23. Är en S1a bättre?

Martin

24. Veratio

Veratio Stormtrooper

Från:
    Malmö
    Inte använt en sån, inte ens känt på en. Men jag tror inte det?

Fler skriver säkert snart!

25. seikoswede

seikoswede Y-Wing pilot

Tackar så hemskt mycket!!:) @Kejsaren

Jag kontaktar dem med en gång!!

Återkommer med resultat.

Vilket grymt bra forum det här är med alla hjälpsamma medlemmar!!

Jim

BarbaBaba och Kejsaren gillar detta.
  26. Model_Citizen

Model_Citizen Stormtrooper

Ett riktigt bra alternativ är en sissipuuko. Extremt skön grepp och jämförbar prestanda gentemot F1.
    (Snodd bild, jag har den större modellen.)

Läs om dess historia här:
    http://www.kellamknives.com/index.php?main_page=document_general_info&products_id=717

BarbaBaba gillar detta.
  27. Henke303

Henke303 Stormtrooper

Två beaters
    IMG_6016.JPG

mae, -JL-, Arvis och 4 andra gillar detta.
  28. seikoswede

seikoswede Y-Wing pilot

Jag är mest intresserad av fällknivar men har några slidknivar också förstås och i samband med samekniven jag frågade om, kom jag att tänka på ett gammalt loppisfynd för någon tia eller två.

En turistkniv kanske och av enklare slag men ändå lite kul. Inga tillverkarstämplar men har någon märkning som jag inte kan tyda. Någon som ser vad det står?

Jim
    IMG_8188.JPG IMG_8189.JPG IMG_8190.JPG

Grafton gillar detta.
  29. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Jag har båda, tycker att nog att F1 är den med bäst balans och använder den oftare. S1 ser ju coolare ut och har längre blad, borde vara bättre att hugga med, men jag brukar alltid använda ett vedträ över ryggen att banka med ändå så jag tycker egentligen inte storleken har någon fördel. Jag håller inte med om att F1 är tung och klumpig, men den är utformad efter att du har handskar i skogen så testa att känna på en både med och utan handskar. Annars är ju Mora Bushcraft ett billigare alternativ

Grafton och Veratio gillar detta.
  30. Simpatico

Simpatico X-Wing Pilot

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    @Veratio @masterkiller
    Hoppar in i debatten lite ang F1 och S1 knivarna.
    Har en F1a som varit med mig länge och som jag är väldigt nöjd med. Kan dock hålla med om att just F1an är en mellankniv. Dock så tycker jag inte man skall avfärda den. Den är en väldigt kompetent allround/alltiallo kniv som klarar av det mest.
    Söker själv en S1a nu då tanken är att kombinera den med en fällkniv istället för att köra på F1an.
    Så slutsatsen är nog att man skall vara hyffsat klar över vad för användningsområde/syfte man söker för sin nya kniv. Finns ju större och mindre knivar samt vilken peng man vill lägga kontra kvaliteten.
    Lagom flummigt men hoppas det ger någon klarhet.

Doncorleone, BarbaBaba, Grafton och 1 annan gillar detta.