• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Låtersom att en stav i kombo med spyderco sharpmaker blir perfekt. Kommer kunna fixa hyfsad skärpa på de flesta knivarna o saxarna.

Antar att det duger för både kolstål och rf. Stämmer det?
 

Veratio

Cartier
@masterkiller

Har du känt på en F1? Det är en opraktiskt kniv, lite klumpig och tung. Gillar den inte alls. Outnorth har ju fortfarande 20% rabatt på valfri vara om man anmäler sig för deras nyhetsbrev - då får man ju ner priset något om du ska envisas med att ha just den. :D
 

seikoswede

Panerai
@masterkiller

Har du känt på en F1? Det är en opraktiskt kniv, lite klumpig och tung. Gillar den inte alls. Outnorth har ju fortfarande 20% rabatt på valfri vara om man anmäler sig för deras nyhetsbrev - då får man ju ner priset något om du ska envisas med att ha just den. :D
Ett riktigt bra alternativ är en sissipuuko. Extremt skön grepp och jämförbar prestanda gentemot F1.
(Snodd bild, jag har den större modellen.)
7175677418_2c75265f83_b.jpg


Läs om dess historia här:
http://www.kellamknives.com/index.php?main_page=document_general_info&products_id=717
 

seikoswede

Panerai
Jag är mest intresserad av fällknivar men har några slidknivar också förstås och i samband med samekniven jag frågade om, kom jag att tänka på ett gammalt loppisfynd för någon tia eller två.

En turistkniv kanske och av enklare slag men ändå lite kul. Inga tillverkarstämplar men har någon märkning som jag inte kan tyda. Någon som ser vad det står?

Jim
IMG_8188.JPG
IMG_8189.JPG
IMG_8190.JPG
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är en S1a bättre?

Martin
Jag har båda, tycker att nog att F1 är den med bäst balans och använder den oftare. S1 ser ju coolare ut och har längre blad, borde vara bättre att hugga med, men jag brukar alltid använda ett vedträ över ryggen att banka med ändå så jag tycker egentligen inte storleken har någon fördel. Jag håller inte med om att F1 är tung och klumpig, men den är utformad efter att du har handskar i skogen så testa att känna på en både med och utan handskar. Annars är ju Mora Bushcraft ett billigare alternativ
 

Simpatico

Rolex
@Veratio @masterkiller
Hoppar in i debatten lite ang F1 och S1 knivarna.
Har en F1a som varit med mig länge och som jag är väldigt nöjd med. Kan dock hålla med om att just F1an är en mellankniv. Dock så tycker jag inte man skall avfärda den. Den är en väldigt kompetent allround/alltiallo kniv som klarar av det mest.
Söker själv en S1a nu då tanken är att kombinera den med en fällkniv istället för att köra på F1an.
Så slutsatsen är nog att man skall vara hyffsat klar över vad för användningsområde/syfte man söker för sin nya kniv. Finns ju större och mindre knivar samt vilken peng man vill lägga kontra kvaliteten.
Lagom flummigt men hoppas det ger någon klarhet.
 
Vill man ha en odödlig stridsvagn till kniv så kan jag rekommendera Bk2 från Becker. Dess främsta användningsområde är som totalt oförstörbar överlevnadskniv och som ersättare till en yxa när man inte orkar krångla med att ta med en yxa typ. 4,6 hg tung, 7 mm tjockt blad. :woot: I jämförelse med denna är F1 en liten spröd sötnos till kniv.
becker bk1.jpg

beckerbk2.jpg
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tjuvöppnade paketet. Och gömde det igen.
IMG_2429.JPG

I kuvertet låg en opinel i kolstål. Kommer nog bli trevlig med tiden.
IMG_2430.JPG

Dessutom två otter-messer, en stor ankarkniv, och en fickkniv. Taschenmessern var kanske i största laget. Ankarkniven i rf o taschenmessern i kolstål.
IMG_2431.JPG


Så en halvuppfälld gruppbild.
IMG_2432.JPG


Skall införskaffa en sharpmaker. Sedan skall jag försöka använda knivarna lite. Flyger ganska mycket, så kan inte riktigt ha en i jackan. Risk att den glöms och försvinner i säkerhetskontrollerna.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tjuvöppnade paketet. Och gömde det igen.
IMG_2429.JPG

I kuvertet låg en opinel i kolstål. Kommer nog bli trevlig med tiden.
IMG_2430.JPG

Dessutom två otter-messer, en stor ankarkniv, och en fickkniv. Taschenmessern var kanske i största laget. Ankarkniven i rf o taschenmessern i kolstål.
IMG_2431.JPG


Så en halvuppfälld gruppbild.
IMG_2432.JPG


Skall införskaffa en sharpmaker. Sedan skall jag försöka använda knivarna lite.

Vad blev det för size på Opinelen?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tjuvöppnade paketet. Och gömde det igen.
IMG_2429.JPG

I kuvertet låg en opinel i kolstål. Kommer nog bli trevlig med tiden.
IMG_2430.JPG

Dessutom två otter-messer, en stor ankarkniv, och en fickkniv. Taschenmessern var kanske i största laget. Ankarkniven i rf o taschenmessern i kolstål.
IMG_2431.JPG


Så en halvuppfälld gruppbild.
IMG_2432.JPG


Skall införskaffa en sharpmaker. Sedan skall jag försöka använda knivarna lite. Flyger ganska mycket, så kan inte riktigt ha en i jackan. Risk att den glöms och försvinner i säkerhetskontrollerna.
Vilket uppställ :) Men till tuxedo dial måste du ha en doctors knife i svart micarta eller pearl handtag :cigar:
SMO051297.jpg svart_dr.jpg KLC09116.jpg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tjuvöppnade paketet. Och gömde det igen.
IMG_2429.JPG

I kuvertet låg en opinel i kolstål. Kommer nog bli trevlig med tiden.
IMG_2430.JPG

Dessutom två otter-messer, en stor ankarkniv, och en fickkniv. Taschenmessern var kanske i största laget. Ankarkniven i rf o taschenmessern i kolstål.
IMG_2431.JPG


Så en halvuppfälld gruppbild.
IMG_2432.JPG


Skall införskaffa en sharpmaker. Sedan skall jag försöka använda knivarna lite. Flyger ganska mycket, så kan inte riktigt ha en i jackan. Risk att den glöms och försvinner i säkerhetskontrollerna.
Riktigt snygg trio! Alla med sin egen utpräglade karaktär. Måste tillstå att ankar-kniven var grym i brunt.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Riktigt snygg trio! Alla med sin egen utpräglade karaktär. Måste tillstå att ankar-kniven var grym i brunt.
Tack. Håller med. Lite synd att den inte fanns hemma i kolstål bara.

Har beslutat mig för att returnera taschenmesser. Den var helt enkelt för stor för mitt tilltänkta användande. Kommer beställa en 3 rivet knife istället. 7,8cm blad jämfört med 10. 22cm utfällt blev för stort.

Avvaktar fördelsedagen, sen kommer lite fler bilder.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske inte så specifikt, men är de ngt att ha....? Eller skall man köpa ngt dyrare? De kostar inte så mycket iaf.

Om jag försöker vara specifik: är du nöjd?
Är ännu mer involverad än så... Gjordes som en designkniv med bättre stål/material än Global. Är mao lite av en hybrid mellan ren funktion och form. Tycker personligen de ligger bra i handen och togs fram med erfarna knivbrukare med tanke på ergonomi. Finns två serier, en i damaskusstål och en i hamrat stål. Jag ska som sagt inte rekommendera något men frågan är vad du väljer emellan?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Är ännu mer involverad än så... Gjordes som en designkniv med bättre stål/material än Global. Är mao lite av en hybrid mellan ren funktion och form. Tycker personligen de ligger bra i handen och togs fram med erfarna knivbrukare med tanke på ergonomi. Finns två serier, en i damaskusstål och en i hamrat stål. Jag ska som sagt inte rekommendera något men frågan är vad du väljer emellan?
Aha, du är inte bara en användare om man säger så... kul.
Det låter som om man får vad man betalar för gällande grym. Som med så mycke annat.
Jag är trött på mina ikeaknivar, och har ett presentkort på cervera... låter som om man kan prova en och utvärdera.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Aha, du är inte bara en användare om man säger så... kul.
Det låter som om man får vad man betalar för gällande grym. Som med så mycke annat.
Jag är trött på mina ikeaknivar, och har ett presentkort på cervera... låter som om man kan prova en och utvärdera.

(I det här fallet är även jag helt och hållet partisk så ta med en nypa salt.)
GRYM är riktigt bra med något förbehåll. Du får ett riktigt bra stål för pengarna, bra mycket mer än Global som Aurum nämnde.
Sen är det ergonomiskt en kniv man absolut ska prova att hålla innan man slår till, har ett handtag som passar vissa jättebra men som inte ligger så bra i handen på andra (helt beroende på hur du håller dina knivar). Sen har de en kvalitetsfadäs i mina ögon, man har ett par stålprickar på ovansidan som på många ex. inte är helt flush med träet (träet krymper kanske lite under transport från asien?) och skaver därmed lite grand. Lätt att slipa ner om man vill men en liten blunder i min bok.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
(I det här fallet är även jag helt och hållet partisk så ta med en nypa salt.)
GRYM är riktigt bra med något förbehåll. Du får ett riktigt bra stål för pengarna, bra mycket mer än Global som Aurum nämnde.
Sen är det ergonomiskt en kniv man absolut ska prova att hålla innan man slår till, har ett handtag som passar vissa jättebra men som inte ligger så bra i handen på andra (helt beroende på hur du håller dina knivar). Sen har de en kvalitetsfadäs i mina ögon, man har ett par stålprickar på ovansidan som på många ex. inte är helt flush med träet (träet krymper kanske lite under transport från asien?) och skaver därmed lite grand. Lätt att slipa ner om man vill men en liten blunder i min bok.
Visst är det så, knivar ska man alltid testa i handen innan köp om man har möjligheten. De är designade för fungera väl med greppet där man har tumme och pekfinger på bladet. Du har en poäng med ebenholtsträet. Det är till skillnad från de flesta inte mättad med plast eller lackad, utan endast vaxad från fabrik för att få träkänslan. Tyvärr innebär detta att träet kan torka och krympa något. Detta gäller på damaskknivarna, den andra serien har micartahandtag som är ett helt annat material, se nedan.

http://www.grymsweden.se/hammered-carbochrome
 
Topp