Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Knivtokarnas egen hörna.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Zacke, 4 oktober 2013.

1. farbrorstork

farbrorstork Rebel soldier

Från:
    Norrland
    Det är en bekant som utför sådana jobb, han har någon enkom maskin som fungerar på något liknande sätt haha :)

Kejsaren och JLW gillar detta.
  2. BluesmanV8

BluesmanV8 X-Wing Pilot

Gammal gästabudskniv och tidig Omegatank. 20170302_083605.jpg

mega, mae, Simpatico och 7 andra gillar detta.
  3. BluesmanV8

BluesmanV8 X-Wing Pilot

Några bilder till på gästabudskniven.
    10 cm. lång, hopfälld. 16 cm lång, utfälld.
    Bör vara från 1700talet.

Bifogade filer:

mae, BarbaBaba, Veratio och 1 annan gillar detta.
  4. FilipF

FilipF X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Det blev en mycket passande kombo idag!
    IMG_0257.JPG

5. Surfarn

Surfarn Rebel soldier

Jag är på jakt efter en Victorinox Cadet. Har någon här i knivhörnan tips på någon bra och prisvärd sida att införskaffa sig denna på? :)

6. Kejsaren

Kejsaren Tie Fighter pilot

Från:
    Bjärred
    jag funderar på en esee 4 eller en F1. Någon som har några tankar om dessa två alternativ? Det som talar för esee4 är slidan som verkar perfekt. Tycker inte om F1-slidan, men vad säger församlingen?

7. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    F1 slidan i plast är både stryktålig och håller kniven på plats,men både ful och oskön, tycker jag! Men den finns ju i läder :). Esee4 har jag inte hanterat.

Kejsaren gillar detta.
  8. Kejsaren

Från:
    Bjärred
    Härlig sammanfattning av slidan. Håller med. Just det som gör att jag tvekar.

9. Niclas

Niclas Rebel soldier

Från:
    NVSkåne
    Det finns massor av snubbar som gör kydexslidor till F1. Priset brukar ligga runt femhundringen.

10. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    IMG_1773.JPG Slänger upp en "slidlös" klassiker ifrån Otter

seikoswede, time2catch, Case och 4 andra gillar detta.
  11. Model_Citizen

Model_Citizen Stormtrooper

Mycket bra japanskt rostfritt pulverstål vs mycket bra, om än rostbenäget, amerikanskt kolstål med epoxyöverdrag? Häri ligger väl den största skillnaden mellan dessa knivar. Ang f1-slidan så har jag slagit till på en customslida gjord av Martin Swinkels, läderöverdragen kydex (finns på bild en bit bak i tråden) till min lilla trotjänare. Gillade aldrig fällknivens originalslida.

Båda knivarna är bra så kör på magkänsla.

BarbaBaba och Kejsaren gillar detta.
  12. Grafton

Grafton X-Wing Pilot

Underbar liten kniv!

BarbaBaba gillar detta.
  13. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    FullSizeRender.jpg
    Jag hittade min gamla en gång så fina och blanka Otter Mercator i cykelväskan, gravt ansatt av fukten i läderväskan under sadeln. Jag tyckte att den patina som blivit på mässingshandtaget var ganska skön :rolleyes:, så den fick stanna. Däremot var hela den delen av bladet som sticker ut när kniven är ihopfälld helt svart och skrovlig av rost :(. Det var inte såå svårt att putsa bort, först med stålull och diskmedel och sedan med ScotchBritesnurran på en dremel. Som tidigare bild blev det då :).
    När jag sökte på bästa sätt att behandla kolstål hittade jag något som kallades "forced patina". Man ska alltså tvinga fram ett patinalager på bladet sör att skydda det mot ytterligare rostangrepp. Det lät ju ganska smart:pompus:. Sedan hittade jag hur man kunde få mönster i patinan, det lät ju ännu roligare :D.
    1.Man gör först ren bladet med sprit för att avlägsna eventuellt skyddande fett 2.Lägg bladet i vinäger eller ättika under att antal timmar (eller över natten). Jag virade in bladet i ett hushållspapper med äppelcider vinäger i 3 timmar. 3.Skölj av och torka torrt. Nu har man en ganska jämn gråaktig patina över hela bladet. Om man är nöjd med detta är det bara att olja bladet så är det klart så.
    Men för att göra mönster ska man på´t igen, fast med fransk senap?!
    Jag gjorde en blandning av dijonsenap och ett par stänk ättika för att få den lite mer flytande. Sedan tog jag en tandpetare och drog ett randigt mönster över bladet, väntade 30 minuter och tvättade av. Sedan upprepade jag senaps ränderna fast tvärs över det tidigare mönstret och tvättade av dom efter 30 minuter.
    Sedan torkade jag och oljade bladet. Blev kul, var billigt, och ger antagligen ett rostskydd. Hur länge det sitter får vi se :)
    Bilder är ju kul? ;)
    IMG_1777.JPG

seikoswede, Watch out, Grafton och 8 andra gillar detta.
  14. krämbulle

krämbulle Tie Fighter pilot

Grymt! Blev mycket snyggt!

BarbaBaba gillar detta.
  15. Kejsaren

Från:
    Bjärred
    Kul. Riktigt snyggt också.

BarbaBaba gillar detta.
  16. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Oj vilka minnen den kniven framkallar! Jag vann en dylik i en skidtävling på 80-talet! Jag minns att slidan med dess låsning i ändbutten aldrig fungerade ordentligt och säkert. Vad heter modellen? En Frost är det ju minsann......

17. hooods

hooods Y-Wing pilot

Har en lätt använd Fällkniven NL3 som bara ligger i låda. Pm om någon är intresserad :)
    1488801207845124289684.jpg

Doncorleone, seikoswede, Watch out och 2 andra gillar detta.
  18. JLC

JLC Y-Wing pilot

Från:
    Sollentuna
    Jag har paracord över, svart, mellanblå eller klarröd. milspec standard (kvalitet, inte kinaskräp) hur mkt behöver du?

19. Nicke L (Växjö)

Nicke L (Växjö) AT-ST driver

Från:
    Gissa ;-)
    Jag tänkte testa knyta något till EDC...men jag vet inte hur mycket som behövs. Vad tror du? En meter? Två?

20. Nyinkommen Byrd Hawkbill idag, ser riktigt riktigt elak ut och måste säga att det är nog svårt att få mer pang för pengen, Byrd imponerar, för dom som inte vet så är Byrd Spyderco's budgetserie med tillverkning i Kina istället för Japan och ibland Taiwan....

farbrorstork, Veratio, Sorubim och 1 annan gillar detta.
  21. Dixie

Dixie X-Wing Pilot

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Är ingen edc-man egentligen men har blivit helt jävla såld på Kizer Ursa minor.
    IMG_3340.PNG IMG_3344.JPG
    Ett samarbete med Ray Laconico vars Baby Bear (därav namnet Ursa Minor) är "grundmodellen". Men en sådan har man ju inte råd med. Kizers variant kostar under 2k. Någon som klämt på en KUM?

Watch out, mae, BarbaBaba och 1 annan gillar detta.
  22. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

På bild är min Cripple Creek Barlow från omkring 1994. En "Barlow" kniv är en robust enkel kniv med ett stort beslag och länk till mer information bifogas för den som vill veta mer: http://barlow-knives.com/history.htm Skön att bära och med vackra rödfärgade skollor i ben.
    CC.jpg

Senast ändrad: 7 mars 2017
    Case, -JL-, Dixie och 8 andra gillar detta.
  23. Watch out

Watch out Stormtrooper

Från:
    Norr om nästan allt.
    Ja, den där ändbuttslåsningen är inget vidare, hoppar av mest hela tiden så man går och småkänner lite efter den konstant.
    Frost 277, numera heter den Mora Forest Exclusive 277.
    277.jpg

BarbaBaba och mae gillar detta.
  24. seikoswede

seikoswede Y-Wing pilot

Sweet! Måste skaffa mig en Barlow jag också!

Jim

25. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

Ett par välanvända Puma-knivar; 4Star från 1980 och Prince från 1985. Båda knivarna har tydliga influenser från amerikanska jaktfällknivar och Prince är ju en direkt plankning av Buck,s klassiska 110 folding hunter. Materialen är dock på tyskt manér de gängse.
    Puma-text-sida.jpg

seikoswede, Simpatico, BarbaBaba och 1 annan gillar detta.
  26. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    As balla! Men har du slipat upp eggen med fil?

27. time2catch

time2catch Stormtrooper

Från:
    hufvudstaden
    Idag kom en mini kwaiken fram, VG-10 och Micarta. Imponerad över vad kullager kan göra. Smidigt, distinkt och snabbt att få fram bladet. Kommer mest att ha den hemma dock. Med den spetsen ser den nog lite för hotfull ut. Men desto trevligare för lite precisionsjobb, iaf som frukt- och skalkniv. Älskar att jobba i luften med en kniv under matlagningen.

Gillar att det är stonewash-finish på bladet, ger en rustik känsla. Förhållandevis lätthanterligt jämfört med de tidigare storebröderna som är nån cm större, självklart en personlig sak. Och man kan inte sluta flippa. Ljudet är beroendeframkallande. Eller störande om man får höra det för ofta, sambon ber mig sluta. Så jag får mest leka med den i smyg.
    IMG_2346.JPG IMG_2356 (redigerad).JPG
    Har alltid varit fascinerad över bladformen på en Kwaiken eller "Kaiken" som den även kallas för. Tydligen en kniv för det motsatta könet under samurajtiden, inte som en fällkniv då. Göms lätt i kimonon, och vid överfall används den som försvar eller... ja, annat.

seikoswede, Simpatico, BarbaBaba och 1 annan gillar detta.
  28. seikoswede

seikoswede Y-Wing pilot

Ytterligare frågor till tokarna.
    Var är den här kniven tillverkad och av vem?

Ser Skandinavisk ut men är osäker då bladets utformning mot skaftet ser annorlunda mot de svenska och norska knivar jag sett under åren.

Jim

IMG_8351.JPG IMG_8352.JPG

mae gillar detta.
  29. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Nu hänger jag inte med alls; du får utveckla din fråga, eller är det menat som ett påstående?

30. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Kan den vara kontinental? Udda bladtyp och jag har inte sett någon direkt liknande. Är det en silverslida? Verkar vara ägarens "finkniv" som kanske inte använts till vardags. Spännade, och berätta gärna mer om den...

seikoswede gillar detta.