• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Nyinkommen Byrd Hawkbill idag, ser riktigt riktigt elak ut och måste säga att det är nog svårt att få mer pang för pengen, Byrd imponerar, för dom som inte vet så är Byrd Spyderco's budgetserie med tillverkning i Kina istället för Japan och ibland Taiwan....
0B6C8FEA-6851-4A0D-8717-E225B3B072BE_zps61btplvs.jpg

287DFF84-2448-4A82-B619-1B1D676C48E2_zpsxodxfqzt.jpg

239C6E08-F39A-41F7-BF2A-3F4BC252531B_zps7q8kzloa.jpg
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Är ingen edc-man egentligen men har blivit helt jävla såld på Kizer Ursa minor.
IMG_3340.PNG
IMG_3344.JPG

Ett samarbete med Ray Laconico vars Baby Bear (därav namnet Ursa Minor) är "grundmodellen". Men en sådan har man ju inte råd med. Kizers variant kostar under 2k. Någon som klämt på en KUM?
 

Watch out

Cartier
- Oj vilka minnen den kniven framkallar! Jag vann en dylik i en skidtävling på 80-talet! Jag minns att slidan med dess låsning i ändbutten aldrig fungerade ordentligt och säkert. Vad heter modellen? En Frost är det ju minsann......

Ja, den där ändbuttslåsningen är inget vidare, hoppar av mest hela tiden så man går och småkänner lite efter den konstant.
Frost 277, numera heter den Mora Forest Exclusive 277.
277.jpg


 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ett par välanvända Puma-knivar; 4Star från 1980 och Prince från 1985. Båda knivarna har tydliga influenser från amerikanska jaktfällknivar och Prince är ju en direkt plankning av Buck,s klassiska 110 folding hunter. Materialen är dock på tyskt manér de gängse.
Puma-text-sida.jpg
As balla! Men har du slipat upp eggen med fil?
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Idag kom en mini kwaiken fram, VG-10 och Micarta. Imponerad över vad kullager kan göra. Smidigt, distinkt och snabbt att få fram bladet. Kommer mest att ha den hemma dock. Med den spetsen ser den nog lite för hotfull ut. Men desto trevligare för lite precisionsjobb, iaf som frukt- och skalkniv. Älskar att jobba i luften med en kniv under matlagningen.

Gillar att det är stonewash-finish på bladet, ger en rustik känsla. Förhållandevis lätthanterligt jämfört med de tidigare storebröderna som är nån cm större, självklart en personlig sak. Och man kan inte sluta flippa. Ljudet är beroendeframkallande. Eller störande om man får höra det för ofta, sambon ber mig sluta. Så jag får mest leka med den i smyg.
IMG_2346.JPG
IMG_2356 (redigerad).JPG

Har alltid varit fascinerad över bladformen på en Kwaiken eller "Kaiken" som den även kallas för. Tydligen en kniv för det motsatta könet under samurajtiden, inte som en fällkniv då. Göms lätt i kimonon, och vid överfall används den som försvar eller... ja, annat.
 

seikoswede

Panerai
Ytterligare frågor till tokarna.
Var är den här kniven tillverkad och av vem?

Ser Skandinavisk ut men är osäker då bladets utformning mot skaftet ser annorlunda mot de svenska och norska knivar jag sett under åren.

Jim

IMG_8351.JPG
IMG_8352.JPG
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Idag kom en mini kwaiken fram, VG-10 och Micarta. Imponerad över vad kullager kan göra. Smidigt, distinkt och snabbt att få fram bladet. Kommer mest att ha den hemma dock. Med den spetsen ser den nog lite för hotfull ut. Men desto trevligare för lite precisionsjobb, iaf som frukt- och skalkniv. Älskar att jobba i luften med en kniv under matlagningen.

Gillar att det är stonewash-finish på bladet, ger en rustik känsla. Förhållandevis lätthanterligt jämfört med de tidigare storebröderna som är nån cm större, självklart en personlig sak. Och man kan inte sluta flippa. Ljudet är beroendeframkallande. Eller störande om man får höra det för ofta, sambon ber mig sluta. Så jag får mest leka med den i smyg.
IMG_2346.JPG
IMG_2356 (redigerad).JPG

Har alltid varit fascinerad över bladformen på en Kwaiken eller "Kaiken" som den även kallas för. Tydligen en kniv för det motsatta könet under samurajtiden, inte som en fällkniv då. Göms lätt i kimonon, och vid överfall används den som försvar eller... ja, annat.

Finns det andra Böker med samma lås men mer 'normalt' blad?

Vad kallad låsmekanismen?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Finns det andra Böker med samma lås men mer 'normalt' blad?

Vad kallad låsmekanismen?
Det kallas för "liner-lock". Låsningen av bladet sker på den främre inre delen av bladet igenom att linern är fjädrande inåt. Annars brukar man kalla det för "lock-back" när låsningen sker på ryggen av handtaget. Det kan vara både längst bak som på puma knivarna eller mitt på som på Fällkniven U2 eller långt fram som på min Otter Mercator. Liner lock är nästan uteslutande längst fram vid bladfästet. Sedan brukar man kalla knivar som Kwaiken för "flipper". Bladet har kullager under fästbulten och någon typ av knopp eller utformning så man kan öppna den med en hand.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Finns det andra Böker med samma lås men mer 'normalt' blad?

Vad kallad låsmekanismen?
Då tycker jag att du ska kika in på designern, Brad Zinker, "Böker Plus Urban Trapper" som har en smalare profil, lite likt Kwaiken, kanske. Ändå med ett annat utseende. Också med Liner lock-lås, se dock till att det är den nyare version. Den äldre har frame lock.
01bo732.jpg


Alternativ, bredare eller större bladprofil, av samma designer, "Böker Plus FR", dock med frame lock.
01bo744.jpg

Samtliga har IKBS, kullager. Väldigt smooth att få upp knivbladen alltså. Fördel med båda är att de är nästan hälften så mycket billigare än Kwaiken, så många anser att de är bättre köp.
Nackdelen, de saknar lanyardhole!!!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Då tycker jag att du ska kika in på designern, Brad Zinker, "Böker Plus Urban Trapper" som har en smalare profil, lite likt Kwaiken, kanske. Ändå med ett annat utseende. Också med Liner lock-lås, se dock till att det är den nyare version. Den äldre har frame lock.
01bo732.jpg


Alternativ, bredare eller större bladprofil, av samma designer, "Böker Plus FR", dock med frame lock.
01bo744.jpg

Samtliga har IKBS, kullager. Väldigt smooth att få upp knivbladen alltså. Fördel med båda är att de är nästan hälften så mycket billigare än Kwaiken, så många anser att de är bättre köp.
Nackdelen, de saknar lanyardhole!!!

Tack! FRen ser ju riktigt bra och användbar ut på bild!

De andra ser lite väl 'farliga' ut.

Ska kika runt lite!
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Tack! FRen ser ju riktigt bra och användbar ut på bild!

De andra ser lite väl 'farliga' ut.

Ska kika runt lite!
Helt rätt, funderar lite på FR också, ska nog bli mitt nästa köp. Men får lugna mig nu ett tag med knivköp tills vidare.
Smalare bladprofil underlättar som t.ex för att öppna upp kuvert. Och kanske mer lämplig som "kostymkniv". Så det beror lite på.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Helt rätt, funderar lite på FR också, ska nog bli mitt nästa köp. Men får lugna mig nu ett tag med knivköp tills vidare.
Smalare bladprofil underlättar som t.ex för att öppna upp kuvert. Och kanske mer lämplig som "kostymkniv". Så det beror lite på.
På tal om kostymkniv, jag fick min ifrån Frankrike idag :) L´Epicurien par Robert David. Jag ska slänga upp någon bild i morgon, men jag är mycket nöjd med det jag sett så långt. Jag beställde det enkla sandvik bladet med mitt namn lasergraverat på bladet och handtag i mörkt horn. Handtaget är 12cm och passar en full hand. Bladet är 9cm. Lånar en bild så länge.
paratouchmatrix828881a41e0f42c241.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Helt rätt, funderar lite på FR också, ska nog bli mitt nästa köp. Men får lugna mig nu ett tag med knivköp tills vidare.
Smalare bladprofil underlättar som t.ex för att öppna upp kuvert. Och kanske mer lämplig som "kostymkniv". Så det beror lite på.

Var tvungen att youtubea lite, Urban Trapper ser inte alls dum ut. Inte alls dum...
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Då tycker jag att du ska kika in på designern, Brad Zinker, "Böker Plus Urban Trapper" som har en smalare profil, lite likt Kwaiken, kanske. Ändå med ett annat utseende. Också med Liner lock-lås, se dock till att det är den nyare version. Den äldre har frame lock.
01bo732.jpg


Alternativ, bredare eller större bladprofil, av samma designer, "Böker Plus FR", dock med frame lock.
01bo744.jpg

Samtliga har IKBS, kullager. Väldigt smooth att få upp knivbladen alltså. Fördel med båda är att de är nästan hälften så mycket billigare än Kwaiken, så många anser att de är bättre köp.
Nackdelen, de saknar lanyardhole!!!
Fin , åtminstone den övre är tydligen tillverkad i Kina... lite tråkigt tycker jag..
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
På tal om kostymkniv, jag fick min ifrån Frankrike idag :) L´Epicurien par Robert David. Jag ska slänga upp någon bild i morgon, men jag är mycket nöjd med det jag sett så långt. Jag beställde det enkla sandvik bladet med mitt namn lasergraverat på bladet och handtag i mörkt horn. Handtaget är 12cm och passar en full hand. Bladet är 9cm. Lånar en bild så länge.
paratouchmatrix828881a41e0f42c241.jpg
Stiligt. Antar att det är 12C27? Bra stål för pengarna. Ser fram emot lite bilder på det.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Fin , åtminstone den övre är tydligen tillverkad i Kina... lite tråkigt tycker jag..
Massproduktion, och för att hålla kostnaderna nere för oss snåla konsumenter. Helt ok kvalle. Dock har man hört lite brister här och var. Men Urban Trapper har kommit ut i iaf minst två generationer. Så barnsjukdommar och småfel är åtgärdade. Böker är bra på att lyssna och rätta sig därefter.
 

seikoswede

Panerai
- Kan den vara kontinental? Udda bladtyp och jag har inte sett någon direkt liknande. Är det en silverslida? Verkar vara ägarens "finkniv" som kanske inte använts till vardags. Spännade, och berätta gärna mer om den...

Jag vet egentligen inget mer än att nuvarande ägaren, en amerikan, har svenska rötter och han är nyfiken på var den kommer ifrån.
Baljan är ickemagnetisk.

Håller med dig om att bladets utformning skulle kunna vara kontinental då det ser lite annorlunda ut.
Namnet Andersen är säkert första ägarens och det kan ju troligen vara från Sverige, Danmark eller Norge, så inget som hjälper till att identifiera heller.

Jim
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
- Fin! Så firman tillverkar ännu knivar ser jag. När jag sålde dessa fanns det ett fåtal modeller och de kostade inte så mycket, men med bra finish för pengarna. Jag kikade på hemsidan och förundras över hur fällknivarna är de billigare knivarna jämfört med slidknivarna. Är fällknivarna tillverkade utomlands i låglöneland?
Jag vet inte hur det är med tillverkningen, men jag fick den informationen (när jag kontaktade och tyckte att det tog lång tid) att knivarna tillverkas på beställning, alltså de har i princip ingen lagerhållning. Huruvida detta stämmer tar jag med en nypa salt, och om det i SE de tillverkar förtäljer inte historien.
 
Topp