• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Macklin

Cartier
Min Opinel Carbone skivar inte ost utan hjälper mig korta ett Bonetto-gummi. Står inte ut med en flärp som fastnar i kläderna jämt och ständigt. Biltema leverarade en arbetsyta till dörren tidigare idag.

DSC_0242.JPG
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Det är ju det den är till för, enligt mig den absolut bästa jaktkniven på marknaden idag. Lite som att fråga "Någon som vet om det är bra kvalitet på Patek?" :)
Ja, ganska luddig fråga utan något specifikt. Så ska väl försöka ge ett allmänt svar. Skön ergonomi. Bra grepp oavsett om man är torr eller blöt i handen. Skulle vilja säga en typiskt OK kniv till allt möjligt och lagom stor. Eller lagom liten om man gillar stora knivar. Hugga ved, rensa fisk, flå jaktbytet, laga mat, bygga koja, fixa fällor eller rensa rabatter.
 

Quaker

Panerai
2-Faktor
Ja, ganska luddig fråga utan något specifikt. Så ska väl försöka ge ett allmänt svar. Skön ergonomi. Bra grepp oavsett om man är torr eller blöt i handen. Skulle vilja säga en typiskt OK kniv till allt möjligt och lagom stor. Eller lagom liten om man gillar stora knivar. Hugga ved, rensa fisk, flå jaktbytet, laga mat, bygga koja, fixa fällor eller rensa rabatter.

En svensk kniv helt enkelt "Lagom" på alla sätt och vis.
Se till att köpa en äkta, på Robsoft har skrivits mycket om just dessa kopior, samt kolla här på Fällknivens hemsida.
https://www.fallkniven.com/produktinformation/forfalskningar/
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Då tycker jag att du ska kika in på designern, Brad Zinker, "Böker Plus Urban Trapper" som har en smalare profil, lite likt Kwaiken, kanske. Ändå med ett annat utseende. Också med Liner lock-lås, se dock till att det är den nyare version. Den äldre har frame lock.
01bo732.jpg


Alternativ, bredare eller större bladprofil, av samma designer, "Böker Plus FR", dock med frame lock.
01bo744.jpg

Samtliga har IKBS, kullager. Väldigt smooth att få upp knivbladen alltså. Fördel med båda är att de är nästan hälften så mycket billigare än Kwaiken, så många anser att de är bättre köp.
Nackdelen, de saknar lanyardhole!!!

Nu är ju jag ingen tok, men kolla:

IMG_9899.JPG
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja, ganska luddig fråga utan något specifikt. Så ska väl försöka ge ett allmänt svar. Skön ergonomi. Bra grepp oavsett om man är torr eller blöt i handen. Skulle vilja säga en typiskt OK kniv till allt möjligt och lagom stor. Eller lagom liten om man gillar stora knivar. Hugga ved, rensa fisk, flå jaktbytet, laga mat, bygga koja, fixa fällor eller rensa rabatter.
Nu är jag ingen jägare, men har slaktat och styckat ett par gånger. Jag tror inte den är optimal för det syftet, snarare en skogskniv. Allround bra liksom. Den är ganska tung och har tjock rygg på bladet, handtaget är absolut skönast med handskar på sig tycker jag. Jag tror H1 passar bättre
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Sweet! Nöjd med Bökern?

Kan inte påstå att jag hårdtestat den - packade upp den igår.

Men känns helt okej, smidig, roligt med flipper, rätt fina material (enligt mig). Kina-produktion kan man ju tycka vad man vill om - men det känns som bra kvalité vid ett första intryck när man håller den i handen. Kommer funka fint till det jag tänkt mig att använda den till tror jag...

Fällkniven gnager dock i bakhuvudet fortfarande! :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
IMG_0628.JPG

Tänkte bara höra om någon har koll på straight razor dvs rak knivar har googlat och fått lite hum men hade trevligt och få lite inspel innan man slår till! Har mest kollat på Dovos och Thiers-Issard 5/8 blad!
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
IMG_0628.JPG

Tänkte bara höra om någon har koll på straight razor dvs rak knivar har googlat och fått lite hum men hade trevligt och få lite inspel innan man slår till! Har mest kollat på Dovos och Thiers-Issard 5/8 blad!
Här finns en stor "raktråd" på Lifestyle, där kan du alldeles säkert få hjälp :).
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Nu är jag ingen jägare, men har slaktat och styckat ett par gånger. Jag tror inte den är optimal för det syftet, snarare en skogskniv. Allround bra liksom. Den är ganska tung och har tjock rygg på bladet, handtaget är absolut skönast med handskar på sig tycker jag. Jag tror H1 passar bättre
Inte optimalt men ok kniv alltså, till det mesta. Hur snyggt resultatet blir, ja det får var och en bedömma. Den har skärpa nog, om man säger så.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
IMG_0628.JPG

Tänkte bara höra om någon har koll på straight razor dvs rak knivar har googlat och fått lite hum men hade trevligt och få lite inspel innan man slår till! Har mest kollat på Dovos och Thiers-Issard 5/8 blad!
Som både min avatar och mitt användarnamn antyder så är inte rakverktyg några ofta förekommande verktyg i mitt badrum. Men en snygg rakkniv med tonat hornhandtag kan man ju ha för att putsa kanter med :rolleyes:
hr_405-100-00_wacker-best-tradition-6-8-horn-full-hollow-straight-razor.jpg
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Som både min avatar och mitt användarnamn antyder så är inte rakverktyg några ofta förekommande verktyg i mitt badrum. Men en snygg rakkniv med tonat hornhandtag kan man ju ha för att putsa kanter med :rolleyes:
hr_405-100-00_wacker-best-tradition-6-8-horn-full-hollow-straight-razor.jpg
Precis det är mitt ändamål med köpet. Det är en present. Min vän är knivtog har skägg och fyller 40 nu i april! Har inte direkt någon budget men tänker runt 3500-5000 spänn.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Då får du både kniv och tillbehör om du kollar på nätet. Jag har köpt ifrån http://www.sliqhaq.se med bra erfarenheter. Min kniv köpte jag dock i Spanien för mindre än halva priset hemma
Ok tack för svar! Det var nämligen min andra fråga åker nämligen till England om två veckor och bla London. Kanske skall man handla där?

Min vän är nybörjare som sagt och vilket blad och fassong rekommenderar du på bladet, bara för putsning av kanterna på skägget?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ok tack för svar! Det var nämligen min andra fråga åker nämligen till England om två veckor och bla London. Kanske skall man handla där?

Min vän är nybörjare som sagt och vilket blad och fassong rekommenderar du på bladet, bara för putsning av kanterna på skägget?
Tycker min funkar bra, möjligen är det enklare att se när spetsen är lite rakare, men jag har vant mig nu (sen ser det läskigare ut) :chicken:
Dom har säkert mycket bättre utbud där (UK). I London har dom ju Taylor of Old Bond Street bla. Och massa sköna barberar salonger
 

Simpatico

Rolex
En kniv jag "missat" under åren som passerat med detta intresse. Jag fann den på en loppis och den är tydligt inspirerad av Wirkkalas kniv. Det är inte bekräftat av Helle men jag fick detta som svar på mina frågor:

"Dette er en av våre første sportskniver, laget på -60 tallet. Den gikk etter hvert ut av produksjon, men ble relansert i en begrenset serie i forbindelse med vårt 75 års jubileum. Den er ikke lenger i produskjon hos oss."

En vacker kniv med valnötsgrepp och det är riktigt bekvämt i min hand. Bladet är lite tilltuffsat genom åren men i hyfsat skick. Märkligt att jag tidigare aldrig sett denna! En skön kniv som duger till det mesta och i "18/8" stål. Den tillverkades även i något slags rosenträ, troligtvis för den amerikanska marknaden. Jänkarna gillar ju mörkare träslag. I dagarna har jag lyckats komma över två liknande knivar! Publicerar bilder på dessa framöver.

Bild på kniv i rosenträ från Utsidan.se..
Utsidan.se.jpg


Och här kommer bilder på min kniv....

Helle-Bard-kniv.jpg
Helle-Bard-kompl.jpg
Helle-Bard-logo.jpg
Helle-Bard,-grepp.jpg
Mycket fin.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En kniv jag "missat" under åren som passerat med detta intresse. Jag fann den på en loppis och den är tydligt inspirerad av Wirkkalas kniv. Det är inte bekräftat av Helle men jag fick detta som svar på mina frågor:

"Dette er en av våre første sportskniver, laget på -60 tallet. Den gikk etter hvert ut av produksjon, men ble relansert i en begrenset serie i forbindelse med vårt 75 års jubileum. Den er ikke lenger i produskjon hos oss."

En vacker kniv med valnötsgrepp och det är riktigt bekvämt i min hand. Bladet är lite tilltuffsat genom åren men i hyfsat skick. Märkligt att jag tidigare aldrig sett denna! En skön kniv som duger till det mesta och i "18/8" stål. Den tillverkades även i något slags rosenträ, troligtvis för den amerikanska marknaden. Jänkarna gillar ju mörkare träslag. I dagarna har jag lyckats komma över två liknande knivar! Publicerar bilder på dessa framöver.

Bild på kniv i rosenträ från Utsidan.se..
Utsidan.se.jpg


Och här kommer bilder på min kniv....

Helle-Bard-kniv.jpg
Helle-Bard-kompl.jpg
Helle-Bard-logo.jpg
Helle-Bard,-grepp.jpg
Riktigt häftig vintage kniv. Den lite Japanska stilen på skaftet måste varit originellt när det begav sig
 
  • Like
Reactions: JLW

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
En kniv jag "missat" under åren som passerat med detta intresse. Jag fann den på en loppis och den är tydligt inspirerad av Wirkkalas kniv. Det är inte bekräftat av Helle men jag fick detta som svar på mina frågor:

"Dette er en av våre første sportskniver, laget på -60 tallet. Den gikk etter hvert ut av produksjon, men ble relansert i en begrenset serie i forbindelse med vårt 75 års jubileum. Den er ikke lenger i produskjon hos oss."

En vacker kniv med valnötsgrepp och det är riktigt bekvämt i min hand. Bladet är lite tilltuffsat genom åren men i hyfsat skick. Märkligt att jag tidigare aldrig sett denna! En skön kniv som duger till det mesta och i "18/8" stål. Den tillverkades även i något slags rosenträ, troligtvis för den amerikanska marknaden. Jänkarna gillar ju mörkare träslag. I dagarna har jag lyckats komma över två liknande knivar! Publicerar bilder på dessa framöver.

Bild på kniv i rosenträ från Utsidan.se..
Utsidan.se.jpg


Och här kommer bilder på min kniv....

Helle-Bard-kniv.jpg
Helle-Bard-kompl.jpg
Helle-Bard-logo.jpg
Helle-Bard,-grepp.jpg
Mycket trevlig, aldrig sett förut. Min Wirkkala hälsar!
IMG_9033.JPG
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Din ser ut att ha lite annorlunda design på skaftet, hur ligger den i handen och hur långt är bladet?
Mässing och bakelit?
Den skiljer sig lite från @Joakim C 's norrman, men är annars en klassisk finsk puukko från Hackman, formgiven av Tapio Wirkkala. Skaftet ligger väldigt bra i handen tycker jag. Det är gjort i svart nylon och mässing. Kniven är 22 cm totalt, bladet mäter 10,3 cm.
IMG_9035.JPG
 
Topp