Laddar...
Nymans Ur 1851

Knivtokarnas egen hörna.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Zacke, 4 oktober 2013.

1. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Det var mer menat som ett skämt, då eggen på knivarna ser mycket ojämn och rå ut ;)

seikoswede gillar detta.
  2. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

De är mycket välanvända i operativ tjänst :D och jag brynar dem så jag tycker det räcker för ändamålet. Slipar gör jag så lite som möjligt av naturliga skäl. Visar en bild på en Puma Game Warden som också är välanvänd. Något behov att raka mig med min kniv har jag inte, och som du säger så är eggen ganska rå och skadad. Antagligen skulle jag skära huvudet av mig om jag prövade - raka mig alltså! :D

20151013_Puma-Game-Warden_0317.jpg

seikoswede och BarbaBaba gillar detta.
  3. krämbulle

krämbulle Tie Fighter pilot

Finns det andra Böker med samma lås men mer 'normalt' blad?

Vad kallad låsmekanismen?

4. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Det kallas för "liner-lock". Låsningen av bladet sker på den främre inre delen av bladet igenom att linern är fjädrande inåt. Annars brukar man kalla det för "lock-back" när låsningen sker på ryggen av handtaget. Det kan vara både längst bak som på puma knivarna eller mitt på som på Fällkniven U2 eller långt fram som på min Otter Mercator. Liner lock är nästan uteslutande längst fram vid bladfästet. Sedan brukar man kalla knivar som Kwaiken för "flipper". Bladet har kullager under fästbulten och någon typ av knopp eller utformning så man kan öppna den med en hand.

time2catch och krämbulle gillar detta.
  5. time2catch

time2catch Stormtrooper

Från:
    hufvudstaden
    Då tycker jag att du ska kika in på designern, Brad Zinker, "Böker Plus Urban Trapper" som har en smalare profil, lite likt Kwaiken, kanske. Ändå med ett annat utseende. Också med Liner lock-lås, se dock till att det är den nyare version. Den äldre har frame lock.

Alternativ, bredare eller större bladprofil, av samma designer, "Böker Plus FR", dock med frame lock.
    Samtliga har IKBS, kullager. Väldigt smooth att få upp knivbladen alltså. Fördel med båda är att de är nästan hälften så mycket billigare än Kwaiken, så många anser att de är bättre köp.
    Nackdelen, de saknar lanyardhole!!!

Ako och krämbulle gillar detta.
  6. krämbulle

Tack! FRen ser ju riktigt bra och användbar ut på bild!

De andra ser lite väl 'farliga' ut.

Ska kika runt lite!

time2catch gillar detta.
  7. time2catch

time2catch Stormtrooper

Från:
    hufvudstaden
    Helt rätt, funderar lite på FR också, ska nog bli mitt nästa köp. Men får lugna mig nu ett tag med knivköp tills vidare.
    Smalare bladprofil underlättar som t.ex för att öppna upp kuvert. Och kanske mer lämplig som "kostymkniv". Så det beror lite på.

krämbulle gillar detta.
  8. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    På tal om kostymkniv, jag fick min ifrån Frankrike idag :) L´Epicurien par Robert David. Jag ska slänga upp någon bild i morgon, men jag är mycket nöjd med det jag sett så långt. Jag beställde det enkla sandvik bladet med mitt namn lasergraverat på bladet och handtag i mörkt horn. Handtaget är 12cm och passar en full hand. Bladet är 9cm. Lånar en bild så länge.
    paratouchmatrix828881a41e0f42c241.jpg

-JL-, Kejsaren, seikoswede och 4 andra gillar detta.
  9. krämbulle

Var tvungen att youtubea lite, Urban Trapper ser inte alls dum ut. Inte alls dum...

time2catch gillar detta.
  10. Ako

Ako X-Wing Pilot

Från:
    Malmö
    Fin , åtminstone den övre är tydligen tillverkad i Kina... lite tråkigt tycker jag..

time2catch gillar detta.
  11. time2catch

time2catch Stormtrooper

Från:
    hufvudstaden
    Stiligt. Antar att det är 12C27? Bra stål för pengarna. Ser fram emot lite bilder på det.

BarbaBaba gillar detta.
  12. time2catch

time2catch Stormtrooper

Från:
    hufvudstaden
    Massproduktion, och för att hålla kostnaderna nere för oss snåla konsumenter. Helt ok kvalle. Dock har man hört lite brister här och var. Men Urban Trapper har kommit ut i iaf minst två generationer. Så barnsjukdommar och småfel är åtgärdade. Böker är bra på att lyssna och rätta sig därefter.

13. seikoswede

seikoswede Y-Wing pilot

Jag vet egentligen inget mer än att nuvarande ägaren, en amerikan, har svenska rötter och han är nyfiken på var den kommer ifrån.
    Baljan är ickemagnetisk.

Håller med dig om att bladets utformning skulle kunna vara kontinental då det ser lite annorlunda ut.
    Namnet Andersen är säkert första ägarens och det kan ju troligen vara från Sverige, Danmark eller Norge, så inget som hjälper till att identifiera heller.

Jim

14. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Om jag "tänker högt" så ser den ut att vara delvis omgjord. Bladet tycker jag inte stämmer till greppet, som ser svenskt ut och jag har sett liknande grepp från Dalarna. Slidan vetetusan... Nysilver tror jag och om en gubbe tillverkat slidan, en annan gubbe tillverkat bladet och så vidare. Någon som har några funderingar av er andra?....

seikoswede gillar detta.
  15. mae

mae Rebel soldier

Från:
    Skåne
    20170311_222046.jpg Lite polering och slipning imorgon, annars känner jag mig ganska färdig. Slidan får vänta tills andan faller på.

C0ol, Kejsaren, Simpatico och 8 andra gillar detta.
  16. Nya favoriten...

Byrd Hawkbill....

Jokkmokkswe, BarbaBaba, Surfarn och 4 andra gillar detta.
  17. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Det är roligt att se fickknivar i den ena stolligare varianten än den andra. En del praktiska, andra inte. Men det är ju det som är skoj med det här med knivar; att pröva sig fram vad som är bärbart/praktiskt eller inte. Jakt och fiskefällknivar måste absolut vara i ett rostfritt stål enligt mina dyrköpta erfarenheter och av hygienskäl, men en daglig fickkniv kan vara i annat material. Problemet är att ibland glömmer man göra rent sin kniv av någon anledning och då kommer straffet som en restskatt innan julafton :D

Loewen-messer.jpg

Arvis, mae och -JL- gillar detta.
  18. Case

Case AT-ST driver

Från:
    Den andra sidan
    Hallåj!
    Jag har en Buck 110 folding hunter som bara blir liggande iom att jag föredrar mindre sydeuropeiska bruksfällknivar ;). Skicka PM om du är intresserad.
    IMG_9172.JPG

masterkiller, -JL-, mae och 1 annan gillar detta.
  19. Fick en ny liten Nyckelpiga i lådan igår, en Hawkbill Salt, den trivs bra med sin nyckelpigekompis och storebror Byrd...

Psykel, mae, ScubaKing och 5 andra gillar detta.
  20. Nicke L (Växjö)

Nicke L (Växjö) AT-ST driver

Från:
    Gissa ;-)
    Så fick jag äntligen hem min Nallo.
    IMG_6211.JPG IMG_6213.JPG

seikoswede, mae, Granger9050 och 10 andra gillar detta.
  21. Joakim C

Joakim C Y-Wing pilot

- Fin! Så firman tillverkar ännu knivar ser jag. När jag sålde dessa fanns det ett fåtal modeller och de kostade inte så mycket, men med bra finish för pengarna. Jag kikade på hemsidan och förundras över hur fällknivarna är de billigare knivarna jämfört med slidknivarna. Är fällknivarna tillverkade utomlands i låglöneland?

22. Nicke L (Växjö)

Nicke L (Växjö) AT-ST driver

Från:
    Gissa ;-)
    Jag vet inte hur det är med tillverkningen, men jag fick den informationen (när jag kontaktade och tyckte att det tog lång tid) att knivarna tillverkas på beställning, alltså de har i princip ingen lagerhållning. Huruvida detta stämmer tar jag med en nypa salt, och om det i SE de tillverkar förtäljer inte historien.

23. Marquise

Marquise Rebel soldier

Från:
    Moderlandet

Mina käraste ägodelar.

mae gillar detta.
  24. Kejsaren

Kejsaren Tie Fighter pilot

Från:
    Bjärred
    Krosspostar här också. Lite ost och kolstål.
    IMG_2523.JPG

seikoswede, -JL-, mega och 6 andra gillar detta.
  25. VirgilHill

VirgilHill Rebel soldier

Nån som har erfarenhet av fällkniven F1 som jaktkniv?

26. ScubaKing

ScubaKing X-Wing Pilot

Det är ju det den är till för, enligt mig den absolut bästa jaktkniven på marknaden idag. Lite som att fråga "Någon som vet om det är bra kvalitet på Patek?" :)

VirgilHill, Marquise, Quaker och 1 annan gillar detta.
  27. Macklin

Macklin Stormtrooper

Från:
    Göteborg
    Min Opinel Carbone skivar inte ost utan hjälper mig korta ett Bonetto-gummi. Står inte ut med en flärp som fastnar i kläderna jämt och ständigt. Biltema leverarade en arbetsyta till dörren tidigare idag.

DSC_0242.JPG

Camo00, -JL-, Simpatico och 2 andra gillar detta.
  28. time2catch

time2catch Stormtrooper

Från:
    hufvudstaden
    Ja, ganska luddig fråga utan något specifikt. Så ska väl försöka ge ett allmänt svar. Skön ergonomi. Bra grepp oavsett om man är torr eller blöt i handen. Skulle vilja säga en typiskt OK kniv till allt möjligt och lagom stor. Eller lagom liten om man gillar stora knivar. Hugga ved, rensa fisk, flå jaktbytet, laga mat, bygga koja, fixa fällor eller rensa rabatter.

Grafton och ScubaKing gillar detta.
  29. Quaker

Quaker Y-Wing pilot

En svensk kniv helt enkelt "Lagom" på alla sätt och vis.
    Se till att köpa en äkta, på Robsoft har skrivits mycket om just dessa kopior, samt kolla här på Fällknivens hemsida.
    https://www.fallkniven.com/produktinformation/forfalskningar/

time2catch och Simpatico gillar detta.
  30. krämbulle

Nu är ju jag ingen tok, men kolla:

IMG_9899.JPG

-JL-, time2catch, Kejsaren och 2 andra gillar detta.