• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Buck Paklite är nog främst avsedd som jaktkniv, bladformen gör sig bra till att flå djur. Men den borde passa bra som "båtkniv" också, då 420HC-stål motstår rost mycket bra. Som du ser här i den första grafen så håller den kanske inte skärpan så länge, men den är lätt att bryna och corrosion resistance är mycket bra: http://www.bladeforums.com/forums/s...-Steel-Chart-Comparison-EDC-Knife-Blades-v5-3

Tack Sumo för svar och en intressant länk! Det låter bra. Den kommer nästan alltid hålla till vid sötvatten!
 

Sumo

Omega
20131012_141906.jpg


Blev så förbannad efter min tidigare fadäs att jag var tvungen att köpa en garanterat äkta 5.11. Och självklart är det en otrolig skillnad. Som vanligt är det detaljerna som blir så uppenbara på en äkta. Gillar den skarp, möjligtvis lite stort handtag t.o.m för mina stora händer. Var med ut i skogen idag utan att sättas på större prov än att tälja till en grillpinne.

Cool! Ser ut att vara betydligt bättre kvalité än din andra 5.11 :)

Fin klocka också.
 
Jag kan av någon outgrundlig anledning finna en viss charm i knivar, men hur "använder" ni dem egentligen? Poserar de bara på bilder, har ni med dem ut i skogen eller rentav överallt ni går?
Har fällkniv på jobbet, använder den i princip dagligen på byggarbetsplatsen även om jag mest sitter framför datorn. Sedan har jag alltid med mig en när jag är ute i skogen.
 
Fällkniven u2 gillar jag. Stilren o härlig. Vass som satana. Kunde fått vara 2-3cm längre möjligen, likt Fällkniven tk4. Men designen å priset blev avgörande i mitt fall.
Är sugen på att testa en Fällkniven, men kan inte släppa att de mer eller mindre saknar glidskydd. Eller är det bara som det ser ut?
 

Jonte73

Audemars
Ingen kniv men visar min lördagscombo:)
Seamaster 300 Gmt och en skotsk ceremonivärja, hepp.
e4eju7er.jpg



Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
Ett förtydligande, lördagscombon används alltså bara vid lite mer högtidliga tillfällen.
Ex då man halvfull paraderar villaområdet, främst tidiga lör kvällar till grannarnas förtret :) ,deras ungar däremot bistår ofta med glada hurrarop och tips på marschväg !
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Ett förtydligande, lördagscombon används alltså bara vid lite mer högtidliga tillfällen.
Ex då man halvfull paraderar villaområdet, främst tidiga lör kvällar till grannarnas förtret :) ,deras ungar däremot bistår ofta med glada hurrarop och tips på marschväg !


Har du en mässdräkt till den där "kniven" så är du ju fullständigt kittad och komplett galen :D
 

Jonte73

Audemars
Har du en mässdräkt till den där "kniven" så är du ju fullständigt kittad och komplett galen :D
Jodå har väl en del dräkter att välja på men dessa används ytterst sällan:)
Beror främst på berusningsgraden förstås. Oftast blir det marinens motoroverall med flipflopp beroende på luftfuktighet och andra faktorer !
Jaja jo man är väl lite galen men bjuder på det .
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jodå har väl en del dräkter att välja på men dessa används ytterst sällan:)
Beror främst på berusningsgraden förstås. Oftast blir det marinens motoroverall med flipflopp beroende på luftfuktighet och andra faktorer !
Jaja jo man är väl lite galen men bjuder på det .



Ja det väl skönt att vi inte är likadana, annars skulle man aldrig träffa på intressanta människor ;)
 
Topp