• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Sub och Buck 110

0FE5765E-212C-4B40-BF90-67986AD2EA9B_zpsnkdsbwso.jpg

203D1F5C-1E0E-4A66-A114-E148CA25D569_zpsn15qgvgd.jpg
 

mannis

Cartier
Hade ju tänk att ha min esee 5 som "gris"kniv i båten men har nu kommit fram till att jag inte vill ha den fasttejpad så den kan bli snodd när jag inte är där. Finns det något billigt alternativ som är okej och har liknade size? Hit me
Stulen från nätet:
IMG_4503.PNG
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hade ju tänk att ha min esee 5 som "gris"kniv i båten men har nu kommit fram till att jag inte vill ha den fasttejpad så den kan bli snodd när jag inte är där. Finns det något billigt alternativ som är okej och har liknade size? Hit me
Stulen från nätet:
IMG_4503.PNG
Vill du kunna bli av med den är det väl typ mora för några hundringar som gäller.
Ett exempel sedan tidigare i tråden.
IMG_0049.JPG
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
The American Way........

Lee.jpg
Du propagerar för att en medlem, som ännu inte känner sig helt hundra på sin skrivna svenska, trots detta inte ska tillåtas uttrycka sig på engelska. Samtidigt slänger du dig själv gärna med uttryck på sagda språk. Anar du inte en viss dissonans? Du verkar ju faktiskt behärska det svenska skriftspråket hjälpligt.

För att hålla mig on topic (till ämnet) måste jag ändå berömma turkosinläggen i din kniv. Har du månne låtit dig inspireras av Liberaces köksmosaik?
 

Anthraxabuz

Panerai
Gick igenom min gamla knivsamling i helgen. Hittade en som jag hade glömt bort, en Gerber Guardian designad av
R W Loveless.. Riktigt fin. Köpte alltid på mig några roliga modeller när Fällkniven AB hade sin årliga rea. Det var längesen, när de sålde alla möjliga märken.. Nostalgi :)
20170426_091001.jpg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Lämnade in min GP för att få en personlig touch genom gravyr.

Fantastisk idé tänkte jag.
"F*n va snyggt det kommer bli.!"

Hämtade ut den idag och möttes av detta
IMG_0619.JPG

IMG_0621.PNG


VA I HELVETTE?!

Pratade direkt med fällkniven och det går att fixa nytt blad. Kostar dock en slant.
En annan lösning är att dom slipa på bladet och göra om det hela. Skulle gått till dom direkt känner jag..

Gick såklart tillbaka med barsk uppsyn.
Guldsmeden insisterade på att kan kunde "fixa till det" men jag har låga förväntningar.

Ska hämta ut den imorgon igen.

Fortsättning följer.
 

Veratio

Cartier
Lämnade in min GP för att få en personlig touch genom gravyr.

Fantastisk idé tänkte jag.
"F*n va snyggt det kommer bli.!"

Hämtade ut den idag och möttes av detta
IMG_0619.JPG

IMG_0621.PNG


VA I HELVETTE?!

Pratade direkt med fällkniven och det går att fixa nytt blad. Kostar dock en slant.
En annan lösning är att dom slipa på bladet och göra om det hela. Skulle gått till dom direkt känner jag..

Gick såklart tillbaka med barsk uppsyn.
Guldsmeden insisterade på att kan kunde "fixa till det" men jag har låga förväntningar.

Ska hämta ut den imorgon igen.

Fortsättning följer.

Stackars dig! Keep us posted!
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Fick just en customslida till WM1, jäklar så bra! Alltid känt mig lite kluven till zytelvarianten.

IMG_0613.JPG
IMG_0611.JPG
Jag är också kluven till zytelslidan, hård och högljudd men ser rätt cool ut, skyddar bra och håller fast kniven ok. Din custom var supersnygg, var har du fått gjort den? Någon forumförmåga?
 
- Efter att under åren inte stött på denna modell och nu plötsligt inhandlat tre stycken under kort tid så kan man ju fundera på om det är någon mening med det och hur det slumpar sig att dessa dyker upp i ett "stim" just nu? :D I dag kom den tredje kniven med posten (den översta) och även denna är använd, men i betydligt bättre skick än den första som ligger i mitten. Kniven nederst är oanvänd men slidan är sönderskuren. Helle-fabriken skickar några sekunda slidor framöver och hoppas dessa kan passa. Ni kan tydligt se på den översta kniven att greppet blivit färgat av att ha legat i slidan under alla dessa år, eller den yttre delen blivit blekt, vilket jag tror stämmer bättre.

Nå vad ska man nu med tre liknande knivar till? En blir en present, en behåller jag troligen och den tredje vetetusan. Jag ska fundera på det tills slidorna kommer från Norge. Jag tycker det är vackra knivar och ett riktigt skönt grepp att hålla i.....


Tre-Hellebard-kompl.jpg

Den där modellen var min fars favorit, jag tror att han bar sin kniv varje dag i 30 år. Han köpte ett flertal och gav mig och mina bröder i examenspresent när vi tagit jägarexamen. Kul att se att någon annan har likadan.
 
Jag har många intressen förutom klockor och knivar och samlar bland annat på industridesign från Braun och diverse formgivning från 50-talet och framåt.

Jakt och vapen är ju också kul men jag sålde för en tid sedan av min vapensamling men har kvar min samling av kataloger och annat från finska Sako och letar efter knivar med Sako logga som är riktigt svåra att hitta. Har bara sett några få under de 15 år som jag har samlat, och jag har egentligen ingen större förhoppning om att hitta fler. Men skam den som ger sig så jag gör ett försök här.

Jag har två sedan tidigare, en äldre NOS tillverkad av Kuusamo. En enkel puukko med blad av kolstål. NOS, aldrig använd. Tror den tillverkades tidigt 80-tal eller något sådant.

sakoknife1.JPG
sakoknife3.JPG


Den andra kniven tillverkades av Kauko Raatiniemi som limiterad utgåva i samband med Sakos 90-årsjubileum. Jag har två av den här modellen, båda är NOS och mycket fina. Byter gärna den ena mot annan Sako-kniv eller kanske något annat?


sakoknife.jpg



Jim

väldigt fin, visste inte att denna fanns. :)
 
Topp