• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Mag

Omega
image.jpg
image.jpg
De första Fällkniven F1 tillverkades av Linder i Tyskland, bland annat min. Sedan bytte Fällkniven stål och flyttade tillverkningen till Japan.
f1hel.jpg

f1 detalj.jpg
Titta där och titta här.
Min F1 är också en gammal trotjänare.
Finns även ett serienummer på ryggen.
Mag
 

Mag

Omega
image.jpg
Fick blodad tand när det gäller serienummer.
Rotar runt bland alla gamla lådor och titta vad jag hittade.
Det här serienumret gillar jag, lätt att komma ihåg.
Ber om ursäkt att det inte kommer någon klocka på
dessa bilder, åtgärdar det senare.
Mag
 

Mag

Omega
image.jpg
Roligt att se att det inte bara är jag som är tokig.
Ser att du också har en ekorre.
Hittade ingen kniv med serienummer men trycker in
en annan sak med nummer. Får se om du kontrar.
Japp det skall komma fler klockor (och knivar).
Mag
 

Mag

Omega
image.jpg
Lovade klocka och kniv så här kommer dom.
Klockan känner ni säkert igen och kniven är en Cold Steel, Ready Edge.
Troligen den kniv jag har använt mest. Hänger den längst ut på utrustningen
så att den är lätt att få tag på och det är ju mest rep och snören men slåss mot.
Mag
 
image.jpg
Lovade klocka och kniv så här kommer dom.
Klockan känner ni säkert igen och kniven är en Cold Steel, Ready Edge.
Troligen den kniv jag har använt mest. Hänger den längst ut på utrustningen
så att den är lätt att få tag på och det är ju mest rep och snören men slåss mot.
Mag
Cold Steel är ett skumt företag, de varvar riktigt bra grejer med kinesiskt skräp. Jag har en liten personlig favorit som finns i en uppsjö varianter, deras mellanstora tanto Kobun. Riktigt skön att hålla i, lättslipad, coolt med tanto, liten men stryktålig och billig som satan. Har troligtvis använt den till mer grejer än min f1. Men det gäller att hålla lite koll på vad man köper. Man vill ha en som har AUS8A-stål, stämplad made in Japan eller made in Taiwan. Då får man ett japanskt blad från Kinryu-fabriken (har bland annat gjort blad till SOG seal 2000 mm). Köper man en med krupp 4116-stål eller 420-stål får man en rostfri made in China, fabrik osäker, vilket i sammanhanget känns sådär när priset på kniven ofta är detsamma oavsett stål.
kobun.jpg
 

Mag

Omega
image.jpg
Cold Steel är ett skumt företag, de varvar riktigt bra grejer med kinesiskt skräp. Jag har en liten personlig favorit som finns i en uppsjö varianter, deras mellanstora tanto Kobun. Riktigt skön att hålla i, lättslipad, coolt med tanto, liten men stryktålig och billig som satan. Har troligtvis använt den till mer grejer än min f1. Men det gäller att hålla lite koll på vad man köper. Man vill ha en som har AUS8A-stål, stämplad made in Japan eller made in Taiwan. Då får man ett japanskt blad från Kinryu-fabriken (har bland annat gjort blad till SOG seal 2000 mm). Köper man en med krupp 4116-stål eller 420-stål får man en rostfri made in China, fabrik osäker, vilket i sammanhanget känns sådär när priset på kniven ofta är detsamma oavsett stål.
kobun.jpg
Köpte 28 st runt 1990 som delades ut.
Så här står det på bladet, kan du tolka om det är bra eller mindre bra stål?
Trevlig tanto!
Mag
 
image.jpg

Köpte 28 st runt 1990 som delades ut.
Så här står det på bladet, kan du tolka om det är bra eller mindre bra stål?
Trevlig tanto!
Mag
image.jpg

Köpte 28 st runt 1990 som delades ut.
Så här står det på bladet, kan du tolka om det är bra eller mindre bra stål?
Trevlig tanto!
Mag
Vet inte vad det är för stål i den där, men Cold Steels japanska grejer har alltid hållit hög klass. Den där tillverkas väl för övrigt inte längre eller?
 

Buffi

Panerai
Någon som har någon koll på något om hantverket runt de här knivarna?
Arvegods från min farfar. Slidorna verkar vara gjorda i älg eller renhorn.
En kniv knappt använd, med blad från Brusletto. Den andra... väldigt använd, med oklart bladursprung.
NfuMWnJ.jpg

Min farfar var Luleå-bo invandrad ifrån Finland. Oklart var han fick knivarna ifrån. De hittades i hans hem tillsammans med en massa annat efter hans död.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Idag kom den tillbaka!
Efter en misshandel av guldsmed. Resa till Boden. Omslipning av blad och lasergravyr är den äntligen tillbaka.
Min GP
IMG_0656.JPG

(Fällkniven skickar tydligen även med egna plåster i sina paket. Kul! Kom oväntat lägligt till hands för jag skadade lillfingret 10 minuter efter jag hämtat kniven)
 
Senast ändrad:

Arvis

Cartier
2-Faktor
Idag kom den tillbaka!
Efter en misshandel av guldsmed. Resa till Boden. Omslipning av blad och lasergravyr är den äntligen tillbaka.
Min GP
IMG_0656.JPG

(Fällkniven skickar tydligen även med egna plåster i sina paket. Kul! Kom oväntat lägligt till hands för jag skadade lillfingret 10 minuter efter jag hämtat kniven)
Lätt värt en resa till Boden med tanke på utseendet med den förra gravyren!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Idag kom den tillbaka!
Efter en misshandel av guldsmed. Resa till Boden. Omslipning av blad och lasergravyr är den äntligen tillbaka.
Min GP
IMG_0656.JPG

(Fällkniven skickar tydligen även med egna plåster i sina paket. Kul! Kom oväntat lägligt till hands för jag skadade lillfingret 10 minuter efter jag hämtat kniven)
GRYMT RESULTAT! Fantastisk service på FK.!!
 

Hans Beck

Cartier
Har först nu hittat detta hörn av KS och får dela med mig av min faktiska EDC. Ja, jag bär den i myntfickan varje dag. Skalar dotterns äpplen och unboxar som en tok ;)
Riktigt nöjd med skärpan och den exklusiva känslan. Knivar med "thumb stud" i den storleken kan annars vara väldigt "tactical" och se mer hotfulla ut. Valde mellan denna och Fällkniven U2/U1 men ville ha thumb stud.

edc.jpg
 
Senast ändrad:

seikoswede

Panerai
Har först nu hittat detta hörn av KS och får dela med mig av min faktiska EDC. Ja, jag bär den i myntfickan varje dag. Skalar dotterns äpplen och unboxar som en tok ;)
Riktigt nöjd med skärpan och den exklusiva känslan. Knivar med "thumb stud" i den storleken kan annars vara väldigt "tactical" och se mer hotfulla ut. Valde mellan denna och Fällkniven U2/U1 men ville ha thumb stud.

edc.jpg

Varför inte en P? Fantastisk liten kniv!

För övrigt måste jag säga att din Leijona är otroligt fin! Var nära att slå till på en likadan för några år sedan men bangade ur.

Jim

IMG_8735.JPG
 

Hans Beck

Cartier
Varför inte en P? Fantastisk liten kniv!

För övrigt måste jag säga att din Leijona är otroligt fin! Var nära att slå till på en likadan för några år sedan men bangade ur.

Jim

IMG_8735.JPG
Ja den klämde jag på. Riktigt fin! Men ville verkligen ha något som försvann ner i jeansens myntficka. Tack! En riktigt keeper, min finska omega seamaster 120 ;)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Har först nu hittat detta hörn av KS och får dela med mig av min faktiska EDC. Ja, jag bär den i myntfickan varje dag. Skalar dotterns äpplen och unboxar som en tok ;)
Riktigt nöjd med skärpan och den exklusiva känslan. Knivar med "thumb stud" i den storleken kan annars vara väldigt "tactical" och se mer hotfulla ut. Valde mellan denna och Fällkniven U2/U1 men ville ha thumb stud.

edc.jpg
Väldigt trevligt kit! Vad heter kniven? Ser inte riktigt vad som står på bladet utöver "mini".
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Vet inte om det är helt rätt tråd men det handlar iallafall om knivar. Flyttar snart hemifrån och vill ha en bra allround-kökskniv. Några spontana tips? Betalar hellre lite extra för kvalité och att den håller länge. Tack på förhand:)
 
Topp