• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knut Gadd

Whedda

Rolex
Fast i praktiken så handlar det om urverken är "slit och släng" eller inte. En annan faktor är att det i mina ögon ibland blir helt fel när lågprisproduktion får ett nytt och "hett" varumärke på urtavlan med modifierad design och en hög prislapp. Sedan är det en viss skillnad på för vem/vilken marknad lågprisproduktionen egentligen var avsedd för ursprungligen, trots allt så är servicekostnaderna väldigt låga med svenska mått i många länder.



Som sagt, många gånger så handlar det om affektionsvärde. Men är man fäst vid sin klocka så skulle jag nog påstå att en service är lika berättigad oavsett klockans ursprungliga pris.



Det är inte alls ointressant vad en klockköpare får för pengarna i form av urverk/prestanda, och tyvärr så svamlar du med påståendet att tillverkarna inte skulle kalkylera på det sista korvöret. Frågan är snarare var gränsen går för att använda t.ex. en simpel quartz utan juveler i verket, 200kr, 1000kr eller 30000kr?

Vad det handlar om är snarare var gränsen går för att komma med div. påståenden om kvalitet och traditioner. I mina ögon så är lågprisproduktion inget annat än just lågpris, en gräns som tyvärr allt fler varumärken försöker tänja på med mer eller mindre kvalificerat skitsnack. Så länge som billiga klockor marknadsförs och säljs som just billiga klockor, så ser jag inga problem. Däremot så blir påståenden om exklusivitet, traditioner och hantverk bara löjligt.

Inget fel på Asiatisk lågprisproduktion, så länge prislappen är rätt.

Självklart räknar företagen på kalkyl. Det har du helt rätt i. Vad jag menar är bara att jag som konsument inte kan förvänta mig att kostnaden för stålet, keramikinlägget, lysmassan och arbetstiden att sätta ihop den skall utgöra en majoritet av klockans kostnad. Jag tror du kan hålla med om att klockindustrin är otroligt imageladdad där marknadsföring, varumärke, tradition och historik ofta påverkar priset klart mer än vilket verk som sitter i och framför allt kostnaden att producera det.

Sen tycker jag inte det är orimligt att ta 3000kr för en klocka som kostar en spottstyver att producera om den är snygg och ger bäraren den rätt känsla. Det gäller personligen för klockor i nästan alla prisklasser men jag känner inte att jag får den känslan om jag skulle köpa en Quartzklocka från PP eller AP för 60tkr.

Däremot kan jag absolut få det av en rätt medioker manuell kronograf från 70-talet som det står Rolex Daytona på. Trots att det rör sig om fantasisummor sett till vad man faktiskt får.
 
C

China

Guest
Självklart räknar företagen på kalkyl. Det har du helt rätt i. Vad jag menar är bara att jag som konsument inte kan förvänta mig att kostnaden för stålet, keramikinlägget, lysmassan och arbetstiden att sätta ihop den skall utgöra en majoritet av klockans kostnad. Jag tror du kan hålla med om att klockindustrin är otroligt imageladdad där marknadsföring, varumärke, tradition och historik ofta påverkar priset klart mer än vilket verk som sitter i och framför allt kostnaden att producera det.

Sen tycker jag inte det är orimligt att ta 3000kr för en klocka som kostar en spottstyver att producera om den är snygg och ger bäraren den rätt känsla. Det gäller personligen för klockor i nästan alla prisklasser men jag känner inte att jag får den känslan om jag skulle köpa en Quartzklocka från PP eller AP för 60tkr.

Däremot kan jag absolut få det av en rätt medioker manuell kronograf från 70-talet som det står Rolex Daytona på. Trots att det rör sig om fantasisummor sett till vad man faktiskt får.

På ett sätt så har du givetvis helt rätt, men jag skulle nog säga att det gäller andra spelregler i lågprissegmentet. Tillverkarens historik och image är ganska ointressant för kunderna, det handlar mer om att hitta en klocka inom den budget man har. Som ett exempel är det inte så många kunder som knallar in på t.ex. Ur&Penn eller någon annan butik med övervägande billiga klockor i sortimentet, som bryr sig om varumärke, historik eller tradition. Har man bra erfarenheter av något klockmärke innan, så spelar det kanske in, däremot så handlar det många gånger om prislappen och aktuella erbjudanden.

Problemet i mina ögon är att väldigt många nya varumärken i de lägre prisklasserna just saknar både ett starkt varumärke, traditioner och historik. På något sätt blir det att man tar betalt för något man inte levererar, särskilt om man inte bemödat sig om att gå upp ett par snäpp i kvalité från den vanliga lågprisproduktionen.

Köper man vintage från en känd tillverkare så handlar det om något helt annat, precis som du är inne på. Snarare köp av en livsstil eller någon modell som har en hög prislapp p.g.a att den är eftertraktad bland samlare. Hur man än vrider och vänder på det så levererar t.ex. en vintage Rolex Daytona mer en ny klocka i lågprissegmentet från ett okänt varumärke, och i mina ögon så blir en jämförelse helt fel. I det ena faller köper man en ikon, i det andra en mer eller mindre påhittad exklusivitet. Det handlar som sagt inte bara om vilket urverk som sitter i klockan.
 

Whedda

Rolex
På ett sätt så har du givetvis helt rätt, men jag skulle nog säga att det gäller andra spelregler i lågprissegmentet. Tillverkarens historik och image är ganska ointressant för kunderna, det handlar mer om att hitta en klocka inom den budget man har. Som ett exempel är det inte så många kunder som knallar in på t.ex. Ur&Penn eller någon annan butik med övervägande billiga klockor i sortimentet, som bryr sig om varumärke, historik eller tradition. Har man bra erfarenheter av något klockmärke innan, så spelar det kanske in, däremot så handlar det många gånger om prislappen och aktuella erbjudanden.

Problemet i mina ögon är att väldigt många nya varumärken i de lägre prisklasserna just saknar både ett starkt varumärke, traditioner och historik. På något sätt blir det att man tar betalt för något man inte levererar, särskilt om man inte bemödat sig om att gå upp ett par snäpp i kvalité från den vanliga lågprisproduktionen.

Köper man vintage från en känd tillverkare så handlar det om något helt annat, precis som du är inne på. Snarare köp av en livsstil eller någon modell som har en hög prislapp p.g.a att den är eftertraktad bland samlare. Hur man än vrider och vänder på det så levererar t.ex. en vintage Rolex Daytona mer en ny klocka i lågprissegmentet från ett okänt varumärke, och i mina ögon så blir en jämförelse helt fel. I det ena faller köper man en ikon, i det andra en mer eller mindre påhittad exklusivitet. Det handlar som sagt inte bara om vilket urverk som sitter i klockan.


Jag förstår hur du menar och håller helt med om att jämförelsen mellan en vintage Daytona och en ny klocka för 3000kr haltar en aning. Däremot tror jag inte man skall underskatta varumärket inom t ex Daniel Wellington eller framför allt Michael Kors.

Kanske inte klockor för den klockintresserade eller på något sett mycket klocka för pengarna men extremt starka varumärken i sin prisklass. Även om du skulle kunna köpa dessa klockor för halva det priset skulle många välja DW och MK pga texten på tavlan vilket är paradoxalt då den är lite av anledningen att klockentusiaster "avskyr" dem.
 

carlanton

Audemars
Prv kollar hela världen och då kom inte detta upp. Litar fullt på Prv men jag har även reggat i Kina för att vara extra säker.

Det stämmer inte. PRV gör egentligen mest en formell och inte en materiell prövning av varumärken (de kollar ju bara om det finns identiska märken och tar inte ställning till ex. skyddsomfång för vare sig det nya märket eller äldre märken). Dessutom söker de bara bland registrerade märken, men varumärken kan ju vara oregistrerade och ändå vara skyddade. Att du har fått det registrerat betyder inte nödvändigtvis att varumärket är skyddat mot tidigare märkesinnehavare även om det såklart är en stark indikation. Jag skulle nog säga att det är en ganska generisk symbol med snävt skyddsomfång, så det krävs i princip en identisk avbildning för att det ska utgöra intrång.

Kuriosa kanske men är man nörd så är man...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Detta med en pass around har stor potential tycker jag. Grattis till er som kan vara aktivt deltagande :) Tycker Carl Johan har en skön inställning ! (Ska kolla in dina klockor nästa gång jag kommer hem)
 

Lillen

Breitling
Jag gillar KG och jag tycker Carl-Johan verkar vara mycket trevlig. Önskar KG all lycka!
Jag är tveksam till om jag skulle köpa klockan, men däremot vet jag nu vilket märke jag ska tipsa mina vänner om när de ber om köpråd!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag var inne och provade en för skoj skull. Förutom att den är liiite för stor för min handled (16,5-17) så ser den riktigt bra ut. Tavlan är rätt schysst och boetten är snyggt fasad med blankt och borstat i bra samspel. Väljobbad för pengen med andra ord.

IMG_20150623_131748.JPG
 

Havre

Omega
Gillade designen! 38mm är perfekt storlek. Skönt att se att man kan tänka nytt utan att balla ur. På något sätt känns designen klassisk, som att det är en klocka som "alltid funnits där". För en klocka av denna typ har jag absolut inget emot kvarts, snarare tvärtom, det är bekvämt och smidigt att klockan alltid går rätt och att man slipper krångla med service hit och dit. Dock är jag alltid lite tveksam till endast 3/5 ATM. Hade varit kul att fingra på en IRL, finns dem någonstans i skåne?
 

Skeeter

Panerai
Jag var inne och provade en för skoj skull. Förutom att den är liiite för stor för min handled (16,5-17) så ser den riktigt bra ut. Tavlan är rätt schysst och boetten är snyggt fasad med blankt och borstat i bra samspel. Väljobbad för pengen med andra ord.

IMG_20150623_131748.JPG

Har också varit och kikat på den modellen, Clous de Paris tavla, baugetter och subsekund är min grej... kul form också. Synd att den inte är mekanisk bara.. men det kanske jag kan leva med speciell till det priset. Alternativet skulle vara en vintage Omega men det är svårt att hitta med riktigt fräsch tavla och det tycker jag krävs av den sortens tavla. Hade inte nya Omega De Ville Trésor inte varit idiotdyr så hade jag klippt en sån trots att den saknas subsekund :rolleyes:
 
Topp