• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knut Gaddpassarounden, nu har den börjat!

plattfot

Rolex
Då var det dags för den svarttavlade Gadden, att efter en överlämning av @Mrsheepshooter, tillbringa en vecka i Sollentuna. Nu väntar radhusliv och möten bland bokfanermöbler på kontor i Sundbyberg.

Första intrycket av box och kudde är ok. Banden likaså - även om banden har en bra bit kvar till ex. Rios och Hirsh. Jag hade hellre sett att man lagt lite extra krut på ett band istället för att skicka med två. Gillar att spännet har en extra bakbygel vilket gör att bandet klarar sig med en keeper.
Som många andra tycker jag boettformen är toppen, tavlan likaså. Minutvisaren tycker jag är för kort, subsekunden för knubbig (jag hade helst sett att klockan inte haft någon sekundvisare alls). Kronan harmoniserar väl till boetten, men är på tok för fladdrig och oprecis. Klockan hade tjänat mycket på om glaset haft AR - tror tavlan hade blivit ännu bättre då.
Sist men inte minst måste jag kommentera storleken - den är för att citera en känd forumprofil - clownstor. Jämför med en speedy - som många väljer bort pga storleken


och så till några lysrörsbilder över diskbänken
20151102_183548.jpg
20151102_183749.jpg
20151102_183617.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Så har den andra Knuten hamnat i mina händer en vecka efter en smidig överlämning av @Jokkmokkswe :)
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

Jodå, sitter bra
image.jpeg

Väldigt bra med verktyg och extra pins. Lug Holes på ena sidan gör att det är sjukt smidigt att byta band
image.jpeg

Köra två ton? Nä men tjejen föredrog det mörkare så klart man byter. Krokodil bandet känns väldigt billigt och glansigt dock, men jag gillar verkligen lås säkringen. Strutsbandet känns bättre kvalitetsmässigt, kanske beror på att det inte är lika glansigt?

image.jpeg
image.jpeg

Men spontant känns det helt klart som en bra klocka med lite omtanke i designen i sitt segment (billigare Quartz dressare). Kommer nog bli kompis med klockan under veckan! Återkommer med bilder och en längre recension sen
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Med risk för att få på pungen av @Strindberg (hehe ;)) så bekommer det mig inte ett dugg att de har japanska quartz-urverk.
Min är som sagt moddad med mesh-länk och jag gillar den lika mycket som min Datejust !
 

Greven

Audemars
Med risk för att bli idiotförklarad: varför är denna tråd "pinnad" (nålad) eller vad det nu heter? Vad skiljer denna passaround från till exempel Oris passaround? Finns det speciella regler vilka trådar som pinnas, och när denna pin sedan släpps? :)

Ping: @Denke
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Med risk för att bli idiotförklarad: varför är denna tråd "pinnad" (nålad) eller vad det nu heter? Vad skiljer denna passaround från till exempel Oris passaround? Finns det speciella regler vilka trådar som pinnas, och när denna pin sedan släpps? :)

Ping: @Denke

Denna tråd är en officiell KS-passaround, det är inte Orisen och de andra. Därav är denna pinnad.
 

adress

Friends of KS
Dom är otroligt snabba på Knut Gadd. Beställde igår - och Carl - Johan - trodde den skulle komma fram idag med DHL. Redan vid lunch kom sms från utlämningsstället. Tänk om alla var så snabba med leverans. Tycker om klockan - även om armbandet (marinblå) är betydligt mörkare i verkligheten. Verkar relativt ensam om den svarta tavlan bland KS.
image.jpeg
image.jpeg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ja, då ska jag väl knappa ihop en recension.

Boettformen 4/5
Fullträff med härliga retrovibbar. Det som gör att klockan distanserar sig ifrån övriga parfymklockor, typ Gant och Daniel Wellington.
Storleken 2/5
Det som gör att boettformen inte får en 5a, den upplevs helt enkelt för stor. Jag trodde att 38mm skulle vara modern och bra men det upplevs snarare som 40-42mm iom. boettformen. 36mm hade nog passat bättre men det är väl inte kommersiellt gångbart antar jag.
Tavlan 3/5
Tavlan då, gillar verkligen texturen på tavlan som knyter an bra till logotypen med. Medvetet? Indexen är trevliga med, inget att anmärka på. Däremot subdialen.. Nä, förstår inte poängen iom. att det inte är några sekundmarkeringar ändå. Gillar idén med en subdial då det är quartz men hade kunnat varit mer raffinerat.
Visare 2/5
Nä, upplevs som platta och livlösa. Tittar man noga ser det ut som om de skulle vara "vikta" på mitten men alldeles för lite för att det ska synas, hade det varit förstärkt hade det säkerligen varit bättre. Subdial visaren ser liten och klumpig ut.
Kronan 3/5
Gillar formen som knyter ann bra till boettformen, mycket bra. Men väldigt tråkig när man använder den.
Låset 4/5
Väldigt bra lösning med en säkring och inte ett vanligt lås. Känns däremot lite billigt vilket inte gör det till en fullträff.
Banden 2/5
Nja, strutset känns bättre än krokodilet som är glansigt och känns billigt. Gillar inte heller avsmalningen av banden.
Boxen osv. 3/5
Verkar ha fått lite kärlek, kul men kanske lite felriktat. Hade hellre sett att krutet lagts på de övriga bitarna men igen, antagligen att det ska upplevas som mer exklusivt, och det gör den ju. Tillbehören är riktigt trevliga tycker jag, väldigt smart löst med bandbytarverktyget och lugholes på ena sidan. Däremot är kudden snedsydd vilket känns lite taffligt att den kom genom kvalitetskontrollen.

2015-11-07 18.59.45.jpg
2015-11-07 18.56.28.jpg
2015-11-07 18.55.56.jpg
2015-11-07 18.55.31.jpg


Vad saknas?
Jag vet inte om jag hade varit mer intresserad av klockan om den varit handjagad eller automatisk, alldeles för hård konkurrens i det segmentet, valfri vintage Omega eller Tissot Visodate tex. Någonting som jag däremot tror hade lyft tavlan ytterligare är datum vid kl 3. Välarbetat såklart och inte taffligt likt Gant park hill.

Sammanfattning 3,5p
Helt klart ett bra alternativ i billigare quartz dressare segmentet som seglat upp rejält på sistone och blivit populärt så klockan kan säkert slå hos den breda massan. Vi klocknördar är väl inte målgruppen antar jag. Tycker att klockan smäller både Gant park hill och Daniel wellington på fingrarna på nästan alla punkter.

Sådär då, har jag glömt något? Fråga isåfall vad jag tycker om det.
 

zeke_varg

Omega
image.jpg


Ny vecka ny ägare. En snabb visit på KTH för skiftbytet. Hem och öppna paket. Jag går nästan raka spåret över från passaround Sjöö Sandström. En mindre tjockare SS till en större tunnare Knut. Många olikheter... Typ bara boettfärg som är nära i likhet.
 
Senast ändrad:
Topp