• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Koka gummi?

Dra mig till minnes den tiden när skateboardåkandet var lite mer frekvent, Då hände det att man kokade gummina till trucksen för att få dem mjukare. Någon som har erfarenhet av att koka gummiband till klockor?

Tänker närmast på Seikos vanliga Z22 som jag gillar till formen, men det är ju så styvt att lämpar sig bättre till att spjäla brutna ben med än att ha runt handleden...

Ska testa inom kort så jag återkommer i ärendet, men det vore intressant om någon redan provat?

Önskar en skön helg.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Har ingen erfarenhet av just klockarmband men fiskar en hel del och har kokat en del jiggar gjorda av olika typers gummin / silikon som blivit avsevärt mjukare.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tror vissa gummiband, typ original Citizen, kan kokas (hettas upp) böjda i en kopp eller liknande, för att därefter avsvalnade behålla den böjda formen, vilket ger en skönare/följsammare passform. Detta tar annars X antal timmar av naturligt bärande. Lite som när man vinklade upp den nyinförskaffade innebandyklubban innan skolgympan :)
 

UNO

Panerai
Gummikvalitet är svaret i ett ord.
Läs på om Latex, gummi och plast och vänj dig vid tanken att du har plast runt både 19tummarna och handleden.
Trist att höra någon besviken men gummi är till skillnad från Rolexklockor mycket dyrt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bright minds think alike tror jag. Låg och funderade på detta igår kväll. Är lite sugen på att koka mitt mm300-gummi. Det är så satans snyggt, men lite stelt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okej hörni. Kokade vatten och hällde i en kopp. Gummit var ihopsatta när det låg i koppen. Det blev en stor förbättring. Det är fortfarande flex i det, men formen är mycket bättre. Detta gummi var helt oanvänt innan kokningen.

Innan koket:
image.jpg

image.jpg


Under koket:
bild.JPG


Efter 5min:
image.jpg
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Koka är kanon.
Jag har virat ner bandet i en rund form, och därefter hällt kokande vatten på. Det blir inte mjukare men det behåller den rundade formen. Det gör att det blir skönare att bära.
 
Topp