Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Koka gummi?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kristofer Hall, 29 november 2013.

1. Kristofer Hall
    Trådstartare

Kristofer Hall Bonde

Dra mig till minnes den tiden när skateboardåkandet var lite mer frekvent, Då hände det att man kokade gummina till trucksen för att få dem mjukare. Någon som har erfarenhet av att koka gummiband till klockor?

Tänker närmast på Seikos vanliga Z22 som jag gillar till formen, men det är ju så styvt att lämpar sig bättre till att spjäla brutna ben med än att ha runt handleden...

Ska testa inom kort så jag återkommer i ärendet, men det vore intressant om någon redan provat?

Önskar en skön helg.

2. Wollen

Wollen Barfly

Har ingen erfarenhet av just klockarmband men fiskar en hel del och har kokat en del jiggar gjorda av olika typers gummin / silikon som blivit avsevärt mjukare.

3. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Är det vulkaniserat gummi blir det av erfarenhet mjukare.

4. mosse

mosse Bonde

Från:
    Lund
    Testat ännu??? :D

5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tror vissa gummiband, typ original Citizen, kan kokas (hettas upp) böjda i en kopp eller liknande, för att därefter avsvalnade behålla den böjda formen, vilket ger en skönare/följsammare passform. Detta tar annars X antal timmar av naturligt bärande. Lite som när man vinklade upp den nyinförskaffade innebandyklubban innan skolgympan :)

par, mosse och jabla gillar detta.
  6. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Mitt Rubber B mjuknade förvånansvärt snabbt medans Everest bandet inte har format sig ännu.

7. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Koka gummin? Det är väl ändå lite väl? Ett 10pack kostar 50-60 spänn. Något dyrare på macken.

Bauuer, Nexus, Gunvald och 5 andra gillar detta.
  8. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Gummikvalitet är svaret i ett ord.
    Läs på om Latex, gummi och plast och vänj dig vid tanken att du har plast runt både 19tummarna och handleden.
    Trist att höra någon besviken men gummi är till skillnad från Rolexklockor mycket dyrt.

9. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bright minds think alike tror jag. Låg och funderade på detta igår kväll. Är lite sugen på att koka mitt mm300-gummi. Det är så satans snyggt, men lite stelt.

11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Okej hörni. Kokade vatten och hällde i en kopp. Gummit var ihopsatta när det låg i koppen. Det blev en stor förbättring. Det är fortfarande flex i det, men formen är mycket bättre. Detta gummi var helt oanvänt innan kokningen.

Innan koket:
    image.jpg
    image.jpg

Under koket:
    bild.JPG

Efter 5min:
    image.jpg

Dojo80, Kejsaren, Peter K och 1 annan gillar detta.
  12. Peter K

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Koka är kanon.
    Jag har virat ner bandet i en rund form, och därefter hällt kokande vatten på. Det blir inte mjukare men det behåller den rundade formen. Det gör att det blir skönare att bära.

Dojo80 och yonsson gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield