• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kolla vilken JÄVLA dam-Omega!

MariaE

Panerai
såg någon trevlig Certina och en omega också har jag för mig. Tror ändå att det är Tradera och eBay som gäller när man köper gammalt just nu. Chrono känns dyrt.
Jag brukar kika lite på småauktioner ute i landet och ibland dyker något hyfsat upp. Jag har budat på en certina på Tradera så att jag kan få hem en liten och känna hur det känns att bära något så nätt. Hittade en kul Movado också. Jag får söka vidare och se vad det blir.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag brukar kika lite på småauktioner ute i landet och ibland dyker något hyfsat upp. Jag har budat på en certina på Tradera så att jag kan få hem en liten och känna hur det känns att bära något så nätt. Hittade en kul Movado också. Jag får söka vidare och se vad det blir.
Den här var 'smutt'
http://www.tradera.com/item/190604/255965047/20-micron-guld-certina-mekaniskt-swiss-made

wp_ss_20160418_0003.png
 

MariaE

Panerai

Moorflax

Patek
2-Faktor
Köpte den mest för skoj skull, kul att prova. Passar nog lillsyrran annars. Jag hade lite svårt för nagelbilden men budade snabbt för att slippa se eländet.
Har tagit hem en Tissot och en Drotten på band som jag hoppas få i veckan. Drotten är den jag gillade bäst faktiskt, ska bara hitta nytt band till rackaren.
Aha, skoj att det var just den du köpte. (vidrigt med nagelbilder för övrigt)
Nu ser vi fram mot lite paketöppningar!
 

Smulan

Rolex
En bekant funderar på en sådan här. Själv kan jag noll om damur. Kommentarer? Pris? Det är ett kvartsverk i klockan btw.
auktionsvara_565193_stort.jpg
 

MariaE

Panerai
Certinan fungerade inte så jag fick den bytt till en liknande Buler.... som inte heller tickar på. Säljaren har varit mycket tillmötesgående men jag skippar fler returer (frakten överstiger snart klockvärdet). Så även om certinan var finare så får Bulan stanna.
20160427_081339.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag har funderat på om man skulle kunna göra en "Timex" på billigare klockor och bara plocka av timhjul, minutröret och motstenar och sedan tvätta verken hela och sedan olja dem för det tar allt för lång tid att serva om man ser till värdet på dessa klockor.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har funderat på om man skulle kunna göra en "Timex" på billigare klockor och bara plocka av timhjul, minutröret och motstenar och sedan tvätta verken hela och sedan olja dem för det tar allt för lång tid att serva om man ser till värdet på dessa klockor.
Mycket intressant tycker jag, just av kostnadsskäl. Testa och se om det blir bra! Behöver du några att testa på?
 

Martin Lovasz

Audemars
Mycket intressant tycker jag, just av kostnadsskäl. Testa och se om det blir bra! Behöver du några att testa på?
Jag har påsar fulla med billiga klockor. :)

Det som nog är det största problemet är att Timex använde ett annan typ glidmedel för fjädern och trumma som klarade att rengöras utan att man måste fetta om dem så man måste nog ta ur fjädertrumman och rengöra den separat också men det är inte så svårt utan tar lite extra tid.

Jag skall testa att köra ett verk i ultraljudstvätten och se hur det blir. Om det fungerar bra så blir det lite knepigt hur man skall sälja klockorna då man inte kan säga med ärlighet att klockorna är fullt servade utan mer fulservade.

Jag vet att många inte plockar ur fjädern ur trumman när de rengör den och sedan fettar in fjädern igen och jag har testad detta också och visst fungerar det för fjädern blir klart bättre när man vrider upp klockan men helt rent blir det inte och det blir fett och smuts som lägger sig nere i hörnen runt kanterna i trumman. Nu gör inte detta så mycket då själva uppdrivningen sker runt fjäderhusbommen i mitten av trumman och här är det helt rent.

Men som sagt detta handlar om billiga klockor som det helt enkelt inte lönar sig att serva och som bara blir liggande till ingen glädje.

Detta sätt att serva klockor var även vanligt på quartz klockor förr men de har då lägre belastningar så de slits inte lika lätt och stannar helt enkelt om de får för mycket motstånd.
 
Senast ändrad:
Topp