• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kollega göra beg. Köp åt mig

Aelgen

Omega
Hej!
Ny på forumet och behöver lite hjälp, ber om ursäkt om detta har besvarats tidigare.

I veckan ska min kollega som är på plats i en annan stad i Sverige köpa en 2015 Rolex till mig av en privat säljare. Jag har inte möjlighet att närvara själv. Har snackat med säljaren och allt verkar grönt (full set, orginalkvittot etc.) , köpet kommer göras upp på en välkänd klockbutik som är AD för Rolex.
Frågan är: behöver jag fixa något särskilt kontrakt för köpet? Eller är det något som kanske finns i butiken? Vill ju inte riskera att säljaren plötsligt anmäler den stulen och det inte finns några bevis för att den är min...
Läste i köpdelen att man även ska se så certifikatet är stämplat, kan butiken kolla upp så allt det stämmer också så jag inte plötsligt blir nekad garanti i framtiden?

Så kort och gott: vad bör min kollega kontrollera?

Detta är min första klocka av den här kalibern så ber om överseende för min okunskap!

Tack på förhand!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Stämplat cert med datum är rätt viktigt, det kan butiken intyga att det är äkta. Kan säljaren till och med visa upp originalkvitto och ni matcha det mot certet så känns det som om det är rätt säkert. Sedan angående kvitto för själva privatköpet så är det inte jätteviktigt, viktigare är då att göra transaktionen med en metod som sparar historik. Använd swish, skulle då mot förmodan säljaren påstå att klocka är stulen så kan man enkelt påvisa att en affär och transaktion genomförts mellan parterna.

Värt att notera är att man kan jämföra förfarandet med att göra upp privataffär hos AD som att sälja sin bil på parkeringen hos en bilhandlare. Så AD'n kommer med största sannolikhet inte kommer bjuda på någon äkthetskontroll helt gratis, vill ni ha det får ni betala för en "värdering" av klockan.

Lycka till med affären!
 
Hej!
Ny på forumet och behöver lite hjälp, ber om ursäkt om detta har besvarats tidigare.

I veckan ska min kollega som är på plats i en annan stad i Sverige köpa en 2015 Rolex till mig av en privat säljare. Jag har inte möjlighet att närvara själv. Har snackat med säljaren och allt verkar grönt (full set, orginalkvittot etc.) , köpet kommer göras upp på en välkänd klockbutik som är AD för Rolex.
Frågan är: behöver jag fixa något särskilt kontrakt för köpet? Eller är det något som kanske finns i butiken? Vill ju inte riskera att säljaren plötsligt anmäler den stulen och det inte finns några bevis för att den är min...
Läste i köpdelen att man även ska se så certifikatet är stämplat, kan butiken kolla upp så allt det stämmer också så jag inte plötsligt blir nekad garanti i framtiden?

Så kort och gott: vad bör min kollega kontrollera?

Detta är min första klocka av den här kalibern så ber om överseende för min okunskap!

Tack på förhand!

Nu har du säkert gjort det, men kolla att butiken tillåter att köpet görs i deras butik, på blocket är det väldigt vanligt att man skriver detta men i verkligheten så är det många butiker som inte tillåter detta, och som tidigare postare har nämnt så kommer butiken med all säkerhet ta betalt för en äkthetskontroll och då förutsätter det ju att dom har tid och personal att göra detta på stående fot medans dom är där...
 
  • Like
Reactions: Ako

Hugii

Audemars
Aldrig fel att ha ett avtal :) uppstår ett problem så har du i alla fall en handling att visa upp vem du har köpt det av, istället för att hänvisa till "det var en snubbe från blocket som sa att han hette Bosse men det var min kompis som träffade honom" :)
 

Aelgen

Omega
Tack för alla svaren, mycket uppskattat!
Jag ska se till så han kollar upp att certet är stämplat och det är i sin ordning. Förstår att butiken vill ta ut en avgift om klockan ska kontrolleras etc.. men hoppades mer på att de bara kan slänga ett öga på certet och säga om det är giltigt och de hade accepterat det för ett garantiärende.
Säljaren har tidigare gjort begagnat affärer i den bestämda klockbutiken så det bör inte vara några problem att göra upp affären där.
En snabb tilläggsfråga, har läst att Rolex förlänger garantin med 1 år på alla klockor sålda mellan 1 juli 2013 och 30 juni 2015, vilket bör innebära att garantin på den här förlängs från 2 år till 3 år. Behöver man göra något särskilt för att "aktivera" den här förlängningen?

Är galet taggad på morgondagen när affären görs upp och jag förhoppningsvis får min nya klocka :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack för alla svaren, mycket uppskattat!
Jag ska se till så han kollar upp att certet är stämplat och det är i sin ordning. Förstår att butiken vill ta ut en avgift om klockan ska kontrolleras etc.. men hoppades mer på att de bara kan slänga ett öga på certet och säga om det är giltigt och de hade accepterat det för ett garantiärende.
Säljaren har tidigare gjort begagnat affärer i den bestämda klockbutiken så det bör inte vara några problem att göra upp affären där.
En snabb tilläggsfråga, har läst att Rolex förlänger garantin med 1 år på alla klockor sålda mellan 1 juli 2013 och 30 juni 2015, vilket bör innebära att garantin på den här förlängs från 2 år till 3 år. Behöver man göra något särskilt för att "aktivera" den här förlängningen?

Är galet taggad på morgondagen när affären görs upp och jag förhoppningsvis får min nya klocka :)

Du behöver inte göra nånting angående garantin. Lycka till med köpet och posta bilder sen när du får klockan!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Be butiken utfärda ett värderingsintyg i ditt namn och med ditt personnummer istället för äkthetsintyg om de kan (inte alla ADs utfärdar värderingsintyg). Då kan du om du vill senare försäkra klockan med dokumentet som stöd vilket du inte kan med enbart ett äkthetsintyg. De kontrollerar äktheten samtidigt som de utfärdar värderingsintyget.
 

Aelgen

Omega
Be butiken utfärda ett värderingsintyg i ditt namn och med ditt personnummer istället för äkthetsintyg om de kan (inte alla ADs utfärdar värderingsintyg). Då kan du om du vill senare försäkra klockan med dokumentet som stöd vilket du inte kan med enbart ett äkthetsintyg. De kontrollerar äktheten samtidigt som de utfärdar värderingsintyget.

Hur lång tid tar det att göra ett sånt intyg? Låter som en bra idé.
Annars kanske jag kan gå till en klockaffär här i Göteborg och be dem göra ett värderingsintyg när jag fått klockan, om det skulle ta för lång tid vid affären?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur lång tid tar det att göra ett sånt intyg? Låter som en bra idé.
Annars kanske jag kan gå till en klockaffär här i Göteborg och be dem göra ett värderingsintyg när jag fått klockan, om det skulle ta för lång tid vid affären?
Hur lång tid det tar beror på vart du går. Det tar lika lång tid som att utfärda ett äkthetsintyg. Varför betala två gånger? Gör rätt från början istället.

Bergströms i GBG utfärdar bara nyvärdesintyg vilket inte alla försäkringsbolag godtar.
 

Aelgen

Omega
Hur lång tid det tar beror på vart du går. Det tar lika lång tid som att utfärda ett äkthetsintyg. Varför betala två gånger? Gör rätt från början istället.

Bergströms i GBG utfärdar bara nyvärdesintyg vilket inte alla försäkringsbolag godtar.

Ok, tack för infon. Jag får dock med orginalkvittot från när klockan köptes i slutet av januari, räcker inte det för att styrka klockans värde vid ett eventuellt försäkringsärende?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok, tack för infon. Jag får dock med orginalkvittot från när klockan köptes i slutet av januari, räcker inte det för att styrka klockans värde vid ett eventuellt försäkringsärende?
Det beror nog på försäkringsbolag. Ring ditt och kolla om du planerar att försäkra den.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Ny på forumet och behöver lite hjälp, ber om ursäkt om detta har besvarats tidigare.

I veckan ska min kollega som är på plats i en annan stad i Sverige köpa en 2015 Rolex till mig av en privat säljare. Jag har inte möjlighet att närvara själv. Har snackat med säljaren och allt verkar grönt (full set, orginalkvittot etc.) , köpet kommer göras upp på en välkänd klockbutik som är AD för Rolex.
Frågan är: behöver jag fixa något särskilt kontrakt för köpet? Eller är det något som kanske finns i butiken? Vill ju inte riskera att säljaren plötsligt anmäler den stulen och det inte finns några bevis för att den är min...
Läste i köpdelen att man även ska se så certifikatet är stämplat, kan butiken kolla upp så allt det stämmer också så jag inte plötsligt blir nekad garanti i framtiden?

Så kort och gott: vad bör min kollega kontrollera?

Detta är min första klocka av den här kalibern så ber om överseende för min okunskap!

Tack på förhand!
Välkommen! Jag kanske är lite nojjig, men jag tycker inte alls det låter som en jättebra idé att låta en kompis göra upp en affär åt dig. Har han bra koll på klockan som ska inhandlas, noggrann, och kan se skräckinjagade ut, så är det säkert fine, men annars skulle jag nog försöka ordna det på annat sätt. Med tanke på hur mycket folk blir blåsta eller rånade, nu för tiden... Vill inte oroa i onödan, men var bara min spontana tanke när jag såg din post.
 
I veckan ska min kollega som är på plats i en annan stad i Sverige köpa en 2015 Rolex till mig av en privat säljare. Jag har inte möjlighet att närvara själv. Har snackat med säljaren och allt verkar grönt (full set, orginalkvittot etc.) , köpet kommer göras upp på en välkänd klockbutik som är AD för Rolex.
Om affären inte blir som du hoppas på finns ju risken att din relation till kollegan påverkas negativt. Känns som att kollegan får en hel del ansvar då det ju lär vara en hel del pengar inblandat... Kan du inte skjuta på det några dagar och medverka själv istället? Själv har jag inga problem med misstag och dåliga affärer...men jag gör dem helst själv så att säga. :)

Lycka till oavsett hur du gör!
 

Aelgen

Omega
Tack för tipsen och omtanken, men jag litar till 110% på kollegan som även är en mycket nära vän sen många år tillbaka. Jag kommer vara med via telefon samtidigt och snacka med säljaren och kollegan för att se till så allt stämmer. Sen vet man ju aldrig med säkerhet vad som händer, men är villig att ta den chansen i just det här fallet. Kan tilläggas att min kollega/vän är än mer nitisk gällande detaljer än jag är och dessutom en bättre förhandlare, så hade valt att ha med honom även om det var jag själv som gjorde köpet.
 
Tack för tipsen och omtanken, men jag litar till 110% på kollegan som även är en mycket nära vän sen många år tillbaka. Jag kommer vara med via telefon samtidigt och snacka med säljaren och kollegan för att se till så allt stämmer. Sen vet man ju aldrig med säkerhet vad som händer, men är villig att ta den chansen i just det här fallet. Kan tilläggas att min kollega/vän är än mer nitisk gällande detaljer än jag är och dessutom en bättre förhandlare, så hade valt att ha med honom även om det var jag själv som gjorde köpet.

Ska han även förhandla om priset? ärligt talat så undrar jag om jag hade gått med på den dealen om jag varit säljaren, att sälja en klocka till någon som inte ska köpa klockan men som förhandlar om pris, och ev kontrakt ska skrivas med namnet på en tredje person som inte är med men som pratar i telefon,låter stökigt...
 

F-L-P

Panerai
Tack för tipsen och omtanken, men jag litar till 110% på kollegan som även är en mycket nära vän sen många år tillbaka. Jag kommer vara med via telefon samtidigt och snacka med säljaren och kollegan för att se till så allt stämmer. Sen vet man ju aldrig med säkerhet vad som händer, men är villig att ta den chansen i just det här fallet. Kan tilläggas att min kollega/vän är än mer nitisk gällande detaljer än jag är och dessutom en bättre förhandlare, så hade valt att ha med honom även om det var jag själv som gjorde köpet.

Se till att priset är färdigförhandlat.. prcsis som masterkiller säger skulle jag och många andra bli riktigt sur om någon skickat ett ombud som ska börja deala på plats. Riktiga blocket-däcksparkar fasoner. Träffade på en sån när jag skulle sälja min bil. Började pruta på plats så jag skickade iväg honom trots att han erbjöd sig att betala det överkommna priset när han förstod att det inte var läge för förhandling. Kom en annan kille efter en kaffe med bulle till macken, kollade att den var i förväntat skick och lassade över degen.
 

Aelgen

Omega
Priset är klart, vi är överens jag och säljaren så det ska inte diskuteras på plats. Men om klockan mot förmodan inte skulle vara i det skick som säljaren beskrivit så vet jag att min kollega kommer berätta det för mig och inte vara rädd att säga det till säljaren. Då kommer jag antingen säga nej till köpet eller så får priset diskuteras igen.

Detta är den enda lösningen jag har för att få köpt klockan då jag själv omöjligt kan närvara, inte optimalt men ibland får man improvisera.
 

Aelgen

Omega
Affären är i hamn och allt gick bra! Vill tacka för alla tips som ni bidrog med.
Kollegan sitter nu på tåget på väg hem till Göteborg, här är en bild på den när han provar den. Det blev alltså en DeepSea D-Blue, ser galet mycket fram emot att hämta den ikväll eller imorgon bitti! Blir fler bilder då.
n4w1mu.jpg


Tack än en gång!
 

Aelgen

Omega
Tack! Nu har jag hämtat den och är löjligt nöjd! Får bli lite bilder i paketöppningstråden :)
Cred till säljaren som inte hade några problem med min lite udda lösning på köp...
 

Aelgen

Omega
Ja, men det var ju tur för mig att säljaren inte drog öronen åt sig utan valde att acceptera en lite annorlunda lösning för att få till en snabb och smidig affär...
 
  • Like
Reactions: TiE
Topp