• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kollega med fake-Rolex – vad gör ni?

C

China

Guest
Den stora skillnaden här är att fakeklockor tillverkas och säljs illegalt av kriminella organisationer där arbetarna jobbar under slavlika förhållanden, har mycket svårt att tro att bildelar tillverkas på samma sätt.

Ja, det är faktiskt naivt att tro på sagorna om några glada "entusiaster" som sitter och plockar ihop piratkopiorna. En bild som är ganska vanlig på fakeforumen.

http://www.swissinfo.ch/eng/business/Swiss_crack_down_on_fake_watches_from_China.html?cid=33043926
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Jag har jobbat med detta så jag tror faktiskt inte du har speciellt bra koll. Snackar vi mekonomen eller motsvarade så tillverkar dem grejer på licens och dem håller mycket god klass. Sen har vi segmenten som kommer under dessa där det börjar bli lite oroligt kring kvalité och därefter har vi dem som t.ex. blandar in plast i bromsbelägg osv. Som ett exempel så har du generellt 200% längre bromssträcka med ett piratkopierat bromsbelägg kontra ett original eller licens tillverkat.

Eftersom du inte själv vet vad piratkopierade delar är så har du ingen vidare koll på vad du köper helt enkelt.

Får man fråga vad du jobbat med? Kopior eller licenstillverkning? :cool:
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tänk va civilkurage det finns det på detta forum. Hoppas att alla är lika entusiastiska att hjälpa till när någon person behöver hjälp som när det kommer till att jaga fakeklockor. :)

Själv skulle jag nog inte orka bemöda mig att kommentera en fakeklocka med annat än en suck. Den kraften sparar jag till ett bättre tillfälle.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag har jobbat med detta så jag tror faktiskt inte du har speciellt bra koll. Snackar vi mekonomen eller motsvarade så tillverkar dem grejer på licens och dem håller mycket god klass. Sen har vi segmenten som kommer under dessa där det börjar bli lite oroligt kring kvalité och därefter har vi dem som t.ex. blandar in plast i bromsbelägg osv. Som ett exempel så har du generellt 200% längre bromssträcka med ett piratkopierat bromsbelägg kontra ett original eller licens tillverkat.

Eftersom du inte själv vet vad piratkopierade delar är så har du ingen vidare koll på vad du köper helt enkelt.

De behöver inte ens en licens då EU slagit fast att det är tillåtet för vem som helst att tillverka reservdelar. I Europa brukar de flesta reservdelar sedan godkännas av TÜV för att påvisa att deras tilltänkta funktion är duglig.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Ja det är ju bättre att hålla käft och köra på minsta motståndets lag genom livet....
Haha, är du på riktigt eller? Vad sägs om att välja sina strider? Ta en diskussion nästa gång du stöter på en rasist, någon som kränker någon annan eller beter sig illa på något annat sätt PÅ RIKTIGT, och låt bluffgubben med fejk-klockan fortsätta ha sin fejk-klocka är mitt tips.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Haha, är du på riktigt eller? Vad sägs om att välja sina strider? Ta en diskussion nästa gång du stöter på en rasist, någon som kränker någon annan eller beter sig illa på något annat sätt PÅ RIKTIGT, och låt bluffgubben med fejk-klockan fortsätta ha sin fejk-klocka är mitt tips.
Ja jag menar inte att man kanske skall basunera ut det men att ta upp det för en diskussion är väl inte fel. Det kan vara så att personen inte tänker/vet bakomliggande faktorer.

Kanske uttryckte mig klumpigt och ber om ursäkt för det.
 

fredrikb

Cartier
Ja jag menar inte att man kanske skall basunera ut det men att ta upp det för en diskussion är väl inte fel.


Njae, det är väl det som är grejen.

Om någon kollega kom hem till dig och började påpeka att dina möbler från märke X kanske tillverkats av barnarbetare, att tröjan du har på dig från kedja Y eventuellt har miljöproblem ABC, förklarade för dig att köttet du äter troligtvis kommer från djur som behandlats illa, att det är olämpligt att köra egen bil framför kollektivtrafik med tanke på planeten, sorterar du verkligen dina sopor ordentligt. Etc etc.

Skulle du inte tycka att det var en ganska oskön person? Även om det är svårt att i sak argumentera emot de där grejerna.

Om jag ville ta upp något allvarligt ämne kring beteende och hur det påverkar andra så skulle jag nog välja något annat än en fake-Rolex.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Finns det någon källa på att folk arbetar under slavliknande förhållanden? Tänker inte på en vetenskaplig avhandling utan mer om att en seriös tidning tagit upp det i någon artikel eller liknande.
 

ErikGBG

Audemars
Finns det någon källa på att folk arbetar under slavliknande förhållanden? Tänker inte på en vetenskaplig avhandling utan mer om att en seriös tidning tagit upp det i någon artikel eller liknande.
Säljer man en rolexkopia för 20 dollar som dom gör på aliexpress är det lätt att räkna ut att dom som sliter i fabriken inte tjänar några bra löner direkt.
Sen sitter dom nog inte fastkedjade, hoppas jag iaf :)
Det är för mig ett rätt dåligt argument då många riktiga tillverkare av diverse lågprisskit säker har samma usla förhållanden.

Det roligaste är när personer som bär massa kopior säger hur illa.t.ex.trafficking, narkotika och våld är men samtidigt stoppat pengar i dessa personers fickor.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Citerar mig själv från en annan tråd igår:

Hade en traumatisk upplevelse idag. En kollega kom till mig för att få lite hjälp. Råkade notera att han hade en svart Rolex GMT på armen, vilket jag givetvis kommenterade. "Nej för fan serru, behövde en billig klocka. 500 spänn i Thailand.". Vad gör man? Jo det enda rätta. "OK, vill du ha hjälp så går du tillbaka till ditt rum och tar av dig klockan. Sen kan du komma hit så får vi se vad jag kan göra.". Till hans heder måste jag säga att han gjorde det, så han fick hjälp.

Jag är ingen Rolexfanatiker, men nånstans drar även jag gränsen ... ;)
 

Jonte73

Audemars
Jag kan prata lite med honom ;)
image.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Citerar mig själv från en annan tråd igår:

Hade en traumatisk upplevelse idag. En kollega kom till mig för att få lite hjälp. Råkade notera att han hade en svart Rolex GMT på armen, vilket jag givetvis kommenterade. "Nej för fan serru, behövde en billig klocka. 500 spänn i Thailand.". Vad gör man? Jo det enda rätta. "OK, vill du ha hjälp så går du tillbaka till ditt rum och tar av dig klockan. Sen kan du komma hit så får vi se vad jag kan göra.". Till hans heder måste jag säga att han gjorde det, så han fick hjälp.

Jag är ingen Rolexfanatiker, men nånstans drar även jag gränsen ... ;)

Och nästa gång du behöver hjälp av någon och han/hon säger att du nog måste sluta äta kött först? Tycker du att det har gått för långt då, eller är det också "det enda rätta"? För det finns ju väldigt många argument mot att konsumera de mängder kött vi gör? (OBS, jag är inte vegetarian, och inlägget är tänkt att ställa frågan på sin spets)
 

DrDre

Patek
Man kan väl börja med att titta på sig själv. Jag äter bananer och köper inte allltid fair trade. Det händer att jag åker bil även om det går bussar för att jag är för trött och stressad för att orka med extrastrul med byten etc. Jag flyger väldigt mycket eftersom jag tycker om att resa. Jag köper kläder som jag inte alltid vet var de tillverkas. Jag köper kanske något gott (men onödigt) att ta hem på kvällen istället för att ge pengarna till en tiggare utanför butiken. Jag försöker dra av så mycket jag kan inom lagens gränser när jag deklarerar. Jag har köpt några Appleprylar som kanske tillverkas i den beryktade "självmordsfabriken". Jag äter på McDonalds ibland. Jag äter tonfisk ibland. Jag har mer pengar än vad jag behöver för livets nödtorft men behåller dem istället för att ge dem till välgörenhet. Och jag skulle nog kuna fortsätta och göra listan längre.

Nu är jag ju, som framgår ovan, en rent offantligt omoralisk människa, och som moralpoliserna gärna skulle vilja skälla på och förnedra (helst offentligt verkar det som) eftersom jag inte gör allt i min makt för att i varje läge agera i världens intresse, men någon enstaka person kanske känner igen sig i någon av situationerna ändå? Så man kan ju börja med att rensa upp på sin egen bakgård, innan man börjar gå till angrepp på andras.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Och nästa gång du behöver hjälp av någon och han/hon säger att du nog måste sluta äta kött först? Tycker du att det har gått för långt då, eller är det också "det enda rätta"? För det finns ju väldigt många argument mot att konsumera de mängder kött vi gör? (OBS, jag är inte vegetarian, och inlägget är tänkt att ställa frågan på sin spets)

Vill bara påpeka att det hela skedde i skämtsam ton. Jag blev mest förvånad när han faktiskt gjorde det.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det finns nog även individer som stör sig på att vissa försöker tillförskansa sig en enkel väg till status som andra sparat och bränt en massa pengar för att få. Mitt tips är, sköt dig själv och köp grejer som imponerar på dig och ingen annan.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Det blev en väldigt intressant diskussion det här, med många kloka inlägget. Det verkar som att åsikterna är rätt jämt delade mellan att konfrontera eller hålla käften när man ser fake-klockor. Själv höll jag alltså käften, av ingen mer genomtänkt anledning än att jag inte ville riskera tjafs.
Som flera har påpekat är ju tillverkningen av kopiorna ett betydligt större problem än det löjliga med att någon har en sådan på sig -vilket egentligen var det som retade mig från början.
Är det värre än att köpa HM-tröjor tillverkade under oklara förhållanden, eller käka en McDonalds-burgare från en djurplågad kossa i en skövlad f d regnskog? Jag vet inte, men det tål att funderas på.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Lite tragikkomik i detta heta engagemang för fejkklockors varande. Måste väl finnas en miljon mer berättigade frågeställningar avseende saker och frågeställningar man har att hantera i sin egen och sina medmänniskors vardag. Det finns trots allt mer här i världen än klockor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Den mest kända är denna! De har tom förfalskat loggan. Ligger i Guadong.
rolex-factory.jpg


Jisses, får de göra så där ens i Kina utan att det blir ett jävla liv? Borde inte Schweiz protestera på diplomatisk nivå om ett annat land så öppet tillåter det där? Borde ju kunna ses som att det allvarligt skadar Schweiziska varumärken och tillverkningsindustri.
 

Johan M

Cartier
Känner du honom bra så tycker jag att du skall fråga honom om det är en kopia, eftersom det ser så ut. Sen kan du ju berätta att en begagnad i gott skick inte kostar så mycket och att du kan hjälpa att hitta honom en äkta. Säg att en änta skulle klä honom :)
 

sveol

Cartier
Om jag hade haft en fejk klocka på mig, och en kollega som jag inte känner hade påpekat det offentligt. Ja då kan han nog räkna med att aldrig få hjälp av mig. Han hade hamnat på min skitlista. Enligt mig ts så gjorde du rätt som inte sa något. Låt killen få ha sin lolex och njut du av dina egna klockor. Everyman to his own..

10. Do your best not to put others down in order to elevate yourself, it reeks of the people who categorize men by their Greek letter status.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Får man fråga vad du jobbat med? Kopior eller licenstillverkning? :cool:


Licenstillverkning av bromssystem till bl.a. Draken, JAS 39, Scania och typ alla övriga bilmärken man kan komma på. Har sett en del vad gäller piratkopierade tillbehör till diverse fordon. Resultaten är rätt skrämmande.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jisses, får de göra så där ens i Kina utan att det blir ett jävla liv? Borde inte Schweiz protestera på diplomatisk nivå om ett annat land så öppet tillåter det där? Borde ju kunna ses som att det allvarligt skadar Schweiziska varumärken och tillverkningsindustri.
Bilden föreställer Rolex huvudkontor i Geneve. Spence är på sitt bästa skämthumör i dag. Ditt inlägg är i sammanhanget sjukt kul. Hoppas att du inte tar illa upp :)

Edit: Såg just att det inte är deras hq utan deras "Rolex Foundry, Case & Bracelet Making Facility"

http://rolexblog.blogspot.se/2012/10/inside-rolex-rolex-manufacturing.html
 
Topp