• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

(Kommande) SEIKO Transocean Chronograph SBEC003

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ibland släpper SEIKO en modell som jag känner att jag bara måste ha. Förra gången jag kände så var när SBGX117 släpptes. Jag tror jag bevakade modellen i flera månader innan den officiellt släpptes och jag uppdaterade dagligen alla sidor jag kunde hitta som avhandlade modellen för att finna nya bilder på den.

image.jpeg

117 var väldigt omtyckt av mig, en klockren premiumdykarklocka och jag tycker fortfarande att det är världens bästa dykarklocka med kvartsurverk. Som vanligt var jag ganska ensam om att gilla modellen och den har inte blivit någon hitt. :D

image.jpeg

Nu har det hänt igen, i vanlig ordning hittar man en sunkig bild från en katalog i Japan och faller pladask.

image.jpeg
image.jpeg

Efter att ha googlat på ninjanivå hittas följande: Manualen för det nya urverket i pdf via SEIKOs hemsida. Några print screens senare så känns det som att man har koll på läget och habegäret ökar ytterligare. :D

image.jpeg

Därefter händer INGENTING i flera månader (sedan december 2015). Allvarligt... Ingenting, inte en enda smygbild förutom en bild (bilden ovan) läcker ut innan Baselmässan i mars 2016.

image.jpeg
image.jpeg

När den inte kom fram på bordet under mässan blev jag ännu mer sugen. Sjuk som jag är så hade jag bestämt mig sedan länge. Någon dag senare har TimeZone fotograferat den men skriver inte ut referensnumret.

image.jpeg

Lite fotoredigering för att hamna närmare verkligheten.

Nu jäklar, kommer sitta och trycka på F5 tills den är på handleden. 200m mekanisk kronograf med SEIKOlume, det blir inte bättre. En tjockis och troligtvis 45mm men det kan jag leva med. :D

Nu börjar den riktiga väntan. :)
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Blev lite kär när jag såg den i Baseltråden (om jag minns rätt). Men, ~45mm dödar ju grejen för en spinkis som mig.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jäkligt fin tavla/blå/lila nyans
Rädd att den ska va hög enligt sid bild... ?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Grym modell, gillar den integrerade länken och skarpa boetten men alldeles för stor för mig tyvärr. Var sugen tills jag hörde om specsen
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
maxresdefault.jpg


Du är en av dessa två Yonsson.
:D

Kan du indentifiera om det är skruvade pushers? Hoppas ej
Ja, de är skruvade men det är inte som att skruva en krona, skruven rör sig upp och ner längs "röret", man kan köra urskruvat hela tiden om man vill (de gör inget för tätheten).

Jäkligt fin tavla/blå/lila nyans
Rädd att den ska va hög enligt sid bild... ?
Den lär ju vara tjock ja, typ 16mm.
 
Senast ändrad:

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Skulle tro:
Ej kronograf: 13000kr
Kronograf: 32000kr
Ungefärliga svenska priser alltså och ingen av dessa lär ingå i det normala sortimentet i Sverige. Det går ju dock att specialbeställa eller köpa från Japan.
Är det normalt med så stor prisskillnad mellan kronograf och vanlig?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
vafan! det e ju @JensBP !
schysst dykare @yonsson !
är hela bezlen keramisk?
Tror det, innebär nog keramisk ytbeläggning.
Nya keramiska Spring Drive-kronon, SBGC017. Listar 150' eller hur var det @yonsson?
135'.
Är det normalt med så stor prisskillnad mellan kronograf och vanlig?
Det är nog ytterst sällan SEIKO släpper en kronograf och en trehandad klocka med i princip samma boett (jag kan inte komma på några andra modeller).
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tror det, innebär nog keramisk ytbeläggning.

135'.

Det är nog ytterst sällan SEIKO släpper en kronograf och en trehandad klocka med i princip samma boett (jag kan inte komma på några andra modeller).
Ok, så då låter det som det finns befog för skillnaden.
 
Topp