Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kommentarer / vibbar angående blocket-annons?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tapiren, 17 april 2015.

1. Tapiren
    Trådstartare

Tapiren Bonde

Jakten på min nästa klocka går vidare, min nästa och första lite dyrare klocka kanske jag ska tillägga... Jag har lyckats hamna i det där farliga stadiet där halva arbetsdagen tillbringas på blocket och chrono24 i jakten på något lämpligt objekt, läge att gör göra något förhastat med andra ord....

Jag har spanat in detta ur, är det någon som har några reflektioner?

http://www.blocket.se/stockholm/Rolex_Submariner_guld_stal_16613_59855767.htm?ca=11&w=1

"Ej i behov av service" väcker nästan lite varningsklockor hos mig, hur vet man det, om den inte är hyfsat nyservad eller på annat sätt bedömd?

Jag kan också uppleva att priset är något i överkant, om ingen servicehistorik finns och om det är enkom klockan utan cert, box etc, men jag är kanske fel ute?

2. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    På Blocket är väl priset mer ett "önskepris" än faktiskt pris? Gör upp affären hos AD och boka tid innan och be de kika på den? Swisha och skriv kvitto så borde du väl ha det på de torra

3. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken

Känns sådär, men du kanske å andra sidan har god prutmån med tanke på att det inte finns några tillbehör, be om att träffas hos AD för kontroll, backar han då. Ja, då vet vi alla.

4. erolorhun

erolorhun Borgare

Från:
    Stockholm
    Lita inte på något i en annons - hur vet han att det inte behöver service? Utgå från att den där klockan måste ses över och buda därefter. Att du tar den till en handlare som kan verifiera att det verkligen är en Rolex ska du också göra. Sjukt taffliga bilder också... Usch

5. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Jag tolkar "ej i behov av service" som att gången är inom COSC och gångreserven är i närheten av specificerad. Tycker inte att man kan förutsätta att det är 5 år till nästa service när man köper begagnade klockor. Räkna alltid med service i priset brukar ju vara ett stående tips och jag är benägen att hålla med (mao köp inte en så dyr klocka att du inte har råd att serva den om behovet uppstår).

Får inga varningsklockor från annonsen annat än att den är på blocket där jag själv katergoriskt avstår att handla..

6. Svanis115

Svanis115 Friends of KS

Jag har tycker den ser fin ut och ser ingen anledning till varför du inte skulle köpa den. Var självklart noga med att verifiera äktheten. Hade även lämnat in den på service omgående så har du en fin Nyservad bra klocka till ett förhoppningsvis ok pris. Att den saknar Box och cert är för mig inget problem då den har några är på nacken.

Pruta på och lycka till!

7. alfgren

alfgren Biskop

Annonsen ger ju inte de seriösaste vibbarna. Men långt ifrån alla Rolexägare är entusiaster, så det behöver inte vara ett problem så länge han är villig att lämna den till AD för kontroll.

8. poormans

poormans Präst

beror väl lite på vad som finns för info om den

har en klocka runt 280-300 i amplitud, håller gången inom COSC och en gångreserv på runt 2 dygn så skulle jag också hålla med om att det inte föreligger något servicebehov

sen ska man nog ta "aldrig polerad" med en nypa salt men det är för dåliga bilder för att avgöra det med säkerhet

cheers
    christian

9. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Inget konstigt med priset, skulle nog säga att det är bra pris på klockan.

10. Tapiren
    Trådstartare

Tapiren Bonde

Tack för bra input!

Nu är klockan såld, men inte till mig. Jag förde en dialog med säljaren som var trevlig och seriös på alla sätt och vis, men eftersom detta är mitt första klockköp är jag nog överdrivet försiktig, men känns det inte 110% så...

Erik1 och tissoter gillar detta.
  11. KenKun

KenKun Biskop

Mm, känn ingen stress :)
    Gör inte samma "misstag" som jag gjorde, som köpte första bästa på Blocket. Nu slutade det ändå bra, men jag kunde nog ha fått klockan till ett ännu bättre pris om jag hade forskat lite mer innan köp.

12. Tapiren
    Trådstartare

Tapiren Bonde

Det var små detaljer, "äkthetskontroll, absolut, jag känner en kille som..." osv, jag varken kan eller vill baktala säljaren på något sätt, men det var lite fel svar för en ängslig förstagångsköpare.

tissoter gillar detta.
  13. KenKun

KenKun Biskop

Äkthetskontroll utfärdas via AD, tar runt 15 minuter :)

14. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Haha var den du köpte på Tratten du mena?

15. KenKun

KenKun Biskop

Jag skrev ju Blocket ;)

16. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Haha jo, men det var ju även någon på Tratten du var inne på!

17. KenKun

KenKun Biskop

Aa, men den köptes aldrig, eftersom klockan var fake :)

tissoter gillar detta.
  18. Tapiren
    Trådstartare

Tapiren Bonde

Nu har jag hittat min 16613, här på KS, efter fem-sex timmars handledstid känns det i alla fall helt ok:)

Bjoerlin76, Brutus, Svanis115 och 3 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield