• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kommer dagens Rolex få samma patina som äldre?

dauit

Panerai
2-Faktor
Godagens.

Om det är något som efterfrågas bland samlare så är det patina, Rolex klockor verkar vara speciellt influerad av detta.
Hur ser det ut med dagens moderna Rolex, kommer dom utveckla den åtråvärda patinan som finns på äldre Rolexar.

Keramik kommer inte tappa tappa sin färg med tiden av vad jag har förstått och läst, hur är det med tavlorna samt bezel:erna som inte är gjorda av Keramik samt visarna.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Stämmer det då? Bryts inte alla material ned efter en tid, speciellt om det används och utsätts för solljus, värme, kyla och vatten?

Hur la Rolex fram det förr? Tänker på hållbarheten med klockorna osv.
 

poormans

Rolex
omöjligt att säga då luminova och superluminova bara varit i produktion i ca 15 år men de flesta material åldras så rimligtvis borde både keramiken i bezle's och tavel/indexfärgen kunna ändras lite men samma förändringar som man hittar i tex spiderwebbs, creme och tropicaldials är nog långsökt
 

dauit

Panerai
2-Faktor
omöjligt att säga då luminova och superluminova bara varit i produktion i ca 15 år men de flesta material åldras så rimligtvis borde både keramiken i bezle's och tavel/indexfärgen kunna ändras lite men samma förändringar som man hittar i tex spiderwebbs, creme och tropicaldials är nog långsökt

Hur ser en klocka med en sådan lysmassa ut nu efter 15 år av vardagligt användande?
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Hoppas jag verkligen inte. Vill att mina klockor ska se likadana ut som när jag köpte dom, även om 50år
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Hur vet du? o_O Utveckla
Håller med. En klocka som åldras med värdighet är bra mycket roligare än en klocka som inte åldras alls.



Också nyfiken. Som sagt, utveckla gärna.

Luminova baseras på ämnet strontium som är reaktivt mot fukt/vatten och viss oxidering. Om lumen utsätts för detta torde den ändras, alltså "patineras".

Detta är en sanning i modifikation men jag tror alltså att den kan få viss patina efter ett tag - beroende på hur klockan använts.

Urtavlorna känns mindre troliga att få patina...
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Eftersom tritium och luminova är två skiljde ämnen med olika egenskaper så är det mindre troligt att de kommer "patineras" på samma sätt.
Tritium är som bekant radioaktivt med en halveringstid på ca 12 år och en inte allt för vild gissning är att patineringen av dessas visare till stor del beror på tritiumets sönderfall. Luminova ska enligt vad jag försätt vara mer beständigt.
 

MeaCulpa

Breitling
Nutida rolex kommer inte få någon egentlig patina, förutom guldisarna då, eftersom de flesta som köper en stålrolex vårdar den som vore det den sista droppen vatten. "Bada med min submariner!?!? Det har jag ju en beater till!!!", kolla bara mängden rollar som säljs och borde ha använts i tio år men annonstexten är typ "några hairlines som syns i rätt ljus".

Nu ska jag inte raljera mer men jag tror att risken är rätt hög att klockors eventuella patina är en ickefråga om 50 år.
 

poormans

Rolex
Rimligtvis borde material i både lack på urtavla och färg på index vara någon form av epoxy/tvåkomponent som är betydligt beständiga än de äldre färgerna

Men det finns ett klassiskt uttryck "med rolex är allting möjligt"
 
Något måste ju hända? Givet givetvis, inte ens i närheten av den patina som syns på dagens vintage. Men något måste ju ske på 50 år?

Mja, Luminova bleks knappt, är inte radioaktivt och har ingen halveringstid som får den att ändra färg. Tavlorna är lackmålade med färg som inte ska påverkas av ljus eller värme om klockan är tät.
På 50 år kanske något kan hända, men väldigt lite tror jag.
Det kommer antagligen inte få sådan patina som tritium eller radium, eller de gamla tavlorna med matt färg utan en klarlack ovanpå.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Mja, Luminova bleks knappt, är inte radioaktivt och har ingen halveringstid som får den att ändra färg. Tavlorna är lackmålade med färg som inte ska påverkas av ljus eller värme om klockan är tät.
På 50 år kanske något kan hända, men väldigt lite tror jag.
Det kommer antagligen inte få sådan patina som tritium eller radium, eller de gamla tavlorna med matt färg utan en klarlack ovanpå.
Hmm, ja sant såklart. Hoppas man lever och kan ta sig en kik sen!
 

Apansson

Torpare
Mja, Luminova bleks knappt, är inte radioaktivt och har ingen halveringstid som får den att ändra färg. Tavlorna är lackmålade med färg som inte ska påverkas av ljus eller värme om klockan är tät.
På 50 år kanske något kan hända, men väldigt lite tror jag.
Det kommer antagligen inte få sådan patina som tritium eller radium, eller de gamla tavlorna med matt färg utan en klarlack ovanpå.
...men de bleka jävla platinatavlorna då? ;)
 
Topp