Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kommer jag in på Chalmers så blir det en klocka för max 50´

Diskussion i 'Diskussion' startad av TKVF, 18 april 2013.

1. TKVF
    Trådstartare

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Men vilken modell passar då? Har länge velat ha antingen en IWC Aquatimer 2000, Rolex 114060 alternativt Omega PO 8500.
    Kan inte bestämma mig. Får bli någon typ av lotteri. Fast å andra sidan är ju det en drömklocka att kunna köpa min klocka i Roséguld, men svart band och urtavla...
    Vad hade Ni valt? Kör oftast jeans och "vanliga" kläder. Dyeker också, på riktigt, med torrdräkt i kalla Svenska vatten.

2. Gavve

Gavve Greven

har också, av någon anledning, börjat sukta efter en gulddykare på svart gummi/läder, men det är ju utanför pricerangen 50 k.
    Annars tycker jag ett roligt alternativ för dig kan vara en JLC Navy seals?

3. Ricrob

Ricrob Friherre

Av de nu nämner skulle jag satsa på 114060 pga dess tidlöshet, mångsidighet och andrahandsvärde. Personligen skulle jag dock leta upp en ytterst lätt begagnad 116610 eftersom jag gillar datum och för att den redan gjort en del av "tappet".

Lycka till och jag håller tummarna att du kommer in!

4. Rolex, om det nu är en present till dig själv för en prestation, så nöjd inte med något annat :D

Molle gillar detta.
  5. TKVF
    Trådstartare

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Alltså, egentligen är det som är svårast för mig frågan om det är så att Rolex är klockornas klocka, i den prisklassen, eller kan någon annan vara ute och konkurrera med kvalité/pris? Har en känsla av att när jag prövat Rolex, att jag blir typ 20 år äldre när man tar på den med förstoringsglaset för datumet. Hade det funnits en 116610 UTAN förstoringsglas så hade den legat väldigt bra till, speciellt begagnad. Det är inte lätt detta med olika klockor, speciellt som det är första klockan, ni som redan haft 10 eller fler klockor av dyrare märken har ju betydligt mer koll än vad vi nybörjare har.

6. Barda

Barda Friends of KS

Det är lätt att komma in på tekniska högskolor, det svåra är att ta sig ut! :)

Jag lämpligt är väl milgauss, ingengiuer eller omegas nya 15,000 Gauss...

7. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Låter som att du ska ha en dykare i stål. Och låt den inte vara för fin för att använda vid dykning. Alla kandidater du nämner är bra kandidater. Har du sett och klämt på dem i irl? Om inte, börja där

8. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Kläm på samtliga först innan du bestämmer dig!!

9. TKVF
    Trådstartare

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Jag har sprungit runt i de tre affärer som finns i centrala Göteborg. Men hittills ligger nog Aquatimern närmast hjärtat. Vet inte varför, den bara gör det. Dock vet jag inte om jag är dumsnål eller inte, men länken kostar nära 10 000 mer än gummibandet. Är det värt det eller inte? Egentligen om jag skall vara helt ärlig så står när jag varit runt på NK, Jarl Sandin och Bergströms så står det mellan Aquatimern (35´ på gummi) och en Deepsea (90´). Jämför man dom två så ligger Aquatimern mycket bättre till, egentligen pga priset, det som är lite tråkigt är att det är ett ETA-verk i den. Gillar robusta klockor, som tål en del, skall ju inte användas att dyka skrivbord med den.

10. JS

JS Friends of KS

Jag skulle valt 114060 för att:

- snygg och clean
    - klassisk
    - bra andrahandsvärde
    - tålig och kassaskåpskänsla

11. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Jag låter säkert tråkig nu... Men 114060 hade jag valt av dem.

12. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kör på 114060 som alla andra säger.
    :cool:
    Hoppas att du kommer in för övrigt

13. Gavve

Gavve Greven

Aquatimern går ju dessvärre ej att sätta på vanliga band på så oavsett om du köper med länk eller gummi blir du ju ganska "låst" till detta

14. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Alla alternativen är ju robusta. Visst, ETA kanske är lite mindre romantiskt men IWC har ju ganska ordentligt modifierade verk så jag hade iaf inte hängt upp mig på det.

Min erfarenhet är att dykare blir ganska topptunga på gummi/nato, så en länk är inte fel. Blir bekvämare så. Men det är ju min personliga uppfattning...

Edit: det här blir också lite en stilfråga. Aquatimern och DeepSean är ju lite mer iögonfallande och... "sportiga" eller vad man nu ska beskriva det som. Personligen föredrar jag det lite mer nertonade klassiska uttrycket i en Sub. Smaksak så klart.

15. Kson

Kson Friends of KS

Själv tänkte jag Omega och köpte mig en men nu är det Rolex jag har siktet på!

16. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Rolex fungerar inte på Chalmers, jag blir retad varje dag. AP fungerade bättre.

Josef B, NiklasArvid, naggge och 1 annan gillar detta.
  17. DrDre

DrDre Friends of KS

Lägg pengarna på fester och resor medan du är student. Klocka kan du köpa senare, men studenttiden kommer inte tillbaka.

Andreas777 och NiklasArvid gillar detta.
  18. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Jag är toknöjd med min Aquatimer, hög finish och robust urverk. Som första dyra klocka skulle jag nog köra på Rollen och komplettera med AT sedan.

19. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Fast folk med Goretex från topp till tå och ryggsäckar hårt åtspända ska man nog inte lyssna för mycket på ;)

Målarn gillar detta.
  20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Glömde fotriktiga skor!

Ricrob och Pleximannen gillar detta.
  21. Barda

Barda Friends of KS

Lyssna aldrig på män i Skor från Ecco...

22. ZQT

ZQT The Banker

Nicke! Kör på en nodate OM du kan leva utan datum, för mig är det lite halvjobbigt får jag erkänna.

Aquaracer2 och Zed gillar detta.
  23. Zed

Från:
    Göteborg
    Håller med, det är lite knivigt fick jag inse med Daytonan. Man saknar datumet.

24. ZQT

ZQT The Banker

Yes, man kan ju ställa kronografsekunden på datumet om du förstår, men snyggare att ha den rakt upp.

25. Zed

Från:
    Göteborg
    Jo, jag vet men det är en manuell lösning. Risken finns att jag glömmer att ställa den rätt.

26. vekktah

vekktah Borgare

Rolex rolex rolex. Datum har man i huvudet eller i nödfall i telefonen (bryr mig bara om veckodagar, aldrig datum)

Har en 114060 sen en vecka. Just nu på rubber B. Sitter som en SMÄCK. [​IMG]

27. ZQT

ZQT The Banker

Ska säga att det beror nog vad man jobbar med. Kollar ofta på speedyn för att kontrollera datumet

28. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Kan jag förstå med kung midas på armen !
    Grym klocka men svår att förstå för gemene man

29. TKVF
    Trådstartare

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Är det för att studenter inte får ha pengar eller?

30. Rber

Rber Biskop

Det får vi inte! Jag är badass och försöker ha det ändå.

Mårtenssons ur Brookfield