• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kommer jag in på Chalmers så blir det en klocka för max 50´

TKVF

Panerai
Men vilken modell passar då? Har länge velat ha antingen en IWC Aquatimer 2000, Rolex 114060 alternativt Omega PO 8500.
Kan inte bestämma mig. Får bli någon typ av lotteri. Fast å andra sidan är ju det en drömklocka att kunna köpa min klocka i Roséguld, men svart band och urtavla...
Vad hade Ni valt? Kör oftast jeans och "vanliga" kläder. Dyeker också, på riktigt, med torrdräkt i kalla Svenska vatten.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
har också, av någon anledning, börjat sukta efter en gulddykare på svart gummi/läder, men det är ju utanför pricerangen 50 k.
Annars tycker jag ett roligt alternativ för dig kan vara en JLC Navy seals?
 

Ricrob

Patek
Av de nu nämner skulle jag satsa på 114060 pga dess tidlöshet, mångsidighet och andrahandsvärde. Personligen skulle jag dock leta upp en ytterst lätt begagnad 116610 eftersom jag gillar datum och för att den redan gjort en del av "tappet".

Lycka till och jag håller tummarna att du kommer in!
 

TKVF

Panerai
Alltså, egentligen är det som är svårast för mig frågan om det är så att Rolex är klockornas klocka, i den prisklassen, eller kan någon annan vara ute och konkurrera med kvalité/pris? Har en känsla av att när jag prövat Rolex, att jag blir typ 20 år äldre när man tar på den med förstoringsglaset för datumet. Hade det funnits en 116610 UTAN förstoringsglas så hade den legat väldigt bra till, speciellt begagnad. Det är inte lätt detta med olika klockor, speciellt som det är första klockan, ni som redan haft 10 eller fler klockor av dyrare märken har ju betydligt mer koll än vad vi nybörjare har.
 

Pleximannen

Cartier
Låter som att du ska ha en dykare i stål. Och låt den inte vara för fin för att använda vid dykning. Alla kandidater du nämner är bra kandidater. Har du sett och klämt på dem i irl? Om inte, börja där
 

TKVF

Panerai
Jag har sprungit runt i de tre affärer som finns i centrala Göteborg. Men hittills ligger nog Aquatimern närmast hjärtat. Vet inte varför, den bara gör det. Dock vet jag inte om jag är dumsnål eller inte, men länken kostar nära 10 000 mer än gummibandet. Är det värt det eller inte? Egentligen om jag skall vara helt ärlig så står när jag varit runt på NK, Jarl Sandin och Bergströms så står det mellan Aquatimern (35´ på gummi) och en Deepsea (90´). Jämför man dom två så ligger Aquatimern mycket bättre till, egentligen pga priset, det som är lite tråkigt är att det är ett ETA-verk i den. Gillar robusta klockor, som tål en del, skall ju inte användas att dyka skrivbord med den.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag skulle valt 114060 för att:

- snygg och clean
- klassisk
- bra andrahandsvärde
- tålig och kassaskåpskänsla
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Aquatimern går ju dessvärre ej att sätta på vanliga band på så oavsett om du köper med länk eller gummi blir du ju ganska "låst" till detta
 

Pleximannen

Cartier
Alla alternativen är ju robusta. Visst, ETA kanske är lite mindre romantiskt men IWC har ju ganska ordentligt modifierade verk så jag hade iaf inte hängt upp mig på det.

Min erfarenhet är att dykare blir ganska topptunga på gummi/nato, så en länk är inte fel. Blir bekvämare så. Men det är ju min personliga uppfattning...

Edit: det här blir också lite en stilfråga. Aquatimern och DeepSean är ju lite mer iögonfallande och... "sportiga" eller vad man nu ska beskriva det som. Personligen föredrar jag det lite mer nertonade klassiska uttrycket i en Sub. Smaksak så klart.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag är toknöjd med min Aquatimer, hög finish och robust urverk. Som första dyra klocka skulle jag nog köra på Rollen och komplettera med AT sedan.
 

vekktah

Cartier
Rolex rolex rolex. Datum har man i huvudet eller i nödfall i telefonen (bryr mig bara om veckodagar, aldrig datum)

Har en 114060 sen en vecka. Just nu på rubber B. Sitter som en SMÄCK.
avedy7eh.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Rolex rolex rolex. Datum har man i huvudet eller i nödfall i telefonen (bryr mig bara om veckodagar, aldrig datum)

Har en 114060 sen en vecka. Just nu på rubber B. Sitter som en SMÄCK.
avedy7eh.jpg

Ska säga att det beror nog vad man jobbar med. Kollar ofta på speedyn för att kontrollera datumet
 
Topp