• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kommer jag in på Chalmers så blir det en klocka för max 50´

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Lägg pengarna på fester och resor medan du är student. Klocka kan du köpa senare, men studenttiden kommer inte tillbaka.

Det här är det sämsta svaret man kan ge.

Du vet inte vad trådskaparen gör med sina pengar. Kanske finns det utrymme för fest och resor också.
Eller så är det så att han vill lägga sina pengar på en klocka, och då är det upp till honom. Lägg ner.
 

Hmmmm

Omega
Mitt tips är att köpa en rejäl klocka när du gått UT Chalmers :)

Handels: svårt att komam in lätt att komma ut.

KTH / CHalmers: enkelt att komam in svårt att komam ut.

EN som gått KTH :)

Rolex Daytona firade jag med däremot några år (typ 10) eftter jag gick ut) BTW :D
 

TKVF

Panerai
Skulle inte du nyss köpa en klocka för 100 000-200 000?
Jag önskar mig en Roseguldklocka. Och då handlar det om att hitta en sol känns bra. Kamsle är min examenspresent till mig själv. Om jag kommer in och om jag kommer ut. Denna klocka ska vara min intagningspresent. Hade bestämt mig först att lägga max 35' mem då IWC med länk kostar runt 45 så kan jag ju titta på andra klockor i samma prisklass. Har ett jobb på G nu den 22 - 23 som kan ge pengarna extra förhoppningsvis.
 

DrDre

Patek
Det här är det sämsta svaret man kan ge.

Du vet inte vad trådskaparen gör med sina pengar. Kanske finns det utrymme för fest och resor också.
Eller så är det så att han vill lägga sina pengar på en klocka, och då är det upp till honom. Lägg ner.

Det var ett råd i all vänskapligt syfte. Studenttiden är ju en fantastisk period i ens liv och något man bör ta vara på. Själv sög jag ur allt jag absolut kunde både socialt och med studierna. Bla pluggade jag i USA (och i andra länder) och jag kan utan att tveka en sekund säga att minnen, vänner och erfarenheter jag fick från min studietid skulle jag aldrig byta bort mot ens hela klocksamlingen och nu i efterhand så går jag knappast och tänker "fan att jag inte hade en Rolex när jag pluggade istället för att åka till USA". Så mitt råd (även om det är "det sämsta råd man kan ge") skulle vara att om det finns de allra minsta budgetrestriktioner (vilket 98% av befolkningen har som inte är miljardärer) så skulle det vara att suga ur så mycket det går av studietiden och så kan man köpa sig en "grattis till första jobbet klocka" när man är klar. Man har hela livet på sig att köpa klockor, men studietiden bara swischar förbi och kommer inte tillbaka.

Att du, vaniljglass tycker att det är "det sämsta rådet man kan ge", ja, vad ska jag säga, man behöver ju inte följa det, precis som man inte heller behöver följa alla andra råd (det utdelas väl ett par hundra varje dygn här på forumet) men ändå se det som lite intressant input. Det mesta handlar ju om tips, förslag och ideer här på forumet och sedan får man ju självklart välja vad man vill lyssna på. Att det dock skulle vara ett så fruktansvärt dåligt råd till en blivande student att man uppmanar till "Lägg ned" håller jag dock inte alls med om.
 

hans

Petrus Kenicius
Det var ett råd i all vänskapligt syfte. Studenttiden är ju en fantastisk period i ens liv och något man bör ta vara på. Själv sög jag ur allt jag absolut kunde både socialt och med studierna. Bla pluggade jag i USA (och i andra länder) och jag kan utan att tveka en sekund säga att minnen, vänner och erfarenheter jag fick från min studietid skulle jag aldrig byta bort mot ens hela klocksamlingen och nu i efterhand så går jag knappast och tänker "fan att jag inte hade en Rolex när jag pluggade istället för att åka till USA". Så mitt råd (även om det är "det sämsta råd man kan ge") skulle vara att om det finns de allra minsta budgetrestriktioner (vilket 98% av befolkningen har som inte är miljardärer) så skulle det vara att suga ur så mycket det går av studietiden och så kan man köpa sig en "grattis till första jobbet klocka" när man är klar. Man har hela livet på sig att köpa klockor, men studietiden bara swischar förbi och kommer inte tillbaka.

Att du, vaniljglass tycker att det är "det sämsta rådet man kan ge", ja, vad ska jag säga, man behöver ju inte följa det, precis som man inte heller behöver följa alla andra råd (det utdelas väl ett par hundra varje dygn här på forumet) men ändå se det som lite intressant input. Det mesta handlar ju om tips, förslag och ideer här på forumet och sedan får man ju självklart välja vad man vill lyssna på. Att det dock skulle vara ett så fruktansvärt dåligt råd till en blivande student att man uppmanar till "Lägg ned" håller jag dock inte alls med om.

Håller med till fullo.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Det var ett råd i all vänskapligt syfte. Studenttiden är ju en fantastisk period i ens liv och något man bör ta vara på. Själv sög jag ur allt jag absolut kunde både socialt och med studierna. Bla pluggade jag i USA (och i andra länder) och jag kan utan att tveka en sekund säga att minnen, vänner och erfarenheter jag fick från min studietid skulle jag aldrig byta bort mot ens hela klocksamlingen och nu i efterhand så går jag knappast och tänker "fan att jag inte hade en Rolex när jag pluggade istället för att åka till USA". Så mitt råd (även om det är "det sämsta råd man kan ge") skulle vara att om det finns de allra minsta budgetrestriktioner (vilket 98% av befolkningen har som inte är miljardärer) så skulle det vara att suga ur så mycket det går av studietiden och så kan man köpa sig en "grattis till första jobbet klocka" när man är klar. Man har hela livet på sig att köpa klockor, men studietiden bara swischar förbi och kommer inte tillbaka.

-You listen to the Doc!!!

han (...o jag med för den delen...) har fler högskolepoäng än briljanterna på en Iced out Hublot, lägg tiden o energin på studierna, kompisarna o möjligheterna när du pluggar, inte på prylar...o_O sannolikheten att du super bort klockan får nog också räknas i tiotals procent... ...per år, vad det blir för sannolikhet totalt på fem-sex år kan du ta som en enkel övning...

-fan, en schysst klocka är du värd när du tar EXAMEN, el får din första lön..., komma in är väl kanske inte det svåraste...???:D

 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det var ett råd i all vänskapligt syfte. Studenttiden är ju en fantastisk period i ens liv och något man bör ta vara på. Själv sög jag ur allt jag absolut kunde både socialt och med studierna. Bla pluggade jag i USA (och i andra länder) och jag kan utan att tveka en sekund säga att minnen, vänner och erfarenheter jag fick från min studietid skulle jag aldrig byta bort mot ens hela klocksamlingen och nu i efterhand så går jag knappast och tänker "fan att jag inte hade en Rolex när jag pluggade istället för att åka till USA". Så mitt råd (även om det är "det sämsta råd man kan ge") skulle vara att om det finns de allra minsta budgetrestriktioner (vilket 98% av befolkningen har som inte är miljardärer) så skulle det vara att suga ur så mycket det går av studietiden och så kan man köpa sig en "grattis till första jobbet klocka" när man är klar. Man har hela livet på sig att köpa klockor, men studietiden bara swischar förbi och kommer inte tillbaka.

Att du, vaniljglass tycker att det är "det sämsta rådet man kan ge", ja, vad ska jag säga, man behöver ju inte följa det, precis som man inte heller behöver följa alla andra råd (det utdelas väl ett par hundra varje dygn här på forumet) men ändå se det som lite intressant input. Det mesta handlar ju om tips, förslag och ideer här på forumet och sedan får man ju självklart välja vad man vill lyssna på. Att det dock skulle vara ett så fruktansvärt dåligt råd till en blivande student att man uppmanar till "Lägg ned" håller jag dock inte alls med om.

Du må kanske tycka att det är din uppgift att sprida din visdom vidare, för att du hade en sådan fantastisk tid som student. Visst, det får vara din grej.
Men faktum är att när TS ställer frågan vad för klocka han skall köpa, då får man förstå att det är hans liv och hans pengar. Frågan lyder inte "Vad borde jag göra med mina 50 000?".
Jag är övertygad om att TS är fullständigt ointresserad av vad du tycker han borde eller inte borde göra med sina cash, även om du är helt övertygad om att du har rätt och att det är vad man "borde" göra som student.

Anledningen till att jag reagerar överhuvudtaget, är att jag själv vid ett flertal tillfällen slängt upp trådar liknande denna. Varenda gång har någon givit mig samma råd. Och varenda gång har det varit på samma sätt. Någon som sitter högt upp på sin häst, och tycker att det är löjligt att någon i min ålder spenderar pengar på klockor, för man borde minsann festa och ha roligt istället.
Trots att personen/personerna som gett mig dessa råd, varken har en aning om min privatekonomi eller vad jag gör på fritiden.
Man måste tänka på att när man ger ett råd likt ditt, så kanske det är i all välmening, men man får utgå från att TS kanske inte har några vänner eller ett privatliv som innehåller resor och fest. Då kanske det inte är så schysst att förminska honom genom att ifrågasätta hans sätt att spendera sina pengar.

Nu tror jag dock inte att det är så, men det handlar om att alla inte är lika och fungerar inte på samma sätt.
I grund och botten är detta ett entusiastforum för klockor, inte ett forum där folk söker livsguide.
 

DrDre

Patek
Du må kanske tycka att det är din uppgift att sprida din visdom vidare, för att du hade en sådan fantastisk tid som student. Visst, det får vara din grej.

Jag är övertygad om att TS är fullständigt ointresserad av vad du tycker han borde eller inte borde göra med sina cash, även om du är helt övertygad om att du har rätt och att det är vad man "borde" göra som student.

Man måste tänka på att när man ger ett råd likt ditt, så kanske det är i all välmening, men man får utgå från att TS kanske inte har några vänner eller ett privatliv som innehåller resor och fest. Då kanske det inte är så schysst att förminska honom genom att ifrågasätta hans sätt att spendera sina pengar.

I grund och botten är detta ett entusiastforum för klockor, inte ett forum där folk söker livsguide.

Trist inställning måste jag säga. Men för att fortsätta med din retorik så får jag väl konstatera att "Visst, det får vara din grej" att tala om för andra att "Lägga ned" och värdera andras inlägg som att "TS är fullständigt ointresserad" av vad jag tycker. Att du sedan ser några vänligt menade råd som att man sitter "högt på sin häst" eller att man "förminskar honom", ja, då måste det vara närmast olidligt att läsa inlägg här på KS. Men jag följer din uppmaning "Lägg ned" och lägger ned det här nu.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Trist inställning måste jag säga. Men för att fortsätta med din retorik så får jag väl konstatera att "Visst, det får vara din grej" att tala om för andra att "Lägga ned" och värdera andras inlägg som att "TS är fullständigt ointresserad" av vad jag tycker. Att du sedan ser några vänligt menade råd som att man sitter "högt på sin häst" eller att man "förminskar honom", ja, då måste det vara närmast olidligt att läsa inlägg här på KS. Men jag följer din uppmaning "Lägg ned" och lägger ned det här nu.

Nu tar du mina citat ur dess sammanhang, och det blir ju lite dumt.

Tänk såhär. Lika lycklig som du är av dina minnen från din studenttid, kanske TS blir av en ny klocka på armen. Det är varken rätt eller fel, eller något att ifrågasätta.
 

TKVF

Panerai
Tycker att det blev lite fel riktning i denna diskussionen. Jag ville ha hjälp att välja klocka, inte välja OM jag skulle köpa klockan. Har lite pengar så jag även kan festa då å då, och sedan är man (tyvärr) inte 20 längre, så en festdag/månad är nog max vad kroppen orkar...
 

David

Bödeln
Det finns ingen konkurrens i segmentet 50k, du kan inte köpa något annat än Rolex. :)

I dina skor hade jag köpt en 16610LV.

För övrigt förstår jag inte alls kritiken, köp av en schysst klocka utesluter inte föreningsliv, utlandsstudier och annat kul. Det är snarare tvärtom, kontinuerlig föreningsaktivitet innebär gratis mat och gratis dricka, vilket innebär mer pengar över. Strunta i att köpa den helt onödiga litteraturen så räcker överskottet till mer än en klocka.
 

_jonte

Patek
Tycker att det blev lite fel riktning i denna diskussionen. Jag ville ha hjälp att välja klocka, inte välja OM jag skulle köpa klockan. Har lite pengar så jag även kan festa då å då, och sedan är man (tyvärr) inte 20 längre, så en festdag/månad är nog max vad kroppen orkar...
Vad ska du läsa?
 

Landshark

Cartier
Har full förståelse för ditt beslut. Tog själv ett nödlån för studenter hos Akademiska Föreningen på maxbeloppet 3000 kr under min studietid för att kunna delfinansiera min Rolle. Och det har inte gått en dag utan att jag varit nöjd över det beslutet. :cigar:

Till frågan om VAD du ska köpa så säger jag, höj budget några få kronor och kör på en Rolex Deepsea, den "tooligast" av Rolex dykare, någonsin. (Jag ska själv köpa en sådan om jag får sålt min gamla - jag anser att de är "underuppskattade"). Lycka till.
 

TKVF

Panerai
Ja. Deepsea kostar ju 90´ ny, det ligger ute en för 60´begagnad. Visst är den cool, alla kategorier, men... Lite mycket kanske. Vill ju ha min Roseguldklocka sedan :) Jag har sökt in på Elektroteknik, civilingenjör. Och så lite andra utbildningar också, men tror jag kommer in. Bara att vänta på antagningsbeskedet nu då.
 

TKVF

Panerai
Gillar inte sekundvisaren, och så dyker jag också. Fast jag kan hålla med om att den passar bra i sammanhanget. Å andra sidan finns ju IWC Ingenjör också.
 

David

Bödeln
Om du inte satsar på några djuprekord funkar Milgauss finfint. Jag har dykt massor till ca 50m med en 16570, som har samma djupklassning, utan några som helst problem. Ingenieur:en saknar också vridring, så den är inte ett dugg bättre som dykare.

Jag gillar inte heller sekundvisaren, men är man elektroingenjör så är man, det är bara att bita ihop.
 

Hmmmm

Omega
Hör avdig om ett år om har tid och jobba OCH plugga, en stilla tips är att det kan bli mkt att göra första och andra året på KTH / Chalmers. Mkt att göra :D

Ja. Deepsea kostar ju 90´ ny, det ligger ute en för 60´begagnad. Visst är den cool, alla kategorier, men... Lite mycket kanske. Vill ju ha min Roseguldklocka sedan :) Jag har sökt in på Elektroteknik, civilingenjör. Och så lite andra utbildningar också, men tror jag kommer in. Bara att vänta på antagningsbeskedet nu då.
 

Landshark

Cartier
Snubben ÄR dykare och så svarar ni... Milgauss...:confused:
(Jag hade ju själv tvekat att hoppa i bubbelpolen med en Milgauss).

Med en Deepsea har man dock marginalerna på sin sida. Låt oss anta att man sitter i bubbelpolen, och så måste man rätta till badbrallan. Då måste det ju kännas bra att veta att man har en säkerhetsmarginal på i vart fall 3899,5 meter :D
Billigaste DSSD på Chrono24 ligger just nu på strax under 53 lock. Det är "mycket klocka för pengarna" det. (Vill ha! vill ha!)
 

vekktah

Cartier
Är man dykare och dyker med klocka är man antingen en posör (inget fel i det) eller en mycket omodern dykare. Nog att jag bara har dykare men vafan, dykdatorn gjorde entré för vadå, snart 20 år sen? Att ta med en klocka för tredubbla vad utrustningen kostar ned i djupet helt i onödan? Enda giltiga skälet är för att parera eventuell stöldrisk. Eller om man hamnat i händerna på oseriösa dykbåtar som inte tillhandahåller dator. (Bara hänt mig en gång)
 

SJ Smythe

Cartier
Är man dykare och dyker med klocka är man antingen en posör (inget fel i det) eller en mycket omodern dykare. Nog att jag bara har dykare men vafan, dykdatorn gjorde entré för vadå, snart 20 år sen? Att ta med en klocka för tredubbla vad utrustningen kostar ned i djupet helt i onödan? Enda giltiga skälet är för att parera eventuell stöldrisk. Eller om man hamnat i händerna på oseriösa dykbåtar som inte tillhandahåller dator. (Bara hänt mig en gång)

Åh nej... inte ett inlägg om rationalitet. Du som klockentusiast måste väl insett för länge sen att bärande av dyra klockor aldrig motiveras med argument för funktion och rationell nytta :D

Förstår inte varför killen skulle vara mer posör för att han dyker med klockan än om han bara går med den på stan.
 

_jonte

Patek
Gillar inte sekundvisaren, och så dyker jag också. Fast jag kan hålla med om att den passar bra i sammanhanget. Å andra sidan finns ju IWC Ingenjör också.
Elektro är en bra utbildning, hoppas du kommer in. Elektro hade legat högt upp på min lista idag. När det begav sig för mig visste jag inte vad jag ville läsa/bli så det blev maskin. Inget fel med det iofs...
På ämnet; En Ingy får du väl skaffa när du ÄR KLAR med utbildningen och fått dig examen. ;)
 

TKVF

Panerai
Tror jag behöver lite anledning att köpa en klocka :) Därav frågeställningen egentligen. Får köpa en ny klocka när jag är klar, eller egentligen skall mina vänner och familj köpa en åt mig då, som en present.
 

vekktah

Cartier
Åh nej... inte ett inlägg om rationalitet. Du som klockentusiast måste väl insett för länge sen att bärande av dyra klockor aldrig motiveras med argument för funktion och rationell nytta :D

Förstår inte varför killen skulle vara mer posör för att han dyker med klockan än om han bara går med den på stan.

Mest att det togs upp sen en faktor för valet. Och det är där det blir larvigt. "Alltså, jag dyker på semestern ibland så jag behöver en dssd" bryr man sig på det viset har man en citizen eller en suunto eller liknande. Klockor är viktigt för mig men när jag dyker bryr jag mig nog mer om säkerhet än om "stil". Men alla är ju olika finns tusen bilder på folk som flashar sina klockor under vattnet så det är kanske jag som missuppfattat vad dykning går ut på ;-)
 

David

Bödeln
Men alla är ju olika finns tusen bilder på folk som flashar sina klockor under vattnet så det är kanske jag som missuppfattat vad dykning går ut på ;-)

Har sagt det förr och kommer säkert säga det igen. Livet är för kort för att slösa delar av det på trista klockor.

120101-Oct-2.jpg


mvh, posören
 

TKVF

Panerai
Mest att det togs upp sen en faktor för valet. Och det är där det blir larvigt. "Alltså, jag dyker på semestern ibland så jag behöver en dssd" bryr man sig på det viset har man en citizen eller en suunto eller liknande. Klockor är viktigt för mig men när jag dyker bryr jag mig nog mer om säkerhet än om "stil". Men alla är ju olika finns tusen bilder på folk som flashar sina klockor under vattnet så det är kanske jag som missuppfattat vad dykning går ut på ;-)
Folk dyker av massa olika anledningar. När jag dyker har jag en Sunnto dykdator som är kopplad trådlöst till en givare som visar lufttrycket på flaskan (dvs. hur mycket luft jag har kvar) samt en analog lufttrycksmätare som backup. Likaså använder jag en "vanlig" analog dykklocka som backup för att veta tiden under vattnet som backup till dakdatorn. När man dyker handlar mycket om att minimera riskerna som finns. Många dyker ex med flera tuber, för att minimera risken (om ett förstasteg går sönder stänger man av det och går säkert till ytan med det andra).

Jag håller med ett gäng personer som skriver om att vi inte köper _klockor_ för att dom är så ofantligt mycket bättre på att visa tiden än ett billigt qvartsverk för 99 kr på clas olsson, utan man köper en klocka (som många gånger har betydligt sämre tidShållning) av andra orsaker. Min orsak är att jag gillar att ha en snygg klocka, som det ligger lite hantverk bakom, som är lite mer ovanlig, som kan fungera till olika kläder m.m.

Jag är ganska säker på att det blir en Aquatimer, och sedan när jag får tillbaka skattepengarna så kanske det blir nästa. Frugan kommer bli galen, får bara inte säga vad dom kostar...
 
Topp