• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kommunikation, köp och sälj

POO

Panerai
Generellt är människor som handlar på annonsplatser helt slut i huvudet! Folk som inte dyker upp när de lovat, folk som bara går upp i rök och folk som "tar" saker för att sen ångra sig.
För ett tag sedan skulle jag köpa en cykel, bestämmer på kvällen träff med gubben per telefon till morgonen efter, kör dit och gubbfan har sålt cykelhelvetet. Naturligtvis är han fri att sälja sin egendom till vem han vill men tillhör det inte vanlig hyfs att lyfta telefonen och berätta att cykeln är såld?!?!?!
 

Pleximannen

Cartier
Fritt byte fram till dess att en köpare säger "jag tar den. skicka kontonummer så har du pengarna imorgon". Då är den OHPF till dagen efter. Ungefär så tycker jag. Om man har tät dialog med flera köpare så skadar det så klart inte att vara tydlig med det =)
 

Pleximannen

Cartier
Generellt är människor som handlar på annonsplatser helt slut i huvudet! Folk som inte dyker upp när de lovat, folk som bara går upp i rök och folk som "tar" saker för att sen ångra sig.
För ett tag sedan skulle jag köpa en cykel, bestämmer på kvällen träff med gubben per telefon till morgonen efter, kör dit och gubbfan har sålt cykelhelvetet. Naturligtvis är han fri att sälja sin egendom till vem han vill men tillhör det inte vanlig hyfs att lyfta telefonen och berätta att cykeln är såld?!?!?!


Så är det nog helt klart oftast. Dock tror jag att saker oftast sköts snyggt här på KS eftersom många av oss tillbringar större delen av våra vakna liv på just detta eminenta forum och därför bör vara måna om våra rykten både som köpare och säljare =)
 
  • Like
Reactions: MAK

alfgren

Rolex
2-Faktor
Handpenning säkrar ingenting för du har inte rätt att behålla någonting av den förutom direkta kostnader som uppkommit av den uteblivna försäljningen, dvs annonskostnad osv. Du kan inte behålla någonting bara för att en affär uteblivit utan du är skyldig att betala tillbaka handpenningen i alla fall. Finns flera prejudicerande fall kring detta, de flesta handlar dock om bilar men det spelar ingen roll
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Jag hade sagt till person 1 att det nu finns en person 2 som är beredd att köpa. Person 1 hade då fått förtur men ingen betänketid.


Det låter precis som jag tycker man skall göra, öppen kommunikation och raka rör lönar sig alltid för en dag är man inte säljaren utan köparen.
 
Topp