• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kompass till klockarmband (lite OT?)

J.R

Omega
Hej vänner!
Är det något att ha överhuvudtaget? Klarar jag mig bättre med en analog klocka i kombination med solposition? Erfarenheter av olika märken efterfrågas också:angel:



Go at it lads:cigar:
Skärmavbild 2016-06-05 kl. 17.23.25.png
 
Hej vänner!
Är det något att ha överhuvudtaget? Klarar jag mig bättre med en analog klocka i kombination med solposition? Erfarenheter av olika märken efterfrågas också:angel:



Go at it lads:cigar:
Skärmavbild 2016-06-05 kl. 17.23.25.png

Skippa! Jag har provat det, men man använder alltid den riktiga kompassen och är du ute i spenaten med några så kör samtliga kompass. Min lilla plutt sitter numera som backup på min campingkniv, så den följer ändå alltid med ut.:)
kniv.jpg
 

J.R

Omega
Skippa! Jag har provat det, men man använder alltid den riktiga kompassen och är du ute i spenaten med några så kör samtliga kompass. Min lilla plutt sitter numera som backup på min campingkniv, så den följer ändå alltid med ut.:)
kniv.jpg
Tanken är att inte ha en "riktig" kompass överhuvudtaget, duger det då? Moddat fodral till f1:an det där?
 

MrJon

Cartier
Vad är det för kompass ni kör med? Köpte nån liten rackare på Naturkompaniet och klämde fast på min G-shock. Gick sönder nästa omedelbart...
 
Tanken är att inte ha en "riktig" kompass överhuvudtaget, duger det då? Moddat fodral till f1:an det där?
Bra observerat. Det är en Fällkniven F1, första generationen från 1995. När jag slet ut läderslidan den kom i så slog jag till på en customslida som var dyrare än kniven.
Och ja, den är är helt klart bättre än ingenting alls om du saknar kompass. Dessutom kostar de inte så mycket så det är bara att slå till. Kör på Silva.
 

J.R

Omega
Bra observerat. Det är en Fällkniven F1, första generationen från 1995. När jag slet ut läderslidan den kom i så slog jag till på en customslida som var dyrare än kniven.
Och ja, den är är helt klart bättre än ingenting alls om du saknar kompass. Dessutom kostar de inte så mycket så det är bara att slå till. Kör på Silva.
Har givetvis en f1:a själv;) Ah, silva känns rätt prisvärt:)
 

meo_swe

Audemars
Jag använde en sån där liten pluppar förut på min arbetsklocka. Funkade ganska bra, men jag skulle aldrig använda den mer än att ha en snabb referens om väderstrecken..
 

J.R

Omega
Ajaj. Funnit att modellen heter silva 40, utgått ur sortiment på alla sidor jag kollat:( Vad återstår då?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Med en GMT-visare går det väl att ställa in så att man kan peka ut vart norr ligger? Kommer inte ihåg man gör så någon får gärna fylla i, men det är ju ett alternativ
 
Med en GMT-visare går det väl att ställa in så att man kan peka ut vart norr ligger? Kommer inte ihåg man gör så någon får gärna fylla i, men det är ju ett alternativ
Jo, det ska gå på något sätt. Däremot är det ganska gött att ha en stor röd pil som pekar mot norr utan att man behöver tänka om man är slutkörd och har blodsockerbrist.:)
 

J.R

Omega
Med en GMT-visare går det väl att ställa in så att man kan peka ut vart norr ligger? Kommer inte ihåg man gör så någon får gärna fylla i, men det är ju ett alternativ
"Rikta timvisaren mot solen. Söder är mitt emellan timvisaren och 12-slaget". Model_citizen har rätt i det han säger, dessutom är äventyrsklockan en digitalklocka;)
 
  • Like
Reactions: J.R

Spindel

KS vulkanolog på Island
"Rikta timvisaren mot solen. Söder är mitt emellan timvisaren och 12-slaget". Model_citizen har rätt i det han säger, dessutom är äventyrsklockan en digitalklocka;)
Problemet är väl om du ska ta ut riktningen och det inte är soligt (natt, snöstorm, storm, lätt mulet).
 

J.R

Omega
Någon som testat suuntos kompass? Nackdel med clip-on fästet?
 
Senast ändrad:

Rivalen

Rolex
Skulle tveka att sätta en kompass nära en mekanisk klocka. Magneten i kompassen kan väl orsaka gångavvikelse?

@Spindel , man skall alltså även ta hänsyn till vår tidzon? Korrigera för sommartiden känns givet för det är en konstruktion, men tidszonen? Sorry @essencenofalthingsgood skulle ldet vara.
 
Någon som testat suuntos kompass? Nackdel med clip-on fästet?
Suunton ser helt överlägsen ut när det gäller att ta ut och hålla en kompassriktning. Silvan är mera "ok, norr är däråt, kanske skulle gå söderut". Fästet vet jag inget om, men min erfarenhet av Suunto är att de gör bra grejer. Finsk kvalitet, 75 år i branchen.
 
  • Like
Reactions: J.R

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har en Silva på Klättermusen-jackan, är väldigt stryktålig och har faktiskt använts skarpt under skidsemester för att hitta rätt ur en dimbank. Rekommenderas!
Har även en no-name från Supplycaptain.com på G-shock'en jag använder i fält. Fungerar helt ok för att ta ut generella riktningar.

Ingen av dem ersätter dock en riktig syftkompass.
 
  • Like
Reactions: J.R
Skulle tveka att sätta en kompass nära en mekanisk klocka. Magneten i kompassen kan väl orsaka gångavvikelse?

@Spindel , man skall alltså även ta hänsyn till vår tidzon? Korrigera för sommartiden känns givet för det är en konstruktion, men tidszonen? Sorry @essencenofalthingsgood skulle ldet vara.

Så har jag förstått det.. metoden kan bara användas i norra hemisfären. Tidszonen är avgörande och ev sommartid. Ägde en sarb017 ett kort tag o la lite tid på att försöka lära mig det där. Källa är internetz med allt vad det innebär, men kändes hyfsat korrekt när jag prövade.
 
Så har jag förstått det.. metoden kan bara användas i norra hemisfären. Tidszonen är avgörande och ev sommartid. Ägde en sarb017 ett kort tag o la lite tid på att försöka lära mig det där. Källa är internetz med allt vad det innebär, men kändes hyfsat korrekt när jag prövade.

Kan vara så att man lägger till för tidszon för att korrigera för geografisk/magnetisk norr..
 
Topp